REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie obowiązki mają przedsiębiorcy zajmujący się zużytym sprzętem

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Producenci urządzeń RTV i AGD, importerzy oraz sklepy sprzedające taki asortyment muszą zbierać odpady powstałe ze zużytego sprzętu. Za niewłaściwe postępowanie lub niewykonywanie obowiązków związanych z odpadami elektrycznymi grożą kary.


Gdy kupujemy nowy telewizor, a nie mamy co zrobić ze starym, to możemy przekazać go sprzedawcy. Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. z 2005 r. nr 180, poz. 1495) nakłada na sprzedawców obowiązek przyjęcia od nas nieodpłatnie starego urządzenia przy zakupie nowego sprzętu tego samego typu. Oznacza to, że kupując np. radio, można oddać również tylko radio, a nie suszarkę do włosów czy komputer. Sklep nie ma jednak obowiązku odebrać takiego urządzenia od nas z domu.

REKLAMA

REKLAMA

 


PRZYKŁAD:

SPRZEDAWCA MUSI PRZYJĄĆ STARY SPRZĘT

REKLAMA

Przy zakupie np. nowego radia możemy w łatwy sposób pozbyć się starego. Wówczas wystarczy udać się ze starym radiem do sklepu, w którym kupujemy nowe. W takim przypadku możemy zostawić niepotrzebne urządzenie u sprzedawcy. Nie ma prawa odmówić przyjęcia starego radia. Może jednak nie zgodzić się na przyjęcie np. starego telewizora, gdy kupujemy nowe radio. Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym określa, że sprzedawca musi przyjąć stary sprzęt od klienta tylko wtedy, gdy kupuje on nowe takie samo urządzenie. Czyli w przypadku zakupu radia ma obowiązek przyjąć tylko stare radio, którego chce się pozbyć klient.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Nie można wyrzucać takich urządzeń na śmietnik, gdyż grożą za to kary do 500 zł. Dlatego, jeżeli chcemy się pozbyć starego sprzętu, a w planach nie uwzględniliśmy zakupu nowego urządzenia, to trzeba się udać do specjalnego punktu. Każdy może dowiedzieć się w swojej gminie, gdzie w pobliżu jego domu są miejsca, w których można zostawić stary sprzęt. Gminy dodatkowo mają obowiązek podawać listę takich punktów na swoich stronach internetowych.


Ustawa o zużytym sprzęcie RTV i AGD zapewnia funkcjonowanie systemu gospodarki odpadami elektrycznymi i elektrycznymi, które są niebezpieczne dla środowiska. Nakłada ona jednak dodatkowe obowiązki na przedsiębiorców.


Co musi zrobić sklep


Sklepy i hurtownie są w myśl ustawy tzw. zbierającym zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny. Oprócz odbierania starych urządzeń od konsumentów i przekazywania ich specjalnym zakładom przetwarzania mają także inne obowiązki. Zaniedbanie ich uniemożliwia prowadzenie działalności, grożą za to także kary.


Szczególnie nowe firmy na rynku muszą pamiętać, że w terminie 30 dni od rozpoczęcia działalności powinny przekazać wójtowi, burmistrzowi albo prezydentowi miasta informacje zawierające oznaczenie swojej siedziby, adres, imię, nazwisko właściciela. Ponadto trzeba podać lokalizacje punktów zbierania zużytego sprzętu. Ustawa określa, że w przypadku zmiany np. siedziby należy w ciągu 30 dni uaktualnić te informacje. Tyle samo dni jest na poinformowanie wójta, burmistrza albo prezydenta miasta o zakończeniu działalności.


Obowiązkowy wpis do rejestru


Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność związaną z produkcją, sprzedażą czy recyklingiem urządzeń elektrycznych i elektronicznych, muszą wpisać się do rejestru głównego inspektora ochrony środowiska (GIOŚ). Jeżeli firma, która prowadzi działalność w wymienionym zakresie, nie spełni tego obowiązku, musi się liczyć z koniecznością zapłacenia grzywny.


Zgodnie z ustawą GIOŚ prowadzi rejestr podmiotów określonych jako: wprowadzający sprzęt, zbierający zużyty sprzęt, prowadzący zakład przetwarzania, prowadzący działalność w zakresie recyklingu, prowadzący działalność w zakresie innych niż recykling procesów odzysku oraz organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Wprowadzającym sprzęt są podmioty zajmujące się jego produkcją i dystrybucją. Natomiast zbierającym są, oprócz sprzedawców hurtowych i detalicznych sprzętu RTV i AGD, gminne jednostki organizacyjne działające w zakresie odbierania odpadów komunalnych.


PRZYKŁAD:

POMOŻE INTERNET

Jeżeli w domu mamy dużo sprzętu RTV lub AGD, z którego nie korzystamy lub nie działa, należy pamiętać, że nie można wyrzucać takich urządzeń na śmietnik. Wówczas należy udać się do gminy i zorientować się, gdzie na terenie gminy znajdują się zakłady zajmujące się przetwarzaniem takiego sprzętu lub gminne zakłady zajmujące się odbieraniem odpadów, w których można pozostawić stare telewizory czy nawet żarówki. Łatwiejszym sposobem jest odwiedzenie strony internetowej gminy, w której mieszkamy. Na stronach www gminy podają adresy punktów, w których można pozbyć się starego sprzętu RTV i AGD.


Wymienione w ustawie grupy przedsiębiorców muszą złożyć wniosek o wpis do rejestru GIOŚ. Każda ma inny wzór takiego dokumentu, określony w rozporządzeniu ministra środowiska z 6 stycznia 2006 r. w sprawie wzoru wniosku o wpis do rejestru oraz wzoru wniosku o zmianę wpisu do rejestru, a także sposobu ich przekazywania (Dz.U. nr 6, poz. 38).


Wpis do rejestru powinno się złożyć przed rozpoczęciem działalności, nie później jednak niż w terminie 14 dni od uzyskania wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.


Co ma być we wniosku


Wprowadzający sprzęt (importer, producent) musi m.in. podać we wniosku swoją nazwę oraz adres siedziby, NIP i REGON, jeżeli nim dysponuje. Musi także określić grupę i nazwę rodzaju sprzętu, który wprowadza, oraz podać informacje o umowie z organizacją odzysku sprzętu elektronicznego.


Zbierający zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (np. sklep) musi również podać grupę i nazwę zbieranego sprzętu. W przypadku gminnej jednostki organizacyjnej dochodzi jeszcze informacja o decyzjach związanych z gospodarką odpadami, w tym numer decyzji oraz oznaczenie organu, który ją wydał.


Zakłady przetwarzania muszą także uwzględnić informacje dotyczące zdolności przetwórczych zakładu czy dane na temat wdrożonego systemu jakości lub o jego braku. Podmioty zajmujące się recyklingiem dodatkowo podają informację o stosowanym procesie (metodzie) i jego typie.


Z kolei organizacja odzysku, oprócz danych adresowych, NIP czy REGON musi podać we wniosku wykaz wprowadzających sprzęt, z którymi zawarła umowy.


Gdzie złożyć wniosek


Poprawnie wypełniony wniosek w formie pisemnej musi złożyć każdy wprowadzający, zbierający zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz organizacje odzysku, zakłady przetwarzania oraz recyklerzy. Wniosek taki można przesłać na adres głównego inspektora ochrony środowiska lub w postaci dokumentu elektronicznego, opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym, który jest weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.


Wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny, składając wniosek, wnosi opłatę rejestrową. Uiszcza ją na odrębny rachunek bankowy GIOŚ. Do końca lutego każdego roku firmy wprowadzające na rynek sprzęt RTV i AGD muszą dokonywać opłaty rocznej. Kosztów tych nie ponosi jednak podmiot, który w danym roku dokonał rejestracji i wniósł związaną z tym opłatę. Stawki zależą od rocznego obrotu. Wysokość opłat w przypadku mikroprzedsiębiorców wynosi maksymalnie 400 zł. Pozostałe podmioty zapłacą nie więcej niż 8 tys. zł.


Obowiązek wnoszenia opłaty rejestracyjnej i rocznej dotyczy wyłącznie przedsiębiorców należących do grupy wprowadzających. Natomiast producenci czy importerzy, jeżeli nie mają podpisanej umowy z organizacją odzysku, muszą wnieść zabezpieczenie finansowe na dany rok kalendarzowy, przeznaczone na sfinansowanie zbierania, przetwarzania, odzysku (w tym recyklingu) i unieszkodliwiania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych. Dowód wniesienia takiego zabezpieczenia trzeba złożyć wraz z wnioskiem o zarejestrowanie w GIOŚ.


Konieczne do działalności


Przedsiębiorcom, którzy złożyli wniosek, jest przydzielany numer rejestracyjny, którym muszą posługiwać się na fakturach. Zatem bez tego numeru nie jest możliwe prowadzenie działalności. Podmiotom, które nie złożą wniosku o wpis do rejestru, grożą kary od 5 tys. zł do 500 tys. zł.


Przedsiębiorcy powinni także wiedzieć, że jeśli jakiekolwiek ich dane zostaną zmienione, to muszą złożyć do GIOŚ wniosek o zmianę wpisu do rejestru. Mają obowiązek zrobić to w ciągu siedmiu dni od momentu, w którym nastąpiła zmiana. Organizacje odzysku zaś mają ten termin dłuższy trzydziestodniowy.


Główny inspektor ochrony środowiska może odmówić jednak wpisu do rejestru, jeśli wprowadzający sprzęt nie uiścił opłaty rejestrowej lub nie wniósł w wymaganej wysokości zabezpieczenia finansowego.


Składanie sprawozdań


Producenci, importerzy, dystrybutorzy czy sprzedawcy urządzeń elektrycznych i elektronicznych co kwartał muszą przedstawiać generalnemu inspektorowi ochrony środowiska sprawozdania dotyczące masy zebranych odpadów powstałych ze starego sprzętu RTV i AGD, które przekazali firmie prowadzącej zakład przetwarzania takich urządzeń.


Ustawa określa, że przedsiębiorcy prowadzący zakłady przetwarzania w sprawozdaniu muszą podać z kolei informacje o masie przyjętego zużytego sprzętu. Mają oni podać dodatkowo numery i nazwy grupy oraz numery i nazwy rodzaju tego sprzętu, co określa załącznik do ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Muszą oni także uwzględnić rodzaje i masę odpadów powstałych już z przetworzonego zużytego sprzętu, które zostały przekazane dalej do podmiotów prowadzących działalność w zakresie recyklingu lub innych procesów odzysku czy też ich unieszkodliwiania.


Natomiast recyklerzy mają podawać masę przyjętych oraz poddanych recyklingowi lub innym procesom odzysku odpadów pochodzących ze zużytego sprzętu. Wzory sprawozdań dla każdej z grup przedsiębiorców zawierają odpowiednie rozporządzania ministra środowiska. Informacje o odpadach elektrycznych i elektronicznych należy przesyłać na adres Generalnego Inspektoratu Ochrony Środowiska.


Ważne!

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność związaną z produkcją, sprzedażą czy recyklingiem urządzeń elektrycznych i elektronicznych muszą złożyć wniosek o wpis do rejestru głównego inspektora ochrony środowiska. Za brak wpisu grozi im kara od 5 tys. do 500 tys. zł


O CZYM TRZEBA PAMIĘTAĆ

- Wprowadzający musi mieć podpisaną umowę z organizacją odzysku.

- Zakłady przetwarzania i firmy recyklingowe powinny mieć przygotowane dane na temat swoich możliwości technicznych.

- Organizacje odzysku muszą dysponować wykazem podmiotów, z którymi podpisały stosowne umowy.

- Poprawnie wypełniony wniosek należy, wraz ze wszystkimi potrzebnymi informacjami dla danej grupy przedsiębiorstw, wysłać do generalnego inspektora ochrony środowiska.

- Działalność w zakresie wprowadzania urządzeń elektronicznych, zbierania i przetwarzania zużytego sprzętu można prowadzić dopiero po uzyskaniu numeru rejestracyjnego.


Kto i co musi zrobić

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna

- Ustawa z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. z 2005 r. nr 180, poz. 1495).

- Rozporządzenie ministra środowiska z 6 stycznia 2006 r. w sprawie wzoru wniosku o wpis do rejestru oraz wzoru wniosku o zmianę wpisu do rejestru, a także sposobu ich przekazywania (Dz.U. nr 6, poz. 38).

- Rozporządzenie ministra środowiska z 19 stycznia 2006 r. w sprawie wysokości stawek opłaty rejestrowej oraz opłaty rocznej (Dz.U. nr 17, poz. 139).


ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

 
 
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA