REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki sprzedawcy towarów w ramach umów zawieranych na odległość

Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc sprzedaż metodą wysyłkową, przedsiębiorca powinien przede wszystkim pamiętać, że klient ma prawo bez podania przyczyny zwrócić zakupiony towar w ciągu dziesięciu dni od jego wydania.

Coraz więcej osób dokonuje zakupów metodą wysyłkową. Dzięki temu klienci oszczędzają czas. Pamiętać jednak należy, że ten sposób nakłada na sprzedającego dodatkowe obowiązki, jakie musi spełnić względem klienta. Zawarte one zostały w ustawie o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. z 2000 r. nr 22, poz. 271).

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązki przedsiębiorcy

Przywołana umowa stanowi, że przedsiębiorca zawierający z klientem umowę na odległość musi podać mu kilka istotnych informacji. Tak więc ma obowiązek poinformowania konsumenta o swojej nazwie oraz adresie, a także numerze, pod którym zarejestrował swoją działalność. Musi także podać istotne właściwości świadczenia, jego cenę, zasady zapłaty oraz sposób, koszty i termin dostawy zamówionego towaru. Ponadto konsument powinien zostać poinformowany o miejscu i sposobie składania reklamacji. Te oraz pozostałe informacje, o których mowa w ustawie, muszą być przedstawione klientowi najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy. W ustawie zastrzeżono także, że umowa zawierana na odległość nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny przed otrzymaniem świadczenia. Powinna natomiast określać miejsce i sposób składania reklamacji, które nie będą powodowały nadmiernych kosztów lub trudności po stronie konsumenta.

Wykonanie umowy

REKLAMA

Ustawa reguluje również kwestię wykonania przez przedsiębiorcę umowy zawartej na odległość. Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, ma on obowiązek wykonać umowę w terminie 30 dni po złożeniu przez konsumenta oświadczenia woli o zawarciu umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast w przypadku, gdy przedsiębiorca nie może tego dokonać z powodu niedostępności zamówionego świadczenia, ustawa nakłada na niego obowiązek zawiadomienia o tym konsumenta i zwrócenia całej otrzymanej od niego kwoty. Musi to zrobić najpóźniej w terminie 30 dni od zawarcia umowy. Przedsiębiorca może dostarczyć klientowi świadczenie zastępcze, jeżeli zawarł takie zastrzeżenie w umowie zawartej z klientem.

Musi ono jednak posiadać identyczną jakość, cenę, a także mieć takie samo przeznaczenie jak świadczenie, które klient zamawiał.

Ponadto przedsiębiorca ma obowiązek poinformować klienta na piśmie o jego prawie nieprzyjęcia świadczenia zastępczego i odstąpienia od umowy. Zwrot towaru następuje w takim przypadku na koszt przedsiębiorcy. Warto także dodać, że spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań.

Odstąpienie od umowy

Zgodnie z przywołaną ustawą konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyny w terminie dziesięciu dni od dnia wydania rzeczy. Musi tylko złożyć przedsiębiorcy stosowne oświadczenie na piśmie. A przedsiębiorca ma obowiązek takie oświadczenie przyjąć.

Ponadto przedsiębiorca nie może zastrzec w umowie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy jedynie za zapłatą oznaczonej sumy. W razie odstąpienia przez konsumenta od umowy umowa uważana jest za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. W takiej sytuacji przedsiębiorca musi więc zwrócić klientowi zapłatę za zakupiony towar. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, przedsiębiorca musi je zwrócić wraz z odsetkami ustawowymi od daty dokonania przez klienta przedpłaty.

Należy również wspomnieć, że w wypadku odstąpienia od umowy przez konsumenta przedsiębiorca ma obowiązek poświadczyć na piśmie zwrot świadczenia.

Zawarcie umowy

W przypadku dokonywania zakupów drogą wysyłkową trzeba wiedzieć, kiedy dochodzi do zawarcia umowy kupna-sprzedaży. Zastosowanie znajduje tutaj art. 70 par. 1 kodeksu cywilnego, który stanowi, że w razie wątpliwości poczytuje się umowę za zawartą w chwili otrzymania przez składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu, a jeżeli dojście do składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu, nie jest potrzebne - w chwili przystąpienia przez drugą stronę do wykonania umowy.

Zatem w przypadku dokonywania zakupów na odległość, np. przez internet, momentem zawarcia umowy jest chwila otrzymania przez konsumenta oświadczenia sklepu internetowego o przyjęciu złożonej przez konsumenta oferty lub chwila przystąpienia przez sklep internetowy do wykonania umowy, a więc wysłanie do kupującego zamówionego towaru.

30 dni

Termin wykonania umowy

Przedsiębiorca ma obowiązek wykonać umowę zawartą na odległość w terminie 30 dni po złożeniu przez konsumenta oświadczenia woli o zawarciu umowy

MAŁGORZATA KRYSZKIEWICZ

malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA