REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak cyberprzestępcy wykorzystują pocztę elektroniczną?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
podszywanie się pod kontrahenta
podszywanie się pod kontrahenta

REKLAMA

REKLAMA

Cyberprzestępcy biorący za cel pocztę elektroniczną wykorzystują różnorodne formy ataków. Do najczęstszych należą: spam, złośliwe oprogramowanie, kradzież danych, phishing i podszywanie się.

rozwiń >

Luki w systemach i nieuwaga 

- Może się wydawać, że o phishingu i podszywaniu się pod inne marki czy osoby w wiadomościach e-mailowych powiedziano już naprawdę wiele i firmy powinny być przygotowane na tego typu ataki. Nic bardziej mylnego. Skuteczność takich działań cyberprzestępców opiera się na tym, że w tych przypadkach nie wykorzystują oni luk w systemach, a naiwność i nieuwagę użytkowników – komentuje Mateusz Ossowski, CEE Channel Manager w firmie Barracuda Networks, która jest producentem rozwiązań z obszaru bezpieczeństwa IT.

REKLAMA

REKLAMA

Spam

Spam kosztuje przedsiębiorstwa około 20 miliardów dolarów rocznie. Obniża produktywność, zalewa bowiem skrzynki pocztowe śmieciami i wpływa na ruch na serwerach. Spam może być wykorzystywany do rozprowadzania złośliwego oprogramowania oraz w atakach phishingowych na dużą skalę.

Złośliwe oprogramowanie (malware)

94 procent złośliwego oprogramowania jest rozpowszechniane za pośrednictwem poczty elektronicznej. W przypadku ransomware cyberprzestępcy szyfrują dane i żądają zapłacenia okupu. Ataki takie mogą sparaliżować codzienne operacje, spowodować chaos i straty finansowe wynikające z przestojów w działalności przedsiębiorstw, płatności okupu oraz kosztów odzyskiwania danych.

Eksfiltracja danych

Eksfiltracja danych (zwana również utratą, wyciekiem czy kradzieżą danych) to nieautoryzowane przeniesienie danych z komputera lub innego urządzenia. Może zostać przeprowadzona ręcznie (poprzez fizyczny dostęp do komputera) lub w sposób zautomatyzowany, przy użyciu złośliwego oprogramowania. Tego typu ataki są zazwyczaj ukierunkowane, a ich celem jest uzyskanie dostępu do sieci lub urządzenia po to, by zlokalizować i skopiować określone dane. Eksfiltracja może też być wynikiem błędu ludzkiego. Utrata danych może prowadzić do strat finansowych i mieć długotrwały wpływ na reputację organizacji.

REKLAMA

Phishing

Phishing to wiadomości e-mail, których celem jest oszukanie użytkownika i wmówienie mu, że dana wiadomość e-mail pochodzi od zaufanej osoby lub organizacji. Po co? By go nakłonić do ujawnienia danych uwierzytelniających, przelania pieniędzy lub zalogowania się na prawdziwe konto w imieniu atakującego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podszywanie się

Ta kategoria obejmuje wszelkie ataki, w których cyberprzestępca udaje osobę, organizację lub usługę. Zwykle idą one w parze z phishingiem.

Atakujący podszywają się między innymi pod domeny, zastępując lub dodając jedną lub więcej liter w legalnej domenie e-mail. W ramach przygotowań do ataku cyberprzestępcy rejestrują lub kupują nową domenę. Tego typu ataki mają dużą siłę rażenia – można bowiem łatwo przeoczyć subtelne różnice między nazwą oryginalnej i podstawionej domeny.

Podszywanie się pod pracownika lub kontrahenta

Jednym z najskuteczniejszych sposobów wyłudzenia pieniędzy od firmy jest przeprowadzenie ataku typu Business Email Compromise (BEC). W przebiegu tego ataku oszuści podszywają się pod przedstawiciela jakiejś organizacji, pracownika atakowanej firmy, jej klienta czy partnera. W większości przypadków napastnicy koncentrują swoje wysiłki na pracownikach mających dostęp do finansów firmy, podstępnie nakłaniając ich do wykonania przelewów lub ujawnienia poufnych informacji. Cyberprzestępcy w wiadomościach e-mail wykorzystują socjotechnikę, rzadko natomiast zamieszczają w nich załączniki czy linki.

Źródło: Barracuda Networks

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

REKLAMA

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA