REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadmiar obowiązków utrudnia prowadzenie przedsiębiorstwa

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od nowego roku będzie więcej kontroli w firmach transportowych. Przedsiębiorcy już się boją kar, gdyż dużo się od nich wymaga, a oni nie są w stanie wszystkiego dopilnować.

Ostatnia z nowelizacji ustawy z 19 września 2007 r. o transporcie drogowym (Dz.U. nr 192, poz. 1381) określa, że od 2008 roku będzie dwa razy więcej kontroli u przewoźników. Docelowo w 2012 roku ma być ich cztery razy więcej niż obecnie.

REKLAMA

Kara goni karę

Bolesław Milewski, wiceprezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, zaznacza, że w Polsce kontrole są restrykcyjne, a inspektorzy transportu drogowego nastawieni na karanie.

- Polscy przedsiębiorcy wykonujący np. transport międzynarodowy nie mają problemów w innych krajach Unii Europejskiej. W Polsce jest jednak inaczej - podkreśla.

Tomasz Rejek, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych, zaznacza, że w zasadzie każda kontrola w firmie przewozowej kończy się nałożeniem kary.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Nie ma na rynku firmy idealnej. Zawsze znajdzie się jakieś uchybienie, jak brak jednej kartki z tachografu, co kończy się karą - mówi Tomasz Rejek.

Zaznacza, że takie uchybienia to chleb powszedni, gdyż duże firmy mają nawet kilkuset kierowców i niemożliwe jest sprawowanie pełnej kontroli nad każdym szczegółem.

Wyższe wymagania

Tymczasem ustawa o transporcie drogowym nakłada na przedsiębiorców szereg obowiązków. Właściciele firm zwracają uwagę, że nie jest łatwo spełnić ustawowe wymagania.

Podstawowym wymogiem jest uzyskanie licencji, ale aby ją dostać, trzeba mieć odpowiednią sytuację finansową. Przedsiębiorca musi wykazać, że ma pokrycie w wysokości 9 tys. euro na pierwszy pojazd i 5 tys. euro na każdy następny. Co przy licznej flocie przekłada się na bardzo wysokie zabezpieczenie finansowe.

Kolejnym wymogiem jest posiadanie certyfikatu kompetencji zawodowych. Bez niego nie można prowadzić działalności w zakresie transportu rzeczy lub osób. Dochodzą jeszcze pozwolenia na przewóz osób lub transport międzynarodowy. Ale na tym nie koniec, gdyż przepisy innych ustaw regulują kwestie takich zezwoleń, jak przewóz odpadów, rzeczy niebezpiecznych.

Ponadto każdy pojazd w firmie musi posiadać certyfikat, który potwierdza zdolność techniczną pojazdu do ruchu i transportu. Przedsiębiorca musi gromadzić całą dokumentację dotyczącą jego pracowników, a nawet zarządzenia z poprzednich kontroli.

Kontrola pracowników

Oprócz zezwoleń i certyfikatów przedsiębiorcy muszą także kierować swoich pracowników na okresowe badania psychologiczne i lekarskie, a także szkolenia, które są prowadzone w cyklu pięcioletnim.

- Musimy pilnować terminów szkoleń okresowych, o których powinni pamiętać kierowcy. Jednak to przewoźnik musi odpowiednio wcześniej skierować swojego pracownika na badania - mówi Tomasz Rejek.

Dodaje, że tego typu obowiązki coraz bardziej pochłaniają pracodawcę, gdyż trzeba to wszystko właściwie zgrać z pracą kierowców.

Kierowca na trasie musi mieć przy sobie wiele dokumentów, jak wypis z licencji, kartę opłat, zezwolenia i certyfikaty.

- Wystarczy, że kierowca zapomni jakiegokolwiek dokumentu i w takiej sytuacji również może być ukarany pracodawca - zaznacza Tomasz Rejek.

Wysokość kar

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA