REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwazja hakerów. Firmy testują systemy bezpieczeństwa

cyberwojna
cyberwojna
rawpixel.com Aew
fot. materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

9 na 10 dużych organizacji z Europy i Ameryki Północnej zwiększyło swoje budżety na bezpieczeństwo infrastruktury IT - wynika z raportu. Firmy muszą się bronić, bo działania cyberprzestępców przybrały rozmiary frontalnej ofensywy. 

Wojna ma różne oblicza 

“Wojna nie polega na tym, aby oczekiwać, iż wróg się nie zjawi, ale na tym, aby go odpowiednio przyjąć” - pisał chiński generał Sun Tze w “Sztuce Wojny”. Zasada ta pozostaje aktualna również w odniesieniu do cyberwojny. Badania Pentery pokazują, że 92 proc. firm  z obu stron Atlantyku zwiększyło wydatki na ochronę swoich sieci teleinformatycznych w ciągu ostatniego roku. Jak podaje Gartner, globalne wydatki na produkty i usługi związane z bezpieczeństwem informacji i zarządzaniem ryzykiem wzrosną w 2023 o 11,3 proc., osiągając wartość ponad 188,3 mld USD. 

REKLAMA

Cyberprzestępcy destabilizują Zachód

REKLAMA

- Niestabilna sytuacja geopolityczna napędza wyścig zbrojeń również w sieci. Państwa takie jak Rosja, Chiny czy Korea Północna opłacają cybergangi urządzające najazdy na infrastrukturę krytyczną, rządową i finansową w celu zaburzenia pokoju społecznego w krajach zachodnich, w tym także w Polsce. Cyberprzestępczości sprzyja też powszechna cyfryzacja, inflacja i kryzys ekonomiczny - mówi Krzysztof Wójtowicz z ICsec. I dodaje: 

- Państwa i operatorzy infrastruktury krytycznej, mając przeciwko sobie coraz bardziej zdeterminowanego i lepiej uzbrojonego przeciwnika, muszą być zawsze o krok przed hakerami. To ogromna odpowiedzialność, bo stawką są nie tylko dotkliwe straty finansowe, ale też, gdy mówimy o cyberataku na wodociągi czy elektrownie, również zagrożenie dla ludzkiego życia i zdrowia. 

Raport pokazuje, że 88 proc. organizacji zostało zaatakowanych w 2022 roku. Średni koszt przywrócenia systemu po cyberuderzeniu to 5 mln dolarów. Z zagrożeniami mierzyć się muszą również polskie firmy - niedawno opublikowane badanie pokazuje, że co trzeci dostawca usług kluczowych (32 proc.) w 2022 roku poniósł szkodę w wyniku ataku hakerów. 

Z czym na hakerów? Symulowane ataki na własne systemy

REKLAMA

Firmy nie chcą czekać, aż hakerzy złamią ich zabezpieczenia, dlatego weryfikują swoją odporność, przeprowadzając testy penetracyjne. To symulowane ataki na własne systemy czy aplikacje, realizowane w taki sam sposób jak robią to hakerzy, ale mające na celu wykrycie luk w zabezpieczeniach, umożliwiających docelowo hakerom wykradanie informacji, zablokowanie systemu, wymuszenie okupu czy też całkowite zniszczenie systemu klienta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na taki krok zdecydowało się 86 proc. zbadanych przedsiębiorstw. Rozwiązanie to ma jednak swoje wady. 45 proc. organizacji, które zdecydowały się na testy penetracyjne, stwierdziło, że zakłócają one pracę przedsiębiorstwa oraz stwarzają ryzyko dla stabilności działania aplikacji biznesowych oraz dostępności usług. Z tego powodu firmy ograniczają częstotliwości symulacji do minimum, skłaniając się ku dywersyfikacji działań. 

Wiedzieć co w sieci piszczy

Odpowiedzią na ofensywę hakerów jest strategia głębokiej obrony, w ramach której wiele rozwiązań bezpieczeństwa jest nakładanych warstwowo, aby jak najlepiej chronić krytyczne zasoby.

- Pamiętajmy, że maszyny w zakładzie przemysłowym komunikują się między sobą, a także z siecią zewnętrzną. Połączenie sieci OT i IT jest jak odsłonięta gardziel w zbroi - czuły punkt każdego systemu, w który uderzają hakerzy. Miarą dojrzałości systemu cyberzabezpieczeń jest więc to, czy wiemy co w sieci piszczy. Aby mieć taką wiedzę, należy monitorować w czasie rzeczywistym ruch sieciowy pod kątem wykrywania anomalii, wprowadzać uwierzytelnianie dostępu, a także izolować urządzenia, które komunikować się ze sobą nie muszą. Obiekt przemysłowy pozbawiony takich zastosowań w obecnych czasach nie tylko nie jest bezpieczny, ale stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego - wyjaśnia Krzysztof Wójtowicz.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA