REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest e-handel w wersji live

live e-commerce
live e-commerce
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Live e-commerce to innowacyjne podejście do sprzedaży, które wykorzystuje funkcje transmisji online dostępne na platformach internetowych i mediach społecznościowych do prowadzenia sprzedaży i promowania produktów w czasie rzeczywistym. 

Obszary przewagi e-handlu nad handlem tradycyjnym 

Umożliwia sprzedawcom atrakcyjną prezentację produktów podczas transmisji na żywo, interaktywny kontakt z klientami oraz adresowanie ich bieżących pytań. Dzięki temu tworzy angażujące i spersonalizowane doświadczenia zakupowe dla klientów oraz umożliwia sprzedawcom zwiększenie wartości sprzedaży. 

REKLAMA

Sprzedawcy swoimi działaniami budują własną społeczność i stają się dla swoich klientów pewnego rodzaju influencerami czy znajomymi, których poza prezentacją produktu i jego sprzedażą interesuje również to, gdzie klient jedzie na wakacje lub jaką pije kawę. 

Rynek live e-commerce w Polsce zyskuje na popularności 

REKLAMA

Live e-commerce jest w Polsce stosunkowo nowym zjawiskiem, które już wykazało znaczny wzrost i potencjał na przyszłość. Wartość tego rynku w Polsce, przy założeniu podobnego udziału tego segmentu w całym rynku e-commerce jak w USA (1,9%), została w 2022 r. oszacowana na 429 mln USD .

Sprzedaż live e-commerce w Polsce jest prowadzona zarówno przez marki, butiki, jak i indywidualnych sprzedawców, działających w różnych branżach. Najczęściej kupowanymi produktami na transmisjach sprzedażowych live są odzież, biżuteria, kosmetyki, elektronika, artykuły dla dzieci, artykuły gospodarstwa domowego i gadżety . 

Wraz z coraz większą liczbą firm interesujących się zakupami na żywo i rosnącym wykorzystaniem urządzeń mobilnych, prawdopodobne jest, że popularność e-commerce na żywo w Polsce będzie nadal rosła, podążając za trendami widocznymi na rynku azjatyckim i amerykańskim . Według badań , jedynie około 40% polskich internautów miało dotychczas kontakt z transmisją live e-commerce, co świadczy o tym, że potencjał wzrostu cały czas jest duży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najpopularniejszą platformą do sprzedaży na żywo jest Facebook, na którym w grudniu 2022 roku działało w Polsce ponad 24 mln aktywnych użytkowników, co przekłada się na ok. 64% populacji całego kraju. 

Z szacunków wynika, że na samym Facebooku działa ok. 6000 butików prowadzących regularne transmisje na żywo. Największe z nich potrafią podczas jednej transmisji dotrzeć do kilkuset tysięcy widzów i zdobyć nawet ponad 60 tysięcy komentarzy. Bardzo popularne są też grupy sprzedażowe dla osób prowadzących transmisje sprzedażowe na żywo, których liczbę w Polsce szacuje się obecnie na ponad 40. Najpopularniejsze grupy potrafią liczyć ponad 70 tysięcy członków, a dziennie pojawia się tam nawet ok. 600 postów.

Live e-commerce w mediach społecznościowych 

REKLAMA

Jednym z kluczowych czynników napędzających rozwój e-commerce na żywo w Polsce jest rozwój mediów społecznościowych, takich jak Facebook Live i Instagram Live. Platformy te zapewniają firmom prosty i ekonomiczny sposób dotarcia do klientów, a funkcja transmisji na żywo pozwala im prezentować swoje produkty w bardziej atrakcyjny sposób. Transmisje sprzedażowe przyczyniają się do wzrostu zakupów impulsywnych oraz zapewniają bardziej osobisty kontakt ze sprzedawcą. 

Kolejnym czynnikiem przyczyniającym się do wzrostu popularności zakupów na żywo w Polsce jest wygoda, jaką oferują one konsumentom. Dzięki możliwości robienia zakupów w zaciszu własnego domu, transmisje na żywo eliminują potrzebę fizycznych wizyt w sklepie i pozwalają na bardziej wydajne i usprawnione zakupy. Było to szczególnie atrakcyjne dla konsumentów podczas pandemii COVID-19, ponieważ pozwalało im uniknąć zatłoczonych sklepów stacjonarnych i przestrzegać wytycznych dotyczących dystansu społecznego.

Pandemia COVID-19 przyspieszyła rozwój rynku live e-commerce w Polsce. Handel elektroniczny na żywo był w stanie wypełnić lukę pozostawioną przez zamknięcie sklepów stacjonarnych, ponieważ umożliwiał klientom oglądanie produktów na żywo, zadawanie pytań i interakcję ze sprzedawcami.

Aktualnie w związku sytuacją gospodarczą w kraju i wysokimi cenami energii obserwujemy, że coraz więcej sprzedawców zamyka swoje sklepy stacjonarne i decyduje się całkowicie przejść na sprzedaż internetową, wykorzystując również oczywiście rozwiązania live e-commerce. Znane nam są przypadki, w których właściciel zdecydował się zamknąć 12 sklepów stacjonarnych, przeszedł całkowicie na sprzedaż online, a dzięki temu jego przychody wzrosły. 

Wyzwania rynku live e-commerce w Polsce

Pomimo rosnącej popularności, rynek e-commerce na żywo w Polsce stoi także przed pewnymi wyzwaniami. Jednym z nich jest brak jasnych regulacji i norm, który może wpływać na poziom zaufania klientów do tej formy zakupów oraz sprzedawców. Ponadto, rynek handlu elektronicznego na żywo jest bardzo konkurencyjny, a wielu sprzedawców detalicznych walczy o uwagę konsumentów. 

Przewidujemy, że wzorem rynków azjatyckich oraz USA w najbliższym czasie powstaną dedykowane platformy zrzeszające sprzedawców na żywo, które wprowadzą jasne zasady współpracy. W samych Chinach takich platform jest kilkaset. 

Jednak obecnie, aby stawić czoła wyzwaniom i przyspieszyć rozwój swojej sprzedaży, ważne jest, aby detaliści zajmujący się handlem elektronicznym na żywo w Polsce skupili swoje działania na budowaniu zaufania i wiarygodności wśród konsumentów. Można to osiągnąć poprzez przejrzystą i uczciwą komunikację, oferowanie wysokiej jakości produktów oraz doskonałą obsługę klienta, zapewniającą również możliwość zwrotu zakupionego produktu. 

Autor: Maciej Czerwiński, Co-Founder w Kupuje.Live

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Materiały zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TOP 5 trendów w fakturowaniu w 2025 roku

Rok 2025 w obszarze fakturowania to istotne zmiany, związane z cyfryzacją i nowymi regulacjami. Prognozy wskazują, że rynek e-fakturowania w Europie wzrośnie o 6,13 miliarda USD do 2028 roku, z rocznym tempem wzrostu wynoszącym prawie 20%. Wraz z rozwojem technologii, te zmiany będą miały kluczowe znaczenie dla przedsiębiorstw. Przedstawiamy pięć nadchodzących zmian, które warto uwzględnić, by utrzymać konkurencyjność i zgodność z przepisami w 2025 roku.

Producenci miodów pitnych apelują o zmiany

Miód pitny jest jednym z najstarszych napojów alkoholowych, kojarzy się z polską kulturą czasów szlacheckich. Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa apeluje o stosowne zmiany dla producentów miodów pitnych. Czy w Polsce może być boom na miody pitne na podobieństwo tego w USA? 

Wykaz podmiotów podlegających ochronie: 17 spółek strategicznych dla Polski

TVN oraz Polsat dołączą do wykazu firm strategicznych Polski – zapowiedział premier Donald Tusk. Obecnie wykaz ten obejmuje 17 spółek działających w branżach zajmujących się m.in. energetyką, paliwami czy dostawą usług telekomunikacyjnych.

Nowe obowiązki dla przedsiębiorców w związku z GSPR [komentarz ekspercki]

Firmy stoją przed kolejnym wyzwaniem. Od 13 grudnia 2024 roku unijne rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów (GPSR) wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Oznacza to surowsze kontrole i wysokie kary. Czy polskie firmy są na to gotowe? 

REKLAMA

Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

REKLAMA