REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym grozi wprowadzanie na rynek produktu niebezpiecznego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorcy wprowadzający na rynek nowe produkty muszą szczególnie dbać o to, by były one bezpieczne dla ich nabywców. Wprowadzenie na rynek tzw. produktu niebezpiecznego może oznaczać dla przedsiębiorcy nałożenie na niego wysokiej kary pieniężnej.


Tak wynika ze znowelizowanej z końcem marca br. ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów.

REKLAMA

REKLAMA


Rejestr produktów niebezpiecznych to spis produktów uznanych przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta (dalej UOKiK) za niespełniające wymagań bezpieczeństwa. Wpis produktu do rejestru może nastąpić po sygnale z Państwowej Inspekcji Handlowej lub np. od władz nadzoru konsumenckiego innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Od końca marca br. podstawą wpisu musi być decyzja Prezesa UOKiK. Wcześniej istniała możliwość dokonywania wpisów na podstawie zatrzymań produktów przez organy celne oraz rozporządzeń Rady Ministrów.


Do końca marca tego roku przedsiębiorcom wprowadzającym na rynek produkty umieszczone w rejestrze produktów niebezpiecznych groziła sankcja: kara pozbawienia wolności do dwóch lat lub grzywna. W praktyce sądy nie wymierzały tych kar. Oznaczało to praktyczną bezkarność wprowadzających na rynek produkt niebezpieczny. Sądy nie karały także za niestosowanie się do nakładanych przez Prezesa UOKiK obowiązków ostrzegania konsumentów czy wycofywania produktu z rynku.


Od wejścia w życie nowelizacji ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów przedsiębiorcy muszą się liczyć z tym, że poniosą koszty badań produktu, który został uznany za niebezpieczny. Jeżeli produkt spełnia wymagania bezpieczeństwa, koszty te ponosi budżet państwa. Co więcej, Prezes UOKiK może nałożyć na nich karę pieniężną do wysokości 100 000 zł. Dotyczy to zarówno producentów danego produktu, jak i ich dystrybutorów.


WAŻNE!

Prezes UOKiK może nałożyć karę administracyjną w wysokości do 100 000 zł na przedsiębiorców wprowadzających na rynek produkty niebezpieczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Kara do 100 000 zł może zostać nałożona m.in. za:

1) niewykonanie obowiązku powiadomienia o uzyskaniu informacji, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny,

2) nieudzielenie informacji niezbędnych do stwierdzenia, czy produkt jest bezpieczny, lub udzielenie informacji nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd,

3) niezastosowanie się do żądania Prezesa UOKiK oznakowania produktu ostrzeżeniami o zagrożeniach, jakie produkt może stwarzać, lub wycofania go z rynku,

4) wprowadzenie na rynek produktu umieszczonego w rejestrze produktów niebezpiecznych.


Dystrybutorzy, zanim podejmą decyzję o wprowadzeniu do swego asortymentu nowego produktu, powinni sprawdzić, czy nie znajduje się on w rejestrze produktów niebezpiecznych. Informacje zawarte w rejestrze produktów niebezpiecznych są publicznie dostępne. Rejestr można znaleźć na stronie internetowej UOKiK pod adresem http://www.uokik.gov.pl/pl/ogolne_bezpieczenstwo_produktow/.


WAŻNE!

Rejestr produktów niebezpiecznych można znaleźć na stronie internetowej UOKiK pod adresem: http://www.uokik.gov.pl/pl/ogolne_bezpieczenstwo_produktow/.


Od końca marca zmieniły się także zasady postępowania w sprawie uznania produktu za niebezpieczny. Prezes UOKiK może bez wszczynania postępowania administracyjnego zlecać kontrole Inspekcji Handlowej, przeprowadzenia badań laboratoryjnych, powołania biegłych czy żądania wszelkich informacji. Inspekcja Handlowa ma prawo zabezpieczenia pewnej części produktów na potrzeby prowadzonej kontroli (maksymalnie 3) - jednej próbki do badań, druga ma stanowić próbkę kontrolną, a trzecia rozjemczą. Próbka rozjemcza jest zabezpieczana w celu przeprowadzenia ewentualnych dodatkowych badań, np. w przypadku kwestionowania przez przedsiębiorcę oceny dokonanej przez Inspekcję Handlową. Dotychczas Inspekcja Handlowa zabezpieczała w trakcie kontroli wszystkie produkty, co do których istniało prawdopodobieństwo, że nie są bezpieczne, i zakazywała ich oferowania innym przedsiębiorcom. Nowe rozwiązanie pozwala sklepom, w których były oferowane niebezpieczne produkty, na ich zwrot do producentów lub dystrybutorów.


WAŻNE!

Inspekcja Handlowa może na potrzeby badania bezpieczeństwa produktu zabezpieczyć maksymalnie 3 produkty.


Na zakończenie warto przypomnieć, że przedsiębiorcy, wprowadzając na rynek produkty niebezpieczne, powinni także pamiętać, że jeżeli ich produkt wyrządzi komuś szkodę, to muszą się liczyć z odpowiedzialnością cywilną. Konsument, który wskutek wadliwości produktu poniósł uszczerbek, może bowiem na podstawie Kodeksu cywilnego dochodzić od jego producenta odszkodowania.


- ustawa z 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów - Dz.U. Nr 229, poz. 2275; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 215


Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA