REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od lipca ma być łatwiej w urzędach – nowy ePUAP

Od lipca ma być łatwiej w urzędach - nowy ePUAP.
Od lipca ma być łatwiej w urzędach - nowy ePUAP.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od lipca 2015 r. nowy ePUAP ułatwi załatwienie wielu spraw przez internet, m. in. poprzez wydanie wydanie dowodu osobistego, zawiadomienie o zbyciu pojazdu, jak również wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej oraz interpretacji ogólnej a także zgłoszenie powołania administratora bezpieczeństwa informacji do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych.

Poprawiona, bardziej przyjazna dla użytkownika platforma ePUAP ruszy od lipca - zapowiada MAC. Według planów, tzw. profil zaufany na ePUAP, czyli sposób uwierzytelnienia użytkownika, pozwoli załatwiać obywatelom wiele spraw urzędowych, nie tylko w Polsce, ale w całej UE.

REKLAMA

Start nowej odsłony elektronicznej Platformy Usług Administracyjnych, która od uruchomienia w 2008 r. pochłonęła już ok. 122 mln zł, zapowiadano już wielokrotnie. Miała ona ruszyć od czerwca, wcześniej mówiło się o początku 2015 r. Opóźnienia tłumaczono problemami technicznymi i koniecznością wyeliminowania błędów w systemie.

Zobacz: Co przedsiębiorca może załatwić przez system ePUAP

"Z platformą ePUAP związany był jej nienajlepszy wizerunek" - mówił podczas poniedziałkowego spotkania z dziennikarzami minister administracji i cyfryzacji Andrzej Halicki. Tłumaczył, że tzw. ePUAP2 to w istocie nowa platforma, choć zbudowana w oparciu o poprzednią wersję. Jak powiedział, od 28 maja zacznie się jej integracja z ministerstwami, jednostkami samorządu terytorialnego i innymi urzędami oferującymi usługi dla ludności, które będzie można za jej pomocą załatwić przez internet. Od 1 lipca nowy ePUAP ma być dostępny dla wszystkich użytkowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Bardzo ważnym elementem ePUAP jest profil zaufany, czyli identyfikator każdego z nas. Będziemy namawiać obywateli do zakładania własnego identyfikatora poprzez kampanię informacyjną, którą planujemy na wrzesień" - zapowiedział Halicki.

Zobacz serwis: Mała firma

Nowy profil zaufany to bezpłatne narzędzie do potwierdzania tożsamości przy załatwianiu spraw administracyjnych przez internet. Ma on m.in. stanowić alternatywę dla bezpiecznego podpisu elektronicznego, który trzeba wykupić.

Resort chce, by profil zaufany służył nie tylko do logowania się do ePUAPu, ale także innych państwowych systemów, które działają poza platformą, na podobnej zasadzie jak poprzez Facebook można zalogować się do różnych niezwiązanych bezpośrednio z tym serwisem portali czy sklepów internetowych.

Nowy profil będzie spełniać wyższe standardy bezpieczeństwa niż do tej pory: oprócz zalogowania się, niektóre czynności trzeba będzie także potwierdzać przez email lub sms, jak w wypadku przelewów w bankowości elektronicznej.

Jest to część projektu dostosowania polskiej infrastruktury informatycznej przed wejściem w życie rozporządzenia UE, dotyczącego metod uwierzytelniania obywatela (eIDAS) - czyli wspólnego europejskiego podpisu elektronicznego. Wg. planów, od 2018 r. dzięki profilowi zaufanemu będzie można załatwiać przez internet sprawy urzędowe nie tylko w Polsce, ale całej Unii Europejskiej.

Na razie - jak zapowiedział Andrzej Halicki - od lipca przez ePUAP załatwimy "kilkanaście ważnych usług, takich jak wydanie dowodu osobistego, dowodu rejestracyjnego pojazdu czy Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego".

Zobacz również: Czy pracownik może posługiwać się podpisem elektronicznym pracodawcy?

Innymi dostępnymi usługami będą: zawiadomienie o zbyciu pojazdu, wniosek o wydanie prawa jazdy, wniosek o usunięcie drzew i krzewów, wniosek o wpisanie wyborcy do rejestru wyborców, zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego, o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym.

Będzie to także wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej oraz interpretacji ogólnej, a także zgłoszenie powołania administratora bezpieczeństwa informacji do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych i zgłoszenie odwołania administratora bezpieczeństwa informacji do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA