REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki sprzedawcy towarów w ramach umów zawieranych na odległość

Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc sprzedaż metodą wysyłkową, przedsiębiorca powinien przede wszystkim pamiętać, że klient ma prawo bez podania przyczyny zwrócić zakupiony towar w ciągu dziesięciu dni od jego wydania.

Coraz więcej osób dokonuje zakupów metodą wysyłkową. Dzięki temu klienci oszczędzają czas. Pamiętać jednak należy, że ten sposób nakłada na sprzedającego dodatkowe obowiązki, jakie musi spełnić względem klienta. Zawarte one zostały w ustawie o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. z 2000 r. nr 22, poz. 271).

REKLAMA

Obowiązki przedsiębiorcy

Przywołana umowa stanowi, że przedsiębiorca zawierający z klientem umowę na odległość musi podać mu kilka istotnych informacji. Tak więc ma obowiązek poinformowania konsumenta o swojej nazwie oraz adresie, a także numerze, pod którym zarejestrował swoją działalność. Musi także podać istotne właściwości świadczenia, jego cenę, zasady zapłaty oraz sposób, koszty i termin dostawy zamówionego towaru. Ponadto konsument powinien zostać poinformowany o miejscu i sposobie składania reklamacji. Te oraz pozostałe informacje, o których mowa w ustawie, muszą być przedstawione klientowi najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy. W ustawie zastrzeżono także, że umowa zawierana na odległość nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny przed otrzymaniem świadczenia. Powinna natomiast określać miejsce i sposób składania reklamacji, które nie będą powodowały nadmiernych kosztów lub trudności po stronie konsumenta.

Wykonanie umowy

REKLAMA

Ustawa reguluje również kwestię wykonania przez przedsiębiorcę umowy zawartej na odległość. Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, ma on obowiązek wykonać umowę w terminie 30 dni po złożeniu przez konsumenta oświadczenia woli o zawarciu umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast w przypadku, gdy przedsiębiorca nie może tego dokonać z powodu niedostępności zamówionego świadczenia, ustawa nakłada na niego obowiązek zawiadomienia o tym konsumenta i zwrócenia całej otrzymanej od niego kwoty. Musi to zrobić najpóźniej w terminie 30 dni od zawarcia umowy. Przedsiębiorca może dostarczyć klientowi świadczenie zastępcze, jeżeli zawarł takie zastrzeżenie w umowie zawartej z klientem.

Musi ono jednak posiadać identyczną jakość, cenę, a także mieć takie samo przeznaczenie jak świadczenie, które klient zamawiał.

Ponadto przedsiębiorca ma obowiązek poinformować klienta na piśmie o jego prawie nieprzyjęcia świadczenia zastępczego i odstąpienia od umowy. Zwrot towaru następuje w takim przypadku na koszt przedsiębiorcy. Warto także dodać, że spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań.

Odstąpienie od umowy

REKLAMA

Zgodnie z przywołaną ustawą konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyny w terminie dziesięciu dni od dnia wydania rzeczy. Musi tylko złożyć przedsiębiorcy stosowne oświadczenie na piśmie. A przedsiębiorca ma obowiązek takie oświadczenie przyjąć.

Ponadto przedsiębiorca nie może zastrzec w umowie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy jedynie za zapłatą oznaczonej sumy. W razie odstąpienia przez konsumenta od umowy umowa uważana jest za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. W takiej sytuacji przedsiębiorca musi więc zwrócić klientowi zapłatę za zakupiony towar. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, przedsiębiorca musi je zwrócić wraz z odsetkami ustawowymi od daty dokonania przez klienta przedpłaty.

Należy również wspomnieć, że w wypadku odstąpienia od umowy przez konsumenta przedsiębiorca ma obowiązek poświadczyć na piśmie zwrot świadczenia.

Zawarcie umowy

W przypadku dokonywania zakupów drogą wysyłkową trzeba wiedzieć, kiedy dochodzi do zawarcia umowy kupna-sprzedaży. Zastosowanie znajduje tutaj art. 70 par. 1 kodeksu cywilnego, który stanowi, że w razie wątpliwości poczytuje się umowę za zawartą w chwili otrzymania przez składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu, a jeżeli dojście do składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu, nie jest potrzebne - w chwili przystąpienia przez drugą stronę do wykonania umowy.

Zatem w przypadku dokonywania zakupów na odległość, np. przez internet, momentem zawarcia umowy jest chwila otrzymania przez konsumenta oświadczenia sklepu internetowego o przyjęciu złożonej przez konsumenta oferty lub chwila przystąpienia przez sklep internetowy do wykonania umowy, a więc wysłanie do kupującego zamówionego towaru.

30 dni

Termin wykonania umowy

Przedsiębiorca ma obowiązek wykonać umowę zawartą na odległość w terminie 30 dni po złożeniu przez konsumenta oświadczenia woli o zawarciu umowy

MAŁGORZATA KRYSZKIEWICZ

malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska prezydencja w UE 2025: priorytety przedsiębiorców to m.in. wzmocnienie i ochrona jednolitego rynku UE w związku z rosnącą rolą Chin i wyborami prezydenckimi w USA

Już z początkiem 2025 roku Polska obejmie prezydencję w Radzie UE. Przedsiębiorcy widzą w tym szanse na kształtowanie unijnej polityki, wspieranie jednolitego rynku oraz odpowiedź na wyzwania związane z globalną konkurencją, rosnącą rolą Chin i zmianami politycznymi w USA. Wśród priorytetów są zwiększenie konkurencyjności UE, bezpieczeństwo energetyczne i poszerzenie Unii o Ukrainę i Mołdawię.

Regulacje ESG w transporcie. Z czym to się wiąże?

Branża TSL nie ma łatwo. Firmy z tego sektora muszą zmierzyć się z nowymi wymogami regulacyjnymi i raportowymi – ESG (Environmental, Social, Governance). Chodzi o poprawę standardów środowiskowych, społecznych i zarządzania korporacyjnego. Któe regulacje już są w Europie obowiązkowe, a na które jeszcze czekamy? I najważniejsze - ile trzeba na to wydać i co grozi za ignorowanie tych zmian? 

Na jakie reformy czeka rynek pracy?

Przedsiębiorcy oczekują większego wsparcia od rządu, zwłaszcza w kwestii aktywizacji grup niedoreprezentowanych na rynku pracy. Chcieliby również zmniejszenia kosztów zatrudnienia i zapewnienia dostępu do kandydatów z państw trzecich. Nawołują także do stworzenia warunków sprzyjających rozwojowi kompetencji i kwalifikacji zawodowych. 

Maksymalizacja bezpieczeństwa: Dlaczego oprogramowanie on-premise ma kluczowe znaczenie w świecie zdominowanym przez SaaS?

Jak wynika z szacunków Gartnera, już za 3 lata aż 75 proc. przedsiębiorstw będzie traktować tworzenie kopii zapasowych aplikacji typu SaaS (Oprogramowanie jako Usługa) jako wymóg krytyczny. Jeszcze w tym roku było to 15 proc . Ta istotna różnica wynika z oceny ryzyka. O ile oprogramowanie dostępne w modelu SaaS jest coraz częstszym wyborem organizacji na całym świecie, kluczowe staje się zapewnienie, że przechowywane tam dane są zarówno dobrze chronione, jak i możliwe do odzyskania. W tym kontekście zasadne może być pytanie o dostępne alternatywy, a zwłaszcza możliwość korzystania z tradycyjnego oprogramowania on-premise, które jest instalowane i zarządzane lokalnie.

REKLAMA

3 cechy innowacyjnego przedsiębiorstwa. Jak ważna jest ochrona środowiska? [WYWIAD]

Co dziś często przesądza o wyborze kontrahenta? Jak ważna jest ochrona środowiska w świecie biznesu? Jakie proste rozwiązania mogą wprowadzić wszystkie przedsiębiorstwa branży ogrodniczej? O 3 głównych cechach innowacyjności opowiada członek zarządu przedsiębiorstwa W.Legutko, Adam Legutko.

Jak chronić firmowe pieniądze przez utratą wartości

Wielu przedsiębiorców zastanawia się jak uchronić swój kapitał w czasach wysokiej inflacji. Podobnie jak oni, ich pieniądze powinny pracować. Bank Pekao ma propozycję dla prowadzących działalność gospodarczą, spółkę cywilną lub osobową z uproszczoną księgowością, pozwalającą łączyć wysokie oprocentowanie z elastycznością

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni?

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni? Szacuje się, że z tego rozwiązania skorzysta ok. 2,4 mln przedsiębiorców. Rada ministrów przyjęła projekt nowelizacji.

Prognozy na 2025 rok: jakie trendy będą kształtować przyszłość biznesu e-commerce?

Jakie trendy ukształtują branżę e-commerce w nadchodzącym 2025 roku? Jakie narzędzia powinny wykorzystać firmy, żeby się rozwijać?

REKLAMA

InPost Pay – rewolucyjna usługa dla Twojego e-sklepu

W dobie ogromnej konkurencji na rynku e-commerce kluczem do sukcesu jest wyróżnienie się i zwiększenie wygody zakupów dla klientów. InPost Pay to rozwiązanie, które może odmienić oblicze Twojego sklepu internetowego, pomagając zwiększyć konwersję dzięki nowoczesnym udogodnieniom. Dowiedz się, dlaczego warto wdrożyć tę usługę i co możesz dzięki niej zyskać!

Wakacje składkowe 2024 tylko za grudzień. Wniosek trzeba złożyć już w listopadzie

Z wakacji składkowych w 2024 roku można skorzystać już tylko za grudzień. Natomiast wniosek trzeba złożyć już w listopadzie. Państwo opłaci składki za jeden miesiąc za mikroprzedsiębiorców i komorników sądowych. Jakie warunki trzeba spełnić?

REKLAMA