Jak cyberprzestępcy wykorzystują pocztę elektroniczną?
REKLAMA
REKLAMA
- Luki w systemach i nieuwaga
- Spam
- Złośliwe oprogramowanie (malware)
- Eksfiltracja danych
- Phishing
- Podszywanie się
- Podszywanie się pod pracownika lub kontrahenta
Luki w systemach i nieuwaga
- Może się wydawać, że o phishingu i podszywaniu się pod inne marki czy osoby w wiadomościach e-mailowych powiedziano już naprawdę wiele i firmy powinny być przygotowane na tego typu ataki. Nic bardziej mylnego. Skuteczność takich działań cyberprzestępców opiera się na tym, że w tych przypadkach nie wykorzystują oni luk w systemach, a naiwność i nieuwagę użytkowników – komentuje Mateusz Ossowski, CEE Channel Manager w firmie Barracuda Networks, która jest producentem rozwiązań z obszaru bezpieczeństwa IT.
REKLAMA
Spam
Spam kosztuje przedsiębiorstwa około 20 miliardów dolarów rocznie. Obniża produktywność, zalewa bowiem skrzynki pocztowe śmieciami i wpływa na ruch na serwerach. Spam może być wykorzystywany do rozprowadzania złośliwego oprogramowania oraz w atakach phishingowych na dużą skalę.
Złośliwe oprogramowanie (malware)
94 procent złośliwego oprogramowania jest rozpowszechniane za pośrednictwem poczty elektronicznej. W przypadku ransomware cyberprzestępcy szyfrują dane i żądają zapłacenia okupu. Ataki takie mogą sparaliżować codzienne operacje, spowodować chaos i straty finansowe wynikające z przestojów w działalności przedsiębiorstw, płatności okupu oraz kosztów odzyskiwania danych.
Eksfiltracja danych
Eksfiltracja danych (zwana również utratą, wyciekiem czy kradzieżą danych) to nieautoryzowane przeniesienie danych z komputera lub innego urządzenia. Może zostać przeprowadzona ręcznie (poprzez fizyczny dostęp do komputera) lub w sposób zautomatyzowany, przy użyciu złośliwego oprogramowania. Tego typu ataki są zazwyczaj ukierunkowane, a ich celem jest uzyskanie dostępu do sieci lub urządzenia po to, by zlokalizować i skopiować określone dane. Eksfiltracja może też być wynikiem błędu ludzkiego. Utrata danych może prowadzić do strat finansowych i mieć długotrwały wpływ na reputację organizacji.
Phishing
Phishing to wiadomości e-mail, których celem jest oszukanie użytkownika i wmówienie mu, że dana wiadomość e-mail pochodzi od zaufanej osoby lub organizacji. Po co? By go nakłonić do ujawnienia danych uwierzytelniających, przelania pieniędzy lub zalogowania się na prawdziwe konto w imieniu atakującego.
Podszywanie się
Ta kategoria obejmuje wszelkie ataki, w których cyberprzestępca udaje osobę, organizację lub usługę. Zwykle idą one w parze z phishingiem.
Atakujący podszywają się między innymi pod domeny, zastępując lub dodając jedną lub więcej liter w legalnej domenie e-mail. W ramach przygotowań do ataku cyberprzestępcy rejestrują lub kupują nową domenę. Tego typu ataki mają dużą siłę rażenia – można bowiem łatwo przeoczyć subtelne różnice między nazwą oryginalnej i podstawionej domeny.
Podszywanie się pod pracownika lub kontrahenta
Jednym z najskuteczniejszych sposobów wyłudzenia pieniędzy od firmy jest przeprowadzenie ataku typu Business Email Compromise (BEC). W przebiegu tego ataku oszuści podszywają się pod przedstawiciela jakiejś organizacji, pracownika atakowanej firmy, jej klienta czy partnera. W większości przypadków napastnicy koncentrują swoje wysiłki na pracownikach mających dostęp do finansów firmy, podstępnie nakłaniając ich do wykonania przelewów lub ujawnienia poufnych informacji. Cyberprzestępcy w wiadomościach e-mail wykorzystują socjotechnikę, rzadko natomiast zamieszczają w nich załączniki czy linki.
Źródło: Barracuda Networks
REKLAMA
REKLAMA