REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oznacza obowiązek zapłaty opłaty produktowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - olejów samochodowych (silnikowych, hamulcowych itp.) w beczkach plastikowych (30 l) i stalowych (2 l). Czy konkretnie te opakowania podlegają opłacie produktowej? W jakich terminach wnosi się opłatę produktową i jakie dokumenty są konieczne?

RADA

REKLAMA

Importerzy oraz podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia produktów w opakowaniach plastikowych oraz beczkach stalowych zobowiązani są do uiszczania opłaty produktowej. Ustawie o opłacie produktowej mogą podlegać także nabywane przez firmę Czytelnika oleje, jeśli nie znajdą zastosowania wyjątki wskazanie w uzasadnieniu. Pozostałe odpowiedzi - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Zagadnienia związane z opłatą produktową reguluje ustawa o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej. Ustawie tej podlegają przedsiębiorcy, w tym importerzy lub dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, związanego z wprowadzeniem na terytorium kraju produktów w opakowaniach. Rodzaje opakowań, których sprowadzanie pociąga za sobą skutki określone w ustawie, wymienia załącznik nr 1 do ustawy. W pozycji 1 załącznika zostały wymienione opakowania z tworzyw sztucznych, bez względu na symbol PKWiU. W pozycji 3 załącznika zostały natomiast wymienione opakowania ze stali, w tym z blachy stalowej, bez względu na symbol PKWiU. Państwa działalność podlega zatem regulacjom wynikającym z ustawy o opłacie produktowej.

Powstanie obowiązków w zakresie opłaty produktowej dotyczy również wewnątrzwspólnotowego nabycia niektórych produktów. Produkty, których wprowadzanie na rynek krajowy oznacza powstanie obowiązków wynikających z ustawy, zostały określone w załączniku nr 3 do ustawy. W pozycji 1 tego załącznika wymieniono oleje smarowe (PKWiU 23.20.18-50). Ustawie nie podlegają jednak:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• oleje smarowe do przeprowadzania przemian chemicznych innych niż proces specyficzny (PKWiU 23.20.18-50.10),

• oleje białe, parafina ciekła (PKWiU 23.20.18--50.40),

• mieszanki olejowe do obróbki metali, oleje zapobiegające przyleganiu do form, oleje antykorozyjne (PKWiU 23.20.18-50.60),

• oleje smarowe pozostałe oraz pozostałe oleje (PKWiU 23.20.18.50-80),

• oleje odpadowe (PKWiU 23.20.40).

Ponieważ nie podali Państwo numeru PKWiU nabywanych olejów, powinni Państwo na podstawie opisanej części załącznika nr 3 do ustawy ustalić, czy w firmie powstaną obowiązki wynikające z ustawy.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów a ustawa produktowa

Warto przedstawić, jak na potrzeby ustawy definiowane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie produktów lub produktów w opakowaniach. Jest to przemieszczanie produktów lub produktów w opakowaniach z terytorium innego państwa członkowskiego w celu wprowadzenia na terytorium kraju (art. 2 ust. 11f ustawy o opłacie produktowej). Wewnątrzwspólnotowi nabywcy to w znaczeniu ustawy także przedsiębiorcy dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia produktów lub produktów w opakowaniach na potrzeby własne. Nie są nimi przedsiębiorcy dokonujący eksportu lub wewnątrzwspólnotowej dostawy uprzednio wewnątrzwspólnotowo nabytych produktów lub produktów w opakowaniach.

WAŻNE!

Wewnątrzwspólnotowym nabywcą nie jest przedsiębiorca, który dokonuje eksportu lub wewnątrzwspólnotowej dostawy uprzednio wewnątrzwspólnotowo nabytych produktów lub produktów w opakowaniach (art. 1 ust. 3a ustawy o opłacie produktowej).

W przypadku Czytelnika mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabywcą sprowadzającym na terytorium kraju produkty w opakowaniach objętych obowiązkami wynikającymi z ustawy. W tej sytuacji obowiązki te nie powstaną tylko wtedy, gdy Czytelnik będzie dokonywać eksportu lub dostawy wewnątrzwspólnotowej produktów w nabytych beczkach stalowych i opakowaniach.

Jak płacić opłatę produktową

REKLAMA

Ponieważ rozpoczynają Państwo działalność podlegającą ustawie o opłacie produktowej, to należy bez wezwania złożyć zawiadomienie o tym fakcie marszałkowi województwa w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności (art. 9 ust. 1 ustawy o opłacie produktowej). Przy czym za dzień rozpoczęcia działalności należy uznać datę pierwszego wprowadzenia na terytorium kraju lub powstania pierwszego długu celnego dla produktu w opakowaniu wymienionym w załączniku nr 1 do ustawy albo produktu wymienionego w załącznikach nr 2 lub 3 do ustawy.

Jako firma podlegająca obowiązkom wynikającym z ustawy o opłacie produktowej mają Państwo obowiązek składania rocznych sprawozdań oraz samodzielnego obliczania i wpłacania należnej opłaty produktowej. Za 2007 r. obowiązek ten powinni Państwo wykonać do 31 marca 2008 r.

WAŻNE!

Opłatę produktową należy wpłacać na odrębny rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego do 31 marca roku kalendarzowego następującego po roku, którego opłata dotyczy.

Sprawozdanie składa się marszałkowi województwa na formularzu OŚ-OP1, stanowiącym załącznik do rozporządzenia w sprawie wzoru rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty produktowej (aktywny formularz OŚ-OP1 znajdą Państwo na stronie www.mk.infor.pl).

Warto dodać, że wcale nie muszą Państwo radzić sobie samodzielnie z tym problemem. Można się z nim uporać także za pośrednictwem tzw. organizacji odzysku (art. 4 ust. 1 ustawy o opłacie produktowej). Listę organizacji odzysku działających na podstawie ustawy można znaleźć w internetowym serwisie Ministerstwa Środowiska (www.mos.gov.pl/).

• art. 1, art. 2 pkt 11f, 11g, art. 4, 9, 10, 16 i załączniki nr 1 i 3 do ustawy z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

REKLAMA

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

REKLAMA

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

REKLAMA