REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym grozi wprowadzanie na rynek produktu niebezpiecznego

REKLAMA

Przedsiębiorcy wprowadzający na rynek nowe produkty muszą szczególnie dbać o to, by były one bezpieczne dla ich nabywców. Wprowadzenie na rynek tzw. produktu niebezpiecznego może oznaczać dla przedsiębiorcy nałożenie na niego wysokiej kary pieniężnej.


Tak wynika ze znowelizowanej z końcem marca br. ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów.

REKLAMA

REKLAMA


Rejestr produktów niebezpiecznych to spis produktów uznanych przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta (dalej UOKiK) za niespełniające wymagań bezpieczeństwa. Wpis produktu do rejestru może nastąpić po sygnale z Państwowej Inspekcji Handlowej lub np. od władz nadzoru konsumenckiego innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Od końca marca br. podstawą wpisu musi być decyzja Prezesa UOKiK. Wcześniej istniała możliwość dokonywania wpisów na podstawie zatrzymań produktów przez organy celne oraz rozporządzeń Rady Ministrów.


Do końca marca tego roku przedsiębiorcom wprowadzającym na rynek produkty umieszczone w rejestrze produktów niebezpiecznych groziła sankcja: kara pozbawienia wolności do dwóch lat lub grzywna. W praktyce sądy nie wymierzały tych kar. Oznaczało to praktyczną bezkarność wprowadzających na rynek produkt niebezpieczny. Sądy nie karały także za niestosowanie się do nakładanych przez Prezesa UOKiK obowiązków ostrzegania konsumentów czy wycofywania produktu z rynku.


Od wejścia w życie nowelizacji ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów przedsiębiorcy muszą się liczyć z tym, że poniosą koszty badań produktu, który został uznany za niebezpieczny. Jeżeli produkt spełnia wymagania bezpieczeństwa, koszty te ponosi budżet państwa. Co więcej, Prezes UOKiK może nałożyć na nich karę pieniężną do wysokości 100 000 zł. Dotyczy to zarówno producentów danego produktu, jak i ich dystrybutorów.

REKLAMA


WAŻNE!

Prezes UOKiK może nałożyć karę administracyjną w wysokości do 100 000 zł na przedsiębiorców wprowadzających na rynek produkty niebezpieczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Kara do 100 000 zł może zostać nałożona m.in. za:

1) niewykonanie obowiązku powiadomienia o uzyskaniu informacji, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny,

2) nieudzielenie informacji niezbędnych do stwierdzenia, czy produkt jest bezpieczny, lub udzielenie informacji nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd,

3) niezastosowanie się do żądania Prezesa UOKiK oznakowania produktu ostrzeżeniami o zagrożeniach, jakie produkt może stwarzać, lub wycofania go z rynku,

4) wprowadzenie na rynek produktu umieszczonego w rejestrze produktów niebezpiecznych.


Dystrybutorzy, zanim podejmą decyzję o wprowadzeniu do swego asortymentu nowego produktu, powinni sprawdzić, czy nie znajduje się on w rejestrze produktów niebezpiecznych. Informacje zawarte w rejestrze produktów niebezpiecznych są publicznie dostępne. Rejestr można znaleźć na stronie internetowej UOKiK pod adresem http://www.uokik.gov.pl/pl/ogolne_bezpieczenstwo_produktow/.


WAŻNE!

Rejestr produktów niebezpiecznych można znaleźć na stronie internetowej UOKiK pod adresem: http://www.uokik.gov.pl/pl/ogolne_bezpieczenstwo_produktow/.


Od końca marca zmieniły się także zasady postępowania w sprawie uznania produktu za niebezpieczny. Prezes UOKiK może bez wszczynania postępowania administracyjnego zlecać kontrole Inspekcji Handlowej, przeprowadzenia badań laboratoryjnych, powołania biegłych czy żądania wszelkich informacji. Inspekcja Handlowa ma prawo zabezpieczenia pewnej części produktów na potrzeby prowadzonej kontroli (maksymalnie 3) - jednej próbki do badań, druga ma stanowić próbkę kontrolną, a trzecia rozjemczą. Próbka rozjemcza jest zabezpieczana w celu przeprowadzenia ewentualnych dodatkowych badań, np. w przypadku kwestionowania przez przedsiębiorcę oceny dokonanej przez Inspekcję Handlową. Dotychczas Inspekcja Handlowa zabezpieczała w trakcie kontroli wszystkie produkty, co do których istniało prawdopodobieństwo, że nie są bezpieczne, i zakazywała ich oferowania innym przedsiębiorcom. Nowe rozwiązanie pozwala sklepom, w których były oferowane niebezpieczne produkty, na ich zwrot do producentów lub dystrybutorów.


WAŻNE!

Inspekcja Handlowa może na potrzeby badania bezpieczeństwa produktu zabezpieczyć maksymalnie 3 produkty.


Na zakończenie warto przypomnieć, że przedsiębiorcy, wprowadzając na rynek produkty niebezpieczne, powinni także pamiętać, że jeżeli ich produkt wyrządzi komuś szkodę, to muszą się liczyć z odpowiedzialnością cywilną. Konsument, który wskutek wadliwości produktu poniósł uszczerbek, może bowiem na podstawie Kodeksu cywilnego dochodzić od jego producenta odszkodowania.


- ustawa z 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów - Dz.U. Nr 229, poz. 2275; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 215


Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA