REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie narzędzia oparte na sztucznej inteligencji są najczęściej wykorzystywane przez firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
praca sztuczna inteligencja AI
praca sztuczna inteligencja AI
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z generatywną sztuczną inteligencją spotkała się już większość firm. Tak wynika z raportu firmy konsultingowej Bain & Company. Teraz przyszedł czas na kolejne etapy wdrażania tej technologii. 

Firmy inwestują w AI

REKLAMA

Boom na sztuczną inteligencję nie gaśnie, dane z raportu to potwierdzają. Wydatki firm na sztuczną inteligencję są coraz większe i wynoszą już średnio około 5 mln dolarów rocznie. Jednocześnie analitycy zwracają uwagę, że w projekty związane z AI jest angażowanych coraz więcej pracowników, co też pokazuje skalę zainteresowania sztuczną inteligencją. Już średnio 100 osób w badanych firmach posiłkuje się generatywną sztuczną inteligencją a wśród dużych firm co piąta inwestuje w AI nawet do 50 mln dolarów rocznie. Nie dotyczy to jedynie rynków o zaawansowanej cyfryzacji, ten inwestycyjny trend widać też w Polsce.  

REKLAMA

Pomysły wdrożenia sztucznej inteligencji wychodzą dziś najczęściej nie od działu IT, ale od szefów departamentów, a to wpływa na szybką popularyzację tej technologii. Jeśli departament HR-u wdraża dziedzinowego bota, który ma odpowiadać na powtarzalne pytania pracowników i zauważa, że rzeczywiście ułatwia on komunikację, to bardzo często podejmuje decyzję o stworzeniu kolejnego, w innym obszarze. Na bazie takiej referencji na wdrożenia decydują się też często inne działy: prawny czy finansowy. To sprawia, że w jednej organizacji botów może być nieskończona ilość – zwraca uwagę Łukasz Piotrowicz, Data & AI Technology Strategist z firmy Crayon, która w tej chwili realizuje kilkanaście takich projektów wdrożeniowych. 

Widać, że dla ponad 60 proc. ankietowanych generatywna sztuczna inteligencja to priorytet na najbliższe 2 lata. 

Samowystarczalne firmy 

REKLAMA

Czy to znaczy, że firmy nie mają obaw związanych z wdrażaniem sztucznej inteligencji? Niekoniecznie. Największe to przekonanie o niedostosowaniu firmowych technologii do potrzeb GenAI (wzrost o 10 pp w stosunku do badania z października 2023), brak wiedzy lub zasobów niezbędnych do wdrożenia GenAI (+5% pp), niedostosowanie firmowych danych do wymogów GenAI oraz brak dowodów na zwrot z inwestycji (+3%). Wśród innych powodów hamujących szybsze wdrażanie AI znalazły się także obawy związane z bezpieczeństwem danych, regulacjami czy własnością intelektualną. 

Ale wszystko jest monitorowane na bieżąco i przeszkody dostrzegają technologiczni giganci, wprowadzając na rynek rozwiązania, które mają maksymalnie ułatwić tworzenie rozwiązań z wykorzystaniem generatywnej AI, przy gwarancji zachowania zgodności z regulacjami i poufności informacji. Doskonale widać to na przykładzie usług Microsoftu, który na bazie sukcesu ChatGPT i obserwacji użytkowników bardzo chętnie eksperymentujących z generatywną sztuczną inteligencją, udostępnił w swojej chmurze Azure zaawansowane modele językowe stworzone przez OpenAI, umożliwiając tym samym łatwe budowanie aplikacji z wykorzystaniem AI bez konieczności dużego zaangażowania w ten proces działu IT. To napędza rynek - niektóre firmy w oparciu o chmurę Microsoftu dostarczają klientom kompletne rozwiązanie pozwalające tworzyć i zarządzać całą konstelacją asystentów AI przez biznes. Tym samym uniezależniają je od firm trzecich.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wówczas użytkownik biznesowy może samodzielnie w prosty sposób stworzyć bota AI wspierającego zasoby ludzkie, dział prawny, operacji czy proces sprzedaży. Takie rozwiązanie zapewnia nie tylko pełną kontrolę wydatków na generatywną sztuczną inteligencję, co jest niezmiernie ważne w sytuacji, gdy wdrożeń w organizacji jest coraz więcej. W takim przypadku organizacja nie jest też uzależniona od firmy wdrożeniowej, tylko sama zarządza rojem biznesowych botów AI w chmurze obliczeniowej, rozliczeniami, dostępem, jakością czy źródłami danych, do których bot nawiązuje. To duże plusy w sytuacji, w której firma buduje albo chce zbudować nie kilka a kilkanaście czy kilkadziesiąt asystentów AI – zwraca uwagę Łukasz Piotrowicz z Crayon.

Gdzie najbardziej pomaga AI

Z raportu Bain & Company wynika, że w zdecydowanej większości przypadków, firmy tworzą własne boty wykorzystujące AI. Znacznie rzadziej decydują się na zakup gotowych rozwiązań. Ten trend jest widoczny we wszystkich obszarach – od budowania produktów i usług, przez IT, HR po marketing i rozwój oprogramowania. 

Jakie narzędzia oparte na sztucznej inteligencji są najczęściej tworzone w ramach własnych zasobów przedsiębiorstwa? Według danych Bain & Company, aż 3 na 4 (75 proc.) narzędzia służące do opracowywania nowych produktów lub usług firmy tworzą samodzielnie. Również sporo aplikacji do onboardingu (72,5 proc.), narzędzi do poprawiania wydajności podstawowych produktów (71,9 proc.) czy interfejsów języka naturalnego (68,5 proc.). Obszary, w których pomagają narzędzia AI, to także IT, finanse, HR, operacje, obsługa klienta, obsługa prawna, sprzedaż, analizowanie efektywności pracowników, marketing oraz tworzenie kodu programistycznego. Tego typu aplikacje obecnie są częściej budowane przez organizacje niż kupowane od dostawców zewnętrznych. 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

REKLAMA

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

REKLAMA