REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile w Polsce można zebrać na internetowej zbiórce? Kiedy ludzie wpłacają najwięcej pieniędzy?

crowfunding
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ile wynosi średnia wartość zbiórki online na świecie, a ile w Polsce? Ile zrzutek tworzonych jest rocznie? Kiedy najczęściej ludzie wpłacają pieniądze? Oto ciekawostki i nieznane fakty na temat crowdfundingu na świecie i w Polsce.

Rynek crowfundingu rośnie w szybkim tempie

REKLAMA

Globalny rynek finansowania społecznościowego w dalszym ciągu jest w fazie wzrostowej, choć największe wzrosty w ciągu najbliższych 5-ciu lat będą odnotowywane w Azji. Wartość światowego rynku crowdfundingu w tym roku osiągnie poziom 15,5 miliardów dolarów, czyli około 67 miliardów złotych, przy dynamice na poziomie 16%. Podczas, gdy w Polsce będzie wart około 1 miliarda złotych, z ujemną dynamiką na poziomie 10%. 

REKLAMA

Eksperci przewidują, że rynek finansowania społecznościowego będzie rósł, osiągając wartość ponad 27 miliardów dolarów w 2027 r. - Światowymi liderami pod względem udziału w rynku crowdfundingu są Stany Zjednoczone (42%), Wielka Brytania (11%) i Kanada (5%). Największe rynki w Europie to UK, Niemcy, Francja, Włochy oraz Polska. – mówi Tomasz Chołast, członek zarządu zrzutka.pl i platformy 4fund.com. Estymuje się także, że w tym roku zostanie założonych globalnie ponad 12 mln zbiórek na blisko 4 tysiącach platform crowdfundingowych, co dodatkowo podkreśla rosnącą, globalną popularność tej metody pozyskiwania funduszy, gdyż w 2021 roku było ich o blisko połowę mniej, tj. 6,4 mln.

TOP 12 danych dotyczących crowfundingu

Kluczowe ciekawostki, statystyki i fakty dotyczące crowdfundingu na świecie oraz w Polsce opracowane przez zrzutka.pl:

  1. Globalnie zbiórki online pozyskują zwyczajowo kwotę 28 656 dolarów, czyli ponad 124 tys. zł, w Polsce w 2022 roku była to kwota 2 230,37 zł.
  2. Najbardziej udane kampanie crowdfundingowe mają średnio 316 wspierających, wynika z globalnych statystyk. W naszym kraju to także kilkaset osób. Choć zdarzają się udane kampanie, które gromadzą po kilkadziesiąt lub nawet kilkaset tysięcy donatorów, np. zrzutka na Bayraktara dla Ukrainy zgromadziła blisko 25 mln zł wpłat i była wsparta przez ponad 220 tysięcy darczyńców.
  3. Kampanie finansowania społecznościowego na świecie cieszą się średnim wskaźnikiem sukcesu na poziomie 22,4%. 
  4. Średnia liczba osób wspierających projekty crowdfundingowe wynosi 47. 
  5. Typowa wartość wpłaty dla w pełni sfinansowanego projektu to 96 dolarów, czyli ponad 420 zł, a w Polsce cztery razy mniej, tj. 97,1 zł.
  6. Globalnie 40% inwestycji crowdfundingowych koncentruje się na biznesie i przedsiębiorczości, a w 20% na celach społecznych. 
  7. W 2022 r. najpopularniejszymi globalnie platformami finansowania społecznościowego były Kickstarter, Indiegogo, MightyCause, SeedInvest Technology, Crowd Supply, Patreon, StartEngine i GoFundMe. Najpopularniejsze europejskie platformy to: FundedByMe, Funding Circle,  Crowdcube, Goteo, Booomerang, Ulule, Companisto, Seedrs. W Polsce to zrzutka.pl i Siepomaga.
  8. Jeśli zbiórka online zbierze 30% swojego celu w pierwszym tygodniu, to jest bardziej prawdopodobne, że osiągnie swój ostateczny cel.
  9. Globalne statystyki pokazują, że 42% środków jest pozyskiwanych w ciągu pierwszych i ostatnich trzech dni każdej zbiórki fundraisingowej. W Polsce zrzutkę najlepiej zorganizować we wtorki i poniedziałki, a największa liczba wpłat następuje w okolicach godziny 21.00 lub przed południem.
  10. Na najbardziej rozwiniętym rynku finansowania społecznościowego, tj. w USA, 36% Amerykanów nie jest w dalszym ciągu zaznajomionych z ideą crowdfundingu. W Europie to 42%.
  11. Przeciętny darczyńca zbiórek online na świecie to osoba w wieku od 24 do 35 lat. Z resztą tak samo jak w Polsce. Ta grupa reprezentuje 1/3 krajowych donatorów. Drugą największą kohortą darczyńców są internauci w średnim wieku tj. 35-44 lata, reprezentowani przez 21% użytkowników. Trzecią najbardziej hojną grupą są młodzi Polacy w wieku 18-24 lata, którzy reprezentują co piątego donatora. Jeżeli chodzi zaś o płeć to w Polsce dominują panie, stanowią 55% wpłacających. Dominatorami w finansowaniu zrzutek są Warszawiacy, gdyż to oni praktycznie masowo finansują zbiórki w sieci. Ponad ¼ (27,44%) zrzutek opłacana jest właśnie przez mieszkańców stolicy. Na podium znaleźli się również Wrocławianie (8,96%) oraz mieszkańcy Katowic 6,02%.
  12. Platformy crowdfundingowe pobierają opłatę, która zwykle stanowi procent zebranych pieniędzy, zwyczajowo od 3,2% do 5-6%, choć są także platformy które pobierają nawet 10%. Ponadto, organizatorzy zbiórek muszą uiścić jeszcze opłatę za przetwarzanie płatności, która zazwyczaj wynosi około 2,9% plus dodatkowe opłaty za transakcje. W Polsce jest podobnie. Jedynie dwie platformy nie pobierają obligatoryjnych opłat. 

Dobry sposób na pozyskanie kapitału

Podsumowując, crowdfunding to skuteczny sposób pozyskiwania kapitału na projekty i inicjatywy. Jego dostępny i oparty na społeczności charakter umożliwia osobom fizycznym, przedsiębiorcom i twórcom przekształcanie swoich wizji w rzeczywistość. W miarę rozwoju branży ważne jest, aby być na bieżąco z najnowszymi statystykami, trendami i platformami, aby zmaksymalizować potencjał sukcesu. Dzięki stale rosnącemu zasięgowi finansowania społecznościowego, zarówno twórcy, jak i wspierający mają możliwość odgrywania aktywnej roli w kształtowaniu przyszłości finansowania i innowacji.

Źródła: Fundera, Fundly, Statista, Zippia, SmallBizGenius, SpringerLink, LinkedIn, Thrivemyway, zrzutka.pl, 4Fund.com

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Crowfunding

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA