REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnik pomoże w prowadzeniu firmy

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca nie musi sam prowadzić wszystkich spraw dotyczących firmy i kontaktów z kontrahentami. W tym celu może wyznaczyć pełnomocnika albo prokurenta.

Przedsiębiorca może wyznaczyć pełnomocnika, który będzie zastępował go w prowadzeniu konkretnych spraw. Natomiast przed sądem gospodarczym może występować w jego imieniu profesjonalny pełnomocnik: radca prawny lub adwokat.

REKLAMA

REKLAMA

Pełnomocnik może załatwiać w imieniu przedsiębiorcy sprawy w ZUS, urzędzie skarbowym, urzędzie celnym, na poczcie i w banku. Ma prawo zawierać w imieniu firmy umowy z kontrahentami, a także uczestniczyć podczas nieobecności przedsiębiorcy w prowadzonej w firmie kontroli. Działa w imieniu i ze skutkami dla swojego mocodawcy.

Pełnomocnictwo może zostać udzielone na czas nieokreślony lub określony, np. na okres, w którym przedsiębiorca przebywa na urlopie albo choruje.

Przedsiębiorca ma prawo ustanowić nawet kilku pełnomocników, którzy będą działali w tym samym czasie. W zależności od treści umocowania mogą oni działać wspólnie lub oddzielnie. Kilku przedsiębiorców może też ustanowić wspólnego pełnomocnika, tak najczęściej postępują wspólnicy spółki cywilnej.

REKLAMA

Każde pełnomocnictwo ma określony zakres umocowania, który określa przedsiębiorca. Nie może on upoważniać pełnomocnika do dokonywania wszelkich czynności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mocodawca może udzielić pełnomocnictwa: ogólnego, do wykonywania czynności zwykłego zarządu, szczególnego, do wykonania określonej czynności prawnej lub do wykonania czynności określonego rodzaju.

Wybór formy

Wprawdzie pełnomocnictwo może być udzielone w dowolnej formie, ale od tej zasady istnieją odstępstwa. Na przykład zawsze w formie pisemnej, pod rygorem nieważności przedsiębiorca udziela pełnomocnictwa ogólnego. Natomiast pełnomocnictwo do zbycia lub zastawienia udziału w spółce z o.o. wymaga formy pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi.

Ważne!

Udzielając pełnomocnictwa przedsiębiorca może zrzec się możliwości odwołania go

Zdarza się, że pełnomocnictwo trzeba sporządzić w formie aktu notarialnego, np. gdy pełnomocnik został upoważniony do zakupu albo sprzedaży nieruchomości.

Odwołanie pełnomocnictwa

Przedsiębiorca może odwołać pełnomocnictwo w każdej chwili, a pełnomocnik zrzec się pełnomocnictwa. Nawet jeżeli wspólnicy spółki cywilnej swoim pełnomocnikiem ustanowili tę samą osobę, to każdy z nich może odwołać pełnomocnictwo. Wszyscy wspólnicy nie muszą jednomyślnie podejmować w tej sprawie uchwały. Odwołany przez jednego lub kilku wspólników spółki cywilnej pełnomocnik pozostaje nadal pełnomocnikiem pozostałych. Zakres jego umocowania będzie jednak węższy.

Odwołane pełnomocnictwo wygasa, podobnie jak wówczas, gdy pełnomocnik lub mocodawca umrą. Gdyby pełnomocnictwo zostało ograniczone terminem, to wygaśnie po upływie czasu, na jaki było udzielone.

Po wygaśnięciu umocowania pełnomocnik powinien zwrócić mocodawcy dokument pełnomocnictwa, natomiast może zatrzymać jego odpis, na którym trzeba zaznaczyć wygaśnięcie umocowania.

Ustanowienie prokurenta

Jednym z rodzajów pełnomocnictwa jest prokura. Jest to umocowanie do prowadzenia w imieniu przedsiębiorcy czynności sądowych i pozasądowych związanych z firmą. Przedsiębiorca podlegający obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców udziela jej na piśmie pod rygorem nieważności. Może udzielić jej nawet kilku osobom łącznie bądź też ograniczyć ją do zakresu spraw wpisanych do rejestru oddziału przedsiębiorstwa. Natomiast nie wolno udzielać prokury w okresie likwidacji spółki jawnej bądź innej spółki osobowej albo z ograniczoną odpowiedzialnością bądź akcyjnej.

Zarówno udzielenie, jak i wygaśnięcie prokury przedsiębiorca powinien zgłosić do rejestru przedsiębiorców. W aktach rejestrowych powinien się też znaleźć wzór podpisu prokurenta. Na wszystkich dokumentach powinien on później składać podpis zgodny z tym wzorem.

Aby prokurent mógł zbyć przedsiębiorstwo albo nieruchomości lub obciążyć nieruchomości, względnie oddać przedsiębiorstwo do czasowego korzystania, powinien otrzymać od mocodawcy dodatkowe pełnomocnictwa do wykonywania poszczególnych czynności. Nie wolno mu też wykonywać spraw niezwiązanych z prowadzeniem firmy.

W spółce jawnej, komandytowej i partnerskiej prokurę może odwołać każdy wspólnik, który ma prawo prowadzić sprawy spółki. Natomiast w spółce z o.o. i akcyjnej odwołuje ją każdy członek zarządu. Odwołana prokura wygasa.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

REKLAMA

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

REKLAMA

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA