REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie narzędzia oparte na sztucznej inteligencji są najczęściej wykorzystywane przez firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
praca sztuczna inteligencja AI
praca sztuczna inteligencja AI
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z generatywną sztuczną inteligencją spotkała się już większość firm. Tak wynika z raportu firmy konsultingowej Bain & Company. Teraz przyszedł czas na kolejne etapy wdrażania tej technologii. 

Firmy inwestują w AI

REKLAMA

Boom na sztuczną inteligencję nie gaśnie, dane z raportu to potwierdzają. Wydatki firm na sztuczną inteligencję są coraz większe i wynoszą już średnio około 5 mln dolarów rocznie. Jednocześnie analitycy zwracają uwagę, że w projekty związane z AI jest angażowanych coraz więcej pracowników, co też pokazuje skalę zainteresowania sztuczną inteligencją. Już średnio 100 osób w badanych firmach posiłkuje się generatywną sztuczną inteligencją a wśród dużych firm co piąta inwestuje w AI nawet do 50 mln dolarów rocznie. Nie dotyczy to jedynie rynków o zaawansowanej cyfryzacji, ten inwestycyjny trend widać też w Polsce.  

REKLAMA

Pomysły wdrożenia sztucznej inteligencji wychodzą dziś najczęściej nie od działu IT, ale od szefów departamentów, a to wpływa na szybką popularyzację tej technologii. Jeśli departament HR-u wdraża dziedzinowego bota, który ma odpowiadać na powtarzalne pytania pracowników i zauważa, że rzeczywiście ułatwia on komunikację, to bardzo często podejmuje decyzję o stworzeniu kolejnego, w innym obszarze. Na bazie takiej referencji na wdrożenia decydują się też często inne działy: prawny czy finansowy. To sprawia, że w jednej organizacji botów może być nieskończona ilość – zwraca uwagę Łukasz Piotrowicz, Data & AI Technology Strategist z firmy Crayon, która w tej chwili realizuje kilkanaście takich projektów wdrożeniowych. 

Widać, że dla ponad 60 proc. ankietowanych generatywna sztuczna inteligencja to priorytet na najbliższe 2 lata. 

Samowystarczalne firmy 

REKLAMA

Czy to znaczy, że firmy nie mają obaw związanych z wdrażaniem sztucznej inteligencji? Niekoniecznie. Największe to przekonanie o niedostosowaniu firmowych technologii do potrzeb GenAI (wzrost o 10 pp w stosunku do badania z października 2023), brak wiedzy lub zasobów niezbędnych do wdrożenia GenAI (+5% pp), niedostosowanie firmowych danych do wymogów GenAI oraz brak dowodów na zwrot z inwestycji (+3%). Wśród innych powodów hamujących szybsze wdrażanie AI znalazły się także obawy związane z bezpieczeństwem danych, regulacjami czy własnością intelektualną. 

Ale wszystko jest monitorowane na bieżąco i przeszkody dostrzegają technologiczni giganci, wprowadzając na rynek rozwiązania, które mają maksymalnie ułatwić tworzenie rozwiązań z wykorzystaniem generatywnej AI, przy gwarancji zachowania zgodności z regulacjami i poufności informacji. Doskonale widać to na przykładzie usług Microsoftu, który na bazie sukcesu ChatGPT i obserwacji użytkowników bardzo chętnie eksperymentujących z generatywną sztuczną inteligencją, udostępnił w swojej chmurze Azure zaawansowane modele językowe stworzone przez OpenAI, umożliwiając tym samym łatwe budowanie aplikacji z wykorzystaniem AI bez konieczności dużego zaangażowania w ten proces działu IT. To napędza rynek - niektóre firmy w oparciu o chmurę Microsoftu dostarczają klientom kompletne rozwiązanie pozwalające tworzyć i zarządzać całą konstelacją asystentów AI przez biznes. Tym samym uniezależniają je od firm trzecich.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wówczas użytkownik biznesowy może samodzielnie w prosty sposób stworzyć bota AI wspierającego zasoby ludzkie, dział prawny, operacji czy proces sprzedaży. Takie rozwiązanie zapewnia nie tylko pełną kontrolę wydatków na generatywną sztuczną inteligencję, co jest niezmiernie ważne w sytuacji, gdy wdrożeń w organizacji jest coraz więcej. W takim przypadku organizacja nie jest też uzależniona od firmy wdrożeniowej, tylko sama zarządza rojem biznesowych botów AI w chmurze obliczeniowej, rozliczeniami, dostępem, jakością czy źródłami danych, do których bot nawiązuje. To duże plusy w sytuacji, w której firma buduje albo chce zbudować nie kilka a kilkanaście czy kilkadziesiąt asystentów AI – zwraca uwagę Łukasz Piotrowicz z Crayon.

Gdzie najbardziej pomaga AI

Z raportu Bain & Company wynika, że w zdecydowanej większości przypadków, firmy tworzą własne boty wykorzystujące AI. Znacznie rzadziej decydują się na zakup gotowych rozwiązań. Ten trend jest widoczny we wszystkich obszarach – od budowania produktów i usług, przez IT, HR po marketing i rozwój oprogramowania. 

Jakie narzędzia oparte na sztucznej inteligencji są najczęściej tworzone w ramach własnych zasobów przedsiębiorstwa? Według danych Bain & Company, aż 3 na 4 (75 proc.) narzędzia służące do opracowywania nowych produktów lub usług firmy tworzą samodzielnie. Również sporo aplikacji do onboardingu (72,5 proc.), narzędzi do poprawiania wydajności podstawowych produktów (71,9 proc.) czy interfejsów języka naturalnego (68,5 proc.). Obszary, w których pomagają narzędzia AI, to także IT, finanse, HR, operacje, obsługa klienta, obsługa prawna, sprzedaż, analizowanie efektywności pracowników, marketing oraz tworzenie kodu programistycznego. Tego typu aplikacje obecnie są częściej budowane przez organizacje niż kupowane od dostawców zewnętrznych. 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ten głos zaboli polityków. "Do 2030 roku zabraknie nam prądu, firmy uciekną za granicę"
Ponad 80 proc. specjalistów pozytywnie ocenia szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie

Szybki rozwój technologii oraz zwiększone ryzyko cyberataków przyczyniają się do rosnącego zainteresowania bezpieczeństwem IT. Zdaniem szkolonych menadżerów, szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie: są nie tylko potrzebne, ale i skuteczne.

Dłużnicy wykorzystują brak znajomości prawa u wierzycieli i specjalnie zwlekają z zapłatą za faktury, traktując zwłokę jako formę bezpłatnego kredytu. Powinni i mogą jednak słono za to zapłacić

Słaba znajomość podstawowych przepisów prawa finansowego u przedsiębiorców sprawia, że dłużnicy celowo przeciągają płatności, zyskując w ten sposób darmowy, nieoprocentowany kredyt. Dzieje się to w czasie, gdy zatory płatnicze w polskich przedsiębiorstwach cały czas rosną, a utrata płynności finansowej jest realnym zagrożeniem dla małych i średnich firm.

Czy wspólnik mniejszościowy zawsze jest na straconej pozycji?

Wspólnik posiadający mniejszościowy pakiet udziałów w spółce z o.o. nie musi już na starcie znajdować się na przegranej pozycji w potencjalnym sporze ze wspólnikiem większościowym. Kluczowe jest, aby taki udziałowiec znał swoje prawa w spółce oraz aktywnie i umiejętnie z nich korzystał, co w ostatecznym rozrachunku może przyczynić się do skutecznej obrony interesu wspólnika mniejszościowego i zachowania przez niego wpływu na spółkę.

REKLAMA

Polski Akt o Dostępności – jakie zmiany czekają przedsiębiorców?

Od 28 czerwca 2025 r. produkty i usługi wprowadzane na rynek będą musiały spełniać określone wymogi i być dostosowane również do osób z niepełnosprawnościami. To oznacza wiele zmian również dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Polski Akt o Dostępności – jak się przygotować?

Już pod koniec czerwca wchodzi w życie Polski Akt o Dostępności. Nowe przepisy oznaczają dla przedsiębiorców nie tylko obowiązki, ale i nowe możliwości. Kogo dotyczą te zmiany? Co czeka konsumentów, a co przedsiębiorców? Skąd można wziąć pieniądze na ich wprowadzenie?

Zaprojektuj z nami swoją pierwszą innowację – poznaj bezpłatną usługę Innovation Coach i weź udział w wydarzeniu w Łodzi

W dobie dynamicznych zmian technologicznych i rosnącej konkurencji, przedsiębiorcy coraz częściej poszukują sposobów na wdrażanie innowacji w swoich firmach. Nie każdy jednak wie, od czego zacząć, jak zdobyć fundusze na rozwój, czy jak skutecznie przejść przez proces planowania i realizacji innowacyjnego projektu.

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek?

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek? W ubiegłym roku z odroczenia terminu płatności składek najczęściej korzystali mali płatnicy.

REKLAMA

Przewodnik po spółce w Delaware – wszystko, co musisz wiedzieć zanim założysz firmę w USA

Założenie spółki w Stanach Zjednoczonych, a w szczególności w stanie Delaware, to marzenie wielu przedsiębiorców – zarówno z Polski, jak i z całego świata. Delaware od dekad uważany jest za światowe centrum dla biznesu dzięki swojej wyjątkowej legislacji, przyjaznemu klimatowi dla przedsiębiorców oraz elastycznym strukturze prawnej. Ale czy spółka w Delaware to dobry wybór dla każdego? I co warto wiedzieć zanim złożysz wniosek o rejestrację?

Europejski Akt Dostępności zacznie obowiązywać od 28 czerwca 2025 roku. Za niespełnienie wymagań dyrektywy wysokie kary

Zbliża się termin, od którego wszystkie firmy świadczące określone usługi lub sprzedające wybrane produkty będą musiały zapewnić ich dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Od 28 czerwca 2025 r. niespełnienie wymagań może wiązać się z wysokimi grzywnami oraz utratą reputacji.

REKLAMA