REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile w Polsce można zebrać na internetowej zbiórce? Kiedy ludzie wpłacają najwięcej pieniędzy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
crowfunding
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ile wynosi średnia wartość zbiórki online na świecie, a ile w Polsce? Ile zrzutek tworzonych jest rocznie? Kiedy najczęściej ludzie wpłacają pieniądze? Oto ciekawostki i nieznane fakty na temat crowdfundingu na świecie i w Polsce.

Rynek crowfundingu rośnie w szybkim tempie

REKLAMA

Globalny rynek finansowania społecznościowego w dalszym ciągu jest w fazie wzrostowej, choć największe wzrosty w ciągu najbliższych 5-ciu lat będą odnotowywane w Azji. Wartość światowego rynku crowdfundingu w tym roku osiągnie poziom 15,5 miliardów dolarów, czyli około 67 miliardów złotych, przy dynamice na poziomie 16%. Podczas, gdy w Polsce będzie wart około 1 miliarda złotych, z ujemną dynamiką na poziomie 10%. 

REKLAMA

Eksperci przewidują, że rynek finansowania społecznościowego będzie rósł, osiągając wartość ponad 27 miliardów dolarów w 2027 r. - Światowymi liderami pod względem udziału w rynku crowdfundingu są Stany Zjednoczone (42%), Wielka Brytania (11%) i Kanada (5%). Największe rynki w Europie to UK, Niemcy, Francja, Włochy oraz Polska. – mówi Tomasz Chołast, członek zarządu zrzutka.pl i platformy 4fund.com. Estymuje się także, że w tym roku zostanie założonych globalnie ponad 12 mln zbiórek na blisko 4 tysiącach platform crowdfundingowych, co dodatkowo podkreśla rosnącą, globalną popularność tej metody pozyskiwania funduszy, gdyż w 2021 roku było ich o blisko połowę mniej, tj. 6,4 mln.

TOP 12 danych dotyczących crowfundingu

Kluczowe ciekawostki, statystyki i fakty dotyczące crowdfundingu na świecie oraz w Polsce opracowane przez zrzutka.pl:

  1. Globalnie zbiórki online pozyskują zwyczajowo kwotę 28 656 dolarów, czyli ponad 124 tys. zł, w Polsce w 2022 roku była to kwota 2 230,37 zł.
  2. Najbardziej udane kampanie crowdfundingowe mają średnio 316 wspierających, wynika z globalnych statystyk. W naszym kraju to także kilkaset osób. Choć zdarzają się udane kampanie, które gromadzą po kilkadziesiąt lub nawet kilkaset tysięcy donatorów, np. zrzutka na Bayraktara dla Ukrainy zgromadziła blisko 25 mln zł wpłat i była wsparta przez ponad 220 tysięcy darczyńców.
  3. Kampanie finansowania społecznościowego na świecie cieszą się średnim wskaźnikiem sukcesu na poziomie 22,4%. 
  4. Średnia liczba osób wspierających projekty crowdfundingowe wynosi 47. 
  5. Typowa wartość wpłaty dla w pełni sfinansowanego projektu to 96 dolarów, czyli ponad 420 zł, a w Polsce cztery razy mniej, tj. 97,1 zł.
  6. Globalnie 40% inwestycji crowdfundingowych koncentruje się na biznesie i przedsiębiorczości, a w 20% na celach społecznych. 
  7. W 2022 r. najpopularniejszymi globalnie platformami finansowania społecznościowego były Kickstarter, Indiegogo, MightyCause, SeedInvest Technology, Crowd Supply, Patreon, StartEngine i GoFundMe. Najpopularniejsze europejskie platformy to: FundedByMe, Funding Circle,  Crowdcube, Goteo, Booomerang, Ulule, Companisto, Seedrs. W Polsce to zrzutka.pl i Siepomaga.
  8. Jeśli zbiórka online zbierze 30% swojego celu w pierwszym tygodniu, to jest bardziej prawdopodobne, że osiągnie swój ostateczny cel.
  9. Globalne statystyki pokazują, że 42% środków jest pozyskiwanych w ciągu pierwszych i ostatnich trzech dni każdej zbiórki fundraisingowej. W Polsce zrzutkę najlepiej zorganizować we wtorki i poniedziałki, a największa liczba wpłat następuje w okolicach godziny 21.00 lub przed południem.
  10. Na najbardziej rozwiniętym rynku finansowania społecznościowego, tj. w USA, 36% Amerykanów nie jest w dalszym ciągu zaznajomionych z ideą crowdfundingu. W Europie to 42%.
  11. Przeciętny darczyńca zbiórek online na świecie to osoba w wieku od 24 do 35 lat. Z resztą tak samo jak w Polsce. Ta grupa reprezentuje 1/3 krajowych donatorów. Drugą największą kohortą darczyńców są internauci w średnim wieku tj. 35-44 lata, reprezentowani przez 21% użytkowników. Trzecią najbardziej hojną grupą są młodzi Polacy w wieku 18-24 lata, którzy reprezentują co piątego donatora. Jeżeli chodzi zaś o płeć to w Polsce dominują panie, stanowią 55% wpłacających. Dominatorami w finansowaniu zrzutek są Warszawiacy, gdyż to oni praktycznie masowo finansują zbiórki w sieci. Ponad ¼ (27,44%) zrzutek opłacana jest właśnie przez mieszkańców stolicy. Na podium znaleźli się również Wrocławianie (8,96%) oraz mieszkańcy Katowic 6,02%.
  12. Platformy crowdfundingowe pobierają opłatę, która zwykle stanowi procent zebranych pieniędzy, zwyczajowo od 3,2% do 5-6%, choć są także platformy które pobierają nawet 10%. Ponadto, organizatorzy zbiórek muszą uiścić jeszcze opłatę za przetwarzanie płatności, która zazwyczaj wynosi około 2,9% plus dodatkowe opłaty za transakcje. W Polsce jest podobnie. Jedynie dwie platformy nie pobierają obligatoryjnych opłat. 

Dobry sposób na pozyskanie kapitału

Podsumowując, crowdfunding to skuteczny sposób pozyskiwania kapitału na projekty i inicjatywy. Jego dostępny i oparty na społeczności charakter umożliwia osobom fizycznym, przedsiębiorcom i twórcom przekształcanie swoich wizji w rzeczywistość. W miarę rozwoju branży ważne jest, aby być na bieżąco z najnowszymi statystykami, trendami i platformami, aby zmaksymalizować potencjał sukcesu. Dzięki stale rosnącemu zasięgowi finansowania społecznościowego, zarówno twórcy, jak i wspierający mają możliwość odgrywania aktywnej roli w kształtowaniu przyszłości finansowania i innowacji.

Źródła: Fundera, Fundly, Statista, Zippia, SmallBizGenius, SpringerLink, LinkedIn, Thrivemyway, zrzutka.pl, 4Fund.com

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Crowfunding

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA