REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oznacza obowiązek zapłaty opłaty produktowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - olejów samochodowych (silnikowych, hamulcowych itp.) w beczkach plastikowych (30 l) i stalowych (2 l). Czy konkretnie te opakowania podlegają opłacie produktowej? W jakich terminach wnosi się opłatę produktową i jakie dokumenty są konieczne?

RADA

REKLAMA

Importerzy oraz podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia produktów w opakowaniach plastikowych oraz beczkach stalowych zobowiązani są do uiszczania opłaty produktowej. Ustawie o opłacie produktowej mogą podlegać także nabywane przez firmę Czytelnika oleje, jeśli nie znajdą zastosowania wyjątki wskazanie w uzasadnieniu. Pozostałe odpowiedzi - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Zagadnienia związane z opłatą produktową reguluje ustawa o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej. Ustawie tej podlegają przedsiębiorcy, w tym importerzy lub dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, związanego z wprowadzeniem na terytorium kraju produktów w opakowaniach. Rodzaje opakowań, których sprowadzanie pociąga za sobą skutki określone w ustawie, wymienia załącznik nr 1 do ustawy. W pozycji 1 załącznika zostały wymienione opakowania z tworzyw sztucznych, bez względu na symbol PKWiU. W pozycji 3 załącznika zostały natomiast wymienione opakowania ze stali, w tym z blachy stalowej, bez względu na symbol PKWiU. Państwa działalność podlega zatem regulacjom wynikającym z ustawy o opłacie produktowej.

Powstanie obowiązków w zakresie opłaty produktowej dotyczy również wewnątrzwspólnotowego nabycia niektórych produktów. Produkty, których wprowadzanie na rynek krajowy oznacza powstanie obowiązków wynikających z ustawy, zostały określone w załączniku nr 3 do ustawy. W pozycji 1 tego załącznika wymieniono oleje smarowe (PKWiU 23.20.18-50). Ustawie nie podlegają jednak:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• oleje smarowe do przeprowadzania przemian chemicznych innych niż proces specyficzny (PKWiU 23.20.18-50.10),

• oleje białe, parafina ciekła (PKWiU 23.20.18--50.40),

• mieszanki olejowe do obróbki metali, oleje zapobiegające przyleganiu do form, oleje antykorozyjne (PKWiU 23.20.18-50.60),

• oleje smarowe pozostałe oraz pozostałe oleje (PKWiU 23.20.18.50-80),

• oleje odpadowe (PKWiU 23.20.40).

Ponieważ nie podali Państwo numeru PKWiU nabywanych olejów, powinni Państwo na podstawie opisanej części załącznika nr 3 do ustawy ustalić, czy w firmie powstaną obowiązki wynikające z ustawy.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów a ustawa produktowa

Warto przedstawić, jak na potrzeby ustawy definiowane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie produktów lub produktów w opakowaniach. Jest to przemieszczanie produktów lub produktów w opakowaniach z terytorium innego państwa członkowskiego w celu wprowadzenia na terytorium kraju (art. 2 ust. 11f ustawy o opłacie produktowej). Wewnątrzwspólnotowi nabywcy to w znaczeniu ustawy także przedsiębiorcy dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia produktów lub produktów w opakowaniach na potrzeby własne. Nie są nimi przedsiębiorcy dokonujący eksportu lub wewnątrzwspólnotowej dostawy uprzednio wewnątrzwspólnotowo nabytych produktów lub produktów w opakowaniach.

WAŻNE!

Wewnątrzwspólnotowym nabywcą nie jest przedsiębiorca, który dokonuje eksportu lub wewnątrzwspólnotowej dostawy uprzednio wewnątrzwspólnotowo nabytych produktów lub produktów w opakowaniach (art. 1 ust. 3a ustawy o opłacie produktowej).

W przypadku Czytelnika mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabywcą sprowadzającym na terytorium kraju produkty w opakowaniach objętych obowiązkami wynikającymi z ustawy. W tej sytuacji obowiązki te nie powstaną tylko wtedy, gdy Czytelnik będzie dokonywać eksportu lub dostawy wewnątrzwspólnotowej produktów w nabytych beczkach stalowych i opakowaniach.

Jak płacić opłatę produktową

REKLAMA

Ponieważ rozpoczynają Państwo działalność podlegającą ustawie o opłacie produktowej, to należy bez wezwania złożyć zawiadomienie o tym fakcie marszałkowi województwa w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności (art. 9 ust. 1 ustawy o opłacie produktowej). Przy czym za dzień rozpoczęcia działalności należy uznać datę pierwszego wprowadzenia na terytorium kraju lub powstania pierwszego długu celnego dla produktu w opakowaniu wymienionym w załączniku nr 1 do ustawy albo produktu wymienionego w załącznikach nr 2 lub 3 do ustawy.

Jako firma podlegająca obowiązkom wynikającym z ustawy o opłacie produktowej mają Państwo obowiązek składania rocznych sprawozdań oraz samodzielnego obliczania i wpłacania należnej opłaty produktowej. Za 2007 r. obowiązek ten powinni Państwo wykonać do 31 marca 2008 r.

WAŻNE!

Opłatę produktową należy wpłacać na odrębny rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego do 31 marca roku kalendarzowego następującego po roku, którego opłata dotyczy.

Sprawozdanie składa się marszałkowi województwa na formularzu OŚ-OP1, stanowiącym załącznik do rozporządzenia w sprawie wzoru rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty produktowej (aktywny formularz OŚ-OP1 znajdą Państwo na stronie www.mk.infor.pl).

Warto dodać, że wcale nie muszą Państwo radzić sobie samodzielnie z tym problemem. Można się z nim uporać także za pośrednictwem tzw. organizacji odzysku (art. 4 ust. 1 ustawy o opłacie produktowej). Listę organizacji odzysku działających na podstawie ustawy można znaleźć w internetowym serwisie Ministerstwa Środowiska (www.mos.gov.pl/).

• art. 1, art. 2 pkt 11f, 11g, art. 4, 9, 10, 16 i załączniki nr 1 i 3 do ustawy z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA