REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawą do zwiększania efektywności energetycznej są dane

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Oszczędność energii oparta na dostępie do danych
Oszczędność energii oparta na dostępie do danych

REKLAMA

REKLAMA

Efektywność energetyczna to cel, do którego dąży dziś większość firm. Najważniejszy aspekt dotyczy danych oraz ich właściwej analizy.

Synergia innowacji dla oszczędności w energii 

Podejmując działania w kierunku zwiększania efektywności, wielu przedsiębiorców natrafia na pojęcia takie jak: rozwiązania Business Intelligence, telemetria oraz efektywność energetyczna. Co rozumieć pod tymi hasłami? Co łączy te trzy obszary? Jakie korzyści niesie za sobą wprowadzenie jednego z przytoczonych rozwiązań, a jakie przełożenie na biznes ma połączenie wszystkich 3 obszarów?

REKLAMA

Business Intelligence – nowa definicja raportów

Business Intelligence tzw. „BI” jest dziedziną, która zajmuje się narzędziami służącymi wspomaganiu biznesu. W ramach BI wykorzystuje się rozbudowane systemy raportowo-analityczne, które umożliwiają interaktywną pracę z dowolnymi danymi online. Raporty generowane przy użyciu BI cechuje przejrzystość, multimedialność, możliwość prezentacji dowolnego rodzaju danych (dotyczących np. KPI, emisji CO2, zużycia mediów, wyników finansowych, rentowności itd.) i co najważniejsze prostota związana z odejściem od klasycznej formy tabelarycznej. Prostota i czytelność prezentacji danych ułatwia identyfikację nieprawidłowości, na przykład wysokiego zużycia mediów w porównaniu z przeciętnymi wartościami czy ujemnych marż sprzedażowych, co często wiąże się ze zbędnymi kosztami dla firm. BI doskonale sprawdzi się wszędzie tam, gdzie przetwarza się duże zbiory danych, a efektem jego wdrożenia jest m.in. większa świadomość w zarządzaniu firmą oraz uporządkowanie i ujednolicenie obiegu raportów w organizacji.

Czym jest telemetria  

Pod pojęciem tym kryje się zbiór urządzeń i programów służących do dostarczania aktualnych danych pomiarowych np.: energii elektrycznej, ciepła, temperatury czy masy towaru. System telemetrii składa się z platformy wizualizacyjnej, bazy danych, serwera oraz urządzeń końcowych, takich jak liczniki, przeliczniki czy sterowniki. Dane z tych urządzeń są odbierane przez serwer, przesyłane do bazy danych i wizualizowane na dedykowanej platformie internetowej. Warto zaznaczyć, że w przeciwieństwie do raportów BI, rozwiązania telemetryczne nie oferują zaawansowanej analityki, skupiając się głównie na dostarczaniu użytkownikowi bieżących danych procesowych oraz prostych analiz i wykresów. Systemy telemetrii wspomagają zarządzanie obiektami, umożliwiają identyfikację obszarów energochłonnych i pomagają w planowaniu szeroko pojętej optymalizacji energetycznej. Układ telemetrii doskonale sprawdzi się tam, gdzie potrzebna jest dokładna kontrola obiektu i poszczególnych odbiorów energii/mediów. Bardzo dobrym przykładem są sieci retail, gdzie każdy sklep kontroluje zużycie energii elektrycznej na: głównym zasilaniu, oświetleniu oraz układach chłodniczo – wentylacyjnych. Układy pomiarowe w tym przypadku wspomagają zarządzanie obiektami, pomagają typować i wdrażać procesy optymalizacji zużycia mediów i upraszczają proces ustalania dokładnych budżetów dla sieci.

Jaka firma jest efektywna energetycznie? 

Pojęciem tym określa się wszelkie przedsięwzięcia prowadzące do oszczędności energii w przedsiębiorstwie. Firmę można nazwać efektywną energetycznie wtedy, gdy planuje i wdraża działania ograniczające zużycie mediów np. w wyniku modernizacji oświetlenia - wymiany na LED czy wymiany źródła ciepła na wysokosprawne. Dla takich podmiotów ustawodawca przewidział bezzwrotne wsparcie w postaci tzw. białych certyfikatów dla planowanych inwestycji. Certyfikaty pozyskuje się w wyniku sporządzenia przez audytora odpowiedniego audytu efektywnościowego potwierdzającego planowany efekt energetyczny. Przedsięwzięć wspierających efektywność jest wiele i do każdej firmy należy podejść indywidualnie, aby wytypować zakres działań niezbędnych do obniżenia zapotrzebowania na energię.

Dostęp do danych kluczowy dla oszczędzania energii 

REKLAMA

Business Intelligence, telemetria i efektywność energetyczna – wszystkie te pojęcia mają wspólny mianownik – dostęp do danych. Łatwo można zauważyć, że opisane zagadnienia dobrze się uzupełniają. Telemetria dostarcza dane i pozwala na bieżącą kontrolę. Przygotowane raporty BI które mogą korzystać m.in z danych telemetrycznych umożliwiają spojrzeć całościowo na funkcjonowanie firmy oraz identyfikację obszarów wymagających optymalizacji. To z kolei cenna wiedza, która może być wykorzystana do wdrażania przedsięwzięć efektywnościowych oraz służyć do pozyskania białych certyfikatów, wspierających inwestycje w energooszczędne rozwiązania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiednie zrozumienie kwestii związanych z efektywnością energetyczną, Business Inteligence i telemetrią może przyczynić się do oszczędności finansowych, ochrony środowiska i zwiększenia konkurencyjności firmy na rynku.

Autor: Bartosz Kowal, ekspert firmy Energy Solution

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA