REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie skutki ma zadanie pytania w sprawie treści specyfikacji przetargowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Machowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Treść specyfikacji przetargowej, którą pobraliśmy z Internetu, nie jest dla nas jasna. W jaki sposób możemy wyjaśnić nasze wątpliwości?


REKLAMA

REKLAMA

RADA


Mogą Państwo zadać zamawiającemu zapytanie, przynajmniej 6 dni przed upływem terminu składania ofert. Proszę także pamiętać o częstym sprawdzaniu, czy nie pojawiły się na stronie internetowej odpowiedzi na zapytania do specyfikacji przetargowej mające wpływ na treść i interpretację jej zapisów. Skutki i tryb złożenia zapytania przedstawiamy w uzasadnieniu.


UZASADNIENIE

REKLAMA


Pytanie powinni Państwo zadać w sposób dopuszczony w danym postępowaniu. Jest to forma pisemna, chyba że zamawiający dopuścił także stosowanie formy faksowej lub elektronicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Aby zamawiający miał obowiązek udzielić Państwu odpowiedzi na zapytanie, należy zadać je nie później niż na 6 dni przed upływem terminu składania ofert. W przypadku postępowań toczących się w trybie przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem termin ten wynosi 4 dni. Jeśli zapytanie wpłynie później, zamawiający nie musi (lecz może) udzielić na to zapytanie odpowiedzi.


WAŻNE!

Zapytania w sprawie przetargu należy zadawać nie później niż na 6 dni przed upływem terminu składania ofert lub 4 dni w przypadku postępowań toczących się w trybie przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem.


Odpowiedź na zapytanie


Odpowiedź na zapytanie zamawiający przekaże nie tylko Państwu, ale także wszystkim przedsiębiorcom, którym przekazał specyfikację istotnych warunków zamówienia (SIWZ). Ponadto, jeśli specyfikacja została zamieszczona na stronie internetowej, co jest wymagane w przypadku przetargów nieograniczonych, zamawiający musi zamieścić treść odpowiedzi na tej stronie. Udzielając odpowiedzi, zamawiający nie ujawnia przedsiębiorcy, który zadał zapytanie. Wykonawcy mogą mieć zatem pewność, że zadając zapytanie, nie ujawnią swojego zainteresowania danym przetargiem. Ułatwi im to konkurowanie z innymi firmami. Jeżeli zamawiający, udzielając odpowiedzi, poda źródło zapytania, naruszy art. 38 ust. 2 Prawa zamówień publicznych, narażając się na protesty.


W wyniku otrzymania zapytań zamawiający może zwołać zebranie wszystkich wykonawców w celu wyjaśnienia wątpliwości dotyczących treści SIWZ. Jeśli specyfikacja udostępniana jest na stronie internetowej, zamawiający zamieszcza tam także informację o terminie takiego zebrania. Zamawiający przekazuje wszystkim wykonawcom, którym przekazał specyfikację, informacje wynikające z odbytego spotkania. W szczególności przedstawia zapytania (bez ujawniania ich źródła) i udzielone wyjaśnienia. Informacje te zamieszcza również na stronie internetowej przetargu.


Modyfikacja treści specyfikacji


Niekiedy zadane zapytanie dotyczy możliwości zmiany treści SIWZ lub zwraca uwagę zamawiającego na konieczność wprowadzenia takiej zmiany. Modyfikacja taka nie może jednak dotyczyć kryteriów oceny ofert, warunków udziału w postępowaniu oraz sposobu oceny ich spełniania. Dokonanie niedozwolonej modyfikacji stanowi naruszenie ustawy, powodując, że postępowanie obciążone jest wadą. Modyfikacja treści SIWZ może zostać dokonana jedynie przed upływem terminu składania ofert i, podobnie jak odpowiedź na zapytanie, musi zostać przekazana tym wykonawcom, którym zamawiający przekazał specyfikację istotnych warunków zamówienia, a także na stronie internetowej - jeśli była tam opublikowana sama specyfikacja. Niedochowanie tych warunków naraża zamawiającego na protesty wykonawców, których dostęp do informacji został ograniczony.


Jeżeli modyfikacja specyfikacji spowodowała, że do dostosowania ofert konieczny jest dodatkowy czas, zamawiający musi opóźnić termin składania ofert. Zamawiający musi o przesunięciu terminu poinformować wykonawców, którym przekazał specyfikację, oraz w przypadku opublikowania jej w Internecie - zamieścić tam informację. Dodatkowym narzędziem w korygowaniu terminów jest nowo wprowadzona możliwość prostowania ogłoszeń zamieszczonych na portalu Biuletynu Zamówień Publicznych. W przypadku zamówień, których wartość powoduje konieczność przekazania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, termin należy przedłużyć o co najmniej 7 dni. Niedochowanie obowiązku stosownego przedłużenia terminu składania ofert stanowi naruszenie przepisów ustawy.


Z pobrania specyfikacji w formie „papierowej” od zamawiającego wynika istotna korzyść. Przedsiębiorcy, którzy pobrali specyfikację w takiej formie, będą otrzymywać każdorazowo od zamawiającego odpowiedzi oraz modyfikacje specyfikacji. Wykonawcy, którzy zdecydowali się pozostać anonimowi, zadowalając się elektroniczną wersją specyfikacji istotnych warunków zamówienia pobraną z Internetu, nie otrzymają tych informacji i muszą sami śledzić stronę internetową, aby nie przeoczyć żadnych wyjaśnień i modyfikacji dotyczących treści specyfikacji.


WAŻNE!

Wykonawcy, którzy wolą pozostać anonimowi i pobrać specyfikację ze strony internetowej, muszą pamiętać o częstym sprawdzaniu, czy nie pojawiły się odpowiedzi na zapytania mające wpływ na treść i interpretację zapisów specyfikacji.


Omawiane kwestie były przedmiotem wyroku Zespołu Arbitrów (sygn. UZP/ZO/0-/914/07). W wyroku orzeczono, że zamawiający, którego odpowiedzi na zadane zapytania stanowiły właściwie modyfikację treści specyfikacji, ale zostały przekazane jedynie wykonawcom, którym przekazano specyfikację, naruszył prawo, nie dokonując zgodnej z prawem modyfikacji treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, którą zamieścił w Internecie. Naruszenie to doprowadziło do unieważnienia przetargu, ponieważ przeprowadzona w ten sposób modyfikacja treści specyfikacji nie mogła dotrzeć do wykonawców, którzy pobrali specyfikację z Internetu. Naruszało to zasadę równego traktowania wykonawców.


- art. 38 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 560


Michał Machowski

prawnik, pracownik samorządowy

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA