Jak sprawdzić wskaźnik innowacji w firmie
REKLAMA
REKLAMA
Wartość wskaźnika innowacji
W III edycji badania prowadzonego od stycznia do kwietnia 2020 r. średnia wartość WDI wyniosła 19 na 100 możliwych do zdobycia punktów.
REKLAMA
„Wartość wskaźnika WDI rośnie wraz z wielkością zatrudnienia. Dla firm mikro wynosi 18, a dla małych już 25. Wśród przedsiębiorstw średnich wskaźnik przekracza 30 punktów. Najbardziej zaawansowani innowacyjnie są jednak najwięksi gracze, dla dużych firm WDI wyniósł prawie 40 punktów” - podkreśliła Anna Tarnawa z Departamentu Analiz i Strategii w PARP.
W ocenie Agencji związane jest to z większymi budżetami przeznaczanymi na rozwój, ale również z posiadanym kapitałem ludzkim.
Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych
Co 3 firma jest innowacyjna
REKLAMA
Badanie pokazało, że w latach 2017-2019 firmy innowacyjne stanowiły 30 proc. przedsiębiorstw. To organizacje, które wprowadziły w tym czasie przynajmniej jedną innowację produktową w zakresie wyrobów, usług lub procesów biznesowych - wyjaśniła PARP. Firmy takie stanowiły 29 proc. mikroprzedsiębiorstw, 39 proc. małych, 43 proc. średnich i 57 proc. dużych przedsiębiorstw.
„Już teraz wiemy, że pandemia COVID-19 uruchomiła w firmach innowacje procesowe i organizacyjne, których celem było zaadaptowanie się do nowej sytuacji. Projekty odkładane w przeszłości, w szczególności informatyczne, stają się w tej chwili priorytetowe. Potrzeba innowacji wcale się nie zmniejszyła w wyniku kryzysu, za to wiadomo w jakich konkretnie segmentach innowacyjność jest bardzo potrzebna” - wskazuje dyrektor Departamentu Analiz i Strategii w PARP Paulina Zadura. Jak podkreśla, odsetek innowacyjnych firm może się utrzymać lub nawet podnieść w latach 2020-2022.
Innowacyjne maszyny
Z badania wynika, że dominującym rodzajem działalności innowacyjnej prowadzonej w latach 2017-2019 przez firmy aktywne innowacyjnie były nakłady inwestycyjne w środki materialne. Ponad dwie trzecie przedsiębiorstw sfinansowało nabycie m.in. maszyn i urządzeń - w tym sprzętu komputerowego, środków transportu, narzędzi, ruchomości i wyposażenia, jak również budynków.
W następnej kolejności firmy aktywne innowacyjnie inwestowały w szkolenia personelu mające związek z wprowadzaniem nowych lub istotnie ulepszonych produktów i procesów oraz oprogramowania związanego z wprowadzeniem innowacji.
Jak podkreśla PARP, przedsiębiorstwa, które wzięły udział w badaniu widzą szereg korzyści, wynikających z wprowadzania innowacji. „Ponad połowa z nich zauważyła poprawę jakości obsługi klienta, zwiększenie zdolności dostosowania się do wymogów klientów, a także podniesienie jakości wyrobów i usług. Oznacza to, że innowacje stosowane przez firmy bezpośrednio przekładają się na doświadczenie klientów. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą poszerzać grono zadowolonych odbiorców, którzy skorzystają z oferty nawet w czasie kryzysu” - wskazała Anna Tarnawa.
Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA
REKLAMA
REKLAMA