REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty firmy prowadzonej w inkubatorze przedsiębiorczości to tylko 200 zł miesięcznie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wojciech Iwaniuk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W ramach tej opłaty akademickie inkubatory przedsiębiorczości prowadzą rozliczeniach księgowe i finansowe każdej firmy oraz udzielają pomocy prawnej. Dodatkowo fundacja zapewnia swoim beneficjentom dostęp do urządzonego i wyposażonego biura.

Wielu młodych ludzi mimo chęci i pomysłu na własny biznes nie decyduje się otworzyć swojej firmy. Jak mówią młodzi przedsiębiorcy, główne bariery, które blokują ich przed podjęciem tej decyzji, to wysokie koszty działalności oraz skomplikowane procedury prawne i podatkowe. Fundacja Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości (AIP) pomaga młodym firmom w początkowym, czyli najtrudniejszym etapie ich rozwoju.

REKLAMA

REKLAMA

Ułatwienia dla młodych

Głównym przedmiotem działalności fundacji jest prowadzenie sieci ponad 30 inkubatorów przedsiębiorczości przy wyższych uczelniach w 19 miastach Polski, gdzie młodzi ludzie mogą założyć własną firmę i uzyskać pomoc.

- Inkubatory przedsiębiorczości są przeznaczone dla osób do 30 roku życia i w zasadzie, obok jakości pomysłu na biznes, to jedyne kryterium do spełnienia przy zakładaniu firmy w naszej fundacji - mówi Marcin Mystkowski z Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości.

REKLAMA

Od początku działalności fundacji z jej pomocy skorzystało już ok. 1 tys. osób. Wśród nich są Patryk Grabski i Paweł Jaczewski, właściciele firmy GeoServices, która zajmuje się usługami dla wydawnictw kartograficznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Obecnie opracowujemy i redagujemy teksty oraz mapy do różnego rodzaju publikacji, takich jak atlasy czy przewodniki turystyczne. Zamierzamy rozpocząć realizację projektów z zakresu systemów informacji przestrzennej (GIS), technologii GPS, a także zająć się działalnością geomarketingową - mówi Patryk Grabski.

Niskie koszty przyciągają

Właściciele firmy GeoServices podkreślają, że zdecydowali się na założenie firmy w inkubatorach z kilku względów. Najważniejszymi z nich były ograniczone do minimum koszty prowadzenia działalności oraz procedury związane z prowadzeniem firmy.

- Jedynym stałym kosztem funkcjonowania w inkubatorach jest opłata miesięczna w wysokości 200 zł netto. Inkubator nie nalicza żadnych dodatkowych świadczeń oraz nie partycypuje w zyskach firmy - mówi Marcin Mystkowski.

Koszty funkcjonowania w AIP są tak niskie, ponieważ inkubatory poprzez innowacyjny sposób umożliwiają prowadzenie firmy na zasadzie pionu fundacji (pre-inkubacja). Dzięki temu beneficjenci fundacji mają możliwość stworzenia firmy bez konieczności zakładania własnej działalności gospodarczej, co ogranicza nie tylko koszty i biurokrację, ale również ryzyko młodych przedsiębiorców. W ramach wsparcia fundacja prowadzi rozliczenia księgowe i finansowe każdej firmy, pomaga poprzez pisanie umów i udzielanie porad prawnych. Dodatkowo w ramach miesięcznej opłaty inkubatory zapewniają swoim beneficjentom dostęp do powierzchni biurowej, komputerów podłączonych do internetu oraz innych urządzeń biurowych.

- Gdyby nie było inkubatorów, nasza firma i tak by powstała, jednak działanie jako niezależny podmiot wiązałoby się z wyższymi kosztami i większą ilością pracy niezwiązanej wprost z naszą działalnością. To niewątpliwie spowolniłoby rozwój firmy - dodaje Paweł Jaczewski.

Przedstawiciele firm działających w ramach fundacji chwalą nie tylko wsparcie formalne, jakie daje im AIP, ale również efekt marketingowy. Fundacja w oczach potencjalnych zleceniodawców jest gwarantem wiarygodności młodych firm, a rozpoznawalne logo AIP jest magnesem przyciągającym klientów.

Minusy inkubatora

Prowadzenie swojej firmy w inkubatorze wiąże się jednak z pewnymi mankamentami. To, co radykalnie obniża koszty działalności, czyli funkcjonowanie jako pion fundacji, powoduje, iż osoba prowadząca taką firmę nie posiada własnej osobowości prawnej. Chociaż umowy są realizowane między beneficjentami fundacji a ich kontrahentami, to faktycznie stroną w relacjach biznesowych jest AIP. Dlatego wszelkie umowy i operacje finansowe realizowane przez firmy działające w inkubatorze muszą przejść przez księgowość lub dział prawny inkubatora, a to spowalnia obieg pieniędzy i dokumentów. Można ominąć tę niedogodność, otwierając działalność gospodarczą, ale to automatycznie wiąże się z większymi kosztami. Dla osób chcących otworzyć firmę w ten sposób ważny będzie również fakt, że okres inkubacji może maksymalnie trwać 24 miesiące.

Miesięczne koszty działalności mikrofirmy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Marek Matusiak

Właściciele firmy GeoServices, Patryk Grabski (z lewej) i Paweł Jaczewski, podkreślają, że dzięki fundacji ich biznes rozwija się dużo szybciej, bo koncentrują się tylko na swojej podstawowej działalności

WOJCIECH IWANIUK

wojciech.iwaniuk@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA