REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki sprzedawcy towarów w ramach umów zawieranych na odległość

Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc sprzedaż metodą wysyłkową, przedsiębiorca powinien przede wszystkim pamiętać, że klient ma prawo bez podania przyczyny zwrócić zakupiony towar w ciągu dziesięciu dni od jego wydania.

Coraz więcej osób dokonuje zakupów metodą wysyłkową. Dzięki temu klienci oszczędzają czas. Pamiętać jednak należy, że ten sposób nakłada na sprzedającego dodatkowe obowiązki, jakie musi spełnić względem klienta. Zawarte one zostały w ustawie o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. z 2000 r. nr 22, poz. 271).

REKLAMA

Obowiązki przedsiębiorcy

Przywołana umowa stanowi, że przedsiębiorca zawierający z klientem umowę na odległość musi podać mu kilka istotnych informacji. Tak więc ma obowiązek poinformowania konsumenta o swojej nazwie oraz adresie, a także numerze, pod którym zarejestrował swoją działalność. Musi także podać istotne właściwości świadczenia, jego cenę, zasady zapłaty oraz sposób, koszty i termin dostawy zamówionego towaru. Ponadto konsument powinien zostać poinformowany o miejscu i sposobie składania reklamacji. Te oraz pozostałe informacje, o których mowa w ustawie, muszą być przedstawione klientowi najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy. W ustawie zastrzeżono także, że umowa zawierana na odległość nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny przed otrzymaniem świadczenia. Powinna natomiast określać miejsce i sposób składania reklamacji, które nie będą powodowały nadmiernych kosztów lub trudności po stronie konsumenta.

Wykonanie umowy

REKLAMA

Ustawa reguluje również kwestię wykonania przez przedsiębiorcę umowy zawartej na odległość. Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, ma on obowiązek wykonać umowę w terminie 30 dni po złożeniu przez konsumenta oświadczenia woli o zawarciu umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast w przypadku, gdy przedsiębiorca nie może tego dokonać z powodu niedostępności zamówionego świadczenia, ustawa nakłada na niego obowiązek zawiadomienia o tym konsumenta i zwrócenia całej otrzymanej od niego kwoty. Musi to zrobić najpóźniej w terminie 30 dni od zawarcia umowy. Przedsiębiorca może dostarczyć klientowi świadczenie zastępcze, jeżeli zawarł takie zastrzeżenie w umowie zawartej z klientem.

Musi ono jednak posiadać identyczną jakość, cenę, a także mieć takie samo przeznaczenie jak świadczenie, które klient zamawiał.

Ponadto przedsiębiorca ma obowiązek poinformować klienta na piśmie o jego prawie nieprzyjęcia świadczenia zastępczego i odstąpienia od umowy. Zwrot towaru następuje w takim przypadku na koszt przedsiębiorcy. Warto także dodać, że spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań.

Odstąpienie od umowy

REKLAMA

Zgodnie z przywołaną ustawą konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyny w terminie dziesięciu dni od dnia wydania rzeczy. Musi tylko złożyć przedsiębiorcy stosowne oświadczenie na piśmie. A przedsiębiorca ma obowiązek takie oświadczenie przyjąć.

Ponadto przedsiębiorca nie może zastrzec w umowie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy jedynie za zapłatą oznaczonej sumy. W razie odstąpienia przez konsumenta od umowy umowa uważana jest za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. W takiej sytuacji przedsiębiorca musi więc zwrócić klientowi zapłatę za zakupiony towar. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, przedsiębiorca musi je zwrócić wraz z odsetkami ustawowymi od daty dokonania przez klienta przedpłaty.

Należy również wspomnieć, że w wypadku odstąpienia od umowy przez konsumenta przedsiębiorca ma obowiązek poświadczyć na piśmie zwrot świadczenia.

Zawarcie umowy

W przypadku dokonywania zakupów drogą wysyłkową trzeba wiedzieć, kiedy dochodzi do zawarcia umowy kupna-sprzedaży. Zastosowanie znajduje tutaj art. 70 par. 1 kodeksu cywilnego, który stanowi, że w razie wątpliwości poczytuje się umowę za zawartą w chwili otrzymania przez składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu, a jeżeli dojście do składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu, nie jest potrzebne - w chwili przystąpienia przez drugą stronę do wykonania umowy.

Zatem w przypadku dokonywania zakupów na odległość, np. przez internet, momentem zawarcia umowy jest chwila otrzymania przez konsumenta oświadczenia sklepu internetowego o przyjęciu złożonej przez konsumenta oferty lub chwila przystąpienia przez sklep internetowy do wykonania umowy, a więc wysłanie do kupującego zamówionego towaru.

30 dni

Termin wykonania umowy

Przedsiębiorca ma obowiązek wykonać umowę zawartą na odległość w terminie 30 dni po złożeniu przez konsumenta oświadczenia woli o zawarciu umowy

MAŁGORZATA KRYSZKIEWICZ

malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA