REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadmiar obowiązków utrudnia prowadzenie przedsiębiorstwa

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od nowego roku będzie więcej kontroli w firmach transportowych. Przedsiębiorcy już się boją kar, gdyż dużo się od nich wymaga, a oni nie są w stanie wszystkiego dopilnować.

Ostatnia z nowelizacji ustawy z 19 września 2007 r. o transporcie drogowym (Dz.U. nr 192, poz. 1381) określa, że od 2008 roku będzie dwa razy więcej kontroli u przewoźników. Docelowo w 2012 roku ma być ich cztery razy więcej niż obecnie.

REKLAMA

Kara goni karę

Bolesław Milewski, wiceprezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, zaznacza, że w Polsce kontrole są restrykcyjne, a inspektorzy transportu drogowego nastawieni na karanie.

- Polscy przedsiębiorcy wykonujący np. transport międzynarodowy nie mają problemów w innych krajach Unii Europejskiej. W Polsce jest jednak inaczej - podkreśla.

Tomasz Rejek, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych, zaznacza, że w zasadzie każda kontrola w firmie przewozowej kończy się nałożeniem kary.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Nie ma na rynku firmy idealnej. Zawsze znajdzie się jakieś uchybienie, jak brak jednej kartki z tachografu, co kończy się karą - mówi Tomasz Rejek.

Zaznacza, że takie uchybienia to chleb powszedni, gdyż duże firmy mają nawet kilkuset kierowców i niemożliwe jest sprawowanie pełnej kontroli nad każdym szczegółem.

Wyższe wymagania

Tymczasem ustawa o transporcie drogowym nakłada na przedsiębiorców szereg obowiązków. Właściciele firm zwracają uwagę, że nie jest łatwo spełnić ustawowe wymagania.

Podstawowym wymogiem jest uzyskanie licencji, ale aby ją dostać, trzeba mieć odpowiednią sytuację finansową. Przedsiębiorca musi wykazać, że ma pokrycie w wysokości 9 tys. euro na pierwszy pojazd i 5 tys. euro na każdy następny. Co przy licznej flocie przekłada się na bardzo wysokie zabezpieczenie finansowe.

Kolejnym wymogiem jest posiadanie certyfikatu kompetencji zawodowych. Bez niego nie można prowadzić działalności w zakresie transportu rzeczy lub osób. Dochodzą jeszcze pozwolenia na przewóz osób lub transport międzynarodowy. Ale na tym nie koniec, gdyż przepisy innych ustaw regulują kwestie takich zezwoleń, jak przewóz odpadów, rzeczy niebezpiecznych.

Ponadto każdy pojazd w firmie musi posiadać certyfikat, który potwierdza zdolność techniczną pojazdu do ruchu i transportu. Przedsiębiorca musi gromadzić całą dokumentację dotyczącą jego pracowników, a nawet zarządzenia z poprzednich kontroli.

Kontrola pracowników

Oprócz zezwoleń i certyfikatów przedsiębiorcy muszą także kierować swoich pracowników na okresowe badania psychologiczne i lekarskie, a także szkolenia, które są prowadzone w cyklu pięcioletnim.

- Musimy pilnować terminów szkoleń okresowych, o których powinni pamiętać kierowcy. Jednak to przewoźnik musi odpowiednio wcześniej skierować swojego pracownika na badania - mówi Tomasz Rejek.

Dodaje, że tego typu obowiązki coraz bardziej pochłaniają pracodawcę, gdyż trzeba to wszystko właściwie zgrać z pracą kierowców.

Kierowca na trasie musi mieć przy sobie wiele dokumentów, jak wypis z licencji, kartę opłat, zezwolenia i certyfikaty.

- Wystarczy, że kierowca zapomni jakiegokolwiek dokumentu i w takiej sytuacji również może być ukarany pracodawca - zaznacza Tomasz Rejek.

Wysokość kar

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CPK w zakresie lotniska jest na półmetku projektowania, kolejne etapy związane z budową po pozyskaniu finansowania

Prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Filip Czernicki podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej poinformował, że po pierwszych analizach rekomendacje są u pana ministra i premiera i czekamy na decyzję, która w dużej mierze da nam impuls i zastrzyk. Większość zleceń i obowiązków, które ciążyły spółce są realizowane, ale do rozpoczęcia kolejnych etapów przedsięwzięcia trzeba pozyskać finansowanie.

Żeby proces inwestycyjny był sprawniejszy fundusz kolejowy musi mieć mechanizm stabilizacji tak jak fundusz drogowy

Podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak ocenił, że jeżeli chodzi o kwestię finansowania branży, fundusz kolejowy musi mieć mechanizm jak w funduszu drogowym, żeby iść w normalność. Nie widzę innej podstawy dla zachowania normalności, ten mechanizm stabilizacji jest absolutną koniecznością.

Sektor finansowy jednym z bardziej zainteresowanych wykorzystaniem Gen-AI

Jego przedstawiciele – w tym także z Polski – widzą w tej technologii dużo korzyści. Jak radzić sobie z wyzwaniami, a także generować pomysły, które są później realizowane?

Wprowadzenie w Polsce systemu kaucyjnego w styczniu 2025 r. wymaga wprowadzenia i korzystania z recyklomatów

Przedstawiciele firm produkujących tzw. recyklomaty podczas debaty eksperckiej „Technologia w służbie ochrony środowiska” dyskutowali o stanie przygotowań do uruchomienia już za kilka miesięcy polskiego systemu kaucyjnego. 

REKLAMA

Bankructwo, niewypłacalność i odpowiedzialność członków zarządu w Polsce i USA

Zapraszamy do udziału w bezpłatnym webinarze na temat: Bankructwo, niewypłacalność i odpowiedzialność członków zarządu w Polsce i USA.

Zorza polarna, wiatr słoneczny, burza geomagnetyczna. Dlaczego warto znać prognozę kosmicznej pogody

Badania kosmicznej pogody, w tym aktywności Słońca będą coraz bardziej potrzebne - twierdzi prof. Iwona Stanisławska z Centrum Prognoz Heliogeofizycznych w CBK PAN. Dlaczego? Bo wpływ tych zjawisk na życie na Ziemi i funkcjonowanie naszej cywilizacji jest znaczący. Tym bardziej, że naukowcy potrafią przygotowywać coraz lepsze prognozy, pozwalające unikać wielu problemów z wpływem pogody kosmicznej na telekomunikację, nawigację i infrastrukturę.

Implementacja dyrektywy DAC7 niebawem. Co to oznacza dla platform internetowych?

Od 1 lipca 2024 r. mają zacząć obowiązywać w Polsce przepisy wynikające z implementacji Dyrektywy DAC7. Przepisy te mają dotyczyć przede wszystkim raportowania przez platformy sprzedażowe dochodów uzyskiwanych przez ich użytkowników.

W tych bankomatach wypłacisz jedynie 200 zł

We wtorek Euronet przeprowadza akcję protestacyjną mającą na celu zwrócenie uwagi na sytuację operatorów bankomatów. Tego dnia z bankomatów będzie można wypłacić jednorazowo maksymalnie do 200 zł.

REKLAMA

Hotele podnoszą ceny, ale to nie odstrasza Polaków. Ich obłożenie rośnie

Według informacji przekazanych przez "Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego", obłożenie hoteli w Polsce systematycznie rośnie z miesiąca na miesiąc. Wyniki majowe okazały się lepsze niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

W Polsce pije się coraz mniej piwa i coraz więcej browarów ma kłopoty finansowe

Browary w Polsce mając oraz więcej problemów, a zwłaszcza kłopotów finansowych. W ciągu ostatnich pięciu lat spożycie piwa spadło o jedną czwartą a długi branży są 23 razy wyższe (!) niż w 2018 roku. Rynek kurczy się choć piwo to wciąż najchętniej kupowany alkohol w Polsce.

 

REKLAMA