Przedsiębiorstwa zwiększają wydatki na uczestnictwo w targach
REKLAMA
REKLAMA
Na ogół każda firma okazuje zainteresowanie doroczną imprezą branżową, bo udział w niej pozwala wymienić doświadczenia i bezpośrednio przyjrzeć się temu, co nowego się w branży dzieje.
REKLAMA
- Firmy działające na wolnym rynku są z natury podmiotami biorącymi udział w imprezach targowych. Budowanie pozycji na rynku nie jest możliwe bez udziału w targach - uważa Alojzy A. Kuca z Polskiej Korporacji Targowej.
REKLAMA
Małe firmy najczęściej nie mają rozbudowanego działu marketingu. I to właśnie targi oferują największe możliwości dla rozwoju sprzedaży. Potwierdzają to międzynarodowe badania Benchmark Research. Wynika z nich, że dla firm targi mają unikalną wartość właśnie ze względów marketingowych, bo: umożliwiają spotkanie z klientami znanymi i potencjalnymi; pozwalają na profesjonalną prezentację produktów; angażują odbiorców, którzy mogą zadawać pytania wystawcy i wyrażać swoją opinię; dają możliwość nawiązywania nowych kontaktów z klientami i kontrahentami; są okazją do wprowadzenia na rynek i wypromowania nowych produktów, kreowania wizerunku firmy oraz tworzą możliwości do zwiększenia sprzedaży.
W Polsce każdego roku odbywa się kilkaset imprez targowych. Największe imprezy są organizowane w Poznaniu, Kielcach i w Krakowie. Firmy zainteresowane wystawą mogą znaleźć mniejsze imprezy w swoim województwie, a nawet powiecie. Z danych Polskiej Korporacji Targowej wynika, że od początku bieżącej dekady systematycznie rośnie zainteresowanie targami wśród małych i średnich przedsiębiorstw, zwłaszcza małych podmiotów, które osiągają obroty około 1 mln zł rocznie.
Ubyło natomiast większych firm o obrotach powyżej 10 mln zł, a zwłaszcza od 25 do 100 mln zł. Najchętniej uczestniczą w targach firmy produkcyjne. Wśród wystawców mniej jest firm typowo handlowych.
NAJPOPULARNIEJSZE IMPREZY TARGOWE W 2007 ROKU
• Budma, targi budownictwa - ponad 1,3 tys. wystawców
• Innowacje - Technologie - Maszyny - blisko 1,3 tys. wystawców
• Polagra, targi wyrobów spożywczych i gastronomii - ponad 1,3 tys. wystawców
• Poleko, targi ekologiczne - ponad 1 tys. wystawców
• Targi Techniki Motoryzacyjnej - blisko 500 wystawców
• Meble, targi mebli - ponad 420 wystawców
ILE KOSZTUJE UDZIAŁ W TARGACH
Cena powierzchni wystawienniczej wynosi od 100 do 600 zł brutto za 1 mkw. i obejmuje:
• czynsz najmu powierzchni na okres targów,
• montaż zabudowy stoiska targowego,
• koszt zużycia energii elektrycznej, wody i innych mediów,
• przydział tzw. teczki wystawcy pakietu informacji o targach,
• koszt udziału w imprezach towarzyszących targom.
Do tego dochodzą koszty:
• przygotowania wystawy produktów,
• transportu, spedycji,
• delegacji dla pracowników obsługujących wystawę,
• wynajmu specjalistycznego personelu dla celów marketingowych.
SKUTECZNOŚĆ INSTRUMENTÓW MARKETINGOWYCH
Zestawienie skuteczności instrumentów marketingowych
(instrumenty skuteczne)
• internet - 14 proc.
• targi/wystawy - 12,5 proc.
• czasopisma branżowe - 11 proc.
• promocja w miejscu sprzedaży - 10 proc.
• sprzedaż bezpośrednia - 9 proc.
• reklama zewnętrzna - 7,5 proc.,
• prezentacje firmowe dla zaproszonych specjalistów - 7 proc.
• dzienniki (prasa codzienna) - 6 proc.
• telewizja - 5,5 proc.
• prasa targowa - 5 proc.
Źródło: Pentor
KRZYSZTOF POLAK
krzysztof.polak@infor.pl
OPINIE
DARIUSZ MICHALAK
dyrektor wydziału targów, Targi Kielce
REKLAMA
Nieustannie badamy motywy, jakimi kierują się wystawcy, prezentując swoje oferty na targach. Często powtarzają się opinie, że decyduje chęć spotkania się z klientami, możliwość zaprezentowania nowego produktu i porównania go z konkurencyjnym, a także poszerzenie rynków zbytu i grup odbiorców.
Dominują cele ściśle marketingowe, a więc związane z budowaniem przez firmę swojej pozycji na rynku i kreowaniem wizerunku. Wystawcy dbają o swoją promocję. Wykorzystują w tym celu różne środki, z których najbardziej widocznym jest sposób aranżacji stoiska - ma to kluczowe znaczenie dla efektywnego udziału w targach.
IWONA KASPRZAK
dyrektor marketingu, Międzynarodowe Targi Poznańskie
Targi to inwestycja, a dobre przygotowanie to połowa sukcesu. Dlatego firma, która zamierza wziąć udział w takiej imprezie, najpierw powinna starannie określić cele prezentacji na targach, wybrać stoisko i przygotować ofertę. Kluczowe jest poinformowanie o obecności na imprezie obecnych i potencjalnych klientów oraz kontrahentów. Należy pamiętać o przygotowaniu pracowników do profesjonalnej obsługi stoiska. Liczy się ich zdolność do przekazywania informacji i prezentowania oferty. Oprócz oficjalnych kontaktów podczas imprezy wystawcy często przygotowują wieczorne spotkania branżowe, na które zapraszają swoich partnerów. Jeśli zależy nam na premierze produktu, to powinna ona mieć specjalną oprawę.
REKLAMA
REKLAMA