REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym grozi wprowadzanie na rynek produktu niebezpiecznego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorcy wprowadzający na rynek nowe produkty muszą szczególnie dbać o to, by były one bezpieczne dla ich nabywców. Wprowadzenie na rynek tzw. produktu niebezpiecznego może oznaczać dla przedsiębiorcy nałożenie na niego wysokiej kary pieniężnej.


Tak wynika ze znowelizowanej z końcem marca br. ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów.

REKLAMA

REKLAMA


Rejestr produktów niebezpiecznych to spis produktów uznanych przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta (dalej UOKiK) za niespełniające wymagań bezpieczeństwa. Wpis produktu do rejestru może nastąpić po sygnale z Państwowej Inspekcji Handlowej lub np. od władz nadzoru konsumenckiego innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Od końca marca br. podstawą wpisu musi być decyzja Prezesa UOKiK. Wcześniej istniała możliwość dokonywania wpisów na podstawie zatrzymań produktów przez organy celne oraz rozporządzeń Rady Ministrów.


Do końca marca tego roku przedsiębiorcom wprowadzającym na rynek produkty umieszczone w rejestrze produktów niebezpiecznych groziła sankcja: kara pozbawienia wolności do dwóch lat lub grzywna. W praktyce sądy nie wymierzały tych kar. Oznaczało to praktyczną bezkarność wprowadzających na rynek produkt niebezpieczny. Sądy nie karały także za niestosowanie się do nakładanych przez Prezesa UOKiK obowiązków ostrzegania konsumentów czy wycofywania produktu z rynku.


Od wejścia w życie nowelizacji ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów przedsiębiorcy muszą się liczyć z tym, że poniosą koszty badań produktu, który został uznany za niebezpieczny. Jeżeli produkt spełnia wymagania bezpieczeństwa, koszty te ponosi budżet państwa. Co więcej, Prezes UOKiK może nałożyć na nich karę pieniężną do wysokości 100 000 zł. Dotyczy to zarówno producentów danego produktu, jak i ich dystrybutorów.


WAŻNE!

Prezes UOKiK może nałożyć karę administracyjną w wysokości do 100 000 zł na przedsiębiorców wprowadzających na rynek produkty niebezpieczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Kara do 100 000 zł może zostać nałożona m.in. za:

1) niewykonanie obowiązku powiadomienia o uzyskaniu informacji, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny,

2) nieudzielenie informacji niezbędnych do stwierdzenia, czy produkt jest bezpieczny, lub udzielenie informacji nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd,

3) niezastosowanie się do żądania Prezesa UOKiK oznakowania produktu ostrzeżeniami o zagrożeniach, jakie produkt może stwarzać, lub wycofania go z rynku,

4) wprowadzenie na rynek produktu umieszczonego w rejestrze produktów niebezpiecznych.


Dystrybutorzy, zanim podejmą decyzję o wprowadzeniu do swego asortymentu nowego produktu, powinni sprawdzić, czy nie znajduje się on w rejestrze produktów niebezpiecznych. Informacje zawarte w rejestrze produktów niebezpiecznych są publicznie dostępne. Rejestr można znaleźć na stronie internetowej UOKiK pod adresem http://www.uokik.gov.pl/pl/ogolne_bezpieczenstwo_produktow/.


WAŻNE!

Rejestr produktów niebezpiecznych można znaleźć na stronie internetowej UOKiK pod adresem: http://www.uokik.gov.pl/pl/ogolne_bezpieczenstwo_produktow/.


Od końca marca zmieniły się także zasady postępowania w sprawie uznania produktu za niebezpieczny. Prezes UOKiK może bez wszczynania postępowania administracyjnego zlecać kontrole Inspekcji Handlowej, przeprowadzenia badań laboratoryjnych, powołania biegłych czy żądania wszelkich informacji. Inspekcja Handlowa ma prawo zabezpieczenia pewnej części produktów na potrzeby prowadzonej kontroli (maksymalnie 3) - jednej próbki do badań, druga ma stanowić próbkę kontrolną, a trzecia rozjemczą. Próbka rozjemcza jest zabezpieczana w celu przeprowadzenia ewentualnych dodatkowych badań, np. w przypadku kwestionowania przez przedsiębiorcę oceny dokonanej przez Inspekcję Handlową. Dotychczas Inspekcja Handlowa zabezpieczała w trakcie kontroli wszystkie produkty, co do których istniało prawdopodobieństwo, że nie są bezpieczne, i zakazywała ich oferowania innym przedsiębiorcom. Nowe rozwiązanie pozwala sklepom, w których były oferowane niebezpieczne produkty, na ich zwrot do producentów lub dystrybutorów.


WAŻNE!

Inspekcja Handlowa może na potrzeby badania bezpieczeństwa produktu zabezpieczyć maksymalnie 3 produkty.


Na zakończenie warto przypomnieć, że przedsiębiorcy, wprowadzając na rynek produkty niebezpieczne, powinni także pamiętać, że jeżeli ich produkt wyrządzi komuś szkodę, to muszą się liczyć z odpowiedzialnością cywilną. Konsument, który wskutek wadliwości produktu poniósł uszczerbek, może bowiem na podstawie Kodeksu cywilnego dochodzić od jego producenta odszkodowania.


- ustawa z 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów - Dz.U. Nr 229, poz. 2275; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 215


Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA