REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest e-handel w wersji live

Subskrybuj nas na Youtube
live e-commerce
live e-commerce
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Live e-commerce to innowacyjne podejście do sprzedaży, które wykorzystuje funkcje transmisji online dostępne na platformach internetowych i mediach społecznościowych do prowadzenia sprzedaży i promowania produktów w czasie rzeczywistym. 

Obszary przewagi e-handlu nad handlem tradycyjnym 

Umożliwia sprzedawcom atrakcyjną prezentację produktów podczas transmisji na żywo, interaktywny kontakt z klientami oraz adresowanie ich bieżących pytań. Dzięki temu tworzy angażujące i spersonalizowane doświadczenia zakupowe dla klientów oraz umożliwia sprzedawcom zwiększenie wartości sprzedaży. 

REKLAMA

Sprzedawcy swoimi działaniami budują własną społeczność i stają się dla swoich klientów pewnego rodzaju influencerami czy znajomymi, których poza prezentacją produktu i jego sprzedażą interesuje również to, gdzie klient jedzie na wakacje lub jaką pije kawę. 

Rynek live e-commerce w Polsce zyskuje na popularności 

REKLAMA

Live e-commerce jest w Polsce stosunkowo nowym zjawiskiem, które już wykazało znaczny wzrost i potencjał na przyszłość. Wartość tego rynku w Polsce, przy założeniu podobnego udziału tego segmentu w całym rynku e-commerce jak w USA (1,9%), została w 2022 r. oszacowana na 429 mln USD .

Sprzedaż live e-commerce w Polsce jest prowadzona zarówno przez marki, butiki, jak i indywidualnych sprzedawców, działających w różnych branżach. Najczęściej kupowanymi produktami na transmisjach sprzedażowych live są odzież, biżuteria, kosmetyki, elektronika, artykuły dla dzieci, artykuły gospodarstwa domowego i gadżety . 

Wraz z coraz większą liczbą firm interesujących się zakupami na żywo i rosnącym wykorzystaniem urządzeń mobilnych, prawdopodobne jest, że popularność e-commerce na żywo w Polsce będzie nadal rosła, podążając za trendami widocznymi na rynku azjatyckim i amerykańskim . Według badań , jedynie około 40% polskich internautów miało dotychczas kontakt z transmisją live e-commerce, co świadczy o tym, że potencjał wzrostu cały czas jest duży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najpopularniejszą platformą do sprzedaży na żywo jest Facebook, na którym w grudniu 2022 roku działało w Polsce ponad 24 mln aktywnych użytkowników, co przekłada się na ok. 64% populacji całego kraju. 

Z szacunków wynika, że na samym Facebooku działa ok. 6000 butików prowadzących regularne transmisje na żywo. Największe z nich potrafią podczas jednej transmisji dotrzeć do kilkuset tysięcy widzów i zdobyć nawet ponad 60 tysięcy komentarzy. Bardzo popularne są też grupy sprzedażowe dla osób prowadzących transmisje sprzedażowe na żywo, których liczbę w Polsce szacuje się obecnie na ponad 40. Najpopularniejsze grupy potrafią liczyć ponad 70 tysięcy członków, a dziennie pojawia się tam nawet ok. 600 postów.

Live e-commerce w mediach społecznościowych 

REKLAMA

Jednym z kluczowych czynników napędzających rozwój e-commerce na żywo w Polsce jest rozwój mediów społecznościowych, takich jak Facebook Live i Instagram Live. Platformy te zapewniają firmom prosty i ekonomiczny sposób dotarcia do klientów, a funkcja transmisji na żywo pozwala im prezentować swoje produkty w bardziej atrakcyjny sposób. Transmisje sprzedażowe przyczyniają się do wzrostu zakupów impulsywnych oraz zapewniają bardziej osobisty kontakt ze sprzedawcą. 

Kolejnym czynnikiem przyczyniającym się do wzrostu popularności zakupów na żywo w Polsce jest wygoda, jaką oferują one konsumentom. Dzięki możliwości robienia zakupów w zaciszu własnego domu, transmisje na żywo eliminują potrzebę fizycznych wizyt w sklepie i pozwalają na bardziej wydajne i usprawnione zakupy. Było to szczególnie atrakcyjne dla konsumentów podczas pandemii COVID-19, ponieważ pozwalało im uniknąć zatłoczonych sklepów stacjonarnych i przestrzegać wytycznych dotyczących dystansu społecznego.

Pandemia COVID-19 przyspieszyła rozwój rynku live e-commerce w Polsce. Handel elektroniczny na żywo był w stanie wypełnić lukę pozostawioną przez zamknięcie sklepów stacjonarnych, ponieważ umożliwiał klientom oglądanie produktów na żywo, zadawanie pytań i interakcję ze sprzedawcami.

Aktualnie w związku sytuacją gospodarczą w kraju i wysokimi cenami energii obserwujemy, że coraz więcej sprzedawców zamyka swoje sklepy stacjonarne i decyduje się całkowicie przejść na sprzedaż internetową, wykorzystując również oczywiście rozwiązania live e-commerce. Znane nam są przypadki, w których właściciel zdecydował się zamknąć 12 sklepów stacjonarnych, przeszedł całkowicie na sprzedaż online, a dzięki temu jego przychody wzrosły. 

Wyzwania rynku live e-commerce w Polsce

Pomimo rosnącej popularności, rynek e-commerce na żywo w Polsce stoi także przed pewnymi wyzwaniami. Jednym z nich jest brak jasnych regulacji i norm, który może wpływać na poziom zaufania klientów do tej formy zakupów oraz sprzedawców. Ponadto, rynek handlu elektronicznego na żywo jest bardzo konkurencyjny, a wielu sprzedawców detalicznych walczy o uwagę konsumentów. 

Przewidujemy, że wzorem rynków azjatyckich oraz USA w najbliższym czasie powstaną dedykowane platformy zrzeszające sprzedawców na żywo, które wprowadzą jasne zasady współpracy. W samych Chinach takich platform jest kilkaset. 

Jednak obecnie, aby stawić czoła wyzwaniom i przyspieszyć rozwój swojej sprzedaży, ważne jest, aby detaliści zajmujący się handlem elektronicznym na żywo w Polsce skupili swoje działania na budowaniu zaufania i wiarygodności wśród konsumentów. Można to osiągnąć poprzez przejrzystą i uczciwą komunikację, oferowanie wysokiej jakości produktów oraz doskonałą obsługę klienta, zapewniającą również możliwość zwrotu zakupionego produktu. 

Autor: Maciej Czerwiński, Co-Founder w Kupuje.Live

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Materiały zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA