REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnik pomoże w prowadzeniu firmy

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca nie musi sam prowadzić wszystkich spraw dotyczących firmy i kontaktów z kontrahentami. W tym celu może wyznaczyć pełnomocnika albo prokurenta.

Przedsiębiorca może wyznaczyć pełnomocnika, który będzie zastępował go w prowadzeniu konkretnych spraw. Natomiast przed sądem gospodarczym może występować w jego imieniu profesjonalny pełnomocnik: radca prawny lub adwokat.

REKLAMA

Pełnomocnik może załatwiać w imieniu przedsiębiorcy sprawy w ZUS, urzędzie skarbowym, urzędzie celnym, na poczcie i w banku. Ma prawo zawierać w imieniu firmy umowy z kontrahentami, a także uczestniczyć podczas nieobecności przedsiębiorcy w prowadzonej w firmie kontroli. Działa w imieniu i ze skutkami dla swojego mocodawcy.

Pełnomocnictwo może zostać udzielone na czas nieokreślony lub określony, np. na okres, w którym przedsiębiorca przebywa na urlopie albo choruje.

Przedsiębiorca ma prawo ustanowić nawet kilku pełnomocników, którzy będą działali w tym samym czasie. W zależności od treści umocowania mogą oni działać wspólnie lub oddzielnie. Kilku przedsiębiorców może też ustanowić wspólnego pełnomocnika, tak najczęściej postępują wspólnicy spółki cywilnej.

Każde pełnomocnictwo ma określony zakres umocowania, który określa przedsiębiorca. Nie może on upoważniać pełnomocnika do dokonywania wszelkich czynności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mocodawca może udzielić pełnomocnictwa: ogólnego, do wykonywania czynności zwykłego zarządu, szczególnego, do wykonania określonej czynności prawnej lub do wykonania czynności określonego rodzaju.

Wybór formy

Wprawdzie pełnomocnictwo może być udzielone w dowolnej formie, ale od tej zasady istnieją odstępstwa. Na przykład zawsze w formie pisemnej, pod rygorem nieważności przedsiębiorca udziela pełnomocnictwa ogólnego. Natomiast pełnomocnictwo do zbycia lub zastawienia udziału w spółce z o.o. wymaga formy pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi.

Ważne!

Udzielając pełnomocnictwa przedsiębiorca może zrzec się możliwości odwołania go

Zdarza się, że pełnomocnictwo trzeba sporządzić w formie aktu notarialnego, np. gdy pełnomocnik został upoważniony do zakupu albo sprzedaży nieruchomości.

Odwołanie pełnomocnictwa

Przedsiębiorca może odwołać pełnomocnictwo w każdej chwili, a pełnomocnik zrzec się pełnomocnictwa. Nawet jeżeli wspólnicy spółki cywilnej swoim pełnomocnikiem ustanowili tę samą osobę, to każdy z nich może odwołać pełnomocnictwo. Wszyscy wspólnicy nie muszą jednomyślnie podejmować w tej sprawie uchwały. Odwołany przez jednego lub kilku wspólników spółki cywilnej pełnomocnik pozostaje nadal pełnomocnikiem pozostałych. Zakres jego umocowania będzie jednak węższy.

Odwołane pełnomocnictwo wygasa, podobnie jak wówczas, gdy pełnomocnik lub mocodawca umrą. Gdyby pełnomocnictwo zostało ograniczone terminem, to wygaśnie po upływie czasu, na jaki było udzielone.

Po wygaśnięciu umocowania pełnomocnik powinien zwrócić mocodawcy dokument pełnomocnictwa, natomiast może zatrzymać jego odpis, na którym trzeba zaznaczyć wygaśnięcie umocowania.

Ustanowienie prokurenta

Jednym z rodzajów pełnomocnictwa jest prokura. Jest to umocowanie do prowadzenia w imieniu przedsiębiorcy czynności sądowych i pozasądowych związanych z firmą. Przedsiębiorca podlegający obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców udziela jej na piśmie pod rygorem nieważności. Może udzielić jej nawet kilku osobom łącznie bądź też ograniczyć ją do zakresu spraw wpisanych do rejestru oddziału przedsiębiorstwa. Natomiast nie wolno udzielać prokury w okresie likwidacji spółki jawnej bądź innej spółki osobowej albo z ograniczoną odpowiedzialnością bądź akcyjnej.

Zarówno udzielenie, jak i wygaśnięcie prokury przedsiębiorca powinien zgłosić do rejestru przedsiębiorców. W aktach rejestrowych powinien się też znaleźć wzór podpisu prokurenta. Na wszystkich dokumentach powinien on później składać podpis zgodny z tym wzorem.

Aby prokurent mógł zbyć przedsiębiorstwo albo nieruchomości lub obciążyć nieruchomości, względnie oddać przedsiębiorstwo do czasowego korzystania, powinien otrzymać od mocodawcy dodatkowe pełnomocnictwa do wykonywania poszczególnych czynności. Nie wolno mu też wykonywać spraw niezwiązanych z prowadzeniem firmy.

W spółce jawnej, komandytowej i partnerskiej prokurę może odwołać każdy wspólnik, który ma prawo prowadzić sprawy spółki. Natomiast w spółce z o.o. i akcyjnej odwołuje ją każdy członek zarządu. Odwołana prokura wygasa.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

Polityka klimatyczna UE. Czy Europejski Zielony Ład osłabia konkurencyjność unijnej gospodarki

Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.

REKLAMA

W biznesie jest miejsce na empatię

Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

REKLAMA