REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy grozi nam centralizacja biznesu w stolicy?

REKLAMA

REKLAMA

Od kilku lat obserwujemy stały wzrost liczby przedsiębiorstw przenoszących swój biznes do stolicy. Za nimi podążają pracownicy, a także inne firmy, z którymi dotychczas utrzymywana współpraca była owocna i efektywna. Czy tendencja ta jest koniecznością rynkową, czy jedynie chwilową modą i potrzebą swoistej nobilitacji?

Centralizacja nie niesienie za sobą najlepszych wspomnień. Czy dotyczyła władzy administracyjnej w czasach PRL-u, czy gospodarki sterowanej z Warszawy – zawsze łączyła się z negatywnymi konsekwencjami. Dziś, w czasach wolnego rynku i jednostek samorządowych, nie grozi już przysłowiowy "telefon z Warszawy".

REKLAMA

REKLAMA

Dość ciekawe zjawisko pojawia się w korporacjach. Okazuje się bowiem, że walka dużych firm o pozycję na krajowym rynku, rozmaite fuzje, przekształcenia i przejmowania firm, potrzeba wiarygodności wobec kontrahentów i współudziałowców zagranicznych czy wreszcie dostęp szerszego świata mediów i decydentów powodują, że wiele dużych firm decyduje się przenieść cały zarząd czy departamenty odpowiedzialne za strategię korporacji do stolicy.

Podobnie postąpiło też wiele mniejszych przedsiębiorstw i korporacji. Skutki takich działań to nie tylko drenaż regionów z wykwalifikowanej kadry, która z daną firmą związała swój los. To także upadek wielu firm outsourcingowych, które dotychczas utrzymywały się z migrujących podmiotów. 

- Od jakiegoś czasu klienci podczas rozmów o współpracy coraz częściej pytają nas czy mamy swój oddział w Warszawie i jakie mamy kontakty ze stołecznymi dziennikarzami. Przyznam, że jeśli tak dalej pójdzie będziemy zmuszeni taki oddział utworzyć – przyznaje przedstawiciel jednej z agencji Public Relations z Wrocławia.

REKLAMA

Inna sytuacja spotkała Marka Kowalskiego, grafika komputerowego z Gdańska. Firma, którą obsługiwał przeniosła się do Warszawy, jednak zadowolona z jego stylu postanowiła nie zrywać kontaktów. - W moim zawodzie wystarczy kontakt telefoniczny, wszelkie projekty przesyłam e-mailem lub zamieszczam na stronie, gorzej mają koledzy z drukarni i zajmujący się promocją firmy - kończy Kowalski. Czy tendencja ta nabierze na sile, czy może przedsiębiorcy dostrzegą zalety innych regionów w kraju?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Utrzymanie ekonomicznej równowagi między miastem stołecznym a regionalnymi rynkami może okazać się trudnym zadaniem. Centralizacja biznesu w stolicy nabiera na sile. Czy grozi nam wizja kraju z jedną wielką metropolią na wzór państw Ameryki Łacińskiej? Miejmy nadzieję, że nie, tym bardziej, że wizja ta nie byłaby dobra nie tylko dla pozostałych dużych miast, ale i samych mieszkańców stolicy.

Polecamy: Jak założyć firmę w Warszawie przez Internet?

Źródło: Wellington.com.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA