REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praktyczny podpis elektroniczny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Kaniewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczny podpis elektroniczny gwarantuje nienaruszalność przesyłanych danych. Dokumenty nim opatrzone wywołują takie same skutki prawne, jak własnoręcznie podpisane dokumenty.

Wprowadzenie instytucji podpisu elektronicznego było ściśle związane z rozwojem Internetu i jego możliwościami (natychmiastowość przekazywania informacji nieograniczonej liczbie osób, niski koszt przesyłania dużej ilości danych), stąd pierwsze regulacje w tym zakresie pojawiły się w krajach o wysokiej kulturze informatycznej. Z czasem, mimo znacznej anonimowości, jaką zapewnia funkcjonowanie w sieci, zaczęło wzrastać również zaufanie do komunikacji internetowej, pojawiły się jednak kolejne trudności związane z brakiem możliwości składania przez Internet oświadczeń, które z punktu widzenia prawa byłyby równoważne oświadczeniom w formie pisemnej (niektóre czynności dla swej ważności wymagają formy pisemnej, w przeciwnym wypadku są nieważne, np. udzielenie pełnomocnictwa ogólnego).

REKLAMA

Podpis elektroniczny stanął naprzeciw temu wyzwaniu i pozwolił usunąć związane z tym wątpliwości. Podstawową jego zaletą jest wprowadzenie do obrotu tzw. zaufanej osoby trzeciej, która gwarantuje, że osoba używająca danego podpisu jest rzeczywiście tą osobą, za którą się podaje. Idąc za ciosem, polski ustawodawca zrównał w Kodeksie cywilnym oświadczenie w postaci elektronicznej opatrzone podpisem elektronicznym z oświadczeniem w formie pisemnej.

Pojęcie podpisu elektronicznego

Podstawową regulacją w zakresie podpisu elektronicznego jest ustawa o podpisie elektronicznym z 18 września 2001 r. (DzU nr 130, poz. 1450 ze zm., do ustawy wydano również kilka aktów wykonawczych).

Ważne!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W rozumieniu ustawy podpis elektroniczny to dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny.

Jest to tzw. zwykły podpis elektroniczny. Ustawa wprowadza jednak jeszcze jeden rodzaj podpisu, tzw. bezpieczny podpis elektroniczny, który z praktycznego punktu widzenia wydaje się mieć dużo większe znaczenie.

Bezpieczny podpis elektroniczny jest:

• przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis,

• jest sporządzany za pomocą podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis elektroniczny bezpiecznych urządzeń i danych służących do składania podpisu,

• jest powiązany z danymi, do których został dołączony, w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna.

Tylko bezpieczny podpis elektroniczny z ważnym kwalifikowanym certyfikatem (wystawianym przez instytucję certyfikacyjną; www. centrast. pl) ma moc prawną i równoważny jest z podpisem własnoręcznym. Wydawany jest na ściśle określony czas w nim oznaczony.

Na bezpieczny podpis elektroniczny składa się: karta kryptograficzna, na której znajduje się klucz prywatny, klucz publiczny i certyfikat oraz czytnik (z załączonym oprogramowaniem i aplikacją do składania podpisu). Certyfikat, czyli elektroniczne zaświadczenie, za pomocą którego dane służące do weryfikacji podpisu elektronicznego są przyporządkowane do osoby składającej podpis elektroniczny i które umożliwiają identyfikację tej osoby oraz związany z nim klucz prywatny służą do tworzenia podpisów elektronicznych

Podpis elektroniczny zapewnia:

• poufność danych (dzięki technikom szyfrowania informacji może odczytać ją wyłącznie adresat),

• integralność przekazywanych danych (brak możliwości ingerencji w dokument),

• praktycznie wyłączenie możliwości sfałszowania dokumentu,

• oznaczenie datą pewną (dodatkowa usługa certyfikacyjna) - dokładnie wiemy, kiedy dany dokument został wysłany - pozwala to uniknąć manipulacji związanych z precyzyjnym określeniem czasu.

Jak to działa?

Osoba korzystająca z podpisu elektronicznego generuje według odpowiedniego algorytmu dwa klucze (kody kryptograficzne - liczby uzyskane w wyniku wykonania algorytmów operujących na bardzo dużych, 1024-bitowych liczbach pierwszych), odpowiednio powiązane ze sobą.

Pierwszy klucz służy do podpisywania wiadomości (klucz prywatny), drugi związany z nim klucz - do weryfikacji podpisu (klucz publiczny). Klucz prywatny znany jest tylko osobie, dla której para kluczy została wygenerowana.

Nadawca, wysyłając wiadomość, załącza do niej swój klucz publiczny, jeśli nie jest on publicznie dostępny. Odbiorca otrzymuje jednak jedynie ciąg liczb stanowiących przekształconą przez klucz prywatny zawartość wiadomości. Zweryfikowanie danych zakodowanych kluczem prywatnym, który należy do nadawcy, jest możliwe tylko i wyłącznie za pomocą klucza publicznego powiązanego na etapie generowania z kluczem prywatnym.

W tym celu odbiorca kieruje następnie otrzymaną wiadomość na serwer instytucji certyfikującej, która wydała certyfikat nadawcy. Stamtąd pobiera klucz publiczny (jeśli nie posiadał go wcześniej) przypisany do nadawcy i dekoduje za jego pomocą wiadomość oraz upewnia się także, czy wskazany w wiadomości klucz publiczny rzeczywiście należy do osoby, która widnieje jako autor lub nadawca wiadomości.

Wiarygodność przypisania klucza publicznego do konkretnej osoby zapewnia wspomniany certyfikat wydany przez kwalifikowany podmiot certyfikujący (obecnie e-podpis wydają tylko 3 podmioty: Krajowa Izba Rozliczeniowa, Unizeto i Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych. Jego ceny wahają się w przedziale 300-500 zł, szacuje się, że już w niedługim czasie koszt jego pozyskania może spaść nawet dziesięciokrotnie).

Jeżeli proces dekodowania doprowadzi do odczytania treści przesłanych danych, odbiorca uzyskuje pewność, że wiadomość zakodowana kluczem prywatnym związanym tylko z tym kluczem publicznym należy rzeczywiście do jego nadawcy.

Czy warto z niego korzystać?

Coraz więcej podmiotów publicznych korzysta z techniki podpisu elektronicznego, a to oznacza, ze z każdym miesiącem będziemy mogli załatwić więcej spraw, nie wychodząc z domu.

Już dziś dzięki takim rozwiązaniom, jakie daje podpis, można składać zeznania podatkowe (art. 3d Ordynacji podatkowej - akty prawa miejscowego wydawane przez radę gminy mogą określać wymogi formalne, jakim powinny odpowiadać informacje i deklaracje podatkowe, oraz ustalać sposób ich przesyłania za pomocą komunikacji elektronicznej, a także rodzaje podpisu elektronicznego, którym powinny być opatrzone), korzysta z niego też Zakład Ubezpieczeń Społecznych (przy elektronicznym przekazywaniu dokumentów przez płatników). Można też uzyskać drogą elektroniczną odpis z Krajowego Rejestru Sądowego. Także wiele banków stosuje go do autoryzacji klientów. O praktycznym zastosowaniu podpisu w obrocie dokumentów między kontrahentami wspominanie wydaje się zbędne (np. zastosowanie przy fakturach elektronicznych czy w biurach maklerskich).

Jakub Kaniewski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

REKLAMA

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

REKLAMA

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA