REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Branża hotelarska po pandemii. Jak odbudować?

Branża hotelarska po pandemii - cyfryzacja pomoże w odbudowie
Branża hotelarska po pandemii - cyfryzacja pomoże w odbudowie
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polscy hotelarze kolejny rok z rzędu zmagają się z problemami. Zaraz po trudnym okresie pandemii w branże uderzyły rosnące koszty usług i podwyżka płacy minimalnej. To nieuchronnie prowadzi do podniesienia cen. Wielu z nich deklaruje, że oszczędniej spędzi urlop za granicami Polski.
rozwiń >

Inflacja uderzyła w podstawowe pozycje kosztowe hoteli 

REKLAMA

W 2023 rok polscy hotelarze wkroczyli przede wszystkim z obawami o dalsze utrzymanie popytu, ponieważ to właśnie on jest dla nich jedyną szansą na przetrwanie na rynku. Jednak by móc prowadzić działalność i zachować rentowność, musieli znacznie podwyższyć ceny, co negatywnie odbiło się na sprzedaży noclegów.

REKLAMA

Podwyżki cen wakacji – kosztów noclegów, wyżywienia i atrakcji – sprawiają, że klienci, którzy w latach ubiegłych decydowali się na tani urlop, w tym roku mogą nawet zrezygnować z wczasów. Polacy coraz częściej decydują się na tańsze opcje, a przede wszystkim skracają swoje pobyty. Pokazał to już tegoroczny okres ferii zimowych. Jak donosi Rzeczpospolita, w tym czasie rezerwacje spadły o 30 procent. 

Zestaw podwyżek wpływa na hotele 

- Inflacja powoduje podniesienie podstawowych kosztów: mediów, produktów spożywczych, a także innych usług, z jakich korzystają hotelarze. Nie bez wpływu na aktualne ceny noclegów jest wzrost płacy minimalnej i coraz częstsze kontrole urzędów. Warto przy tym pamiętać, że większość hoteli nie chce drastycznie obniżać kosztów, ponieważ miałoby to wpływ na pogorszenie komfortu pobytu. A goście, z uwagi na podwyżki cen, stają się coraz bardziej wymagający – tłumaczy Krzysztof Wojtas, SaldeoSMART.

Pomocą w tym trudnym okresie może okazać się cyfryzacja. Nowoczesne aplikacje są w stanie wyręczyć człowieka w wielu zadaniach, zredukować nadgodziny, zautomatyzować codzienne funkcjonowanie obiektu, podnieść jego konkurencyjność i obniżyć wiele kosztów.

Cyfryzacja kolejny raz rusza z odsieczą dla hotelarzy

Hotelarze z koniecznością cyfryzacji zmierzyli się już lata temu. Cyfrowa rewolucja w branży hotelarskiej rozpoczęła się jeszcze na długo przed pandemią. Dotyczyło to wówczas głównie sprzedaży ofert hoteli i pensjonatów. Tradycyjne tabele z cenami i formularze zapytań ofertowych, na które odpowiadali pracownicy, praktycznie zniknęły z rynku. Zastąpiły je intuicyjne systemy rezerwacyjne. Dzięki nim w ciągu kilku minut osoba zainteresowana wynajęciem apartamentu może dokonać rezerwacji bez konieczności odbywania rozmów telefonicznych, wysyłania zapytań i oczekiwania na odpowiedź mailową. Co więcej, system rezerwacyjny jest również w stanie zaproponować kilka wariantów pokojów, pomaga w realizacji płatności online i wysyła potwierdzenie rezerwacji. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejnym z rozwiązań, po jakie hotelarze sięgają coraz częściej, jest elektroniczny obieg dokumentów i integracja dotychczasowych systemów z aplikacjami do księgowości. Dlaczego?

Obieg dokumentów w hotelarstwie – wersja cyfrowa  

- Jedną z najważniejszych zalet cyfrowego obiegu dokumentów w hotelarstwie jest możliwość szybkiego przesyłania i udostępniania dokumentów wewnątrz hotelu. Dzięki zaawansowanym funkcjom, takim jak dedykowane ścieżki dostępu, wybrani pracownicy mogą wygodnie udostępniać, przeglądać i edytować dokumenty. To istotnie usprawnia komunikację wewnątrz hotelu, przyczyniając się do szybszego załatwiania różnych spraw  – mówi Krzysztof Wojtas.

Koniec z łamaniem przepisów RODO

REKLAMA

Branża HoReCa musi szczególnie przestrzegać przepisów związanych z regulacjami RODO. Nie dalej jak cztery lata temu znana na całym świecie sieć hoteli Marriott za wyciek danych osobowych swoich klientów otrzymała karę w wysokości 94 000 000 złotych.

- Warto podkreślić, że elektroniczny obieg dokumentów zapewnia również wyższy poziom ochrony danych osobowych klientów prywatnych oraz firm korzystających z usług hotelu. Generuje również oszczędność czasu pracowników działów kadr – dodaje Krzysztof Wojtas.

E-obieg plików pozwala prawidłowo i zgodnie z przepisami procesować i przechowywać dokumenty, które nierzadko zawierają wrażliwe dane. Organy nadzorcze podczas coraz częstszych ostatnio kontroli sprawdzają wiele aspektów funkcjonowania obiektów, w tym wprowadzenie niezbędnych działań prewencyjnych w zakresie RODO. Implementacja cyfrowego obiegu dokumentów (EOD) w hotelarstwie jest i w tym przypadku bardzo korzystna. Dzięki niej wszelkie dane wrażliwe i osobowe klientów oraz pracowników  można gromadzić w jednym bezpiecznym miejscu, nie łamiąc regulacji dotyczących RODO.

EOD a oszczędności

Automatyzacja przekazywania i procesowania hotelowej dokumentacji ma również korzystny wpływ na odciążenie pracowników od nadmiaru obowiązków służbowych, co skutkuje wyeliminowaniem kosztów nadgodzin. 

Finalnie – wprowadzenie cyfrowego obiegu dokumentów w hotelarstwie pozwala także na znaczną redukcję zużycia papieru i zminimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Dlatego coraz więcej hoteli, które dążą do promowania działań ekologicznych, decyduje się na wdrożenie systemów zarządzania dokumentacją elektroniczną. Mniej drukowania oznacza też znaczne ograniczenie kosztów ponoszonych na drukarki, papier, segregatory oraz miejsce do ich przechowywania.

Cyfrowe innowacje a sezonowość hoteli

Branża hotelarska jest branżą sezonową. Aby utrzymać rentowność w tzw. sezonie ogórkowym, właściciele hoteli i pensjonatów muszą zachęcić klientów innych niż urlopowicze do skorzystania z ich oferty. Najczęściej są to firmy organizujące spotkania integracyjne i szkolenia, osoby planujący wesela itp. Co ciekawe – i w tym przypadku skorzystanie z innowacyjnych technologii może pomóc w realizacji działań marketingowych i co za tym idzie – zachowaniu płynności finansowej obiektu. 

- Hotelowe systemy CRM, Marketing Automation oraz zaawansowane techniki marketingowe, np. dynamiczny remarketing, który znacząco zwiększa konwersję w kampaniach poza sezonem, mogą przyczynić się do poprawy sprzedaży usług w tym mniej rentownym dla hotelarzy czasie –  wyjaśnia Krzysztof Wojtas.

Wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w hotelach bez wątpienia przyczynia się do redukcji kosztów działalności. Elektroniczny obieg dokumentów, systemy zarządzania dokumentacją czy inne narzędzia SaaS pozwalają na ograniczenie zużycia papieru, usprawnienie komunikacji wewnątrz hotelu i lepszą ochronę danych osobowych klientów. To wszystko przekłada się na oszczędności.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA