REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile w Polsce można zebrać na internetowej zbiórce? Kiedy ludzie wpłacają najwięcej pieniędzy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
crowfunding
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ile wynosi średnia wartość zbiórki online na świecie, a ile w Polsce? Ile zrzutek tworzonych jest rocznie? Kiedy najczęściej ludzie wpłacają pieniądze? Oto ciekawostki i nieznane fakty na temat crowdfundingu na świecie i w Polsce.

Rynek crowfundingu rośnie w szybkim tempie

Globalny rynek finansowania społecznościowego w dalszym ciągu jest w fazie wzrostowej, choć największe wzrosty w ciągu najbliższych 5-ciu lat będą odnotowywane w Azji. Wartość światowego rynku crowdfundingu w tym roku osiągnie poziom 15,5 miliardów dolarów, czyli około 67 miliardów złotych, przy dynamice na poziomie 16%. Podczas, gdy w Polsce będzie wart około 1 miliarda złotych, z ujemną dynamiką na poziomie 10%. 

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci przewidują, że rynek finansowania społecznościowego będzie rósł, osiągając wartość ponad 27 miliardów dolarów w 2027 r. - Światowymi liderami pod względem udziału w rynku crowdfundingu są Stany Zjednoczone (42%), Wielka Brytania (11%) i Kanada (5%). Największe rynki w Europie to UK, Niemcy, Francja, Włochy oraz Polska. – mówi Tomasz Chołast, członek zarządu zrzutka.pl i platformy 4fund.com. Estymuje się także, że w tym roku zostanie założonych globalnie ponad 12 mln zbiórek na blisko 4 tysiącach platform crowdfundingowych, co dodatkowo podkreśla rosnącą, globalną popularność tej metody pozyskiwania funduszy, gdyż w 2021 roku było ich o blisko połowę mniej, tj. 6,4 mln.

TOP 12 danych dotyczących crowfundingu

Kluczowe ciekawostki, statystyki i fakty dotyczące crowdfundingu na świecie oraz w Polsce opracowane przez zrzutka.pl:

  1. Globalnie zbiórki online pozyskują zwyczajowo kwotę 28 656 dolarów, czyli ponad 124 tys. zł, w Polsce w 2022 roku była to kwota 2 230,37 zł.
  2. Najbardziej udane kampanie crowdfundingowe mają średnio 316 wspierających, wynika z globalnych statystyk. W naszym kraju to także kilkaset osób. Choć zdarzają się udane kampanie, które gromadzą po kilkadziesiąt lub nawet kilkaset tysięcy donatorów, np. zrzutka na Bayraktara dla Ukrainy zgromadziła blisko 25 mln zł wpłat i była wsparta przez ponad 220 tysięcy darczyńców.
  3. Kampanie finansowania społecznościowego na świecie cieszą się średnim wskaźnikiem sukcesu na poziomie 22,4%. 
  4. Średnia liczba osób wspierających projekty crowdfundingowe wynosi 47. 
  5. Typowa wartość wpłaty dla w pełni sfinansowanego projektu to 96 dolarów, czyli ponad 420 zł, a w Polsce cztery razy mniej, tj. 97,1 zł.
  6. Globalnie 40% inwestycji crowdfundingowych koncentruje się na biznesie i przedsiębiorczości, a w 20% na celach społecznych. 
  7. W 2022 r. najpopularniejszymi globalnie platformami finansowania społecznościowego były Kickstarter, Indiegogo, MightyCause, SeedInvest Technology, Crowd Supply, Patreon, StartEngine i GoFundMe. Najpopularniejsze europejskie platformy to: FundedByMe, Funding Circle,  Crowdcube, Goteo, Booomerang, Ulule, Companisto, Seedrs. W Polsce to zrzutka.pl i Siepomaga.
  8. Jeśli zbiórka online zbierze 30% swojego celu w pierwszym tygodniu, to jest bardziej prawdopodobne, że osiągnie swój ostateczny cel.
  9. Globalne statystyki pokazują, że 42% środków jest pozyskiwanych w ciągu pierwszych i ostatnich trzech dni każdej zbiórki fundraisingowej. W Polsce zrzutkę najlepiej zorganizować we wtorki i poniedziałki, a największa liczba wpłat następuje w okolicach godziny 21.00 lub przed południem.
  10. Na najbardziej rozwiniętym rynku finansowania społecznościowego, tj. w USA, 36% Amerykanów nie jest w dalszym ciągu zaznajomionych z ideą crowdfundingu. W Europie to 42%.
  11. Przeciętny darczyńca zbiórek online na świecie to osoba w wieku od 24 do 35 lat. Z resztą tak samo jak w Polsce. Ta grupa reprezentuje 1/3 krajowych donatorów. Drugą największą kohortą darczyńców są internauci w średnim wieku tj. 35-44 lata, reprezentowani przez 21% użytkowników. Trzecią najbardziej hojną grupą są młodzi Polacy w wieku 18-24 lata, którzy reprezentują co piątego donatora. Jeżeli chodzi zaś o płeć to w Polsce dominują panie, stanowią 55% wpłacających. Dominatorami w finansowaniu zrzutek są Warszawiacy, gdyż to oni praktycznie masowo finansują zbiórki w sieci. Ponad ¼ (27,44%) zrzutek opłacana jest właśnie przez mieszkańców stolicy. Na podium znaleźli się również Wrocławianie (8,96%) oraz mieszkańcy Katowic 6,02%.
  12. Platformy crowdfundingowe pobierają opłatę, która zwykle stanowi procent zebranych pieniędzy, zwyczajowo od 3,2% do 5-6%, choć są także platformy które pobierają nawet 10%. Ponadto, organizatorzy zbiórek muszą uiścić jeszcze opłatę za przetwarzanie płatności, która zazwyczaj wynosi około 2,9% plus dodatkowe opłaty za transakcje. W Polsce jest podobnie. Jedynie dwie platformy nie pobierają obligatoryjnych opłat. 

Dobry sposób na pozyskanie kapitału

Podsumowując, crowdfunding to skuteczny sposób pozyskiwania kapitału na projekty i inicjatywy. Jego dostępny i oparty na społeczności charakter umożliwia osobom fizycznym, przedsiębiorcom i twórcom przekształcanie swoich wizji w rzeczywistość. W miarę rozwoju branży ważne jest, aby być na bieżąco z najnowszymi statystykami, trendami i platformami, aby zmaksymalizować potencjał sukcesu. Dzięki stale rosnącemu zasięgowi finansowania społecznościowego, zarówno twórcy, jak i wspierający mają możliwość odgrywania aktywnej roli w kształtowaniu przyszłości finansowania i innowacji.

REKLAMA

Źródła: Fundera, Fundly, Statista, Zippia, SmallBizGenius, SpringerLink, LinkedIn, Thrivemyway, zrzutka.pl, 4Fund.com

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Crowfunding

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

ZUS da 1500 zł! Wystarczy złożyć wniosek do 30 listopada 2025. Sprawdź, dla kogo te pieniądze

To jedna z tych ulg, o której wielu przedsiębiorców dowiaduje się za późno. Program „wakacji składkowych” ma dać właścicielom firm chwilę oddechu od comiesięcznych przelewów do ZUS-u. Można zyskać nawet 1500 zł, ale tylko pod warunkiem, że wniosek trafi do urzędu najpóźniej 30 listopada 2025 roku.

Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

REKLAMA

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

REKLAMA

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

REKLAMA