REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praktyczny podpis elektroniczny

Jakub Kaniewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczny podpis elektroniczny gwarantuje nienaruszalność przesyłanych danych. Dokumenty nim opatrzone wywołują takie same skutki prawne, jak własnoręcznie podpisane dokumenty.

Wprowadzenie instytucji podpisu elektronicznego było ściśle związane z rozwojem Internetu i jego możliwościami (natychmiastowość przekazywania informacji nieograniczonej liczbie osób, niski koszt przesyłania dużej ilości danych), stąd pierwsze regulacje w tym zakresie pojawiły się w krajach o wysokiej kulturze informatycznej. Z czasem, mimo znacznej anonimowości, jaką zapewnia funkcjonowanie w sieci, zaczęło wzrastać również zaufanie do komunikacji internetowej, pojawiły się jednak kolejne trudności związane z brakiem możliwości składania przez Internet oświadczeń, które z punktu widzenia prawa byłyby równoważne oświadczeniom w formie pisemnej (niektóre czynności dla swej ważności wymagają formy pisemnej, w przeciwnym wypadku są nieważne, np. udzielenie pełnomocnictwa ogólnego).

REKLAMA

Podpis elektroniczny stanął naprzeciw temu wyzwaniu i pozwolił usunąć związane z tym wątpliwości. Podstawową jego zaletą jest wprowadzenie do obrotu tzw. zaufanej osoby trzeciej, która gwarantuje, że osoba używająca danego podpisu jest rzeczywiście tą osobą, za którą się podaje. Idąc za ciosem, polski ustawodawca zrównał w Kodeksie cywilnym oświadczenie w postaci elektronicznej opatrzone podpisem elektronicznym z oświadczeniem w formie pisemnej.

Pojęcie podpisu elektronicznego

Podstawową regulacją w zakresie podpisu elektronicznego jest ustawa o podpisie elektronicznym z 18 września 2001 r. (DzU nr 130, poz. 1450 ze zm., do ustawy wydano również kilka aktów wykonawczych).

Ważne!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W rozumieniu ustawy podpis elektroniczny to dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny.

Jest to tzw. zwykły podpis elektroniczny. Ustawa wprowadza jednak jeszcze jeden rodzaj podpisu, tzw. bezpieczny podpis elektroniczny, który z praktycznego punktu widzenia wydaje się mieć dużo większe znaczenie.

Bezpieczny podpis elektroniczny jest:

• przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis,

• jest sporządzany za pomocą podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis elektroniczny bezpiecznych urządzeń i danych służących do składania podpisu,

• jest powiązany z danymi, do których został dołączony, w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna.

Tylko bezpieczny podpis elektroniczny z ważnym kwalifikowanym certyfikatem (wystawianym przez instytucję certyfikacyjną; www. centrast. pl) ma moc prawną i równoważny jest z podpisem własnoręcznym. Wydawany jest na ściśle określony czas w nim oznaczony.

Na bezpieczny podpis elektroniczny składa się: karta kryptograficzna, na której znajduje się klucz prywatny, klucz publiczny i certyfikat oraz czytnik (z załączonym oprogramowaniem i aplikacją do składania podpisu). Certyfikat, czyli elektroniczne zaświadczenie, za pomocą którego dane służące do weryfikacji podpisu elektronicznego są przyporządkowane do osoby składającej podpis elektroniczny i które umożliwiają identyfikację tej osoby oraz związany z nim klucz prywatny służą do tworzenia podpisów elektronicznych

Podpis elektroniczny zapewnia:

• poufność danych (dzięki technikom szyfrowania informacji może odczytać ją wyłącznie adresat),

• integralność przekazywanych danych (brak możliwości ingerencji w dokument),

• praktycznie wyłączenie możliwości sfałszowania dokumentu,

• oznaczenie datą pewną (dodatkowa usługa certyfikacyjna) - dokładnie wiemy, kiedy dany dokument został wysłany - pozwala to uniknąć manipulacji związanych z precyzyjnym określeniem czasu.

Jak to działa?

Osoba korzystająca z podpisu elektronicznego generuje według odpowiedniego algorytmu dwa klucze (kody kryptograficzne - liczby uzyskane w wyniku wykonania algorytmów operujących na bardzo dużych, 1024-bitowych liczbach pierwszych), odpowiednio powiązane ze sobą.

Pierwszy klucz służy do podpisywania wiadomości (klucz prywatny), drugi związany z nim klucz - do weryfikacji podpisu (klucz publiczny). Klucz prywatny znany jest tylko osobie, dla której para kluczy została wygenerowana.

Nadawca, wysyłając wiadomość, załącza do niej swój klucz publiczny, jeśli nie jest on publicznie dostępny. Odbiorca otrzymuje jednak jedynie ciąg liczb stanowiących przekształconą przez klucz prywatny zawartość wiadomości. Zweryfikowanie danych zakodowanych kluczem prywatnym, który należy do nadawcy, jest możliwe tylko i wyłącznie za pomocą klucza publicznego powiązanego na etapie generowania z kluczem prywatnym.

W tym celu odbiorca kieruje następnie otrzymaną wiadomość na serwer instytucji certyfikującej, która wydała certyfikat nadawcy. Stamtąd pobiera klucz publiczny (jeśli nie posiadał go wcześniej) przypisany do nadawcy i dekoduje za jego pomocą wiadomość oraz upewnia się także, czy wskazany w wiadomości klucz publiczny rzeczywiście należy do osoby, która widnieje jako autor lub nadawca wiadomości.

Wiarygodność przypisania klucza publicznego do konkretnej osoby zapewnia wspomniany certyfikat wydany przez kwalifikowany podmiot certyfikujący (obecnie e-podpis wydają tylko 3 podmioty: Krajowa Izba Rozliczeniowa, Unizeto i Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych. Jego ceny wahają się w przedziale 300-500 zł, szacuje się, że już w niedługim czasie koszt jego pozyskania może spaść nawet dziesięciokrotnie).

Jeżeli proces dekodowania doprowadzi do odczytania treści przesłanych danych, odbiorca uzyskuje pewność, że wiadomość zakodowana kluczem prywatnym związanym tylko z tym kluczem publicznym należy rzeczywiście do jego nadawcy.

Czy warto z niego korzystać?

Coraz więcej podmiotów publicznych korzysta z techniki podpisu elektronicznego, a to oznacza, ze z każdym miesiącem będziemy mogli załatwić więcej spraw, nie wychodząc z domu.

Już dziś dzięki takim rozwiązaniom, jakie daje podpis, można składać zeznania podatkowe (art. 3d Ordynacji podatkowej - akty prawa miejscowego wydawane przez radę gminy mogą określać wymogi formalne, jakim powinny odpowiadać informacje i deklaracje podatkowe, oraz ustalać sposób ich przesyłania za pomocą komunikacji elektronicznej, a także rodzaje podpisu elektronicznego, którym powinny być opatrzone), korzysta z niego też Zakład Ubezpieczeń Społecznych (przy elektronicznym przekazywaniu dokumentów przez płatników). Można też uzyskać drogą elektroniczną odpis z Krajowego Rejestru Sądowego. Także wiele banków stosuje go do autoryzacji klientów. O praktycznym zastosowaniu podpisu w obrocie dokumentów między kontrahentami wspominanie wydaje się zbędne (np. zastosowanie przy fakturach elektronicznych czy w biurach maklerskich).

Jakub Kaniewski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA