Dane GUS o sprzedaży detalicznej – komentarz rynkowy
REKLAMA
REKLAMA
Dodatnia dynamika sprzedaży w branży motoryzacyjnej
Zanotowana w lutym dodatnia dynamika sprzedaży w cenach stałych w branży motoryzacyjnej może sugerować, że sytuacja na rynku zaczyna się polepszać.
REKLAMA
Jeśli spojrzeć na sprzedaż w cenach bieżących, to dynamika rok do roku jest dodatnia już od września 2022 r., a w lutym wzrost ten osiągnął poziom aż 16,6 procenta. Wydaje się to być spowodowane przede wszystkim rosnącymi cenami aut na polskim rynku.
Dane z e-handlu
REKLAMA
W handlu przez internet w porównaniu ze styczniem nastąpił lekki wzrost wartości sprzedaży w cenach bieżących – o 1,7 proc. W styczniu (w porównaniu z grudniem) wartość sprzedaży spadła o 32,7 proc. W lutym zwiększył się też udział sprzedaży przez internet w sprzedaży ogółem z 8,3 proc. w styczniu do 8,7 proc. w lutym.
Spadki w sprzedaży detalicznej nie powinny zaskakiwać w obecnej sytuacji ekonomicznej. Znaczna część konsumentów ogranicza się do zakupów jedynie rzeczywiście niezbędnych produktów i usług.
W poprzednich latach w styczniu również notowano spadki w porównaniu z grudniem, który dla e-commerce jest okresem najgorętszym. Ale wynosiły one najwyżej kilkanaście procent, a więc o połowę mniej niż w tym roku.
W porównaniu ze styczniem wzrost wartości sprzedaży przez internet o 1,7 procent może być spowodowany rekordową inflacją, która wpływa na wzrost cen również w sektorze e-commerce.
Taka sytuacja na rynku może stanowić dla e-commerce’u bardzo duże wyzwanie. Wcześniej konsumenci kierowali się w swoich wyborach nie tylko ceną, ale też między innymi wygodą zakupów. To pozwalało e-sklepom konkurować z handlem stacjonarnym, oraz między sobą, chociażby szybkością lub lepszym dopasowaniem opcji dostawy, łatwymi i darmowymi zwrotami.
Liczy się przede wszystkim cena
REKLAMA
W czasie, gdy w zasadzie jedynym argumentem staje się cena, podmioty działające w handlu elektronicznym muszą uważniej przyjrzeć się swoim dotychczasowym strategiom rozwoju. Motywacją do zakupów są promocje i programy lojalnościowe, ale muszą być one przemyślane i rzeczywiście przydatne klientom.
Analiza dotychczasowych działań i wyników oraz optymalizacja i dopasowanie strategii do aktualnej sytuacji powinny być podstawą myślenia o rozwoju marki, szczególnie w tak podatnej na wpływy branży jak e-commerce.
Autorzy: Artur Kopania, Bidcar.pl, Ewa Wysocka, Tribe47
REKLAMA
REKLAMA