REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest e-handel w wersji live

Subskrybuj nas na Youtube
live e-commerce
live e-commerce
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Live e-commerce to innowacyjne podejście do sprzedaży, które wykorzystuje funkcje transmisji online dostępne na platformach internetowych i mediach społecznościowych do prowadzenia sprzedaży i promowania produktów w czasie rzeczywistym. 

Obszary przewagi e-handlu nad handlem tradycyjnym 

Umożliwia sprzedawcom atrakcyjną prezentację produktów podczas transmisji na żywo, interaktywny kontakt z klientami oraz adresowanie ich bieżących pytań. Dzięki temu tworzy angażujące i spersonalizowane doświadczenia zakupowe dla klientów oraz umożliwia sprzedawcom zwiększenie wartości sprzedaży. 

REKLAMA

Sprzedawcy swoimi działaniami budują własną społeczność i stają się dla swoich klientów pewnego rodzaju influencerami czy znajomymi, których poza prezentacją produktu i jego sprzedażą interesuje również to, gdzie klient jedzie na wakacje lub jaką pije kawę. 

Rynek live e-commerce w Polsce zyskuje na popularności 

REKLAMA

Live e-commerce jest w Polsce stosunkowo nowym zjawiskiem, które już wykazało znaczny wzrost i potencjał na przyszłość. Wartość tego rynku w Polsce, przy założeniu podobnego udziału tego segmentu w całym rynku e-commerce jak w USA (1,9%), została w 2022 r. oszacowana na 429 mln USD .

Sprzedaż live e-commerce w Polsce jest prowadzona zarówno przez marki, butiki, jak i indywidualnych sprzedawców, działających w różnych branżach. Najczęściej kupowanymi produktami na transmisjach sprzedażowych live są odzież, biżuteria, kosmetyki, elektronika, artykuły dla dzieci, artykuły gospodarstwa domowego i gadżety . 

Wraz z coraz większą liczbą firm interesujących się zakupami na żywo i rosnącym wykorzystaniem urządzeń mobilnych, prawdopodobne jest, że popularność e-commerce na żywo w Polsce będzie nadal rosła, podążając za trendami widocznymi na rynku azjatyckim i amerykańskim . Według badań , jedynie około 40% polskich internautów miało dotychczas kontakt z transmisją live e-commerce, co świadczy o tym, że potencjał wzrostu cały czas jest duży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najpopularniejszą platformą do sprzedaży na żywo jest Facebook, na którym w grudniu 2022 roku działało w Polsce ponad 24 mln aktywnych użytkowników, co przekłada się na ok. 64% populacji całego kraju. 

Z szacunków wynika, że na samym Facebooku działa ok. 6000 butików prowadzących regularne transmisje na żywo. Największe z nich potrafią podczas jednej transmisji dotrzeć do kilkuset tysięcy widzów i zdobyć nawet ponad 60 tysięcy komentarzy. Bardzo popularne są też grupy sprzedażowe dla osób prowadzących transmisje sprzedażowe na żywo, których liczbę w Polsce szacuje się obecnie na ponad 40. Najpopularniejsze grupy potrafią liczyć ponad 70 tysięcy członków, a dziennie pojawia się tam nawet ok. 600 postów.

Live e-commerce w mediach społecznościowych 

REKLAMA

Jednym z kluczowych czynników napędzających rozwój e-commerce na żywo w Polsce jest rozwój mediów społecznościowych, takich jak Facebook Live i Instagram Live. Platformy te zapewniają firmom prosty i ekonomiczny sposób dotarcia do klientów, a funkcja transmisji na żywo pozwala im prezentować swoje produkty w bardziej atrakcyjny sposób. Transmisje sprzedażowe przyczyniają się do wzrostu zakupów impulsywnych oraz zapewniają bardziej osobisty kontakt ze sprzedawcą. 

Kolejnym czynnikiem przyczyniającym się do wzrostu popularności zakupów na żywo w Polsce jest wygoda, jaką oferują one konsumentom. Dzięki możliwości robienia zakupów w zaciszu własnego domu, transmisje na żywo eliminują potrzebę fizycznych wizyt w sklepie i pozwalają na bardziej wydajne i usprawnione zakupy. Było to szczególnie atrakcyjne dla konsumentów podczas pandemii COVID-19, ponieważ pozwalało im uniknąć zatłoczonych sklepów stacjonarnych i przestrzegać wytycznych dotyczących dystansu społecznego.

Pandemia COVID-19 przyspieszyła rozwój rynku live e-commerce w Polsce. Handel elektroniczny na żywo był w stanie wypełnić lukę pozostawioną przez zamknięcie sklepów stacjonarnych, ponieważ umożliwiał klientom oglądanie produktów na żywo, zadawanie pytań i interakcję ze sprzedawcami.

Aktualnie w związku sytuacją gospodarczą w kraju i wysokimi cenami energii obserwujemy, że coraz więcej sprzedawców zamyka swoje sklepy stacjonarne i decyduje się całkowicie przejść na sprzedaż internetową, wykorzystując również oczywiście rozwiązania live e-commerce. Znane nam są przypadki, w których właściciel zdecydował się zamknąć 12 sklepów stacjonarnych, przeszedł całkowicie na sprzedaż online, a dzięki temu jego przychody wzrosły. 

Wyzwania rynku live e-commerce w Polsce

Pomimo rosnącej popularności, rynek e-commerce na żywo w Polsce stoi także przed pewnymi wyzwaniami. Jednym z nich jest brak jasnych regulacji i norm, który może wpływać na poziom zaufania klientów do tej formy zakupów oraz sprzedawców. Ponadto, rynek handlu elektronicznego na żywo jest bardzo konkurencyjny, a wielu sprzedawców detalicznych walczy o uwagę konsumentów. 

Przewidujemy, że wzorem rynków azjatyckich oraz USA w najbliższym czasie powstaną dedykowane platformy zrzeszające sprzedawców na żywo, które wprowadzą jasne zasady współpracy. W samych Chinach takich platform jest kilkaset. 

Jednak obecnie, aby stawić czoła wyzwaniom i przyspieszyć rozwój swojej sprzedaży, ważne jest, aby detaliści zajmujący się handlem elektronicznym na żywo w Polsce skupili swoje działania na budowaniu zaufania i wiarygodności wśród konsumentów. Można to osiągnąć poprzez przejrzystą i uczciwą komunikację, oferowanie wysokiej jakości produktów oraz doskonałą obsługę klienta, zapewniającą również możliwość zwrotu zakupionego produktu. 

Autor: Maciej Czerwiński, Co-Founder w Kupuje.Live

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Materiały zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA