REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie narzędzia oparte na sztucznej inteligencji są najczęściej wykorzystywane przez firmy?

praca sztuczna inteligencja AI
praca sztuczna inteligencja AI
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z generatywną sztuczną inteligencją spotkała się już większość firm. Tak wynika z raportu firmy konsultingowej Bain & Company. Teraz przyszedł czas na kolejne etapy wdrażania tej technologii. 

Firmy inwestują w AI

REKLAMA

Boom na sztuczną inteligencję nie gaśnie, dane z raportu to potwierdzają. Wydatki firm na sztuczną inteligencję są coraz większe i wynoszą już średnio około 5 mln dolarów rocznie. Jednocześnie analitycy zwracają uwagę, że w projekty związane z AI jest angażowanych coraz więcej pracowników, co też pokazuje skalę zainteresowania sztuczną inteligencją. Już średnio 100 osób w badanych firmach posiłkuje się generatywną sztuczną inteligencją a wśród dużych firm co piąta inwestuje w AI nawet do 50 mln dolarów rocznie. Nie dotyczy to jedynie rynków o zaawansowanej cyfryzacji, ten inwestycyjny trend widać też w Polsce.  

REKLAMA

Pomysły wdrożenia sztucznej inteligencji wychodzą dziś najczęściej nie od działu IT, ale od szefów departamentów, a to wpływa na szybką popularyzację tej technologii. Jeśli departament HR-u wdraża dziedzinowego bota, który ma odpowiadać na powtarzalne pytania pracowników i zauważa, że rzeczywiście ułatwia on komunikację, to bardzo często podejmuje decyzję o stworzeniu kolejnego, w innym obszarze. Na bazie takiej referencji na wdrożenia decydują się też często inne działy: prawny czy finansowy. To sprawia, że w jednej organizacji botów może być nieskończona ilość – zwraca uwagę Łukasz Piotrowicz, Data & AI Technology Strategist z firmy Crayon, która w tej chwili realizuje kilkanaście takich projektów wdrożeniowych. 

Widać, że dla ponad 60 proc. ankietowanych generatywna sztuczna inteligencja to priorytet na najbliższe 2 lata. 

Samowystarczalne firmy 

REKLAMA

Czy to znaczy, że firmy nie mają obaw związanych z wdrażaniem sztucznej inteligencji? Niekoniecznie. Największe to przekonanie o niedostosowaniu firmowych technologii do potrzeb GenAI (wzrost o 10 pp w stosunku do badania z października 2023), brak wiedzy lub zasobów niezbędnych do wdrożenia GenAI (+5% pp), niedostosowanie firmowych danych do wymogów GenAI oraz brak dowodów na zwrot z inwestycji (+3%). Wśród innych powodów hamujących szybsze wdrażanie AI znalazły się także obawy związane z bezpieczeństwem danych, regulacjami czy własnością intelektualną. 

Ale wszystko jest monitorowane na bieżąco i przeszkody dostrzegają technologiczni giganci, wprowadzając na rynek rozwiązania, które mają maksymalnie ułatwić tworzenie rozwiązań z wykorzystaniem generatywnej AI, przy gwarancji zachowania zgodności z regulacjami i poufności informacji. Doskonale widać to na przykładzie usług Microsoftu, który na bazie sukcesu ChatGPT i obserwacji użytkowników bardzo chętnie eksperymentujących z generatywną sztuczną inteligencją, udostępnił w swojej chmurze Azure zaawansowane modele językowe stworzone przez OpenAI, umożliwiając tym samym łatwe budowanie aplikacji z wykorzystaniem AI bez konieczności dużego zaangażowania w ten proces działu IT. To napędza rynek - niektóre firmy w oparciu o chmurę Microsoftu dostarczają klientom kompletne rozwiązanie pozwalające tworzyć i zarządzać całą konstelacją asystentów AI przez biznes. Tym samym uniezależniają je od firm trzecich.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wówczas użytkownik biznesowy może samodzielnie w prosty sposób stworzyć bota AI wspierającego zasoby ludzkie, dział prawny, operacji czy proces sprzedaży. Takie rozwiązanie zapewnia nie tylko pełną kontrolę wydatków na generatywną sztuczną inteligencję, co jest niezmiernie ważne w sytuacji, gdy wdrożeń w organizacji jest coraz więcej. W takim przypadku organizacja nie jest też uzależniona od firmy wdrożeniowej, tylko sama zarządza rojem biznesowych botów AI w chmurze obliczeniowej, rozliczeniami, dostępem, jakością czy źródłami danych, do których bot nawiązuje. To duże plusy w sytuacji, w której firma buduje albo chce zbudować nie kilka a kilkanaście czy kilkadziesiąt asystentów AI – zwraca uwagę Łukasz Piotrowicz z Crayon.

Gdzie najbardziej pomaga AI

Z raportu Bain & Company wynika, że w zdecydowanej większości przypadków, firmy tworzą własne boty wykorzystujące AI. Znacznie rzadziej decydują się na zakup gotowych rozwiązań. Ten trend jest widoczny we wszystkich obszarach – od budowania produktów i usług, przez IT, HR po marketing i rozwój oprogramowania. 

Jakie narzędzia oparte na sztucznej inteligencji są najczęściej tworzone w ramach własnych zasobów przedsiębiorstwa? Według danych Bain & Company, aż 3 na 4 (75 proc.) narzędzia służące do opracowywania nowych produktów lub usług firmy tworzą samodzielnie. Również sporo aplikacji do onboardingu (72,5 proc.), narzędzi do poprawiania wydajności podstawowych produktów (71,9 proc.) czy interfejsów języka naturalnego (68,5 proc.). Obszary, w których pomagają narzędzia AI, to także IT, finanse, HR, operacje, obsługa klienta, obsługa prawna, sprzedaż, analizowanie efektywności pracowników, marketing oraz tworzenie kodu programistycznego. Tego typu aplikacje obecnie są częściej budowane przez organizacje niż kupowane od dostawców zewnętrznych. 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

REKLAMA

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA

Dlaczego premiera kontraktów na Ethereum jest ważną chwilą dla kryptowalut

Debiut funduszy ETF na największą z kryptowalut, czyli bitcoin, okazał się absolutnym sukcesem. Premiera tego instrumentu inwestycyjnego opartego o kryptowalutę pozwoliła na dostęp do zakupów BTC inwestorom instytucjonalnym, a to podbiło cenę do kryptowaluty do rekordowych poziomów. Choć regulacyjna saga i batalia banków inwestycyjnych oraz emitentów funduszy trwała kilka lat, zakończyła się sukcesem. W marcu bitcoin osiągnął rekordową cenę ponad $73 000 i choć od tamtej pory jego kurs uległ korekcie, to nadal utrzymuje się powyżej $63 000, a więc znacznie wyżej niż w ubiegłych latach. 

Zadbaj o siebie i swoje przywództwo, czyli wyzwania współczesnego menedżera

Dzisiejszy świat zarządzania wymaga od menedżerów nieustannej ewolucji. Hasło „menedżer od nowa” może oznaczać zarówno rozpoczęcie czegoś od początku, jak i wprowadzenie zmian poprawiających istniejący stan rzeczy. W obliczu dzisiejszych wyzwań, pełnych zawirowań i rozlicznych ścieżek, nowoczesne zarządzanie staje się sztuką balansowania między tradycją a innowacją.

REKLAMA