REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie korzyści zapewnia okresowy przegląd umów

Beata Ossowska-Lango

REKLAMA

Umowy pomiędzy przedsiębiorcami są nieodłącznym elementem obrotu gospodarczego. Wraz ze zmieniającymi się warunkami panującymi zarówno w organizacji, jak i w otoczeniu ich zapisy warto okresowo, np. z końcem roku obrotowego, analizować. Przegląd umów może być krokiem w kierunku optymalizacji kosztów. W powiązaniu z oceną współpracy z kontrahentami stanowi też element kontroli ryzyka w prowadzonej działalności.

REKLAMA

Każde przedsiębiorstwo, niezależnie od formy prawnej, w ramach obrotu gospodarczego działa na podstawie umów. Bezdyskusyjność tego twierdzenia niesie ze sobą istotne konsekwencje, ponieważ zapisy zawarte w umowach wpływają na działalność podmiotu gospodarczego i nierzadko decydują o jego rynkowym sukcesie lub o porażce. Dlatego jest niezwykle istotne, aby umowy były zawierane właściwie, w sposób uwzględniający specyfikę każdej jednostki gospodarczej. Znaczenie określenia „właściwie zawarta umowa” powinno być doprecyzowane w każdej jednostce gospodarczej.

REKLAMA

Regulacje prawne ustalają podstawowe ramy umów, natomiast tzw. dobra praktyka określana jest przez standardy i zwyczaje obowiązujące na rynku w powiązaniu z etyką i kulturowymi aspektami biznesu. Istnieje jednak jeszcze jeden, często niedoceniany aspekt, którym jest tzw. życie umowy. Firmy przyjmują różne modele funkcjonowania umów w organizacji od strony formalnej i administracyjnej, a także zarządzania oraz umiejscowienia. W dobie spowolnienia gospodarczego i zwiększonego ryzyka współpracy istotne jest dokonanie przeglądu we własnej organizacji i udoskonalenie systemu.

Jednym z elementów zarządzania umowami w przedsiębiorstwie jest kompleksowe, zorganizowane podejście do optymalizacji kosztów i kontroli ryzyka biznesowego wynikającego z zawartych umów. Stąd wskazane jest przeprowadzenie okresowego i przekrojowego ich przeglądu pod kątem:

• istniejących w jednostce uregulowań dotyczących zawierania umów,

• systemu zarządzania administracyjnego umowami,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• struktury organizacyjnej, zmian, rotacji pracowników i ich uprawnień,

• zasadności umów, ich aktualności i zakresu,

• kredytu kupieckiego, zabezpieczeń i waluty rozliczeń z tytułu umowy,

• warunków finansowych,

• oceny kontrahentów będących stronami umów.

  Przegląd uregulowań wewnętrznych w zakresie zawierania umów

Wiele podmiotów o rozbudowanej strukturze organizacyjnej ma procedury, instrukcje lub inne uregulowania wewnętrzne określające ścieżkę i tryb zawierania umów. Dla pracowników organizacji jest to niezwykle pomocne, natomiast z punktu widzenia nadzoru stwarza możliwość wprowadzenia systemowych mechanizmów kontrolnych wbudowanych w procesy wewnętrzne. Należy jednak podkreślić, że podczas przeglądu uregulowań konieczna jest ich weryfikacja, uaktualnienie i dostosowanie do bieżących potrzeb organizacji. W szczególności wymagane są:

• aktualizacja przypisanych odpowiedzialności w procesie zawierania umów w zgodzie z faktyczną strukturą organizacyjną i przypisanymi obowiązkami,

• aktualizacja i weryfikacja poprawności ścieżki opiniowania treści umowy w organizacji, np. komórka merytoryczna, prawnik, analityk/doradca podatkowy,

• precyzyjne określenie obiegu umowy i dokumentacji towarzyszącej,

• weryfikacja aktualności klauzul wymaganych w treści umowy,

• aktualizacja i egzekwowanie zapisów wymagających okresowego raportowania, np. periodyczne przekazywanie oświadczeń woli, sprawozdań finansowych lub zaktualizowanych dokumentów rejestrowych.

Więcej w Biuletynie Głównego Księgowego - Zamów prenumeratę >>

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA