REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyfryzacja handlu. Inwestycje w setkach mld USD

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Cyfryzacja
Cyfryzacja
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na całym świecie branża detaliczna zainwestowała w ubiegłym roku 181 mld dolarów w technologie dla handlu i rozwiązania cyfrowe. Handel inwestuje spore środki w innowacje, jednak większość przedstawicieli branży nadal nie jest zadowolona z poziomu technologicznego zaawansowania swojej organizacji i planuje inwestycje.

Zaplecze cyfrowe – pole do inwestycji 

Co czwarty (24 proc.) dyrektor sprzedaży uważa, że jego organizacja posiada ponadprzeciętne zaplecze cyfrowe. Natomiast zaledwie jeden na trzech (36 proc.) menadżerów deklaruje, że ich zespoły IT są w stanie zaspokoić potrzeby cyfrowe ich organizacji. To świadczy o tym, że zdecydowanej większości firm brakuje odpowiednich kwalifikacji, żeby skutecznie konkurować na rynku detalicznym. Dwie trzecie ankietowanych wątpi, że narzędzia cyfrowe, jakimi dysponują ich firmy obecnie, będą wystarczającym wsparciem dla nowoczesnego, opartego na cyfryzacji biznesu.

REKLAMA

REKLAMA

Rozwiązania IT mają znaczenie również w detalu  

Badanie branży wykazało, że 63 proc. detalistów planuje zwiększyć wydatki na inwestycje cyfrowe w 2023 roku w porównaniu z rokiem poprzednim. Zdają sobie sprawę z tego, jakie są oczekiwania klientów dotyczące obsługi oraz że po prostu nie mogą pozostać za konkurencją w tyle. 3 na 4 dyrektorów ds. handlu jest przekonanych, że inwestycje w narzędzia cyfrowe przyniosą ich organizacji oczekiwany wzrost z inwestycji. 

Cyfryzacja handlu – jakie daje korzyści? 

– Przedstawiciele handlu potrzebują zarówno doskonałej wiedzy o rynku oraz konkurencji, jak i informacji o swoich klientach, stanie zapasów, aktualnej sprzedaży oraz finansach. Dostęp do takich informacji w czasie rzeczywistym umożliwia reagowanie na wszelkie zmiany i podejmowanie właściwych decyzji – tłumaczy Adam Sienkiewicz, Head of Sales z Sagra Technology. – Tymczasem nadal funkcjonuje sporo firm, które nie mają wydajnych systemów wspomagających zarządzanie lub posiadają starsze narzędzia cyfrowe, nie zapewniające odpowiednich możliwości – dodaje ekspert.

Według autorów raportu AlixPartners, aby stworzyć model operacyjny, który będzie można nazwać cyfrowym, należy przestawić się na zarządzanie oparte na analizie danych. Niezbędne do tego jest wdrożenie technologii, która będzie pomagała w gromadzeniu i przetwarzaniu danych. Sprawdza się to zwłaszcza w obszarach, w których analiza cyfrowych informacji może pomóc w wyciąganiu jasnych wniosków, takich jak np. wpływ konkretnego umiejscowienia produktów na sklepowych regałach na decyzje zakupowe klientów czy planowanie kampanii marketingowych na bazie danych dotyczących skuteczności poprzednich tego typu przedsięwzięć. 

REKLAMA

Nieuchronna automatyzacja w handlu 

Kolejnym, bardziej zaawansowanym krokiem w digitalizacji jest automatyzacja. Może ona wesprzeć coraz bardziej złożone sieci dystrybucji, a także pomóc w rozwiązywaniu długoterminowych problemów, jak pozyskiwanie siły roboczej i dostawców oraz zarządzanie umowami. Wg raportu Reports Insights, rynek automatyzacji w handlu czeka silna ekspansja, a jego wartość w latach 2023-2030 będzie rosła rocznie w tempie średnio 9,65 proc. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Automatyzacja w handlu dobrze sprawdza się w standardowych operacjach. Już dziś skutecznie wykorzystywana jest w systemach POS, kasach samoobsługowych, skanerach RFID i kodów kreskowych, elektronicznych etykietach półkowych czy autonomicznych pojazdach. Odpowiednie aplikacje, wdrożone w magazynach i sklepach, pozwalają usprawniać operacje, zwiększać wydajność i odciążyć pracowników w prostych, monotonnych zadaniach. Sprzedawcy są coraz bardziej zainteresowani wdrożeniami systemów automatyzacji w hipermarketach, supermarketach, ale i w mniejszych sklepach czy aptekach – mówi Adam Sienkiewicz. 

Osiągnięcie nowego, cyfrowego modelu operacyjnego pozwoli na wyznaczenie nowych celów, zwłaszcza, że taka zmiana dotyczy również kultury całej organizacji. Dzięki dostępowi do danych, handlowcy będą skoncentrowani nie tylko na zaopatrzeniu czy właściwej ekspozycji produktów, ale także na zadbaniu o doświadczenia klientów. Gromadząc i analizując dane zarówno z punktów sprzedaży, jaki i aplikacji, będą mogli podejmować lepsze decyzje dotyczące wszystkiego, od produktów i zapasów, aż po strategie marketingowe i logistykę.

Źródło: Sagra Technology

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA