REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od lipca ma być łatwiej w urzędach – nowy ePUAP

Od lipca ma być łatwiej w urzędach - nowy ePUAP.
Od lipca ma być łatwiej w urzędach - nowy ePUAP.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od lipca 2015 r. nowy ePUAP ułatwi załatwienie wielu spraw przez internet, m. in. poprzez wydanie wydanie dowodu osobistego, zawiadomienie o zbyciu pojazdu, jak również wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej oraz interpretacji ogólnej a także zgłoszenie powołania administratora bezpieczeństwa informacji do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych.

Poprawiona, bardziej przyjazna dla użytkownika platforma ePUAP ruszy od lipca - zapowiada MAC. Według planów, tzw. profil zaufany na ePUAP, czyli sposób uwierzytelnienia użytkownika, pozwoli załatwiać obywatelom wiele spraw urzędowych, nie tylko w Polsce, ale w całej UE.

REKLAMA

REKLAMA

Start nowej odsłony elektronicznej Platformy Usług Administracyjnych, która od uruchomienia w 2008 r. pochłonęła już ok. 122 mln zł, zapowiadano już wielokrotnie. Miała ona ruszyć od czerwca, wcześniej mówiło się o początku 2015 r. Opóźnienia tłumaczono problemami technicznymi i koniecznością wyeliminowania błędów w systemie.

Zobacz: Co przedsiębiorca może załatwić przez system ePUAP

REKLAMA

"Z platformą ePUAP związany był jej nienajlepszy wizerunek" - mówił podczas poniedziałkowego spotkania z dziennikarzami minister administracji i cyfryzacji Andrzej Halicki. Tłumaczył, że tzw. ePUAP2 to w istocie nowa platforma, choć zbudowana w oparciu o poprzednią wersję. Jak powiedział, od 28 maja zacznie się jej integracja z ministerstwami, jednostkami samorządu terytorialnego i innymi urzędami oferującymi usługi dla ludności, które będzie można za jej pomocą załatwić przez internet. Od 1 lipca nowy ePUAP ma być dostępny dla wszystkich użytkowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Bardzo ważnym elementem ePUAP jest profil zaufany, czyli identyfikator każdego z nas. Będziemy namawiać obywateli do zakładania własnego identyfikatora poprzez kampanię informacyjną, którą planujemy na wrzesień" - zapowiedział Halicki.

Zobacz serwis: Mała firma

Nowy profil zaufany to bezpłatne narzędzie do potwierdzania tożsamości przy załatwianiu spraw administracyjnych przez internet. Ma on m.in. stanowić alternatywę dla bezpiecznego podpisu elektronicznego, który trzeba wykupić.

Resort chce, by profil zaufany służył nie tylko do logowania się do ePUAPu, ale także innych państwowych systemów, które działają poza platformą, na podobnej zasadzie jak poprzez Facebook można zalogować się do różnych niezwiązanych bezpośrednio z tym serwisem portali czy sklepów internetowych.

Nowy profil będzie spełniać wyższe standardy bezpieczeństwa niż do tej pory: oprócz zalogowania się, niektóre czynności trzeba będzie także potwierdzać przez email lub sms, jak w wypadku przelewów w bankowości elektronicznej.

Jest to część projektu dostosowania polskiej infrastruktury informatycznej przed wejściem w życie rozporządzenia UE, dotyczącego metod uwierzytelniania obywatela (eIDAS) - czyli wspólnego europejskiego podpisu elektronicznego. Wg. planów, od 2018 r. dzięki profilowi zaufanemu będzie można załatwiać przez internet sprawy urzędowe nie tylko w Polsce, ale całej Unii Europejskiej.

Na razie - jak zapowiedział Andrzej Halicki - od lipca przez ePUAP załatwimy "kilkanaście ważnych usług, takich jak wydanie dowodu osobistego, dowodu rejestracyjnego pojazdu czy Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego".

Zobacz również: Czy pracownik może posługiwać się podpisem elektronicznym pracodawcy?

Innymi dostępnymi usługami będą: zawiadomienie o zbyciu pojazdu, wniosek o wydanie prawa jazdy, wniosek o usunięcie drzew i krzewów, wniosek o wpisanie wyborcy do rejestru wyborców, zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego, o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym.

Będzie to także wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej oraz interpretacji ogólnej, a także zgłoszenie powołania administratora bezpieczeństwa informacji do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych i zgłoszenie odwołania administratora bezpieczeństwa informacji do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA