REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od lipca ma być łatwiej w urzędach – nowy ePUAP

Subskrybuj nas na Youtube
Od lipca ma być łatwiej w urzędach - nowy ePUAP.
Od lipca ma być łatwiej w urzędach - nowy ePUAP.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od lipca 2015 r. nowy ePUAP ułatwi załatwienie wielu spraw przez internet, m. in. poprzez wydanie wydanie dowodu osobistego, zawiadomienie o zbyciu pojazdu, jak również wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej oraz interpretacji ogólnej a także zgłoszenie powołania administratora bezpieczeństwa informacji do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych.

Poprawiona, bardziej przyjazna dla użytkownika platforma ePUAP ruszy od lipca - zapowiada MAC. Według planów, tzw. profil zaufany na ePUAP, czyli sposób uwierzytelnienia użytkownika, pozwoli załatwiać obywatelom wiele spraw urzędowych, nie tylko w Polsce, ale w całej UE.

REKLAMA

REKLAMA

Start nowej odsłony elektronicznej Platformy Usług Administracyjnych, która od uruchomienia w 2008 r. pochłonęła już ok. 122 mln zł, zapowiadano już wielokrotnie. Miała ona ruszyć od czerwca, wcześniej mówiło się o początku 2015 r. Opóźnienia tłumaczono problemami technicznymi i koniecznością wyeliminowania błędów w systemie.

Zobacz: Co przedsiębiorca może załatwić przez system ePUAP

REKLAMA

"Z platformą ePUAP związany był jej nienajlepszy wizerunek" - mówił podczas poniedziałkowego spotkania z dziennikarzami minister administracji i cyfryzacji Andrzej Halicki. Tłumaczył, że tzw. ePUAP2 to w istocie nowa platforma, choć zbudowana w oparciu o poprzednią wersję. Jak powiedział, od 28 maja zacznie się jej integracja z ministerstwami, jednostkami samorządu terytorialnego i innymi urzędami oferującymi usługi dla ludności, które będzie można za jej pomocą załatwić przez internet. Od 1 lipca nowy ePUAP ma być dostępny dla wszystkich użytkowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Bardzo ważnym elementem ePUAP jest profil zaufany, czyli identyfikator każdego z nas. Będziemy namawiać obywateli do zakładania własnego identyfikatora poprzez kampanię informacyjną, którą planujemy na wrzesień" - zapowiedział Halicki.

Zobacz serwis: Mała firma

Nowy profil zaufany to bezpłatne narzędzie do potwierdzania tożsamości przy załatwianiu spraw administracyjnych przez internet. Ma on m.in. stanowić alternatywę dla bezpiecznego podpisu elektronicznego, który trzeba wykupić.

Resort chce, by profil zaufany służył nie tylko do logowania się do ePUAPu, ale także innych państwowych systemów, które działają poza platformą, na podobnej zasadzie jak poprzez Facebook można zalogować się do różnych niezwiązanych bezpośrednio z tym serwisem portali czy sklepów internetowych.

Nowy profil będzie spełniać wyższe standardy bezpieczeństwa niż do tej pory: oprócz zalogowania się, niektóre czynności trzeba będzie także potwierdzać przez email lub sms, jak w wypadku przelewów w bankowości elektronicznej.

Jest to część projektu dostosowania polskiej infrastruktury informatycznej przed wejściem w życie rozporządzenia UE, dotyczącego metod uwierzytelniania obywatela (eIDAS) - czyli wspólnego europejskiego podpisu elektronicznego. Wg. planów, od 2018 r. dzięki profilowi zaufanemu będzie można załatwiać przez internet sprawy urzędowe nie tylko w Polsce, ale całej Unii Europejskiej.

Na razie - jak zapowiedział Andrzej Halicki - od lipca przez ePUAP załatwimy "kilkanaście ważnych usług, takich jak wydanie dowodu osobistego, dowodu rejestracyjnego pojazdu czy Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego".

Zobacz również: Czy pracownik może posługiwać się podpisem elektronicznym pracodawcy?

Innymi dostępnymi usługami będą: zawiadomienie o zbyciu pojazdu, wniosek o wydanie prawa jazdy, wniosek o usunięcie drzew i krzewów, wniosek o wpisanie wyborcy do rejestru wyborców, zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego, o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym.

Będzie to także wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej oraz interpretacji ogólnej, a także zgłoszenie powołania administratora bezpieczeństwa informacji do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych i zgłoszenie odwołania administratora bezpieczeństwa informacji do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA