REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnik pomoże w prowadzeniu firmy

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca nie musi sam prowadzić wszystkich spraw dotyczących firmy i kontaktów z kontrahentami. W tym celu może wyznaczyć pełnomocnika albo prokurenta.

Przedsiębiorca może wyznaczyć pełnomocnika, który będzie zastępował go w prowadzeniu konkretnych spraw. Natomiast przed sądem gospodarczym może występować w jego imieniu profesjonalny pełnomocnik: radca prawny lub adwokat.

REKLAMA

REKLAMA

Pełnomocnik może załatwiać w imieniu przedsiębiorcy sprawy w ZUS, urzędzie skarbowym, urzędzie celnym, na poczcie i w banku. Ma prawo zawierać w imieniu firmy umowy z kontrahentami, a także uczestniczyć podczas nieobecności przedsiębiorcy w prowadzonej w firmie kontroli. Działa w imieniu i ze skutkami dla swojego mocodawcy.

Pełnomocnictwo może zostać udzielone na czas nieokreślony lub określony, np. na okres, w którym przedsiębiorca przebywa na urlopie albo choruje.

Przedsiębiorca ma prawo ustanowić nawet kilku pełnomocników, którzy będą działali w tym samym czasie. W zależności od treści umocowania mogą oni działać wspólnie lub oddzielnie. Kilku przedsiębiorców może też ustanowić wspólnego pełnomocnika, tak najczęściej postępują wspólnicy spółki cywilnej.

REKLAMA

Każde pełnomocnictwo ma określony zakres umocowania, który określa przedsiębiorca. Nie może on upoważniać pełnomocnika do dokonywania wszelkich czynności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mocodawca może udzielić pełnomocnictwa: ogólnego, do wykonywania czynności zwykłego zarządu, szczególnego, do wykonania określonej czynności prawnej lub do wykonania czynności określonego rodzaju.

Wybór formy

Wprawdzie pełnomocnictwo może być udzielone w dowolnej formie, ale od tej zasady istnieją odstępstwa. Na przykład zawsze w formie pisemnej, pod rygorem nieważności przedsiębiorca udziela pełnomocnictwa ogólnego. Natomiast pełnomocnictwo do zbycia lub zastawienia udziału w spółce z o.o. wymaga formy pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi.

Ważne!

Udzielając pełnomocnictwa przedsiębiorca może zrzec się możliwości odwołania go

Zdarza się, że pełnomocnictwo trzeba sporządzić w formie aktu notarialnego, np. gdy pełnomocnik został upoważniony do zakupu albo sprzedaży nieruchomości.

Odwołanie pełnomocnictwa

Przedsiębiorca może odwołać pełnomocnictwo w każdej chwili, a pełnomocnik zrzec się pełnomocnictwa. Nawet jeżeli wspólnicy spółki cywilnej swoim pełnomocnikiem ustanowili tę samą osobę, to każdy z nich może odwołać pełnomocnictwo. Wszyscy wspólnicy nie muszą jednomyślnie podejmować w tej sprawie uchwały. Odwołany przez jednego lub kilku wspólników spółki cywilnej pełnomocnik pozostaje nadal pełnomocnikiem pozostałych. Zakres jego umocowania będzie jednak węższy.

Odwołane pełnomocnictwo wygasa, podobnie jak wówczas, gdy pełnomocnik lub mocodawca umrą. Gdyby pełnomocnictwo zostało ograniczone terminem, to wygaśnie po upływie czasu, na jaki było udzielone.

Po wygaśnięciu umocowania pełnomocnik powinien zwrócić mocodawcy dokument pełnomocnictwa, natomiast może zatrzymać jego odpis, na którym trzeba zaznaczyć wygaśnięcie umocowania.

Ustanowienie prokurenta

Jednym z rodzajów pełnomocnictwa jest prokura. Jest to umocowanie do prowadzenia w imieniu przedsiębiorcy czynności sądowych i pozasądowych związanych z firmą. Przedsiębiorca podlegający obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców udziela jej na piśmie pod rygorem nieważności. Może udzielić jej nawet kilku osobom łącznie bądź też ograniczyć ją do zakresu spraw wpisanych do rejestru oddziału przedsiębiorstwa. Natomiast nie wolno udzielać prokury w okresie likwidacji spółki jawnej bądź innej spółki osobowej albo z ograniczoną odpowiedzialnością bądź akcyjnej.

Zarówno udzielenie, jak i wygaśnięcie prokury przedsiębiorca powinien zgłosić do rejestru przedsiębiorców. W aktach rejestrowych powinien się też znaleźć wzór podpisu prokurenta. Na wszystkich dokumentach powinien on później składać podpis zgodny z tym wzorem.

Aby prokurent mógł zbyć przedsiębiorstwo albo nieruchomości lub obciążyć nieruchomości, względnie oddać przedsiębiorstwo do czasowego korzystania, powinien otrzymać od mocodawcy dodatkowe pełnomocnictwa do wykonywania poszczególnych czynności. Nie wolno mu też wykonywać spraw niezwiązanych z prowadzeniem firmy.

W spółce jawnej, komandytowej i partnerskiej prokurę może odwołać każdy wspólnik, który ma prawo prowadzić sprawy spółki. Natomiast w spółce z o.o. i akcyjnej odwołuje ją każdy członek zarządu. Odwołana prokura wygasa.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA