REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak cyberprzestępcy wykorzystują pocztę elektroniczną?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
podszywanie się pod kontrahenta
podszywanie się pod kontrahenta

REKLAMA

REKLAMA

Cyberprzestępcy biorący za cel pocztę elektroniczną wykorzystują różnorodne formy ataków. Do najczęstszych należą: spam, złośliwe oprogramowanie, kradzież danych, phishing i podszywanie się.

rozwiń >

Luki w systemach i nieuwaga 

- Może się wydawać, że o phishingu i podszywaniu się pod inne marki czy osoby w wiadomościach e-mailowych powiedziano już naprawdę wiele i firmy powinny być przygotowane na tego typu ataki. Nic bardziej mylnego. Skuteczność takich działań cyberprzestępców opiera się na tym, że w tych przypadkach nie wykorzystują oni luk w systemach, a naiwność i nieuwagę użytkowników – komentuje Mateusz Ossowski, CEE Channel Manager w firmie Barracuda Networks, która jest producentem rozwiązań z obszaru bezpieczeństwa IT.

REKLAMA

Spam

Spam kosztuje przedsiębiorstwa około 20 miliardów dolarów rocznie. Obniża produktywność, zalewa bowiem skrzynki pocztowe śmieciami i wpływa na ruch na serwerach. Spam może być wykorzystywany do rozprowadzania złośliwego oprogramowania oraz w atakach phishingowych na dużą skalę.

Złośliwe oprogramowanie (malware)

94 procent złośliwego oprogramowania jest rozpowszechniane za pośrednictwem poczty elektronicznej. W przypadku ransomware cyberprzestępcy szyfrują dane i żądają zapłacenia okupu. Ataki takie mogą sparaliżować codzienne operacje, spowodować chaos i straty finansowe wynikające z przestojów w działalności przedsiębiorstw, płatności okupu oraz kosztów odzyskiwania danych.

Eksfiltracja danych

Eksfiltracja danych (zwana również utratą, wyciekiem czy kradzieżą danych) to nieautoryzowane przeniesienie danych z komputera lub innego urządzenia. Może zostać przeprowadzona ręcznie (poprzez fizyczny dostęp do komputera) lub w sposób zautomatyzowany, przy użyciu złośliwego oprogramowania. Tego typu ataki są zazwyczaj ukierunkowane, a ich celem jest uzyskanie dostępu do sieci lub urządzenia po to, by zlokalizować i skopiować określone dane. Eksfiltracja może też być wynikiem błędu ludzkiego. Utrata danych może prowadzić do strat finansowych i mieć długotrwały wpływ na reputację organizacji.

Phishing

Phishing to wiadomości e-mail, których celem jest oszukanie użytkownika i wmówienie mu, że dana wiadomość e-mail pochodzi od zaufanej osoby lub organizacji. Po co? By go nakłonić do ujawnienia danych uwierzytelniających, przelania pieniędzy lub zalogowania się na prawdziwe konto w imieniu atakującego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podszywanie się

Ta kategoria obejmuje wszelkie ataki, w których cyberprzestępca udaje osobę, organizację lub usługę. Zwykle idą one w parze z phishingiem.

Atakujący podszywają się między innymi pod domeny, zastępując lub dodając jedną lub więcej liter w legalnej domenie e-mail. W ramach przygotowań do ataku cyberprzestępcy rejestrują lub kupują nową domenę. Tego typu ataki mają dużą siłę rażenia – można bowiem łatwo przeoczyć subtelne różnice między nazwą oryginalnej i podstawionej domeny.

Podszywanie się pod pracownika lub kontrahenta

Jednym z najskuteczniejszych sposobów wyłudzenia pieniędzy od firmy jest przeprowadzenie ataku typu Business Email Compromise (BEC). W przebiegu tego ataku oszuści podszywają się pod przedstawiciela jakiejś organizacji, pracownika atakowanej firmy, jej klienta czy partnera. W większości przypadków napastnicy koncentrują swoje wysiłki na pracownikach mających dostęp do finansów firmy, podstępnie nakłaniając ich do wykonania przelewów lub ujawnienia poufnych informacji. Cyberprzestępcy w wiadomościach e-mail wykorzystują socjotechnikę, rzadko natomiast zamieszczają w nich załączniki czy linki.

Źródło: Barracuda Networks

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

REKLAMA

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA