REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od lipca ma być łatwiej w urzędach – nowy ePUAP

Od lipca ma być łatwiej w urzędach - nowy ePUAP.
Od lipca ma być łatwiej w urzędach - nowy ePUAP.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od lipca 2015 r. nowy ePUAP ułatwi załatwienie wielu spraw przez internet, m. in. poprzez wydanie wydanie dowodu osobistego, zawiadomienie o zbyciu pojazdu, jak również wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej oraz interpretacji ogólnej a także zgłoszenie powołania administratora bezpieczeństwa informacji do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych.

Poprawiona, bardziej przyjazna dla użytkownika platforma ePUAP ruszy od lipca - zapowiada MAC. Według planów, tzw. profil zaufany na ePUAP, czyli sposób uwierzytelnienia użytkownika, pozwoli załatwiać obywatelom wiele spraw urzędowych, nie tylko w Polsce, ale w całej UE.

REKLAMA

Start nowej odsłony elektronicznej Platformy Usług Administracyjnych, która od uruchomienia w 2008 r. pochłonęła już ok. 122 mln zł, zapowiadano już wielokrotnie. Miała ona ruszyć od czerwca, wcześniej mówiło się o początku 2015 r. Opóźnienia tłumaczono problemami technicznymi i koniecznością wyeliminowania błędów w systemie.

Zobacz: Co przedsiębiorca może załatwić przez system ePUAP

"Z platformą ePUAP związany był jej nienajlepszy wizerunek" - mówił podczas poniedziałkowego spotkania z dziennikarzami minister administracji i cyfryzacji Andrzej Halicki. Tłumaczył, że tzw. ePUAP2 to w istocie nowa platforma, choć zbudowana w oparciu o poprzednią wersję. Jak powiedział, od 28 maja zacznie się jej integracja z ministerstwami, jednostkami samorządu terytorialnego i innymi urzędami oferującymi usługi dla ludności, które będzie można za jej pomocą załatwić przez internet. Od 1 lipca nowy ePUAP ma być dostępny dla wszystkich użytkowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Bardzo ważnym elementem ePUAP jest profil zaufany, czyli identyfikator każdego z nas. Będziemy namawiać obywateli do zakładania własnego identyfikatora poprzez kampanię informacyjną, którą planujemy na wrzesień" - zapowiedział Halicki.

Zobacz serwis: Mała firma

Nowy profil zaufany to bezpłatne narzędzie do potwierdzania tożsamości przy załatwianiu spraw administracyjnych przez internet. Ma on m.in. stanowić alternatywę dla bezpiecznego podpisu elektronicznego, który trzeba wykupić.

Resort chce, by profil zaufany służył nie tylko do logowania się do ePUAPu, ale także innych państwowych systemów, które działają poza platformą, na podobnej zasadzie jak poprzez Facebook można zalogować się do różnych niezwiązanych bezpośrednio z tym serwisem portali czy sklepów internetowych.

Nowy profil będzie spełniać wyższe standardy bezpieczeństwa niż do tej pory: oprócz zalogowania się, niektóre czynności trzeba będzie także potwierdzać przez email lub sms, jak w wypadku przelewów w bankowości elektronicznej.

Jest to część projektu dostosowania polskiej infrastruktury informatycznej przed wejściem w życie rozporządzenia UE, dotyczącego metod uwierzytelniania obywatela (eIDAS) - czyli wspólnego europejskiego podpisu elektronicznego. Wg. planów, od 2018 r. dzięki profilowi zaufanemu będzie można załatwiać przez internet sprawy urzędowe nie tylko w Polsce, ale całej Unii Europejskiej.

Na razie - jak zapowiedział Andrzej Halicki - od lipca przez ePUAP załatwimy "kilkanaście ważnych usług, takich jak wydanie dowodu osobistego, dowodu rejestracyjnego pojazdu czy Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego".

Zobacz również: Czy pracownik może posługiwać się podpisem elektronicznym pracodawcy?

Innymi dostępnymi usługami będą: zawiadomienie o zbyciu pojazdu, wniosek o wydanie prawa jazdy, wniosek o usunięcie drzew i krzewów, wniosek o wpisanie wyborcy do rejestru wyborców, zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego, o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym.

Będzie to także wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej oraz interpretacji ogólnej, a także zgłoszenie powołania administratora bezpieczeństwa informacji do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych i zgłoszenie odwołania administratora bezpieczeństwa informacji do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorczość kobiet w praktyce. Parytety i reprezentacja kobiet w biznesie, luka płacowa i jawność wynagrodzeń [Wywiad]

O problemach polskich przedsiębiorców, w tym kobiet prowadzących własną firmę, o parytetach i reprezentacji kobiet w biznesie, luce płacowej i nowych przepisach w tym zakresie – rozmawiamy z Dominiką Reich, przedsiębiorczynią, członkinią Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku oraz jedyną przedstawicielką województwa podlaskiego w Stowarzyszeniu Sommelierów Polskich.

Lokalnych biznesów nie znajdziesz w sieci [Raport]

Tylko 25% firm lokalnych posiada strony internetowe, mimo że 68% Polaków szuka w internecie opinii o firmach przed dokonaniem zakupu. 27% użytkowników internetu regularnie czyta recenzje, a 41% robi to często. Najwięcej recenzji przeglądają mieszkańcy województw lubuskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego i zachodniopomorskiego, a także osoby z niższym wykształceniem i dochodami.

W jaki sposób założyć spółkę z o.o. – przez S24 czy z udziałem notariusza?

Rejestracja nowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością może zostać dokonana na dwa sposoby: poprzez system S24 lub przy udziale notariusza z umową w formie aktu notarialnego. W obu tych przypadkach wniosek o rejestrację spółki składany jest przez Internet, odpowiednio w S24 lub przez Portal Rejestrów Sądowych. Każda z tych metod ma swoje wady i zalety.

Można mieć własną działalność gospodarczą nie płacąc składek ZUS, jak to zrobić w 2025 roku

Wysokie koszty już na wstępie, zanim jeszcze zarobi się pierwsze pieniądze, to główny hamulec przed założeniem własnej firmy. Daninę dla ZUS trzeba płacić, niezależnie od tego czy z działalności gospodarczej jest zysk czy straty. Ale nie wszyscy wiedzą, że można prowadzić własny biznes nie płacąc do ZUS nawet złotówki. Warto więc zacząć, choćby na próbę. To łatwe i nic nie kosztuje.

REKLAMA

Jak zamknąć rok w spółce z o.o.?

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością po zakończeniu każdego roku obrotowego powinna – co do zasady – sporządzić sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z działalności (jeśli nie jest zwolniona z obowiązku jego sporządzenia), przeprowadzić zwyczajne zgromadzenie wspólników, a także złożyć odpowiednie dokumenty do KRS.

Webinar. ESG compliance. Jak wdrożyć w Twojej firmie?

Webinar adresowany jest do przedsiębiorców, członków kadry zarządzającej, specjalistów ds. compliance, audytorów wewnętrznych oraz osób odpowiedzialnych za wdrażanie strategii ESG w organizacji.

Będzie trudniej i drożej. Obostrzenia w Wielkiej Brytanii

Brytyjskie plany budżetowe na kolejne lata przynoszą zmiany również dla branży transportowej. Wzrosną opłaty dla posiadaczy pojazdów ciężarowych poruszających się po kraju, a także obostrzenia dotyczące możliwości wjazdu do Wielkiej Brytanii dla kierowców pochodzących z Polski.

Family Business Future Summit 2025

W dniach 24-25 kwietnia Olsztyn stanie się centrum spotkań przedsiębiorców, liderów oraz wizjonerów, którzy na co dzień rozwijają firmy rodzinne w Polsce. Obędzie się w nim druga edycja Family Business Future Summit - wyjątkowe wydarzenie poświęconym firmom rodzinnym. W tym roku rozbudowana została formuła konferencji! Przez dwa dni uczestnicy będą mieli okazję do inspirujących rozmów z ekspertami rynkowymi oraz przedstawicielami największych polskich biznesów rodzinnych.

REKLAMA

Jerzy Owsiak: Biurokracja i brak zaufania to największe problemy biznesu. "Nie przeszkadzajcie, a będzie wszystko OK"

Jerzy Owsiak otrzymał nagrodę od przedsiębiorców. Jego zdaniem polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji.

Biotechnologia a długowieczność - jubileuszowa konferencja CEBioForum 2025

Wykorzystanie rewolucji w biotechnologii w zapewnieniu długowieczności, miejsce europejskich firm biotechnologicznych w świecie, czy znaczenie branży we współczesnej gospodarce – to główne tematy XXIII CEBioForum, z udziałem prawie 100 najbardziej innowacyjnych firm biotechnologicznych z całego świata. Wydarzenie obchodzi w tym roku swój jubileusz, odbywa się już od 25 lat.

REKLAMA