Nałożenie administracyjnej kary pieniężnej w trakcie epidemii Covid-19, bez ustawowego upoważniania jest bezprawne
REKLAMA
REKLAMA
Kara 15 000 bez podstawy ustawowej, na podstawie rozporządzenia
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kamiennej Górze wymierzył Przedsiębiorcy karę pieniężną w wysokości 15 000 złotych za niezastosowanie się do zakazu prowadzenia działalności związanej z obsługą stoków narciarskich, wprowadzonego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 19 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii Covid-19. Przedsiębiorca odwołał się od decyzji organu I instancji do Dolnośląskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego we Wrocławiu, który utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję. Przedsiębiorca od decyzji organu II instancji wniósł skargę do WSA we Wrocławiu.
REKLAMA
Ustawa nie zawierała delegacji ustawowej do wydania rozporządzenia z takim zakresem zakazów
Zdaniem Rzecznika zakaz prowadzenia działalności gospodarczej, wprowadzony wyżej wymienionym rozporządzeniem, został wprowadzony bez należytej podstawy prawnej. Ustawa z dnia 5 grudnia 2008 roku o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych na podstawie której zostało wprowadzone rozporządzenie, umożliwiała wprowadzenie czasowego ograniczenia działalności gospodarczej w drodze rozporządzenia. Tym niemniej nie dawała podstaw do wprowadzania całkowitego zakazu prowadzenia działalności. W związku z tym wydane rozporządzenie przekraczało delegację ustawową. Tym samym administracyjne kary pieniężne nałożone za nieprzestrzeganie zakazów wynikających z rozporządzenia w ocenie Rzecznika nakładano bez podstawy prawnej.
WSA po stronie przedsiębiorcy, organy państwowe dwóch instancji się pomyliły
WSA we Wrocławiu uchylił niekorzystne dla Przedsiębiorcy decyzje Dolnośląskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego we Wrocławiu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kamiennej Górze.
W ustnym uzasadnieniu wyroku WSA we Wrocławiu podzielił argumentację przedstawioną przez Rzecznika. Powołując się na art. 8 Konstytucji RP Sąd wskazał, iż przepis ten daje sądom kompetencję do analizowania zgodności badanych przepisów podustawowych z Konstytucją. WSA trafnie podkreślił, że prowadzenie działalności gospodarczej stanowi wolność konstytucyjną, a tym samym nałożenie administracyjnej kary pieniężnej na podstawie rozporządzenia wydanego bez stosownego upoważnienia ustawowego narusza przepisy Konstytucji RP – powiedział Adam Abramowicz rzecznik małych i średnich przedsiębiorców.
REKLAMA
REKLAMA