REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie korzyści zapewnia okresowy przegląd umów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Ossowska-Lango

REKLAMA

Umowy pomiędzy przedsiębiorcami są nieodłącznym elementem obrotu gospodarczego. Wraz ze zmieniającymi się warunkami panującymi zarówno w organizacji, jak i w otoczeniu ich zapisy warto okresowo, np. z końcem roku obrotowego, analizować. Przegląd umów może być krokiem w kierunku optymalizacji kosztów. W powiązaniu z oceną współpracy z kontrahentami stanowi też element kontroli ryzyka w prowadzonej działalności.

Każde przedsiębiorstwo, niezależnie od formy prawnej, w ramach obrotu gospodarczego działa na podstawie umów. Bezdyskusyjność tego twierdzenia niesie ze sobą istotne konsekwencje, ponieważ zapisy zawarte w umowach wpływają na działalność podmiotu gospodarczego i nierzadko decydują o jego rynkowym sukcesie lub o porażce. Dlatego jest niezwykle istotne, aby umowy były zawierane właściwie, w sposób uwzględniający specyfikę każdej jednostki gospodarczej. Znaczenie określenia „właściwie zawarta umowa” powinno być doprecyzowane w każdej jednostce gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Regulacje prawne ustalają podstawowe ramy umów, natomiast tzw. dobra praktyka określana jest przez standardy i zwyczaje obowiązujące na rynku w powiązaniu z etyką i kulturowymi aspektami biznesu. Istnieje jednak jeszcze jeden, często niedoceniany aspekt, którym jest tzw. życie umowy. Firmy przyjmują różne modele funkcjonowania umów w organizacji od strony formalnej i administracyjnej, a także zarządzania oraz umiejscowienia. W dobie spowolnienia gospodarczego i zwiększonego ryzyka współpracy istotne jest dokonanie przeglądu we własnej organizacji i udoskonalenie systemu.

Jednym z elementów zarządzania umowami w przedsiębiorstwie jest kompleksowe, zorganizowane podejście do optymalizacji kosztów i kontroli ryzyka biznesowego wynikającego z zawartych umów. Stąd wskazane jest przeprowadzenie okresowego i przekrojowego ich przeglądu pod kątem:

• istniejących w jednostce uregulowań dotyczących zawierania umów,

REKLAMA

• systemu zarządzania administracyjnego umowami,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• struktury organizacyjnej, zmian, rotacji pracowników i ich uprawnień,

• zasadności umów, ich aktualności i zakresu,

• kredytu kupieckiego, zabezpieczeń i waluty rozliczeń z tytułu umowy,

• warunków finansowych,

• oceny kontrahentów będących stronami umów.

  Przegląd uregulowań wewnętrznych w zakresie zawierania umów

Wiele podmiotów o rozbudowanej strukturze organizacyjnej ma procedury, instrukcje lub inne uregulowania wewnętrzne określające ścieżkę i tryb zawierania umów. Dla pracowników organizacji jest to niezwykle pomocne, natomiast z punktu widzenia nadzoru stwarza możliwość wprowadzenia systemowych mechanizmów kontrolnych wbudowanych w procesy wewnętrzne. Należy jednak podkreślić, że podczas przeglądu uregulowań konieczna jest ich weryfikacja, uaktualnienie i dostosowanie do bieżących potrzeb organizacji. W szczególności wymagane są:

• aktualizacja przypisanych odpowiedzialności w procesie zawierania umów w zgodzie z faktyczną strukturą organizacyjną i przypisanymi obowiązkami,

• aktualizacja i weryfikacja poprawności ścieżki opiniowania treści umowy w organizacji, np. komórka merytoryczna, prawnik, analityk/doradca podatkowy,

• precyzyjne określenie obiegu umowy i dokumentacji towarzyszącej,

• weryfikacja aktualności klauzul wymaganych w treści umowy,

• aktualizacja i egzekwowanie zapisów wymagających okresowego raportowania, np. periodyczne przekazywanie oświadczeń woli, sprawozdań finansowych lub zaktualizowanych dokumentów rejestrowych.

Więcej w Biuletynie Głównego Księgowego - Zamów prenumeratę >>

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA