REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy grozi nam centralizacja biznesu w stolicy?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA


Od kilku lat obserwujemy stały wzrost liczby przedsiębiorstw przenoszących swój biznes do stolicy. Za nimi podążają pracownicy, a także inne firmy, z którymi dotychczas utrzymywana współpraca była owocna i efektywna. Czy tendencja ta jest koniecznością rynkową, czy jedynie chwilową modą i potrzebą swoistej nobilitacji?

Centralizacja nie niesienie za sobą najlepszych wspomnień. Czy dotyczyła władzy administracyjnej w czasach PRL-u, czy gospodarki sterowanej z Warszawy – zawsze łączyła się z negatywnymi konsekwencjami. Dziś, w czasach wolnego rynku i jednostek samorządowych, nie grozi już przysłowiowy "telefon z Warszawy".

REKLAMA

REKLAMA

Dość ciekawe zjawisko pojawia się w korporacjach. Okazuje się bowiem, że walka dużych firm o pozycję na krajowym rynku, rozmaite fuzje, przekształcenia i przejmowania firm, potrzeba wiarygodności wobec kontrahentów i współudziałowców zagranicznych czy wreszcie dostęp szerszego świata mediów i decydentów powodują, że wiele dużych firm decyduje się przenieść cały zarząd czy departamenty odpowiedzialne za strategię korporacji do stolicy.

Podobnie postąpiło też wiele mniejszych przedsiębiorstw i korporacji. Skutki takich działań to nie tylko drenaż regionów z wykwalifikowanej kadry, która z daną firmą związała swój los. To także upadek wielu firm outsourcingowych, które dotychczas utrzymywały się z migrujących podmiotów. 

- Od jakiegoś czasu klienci podczas rozmów o współpracy coraz częściej pytają nas czy mamy swój oddział w Warszawie i jakie mamy kontakty ze stołecznymi dziennikarzami. Przyznam, że jeśli tak dalej pójdzie będziemy zmuszeni taki oddział utworzyć – przyznaje przedstawiciel jednej z agencji Public Relations z Wrocławia.

REKLAMA

Inna sytuacja spotkała Marka Kowalskiego, grafika komputerowego z Gdańska. Firma, którą obsługiwał przeniosła się do Warszawy, jednak zadowolona z jego stylu postanowiła nie zrywać kontaktów. - W moim zawodzie wystarczy kontakt telefoniczny, wszelkie projekty przesyłam e-mailem lub zamieszczam na stronie, gorzej mają koledzy z drukarni i zajmujący się promocją firmy - kończy Kowalski. Czy tendencja ta nabierze na sile, czy może przedsiębiorcy dostrzegą zalety innych regionów w kraju?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Utrzymanie ekonomicznej równowagi między miastem stołecznym a regionalnymi rynkami może okazać się trudnym zadaniem. Centralizacja biznesu w stolicy nabiera na sile. Czy grozi nam wizja kraju z jedną wielką metropolią na wzór państw Ameryki Łacińskiej? Miejmy nadzieję, że nie, tym bardziej, że wizja ta nie byłaby dobra nie tylko dla pozostałych dużych miast, ale i samych mieszkańców stolicy.

Polecamy: Jak założyć firmę w Warszawie przez Internet?

Źródło: Wellington.com.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA