REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie przywileje uzyska upoważniony podmiot gospodarczy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Instytucja upoważnionego podmiotu gospodarczego została wprowadzona do Wspólnotowego Kodeksu Celnego i zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2008 r. Korzyści z tego wynikające to między innymi dokonywanie scentralizowanej odprawy celnej i brak obowiązku składania gwarancji celnej.


Od 1 stycznia 2008 r. podmioty mające siedzibę w Unii Europejskiej będą mogły wnioskować do lokalnych władz celnych o przyznanie statusu upoważnionego podmiotu gospodarczego (ang. Authorized Economic Operator - AEO). Z jego posiadaniem będą się wiązały pewne ułatwienia w handlu międzynarodowym. W zamian przedsiębiorcy będą musieli spełnić rygorystyczne wymogi z zakresu bezpieczeństwa obrotu towarów.


Otrzymanie statusu


Możliwość uzyskiwania statusu upoważnionego podmiotu gospodarczego (UPG) ma wprowadzić nową jakość zarówno w bezpieczeństwie obrotu towarowego, jak również w zakresie przeprowadzania analizy ryzyka celnego i kontroli celnej. Organy odpowiedzialne za kontrole będą brały pod uwagę upoważniony status podmiotu jako element analizy ryzyka. Powinno to wpłynąć na zmniejszenie częstotliwości przeprowadzanych przez nie kontroli celnych.


Certyfikat UPG ma bezterminowo obowiązywać we wszystkich państwach członkowskich UE niezależnie od tego, przez które z nich został wydany. Tym niemniej, podmiot posiadający certyfikat UPG będzie, nie rzadziej niż co trzy lata, podlegał weryfikacji zmierzającej do ustalenia, czy wciąż kwalifikuje się do jego posiadania.


Korzyści dla podmiotów


Według przepisów wprowadzonych do Wspólnotowego Kodeksu Celnego przedsiębiorca o statusie upoważnionego podmiotu gospodarczego będzie mógł korzystać z dwojakiego rodzaju korzyści.


Pewne udogodnienia będą wynikały z uproszczeń celnych. Przykładowo, certyfikowany pomiot będzie uprawniony do dokonywania scentralizowanej odprawy celnej i nie będzie zobowiązany do składania gwarancji celnej. Umożliwi to szybsze, tańsze i bardziej elastyczne dostawy.


Inne korzyści będą rezultatem ułatwień dotyczących bezpieczeństwa i ochrony towarów. Przykładowo, towarom upoważnionego podmiotu będzie przypisywane niższe ryzyko celne niż towarom zwykłych importerów, przez co nie będą one każdorazowo podlegały kontroli celnej.


Rodzaj certyfikatu będzie określał, czy UPO może korzystać z uproszczeń celnych i/lub ułatwień w zakresie bezpieczeństwa. Również typ certyfikatu będzie określał konieczność spełnienia jednych wymogów i ewentualne zwolnienie z obowiązku spełnienia innych.


Przykładowo, status UPG w kategorii uproszczenia celne jest przewidziany dla firm, które zainteresowane są uzyskaniem uproszczeń celnych związanych z obrotem towarowym i odprawami celnymi, lub kontynuacją operacji w ramach tych uproszczeń. Podmiot posiadający taki status będzie mógł uniknąć stosowania tych samych ogólnych środków administracyjnych wymaganych dla uzyskania procedur uproszczonych w każdym państwie członkowskim. Z posiadania tego rodzaju certyfikatu będzie wynikać korzyść polegająca na tym, że w przypadku wystąpienia o kolejne uproszczenie celne sprawdzane będą tylko pewne szczegółowe kryteria związane z konkretnym uproszczeniem.


Podmiot gospodarczy posiadający certyfikat bezpieczeństwo, przewidziany głównie dla podmiotów, które dokonują w imieniu swoich klientów przewozu towarów oraz zainteresowane są ich szybkimi dostawami, będzie musiał spełniać szczegółowe wymogi dotyczące zabezpieczenia towarów. W zamian za to będzie mógł się zakwalifikować do wyjątkowego skrócenia terminów składania deklaracji wstępnych (tj. prenotyfikacji o przybyciu towarów) oraz innych ułatwień z zakresu przepisów celnych zapewniających bezpieczeństwo łańcucha dostaw.


Natomiast UPO posiadający certyfikat bezpieczeństwo i uproszczenia celne będzie mógł korzystać ze wszystkich wyżej opisanych ułatwień z zakresu kontroli celnej. Główne korzyści z posiadania tego rodzaju certyfikatu obejmują nie tylko przypisanie niższej kategorii ryzyka celnego towarom danego podmiotu oraz zwolnienie ich z każdorazowego badania (uproszczenia celne), ale także uznanie tego podmiotu za bezpiecznego partnera przez instytucje rządowe i partnerów handlowych w ramach międzynarodowego łańcucha dostaw.


Spełnienie wymogów


W celu uzyskania statusu upoważnionego podmiotu gospodarczego należy spełnić szereg wymogów. Podstawowym kryterium jest prowadzenie przez wnioskodawcę działalności gospodarczej na terenie Wspólnoty (z wyjątkiem sytuacji, gdy Komisja Europejska zniesie ten wymóg dla pewnego rodzaju podmiotów).


Inne kryteria przyznawania statusu upoważnionego podmiotu gospodarczego obejmują odpowiednie przestrzeganie wymogów i przepisów celnych; posiadanie odpowiedniego systemu zarządzania ewidencjami handlowymi; posiadanie, w niektórych przypadkach, odpowiedniego systemu zarządzania ewidencjami transportowymi; udokumentowaną wypłacalność; jak również odpowiednie standardy bezpieczeństwa i ochrony.


Weryfikacja warunków


Wytyczne Komisji Europejskiej przewidują, że weryfikacji będą podlegały zarówno informacje ogólne o spółce związane z jej charakterystyką organizacyjną, dotychczasowym przestrzeganiem przez nią zasad i przepisów prawa celnego/skarbowego, jak i informacje o systemach rachunkowości i logistyki (w szczególności ewidencje handlowe i transportowe) oraz skuteczność zabezpieczeń i znajomość środków bezpieczeństwa przez pracowników spółki.


W zależności od rodzaju certyfikatu UPG, o jaki wnioskodawca będzie się ubiegał, weryfikacja działalności spółki będzie obejmować wszystkie lub niektóre jej obszary (patrz tabela).


I tak, w przypadku gdy podmiot będzie wnioskował o certyfikat UPG - uproszczenia celne, nacisk będzie położony na sprawdzenie prawidłowości procedur mające wpływ na techniczną obsługę transakcji. W przypadku ubiegania się o certyfikat UPG - Bezpieczeństwo, weryfikacja będzie dotyczyła przede wszystkim kwestii ochrony fizycznej towarów. Podmiot, który chce uzyskać certyfikat pełny, będzie sprawdzany w obu kategoriach.


Z wytycznych Komisji Europejskiej wynika również, że podmiot, przygotowując się do kontroli ze strony organów celnych, powinien przeprowadzić samoocenę, która umożliwi mu stwierdzenie, czy spółka jest w stanie spełnić wymogi przewidziane dla uzyskania statusu upoważnionego podmiotu gospodarczego. Wiąże się to z koniecznością przeprowadzenia przeglądu wewnętrznego i ewentualnych szkoleń.


Czas weryfikacji


Mając na uwadze doświadczenia firm wdrażających lub weryfikujących systemy zarządzania jakością w przedsiębiorstwach, można przypuszczać, że weryfikacja systemu pod kątem spełnienia wymogów certyfikatu UPG i wdrożenie ewentualnych zmian może potrwać od sześciu miesięcy do roku. Stąd też już teraz każda firma dokonująca obrotu towarowego z zagranicą powinna rozważyć korzyści płynące z uzyskania certyfikatu UPG i ewentualnie podjąć kroki zmierzające do uzyskania jednego z nich.


Przeprowadzenie wstępnej weryfikacji procedur wewnętrznych już w tym roku umożliwi skrócenie czasu oczekiwania na wydanie certyfikatu do minimum, a co za tym idzie - umożliwi szybsze korzystanie z udogodnień oferowanych Upoważnionym Podmiotom Gospodarczym.


TRZY KATEGORIE UPRZYWILEJOWANIA

Status upoważnionego podmiotu gospodarczego będzie można uzyskać w trzech kategoriach:

l uproszczenia celne,

l bezpieczeństwo,

l uproszczenia celne i bezpieczeństwo (tzw. status pełny).


PODDANIE SIĘ WERYFIKACJI

Mimo że certyfikaty upoważnionego podmiotu gospodarczego będą wydawane dopiero od 1 stycznia 2008 r., będzie możliwe poddanie się weryfikacji organów celnych przed tą datą.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PODSTAWA PRAWNA

l Rozporządzenie (WE) nr 648/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 kwietnia 2005 r. zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz.Urz. UE L 177 z 4 maja 2006 r.).

l Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1875/2006 z dnia 18 grudnia 2006 r. zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz.Urz. UE L 360 z 19 grudnia 2006 r.).


Agnieszka Bartuzi

konsultant celny, zespół ds. cła i handlu zagranicznego PricewaterhouseCoopers

Roman Rosiak

doradca podatkowy, starszy menedżer, zespół ds. cła i handlu zagranicznego PricewaterhouseCoopers

ksiegowosc@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA