REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadmiar obowiązków utrudnia prowadzenie przedsiębiorstwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od nowego roku będzie więcej kontroli w firmach transportowych. Przedsiębiorcy już się boją kar, gdyż dużo się od nich wymaga, a oni nie są w stanie wszystkiego dopilnować.

Ostatnia z nowelizacji ustawy z 19 września 2007 r. o transporcie drogowym (Dz.U. nr 192, poz. 1381) określa, że od 2008 roku będzie dwa razy więcej kontroli u przewoźników. Docelowo w 2012 roku ma być ich cztery razy więcej niż obecnie.

REKLAMA

Kara goni karę

Bolesław Milewski, wiceprezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, zaznacza, że w Polsce kontrole są restrykcyjne, a inspektorzy transportu drogowego nastawieni na karanie.

- Polscy przedsiębiorcy wykonujący np. transport międzynarodowy nie mają problemów w innych krajach Unii Europejskiej. W Polsce jest jednak inaczej - podkreśla.

Tomasz Rejek, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych, zaznacza, że w zasadzie każda kontrola w firmie przewozowej kończy się nałożeniem kary.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Nie ma na rynku firmy idealnej. Zawsze znajdzie się jakieś uchybienie, jak brak jednej kartki z tachografu, co kończy się karą - mówi Tomasz Rejek.

Zaznacza, że takie uchybienia to chleb powszedni, gdyż duże firmy mają nawet kilkuset kierowców i niemożliwe jest sprawowanie pełnej kontroli nad każdym szczegółem.

Wyższe wymagania

Tymczasem ustawa o transporcie drogowym nakłada na przedsiębiorców szereg obowiązków. Właściciele firm zwracają uwagę, że nie jest łatwo spełnić ustawowe wymagania.

Podstawowym wymogiem jest uzyskanie licencji, ale aby ją dostać, trzeba mieć odpowiednią sytuację finansową. Przedsiębiorca musi wykazać, że ma pokrycie w wysokości 9 tys. euro na pierwszy pojazd i 5 tys. euro na każdy następny. Co przy licznej flocie przekłada się na bardzo wysokie zabezpieczenie finansowe.

Kolejnym wymogiem jest posiadanie certyfikatu kompetencji zawodowych. Bez niego nie można prowadzić działalności w zakresie transportu rzeczy lub osób. Dochodzą jeszcze pozwolenia na przewóz osób lub transport międzynarodowy. Ale na tym nie koniec, gdyż przepisy innych ustaw regulują kwestie takich zezwoleń, jak przewóz odpadów, rzeczy niebezpiecznych.

Ponadto każdy pojazd w firmie musi posiadać certyfikat, który potwierdza zdolność techniczną pojazdu do ruchu i transportu. Przedsiębiorca musi gromadzić całą dokumentację dotyczącą jego pracowników, a nawet zarządzenia z poprzednich kontroli.

Kontrola pracowników

Oprócz zezwoleń i certyfikatów przedsiębiorcy muszą także kierować swoich pracowników na okresowe badania psychologiczne i lekarskie, a także szkolenia, które są prowadzone w cyklu pięcioletnim.

- Musimy pilnować terminów szkoleń okresowych, o których powinni pamiętać kierowcy. Jednak to przewoźnik musi odpowiednio wcześniej skierować swojego pracownika na badania - mówi Tomasz Rejek.

Dodaje, że tego typu obowiązki coraz bardziej pochłaniają pracodawcę, gdyż trzeba to wszystko właściwie zgrać z pracą kierowców.

Kierowca na trasie musi mieć przy sobie wiele dokumentów, jak wypis z licencji, kartę opłat, zezwolenia i certyfikaty.

- Wystarczy, że kierowca zapomni jakiegokolwiek dokumentu i w takiej sytuacji również może być ukarany pracodawca - zaznacza Tomasz Rejek.

Wysokość kar

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA