REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy grozi nam centralizacja biznesu w stolicy?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA


Od kilku lat obserwujemy stały wzrost liczby przedsiębiorstw przenoszących swój biznes do stolicy. Za nimi podążają pracownicy, a także inne firmy, z którymi dotychczas utrzymywana współpraca była owocna i efektywna. Czy tendencja ta jest koniecznością rynkową, czy jedynie chwilową modą i potrzebą swoistej nobilitacji?

Centralizacja nie niesienie za sobą najlepszych wspomnień. Czy dotyczyła władzy administracyjnej w czasach PRL-u, czy gospodarki sterowanej z Warszawy – zawsze łączyła się z negatywnymi konsekwencjami. Dziś, w czasach wolnego rynku i jednostek samorządowych, nie grozi już przysłowiowy "telefon z Warszawy".

REKLAMA

REKLAMA

Dość ciekawe zjawisko pojawia się w korporacjach. Okazuje się bowiem, że walka dużych firm o pozycję na krajowym rynku, rozmaite fuzje, przekształcenia i przejmowania firm, potrzeba wiarygodności wobec kontrahentów i współudziałowców zagranicznych czy wreszcie dostęp szerszego świata mediów i decydentów powodują, że wiele dużych firm decyduje się przenieść cały zarząd czy departamenty odpowiedzialne za strategię korporacji do stolicy.

Podobnie postąpiło też wiele mniejszych przedsiębiorstw i korporacji. Skutki takich działań to nie tylko drenaż regionów z wykwalifikowanej kadry, która z daną firmą związała swój los. To także upadek wielu firm outsourcingowych, które dotychczas utrzymywały się z migrujących podmiotów. 

- Od jakiegoś czasu klienci podczas rozmów o współpracy coraz częściej pytają nas czy mamy swój oddział w Warszawie i jakie mamy kontakty ze stołecznymi dziennikarzami. Przyznam, że jeśli tak dalej pójdzie będziemy zmuszeni taki oddział utworzyć – przyznaje przedstawiciel jednej z agencji Public Relations z Wrocławia.

REKLAMA

Inna sytuacja spotkała Marka Kowalskiego, grafika komputerowego z Gdańska. Firma, którą obsługiwał przeniosła się do Warszawy, jednak zadowolona z jego stylu postanowiła nie zrywać kontaktów. - W moim zawodzie wystarczy kontakt telefoniczny, wszelkie projekty przesyłam e-mailem lub zamieszczam na stronie, gorzej mają koledzy z drukarni i zajmujący się promocją firmy - kończy Kowalski. Czy tendencja ta nabierze na sile, czy może przedsiębiorcy dostrzegą zalety innych regionów w kraju?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Utrzymanie ekonomicznej równowagi między miastem stołecznym a regionalnymi rynkami może okazać się trudnym zadaniem. Centralizacja biznesu w stolicy nabiera na sile. Czy grozi nam wizja kraju z jedną wielką metropolią na wzór państw Ameryki Łacińskiej? Miejmy nadzieję, że nie, tym bardziej, że wizja ta nie byłaby dobra nie tylko dla pozostałych dużych miast, ale i samych mieszkańców stolicy.

Polecamy: Jak założyć firmę w Warszawie przez Internet?

Źródło: Wellington.com.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Spółka partnerska w Wielkiej Brytanii jako alternatywa dla spółki limited

Wielka Brytania od lat przyciąga przedsiębiorców z całego świata nie tylko stabilnym systemem prawnym, ale również elastycznością form prowadzenia działalności gospodarczej. Choć najczęściej wybieraną strukturą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Ltd), coraz więcej inwestorów interesuje się również mniej znaną, lecz bardzo atrakcyjną formą - spółką partnerską typu Limited Partnership (LP). Dla wielu może ona stanowić interesującą alternatywę - szczególnie w kontekście międzynarodowej optymalizacji podatkowej i działań inwestycyjnych.

Przedsiębiorcy: wyższe koszty w 2026 r., wzrost składek ZUS o ok. 1836 zł rocznie

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą płacili o kilkaset złotych więcej - alarmuje Północna Izba Gospodarcza. Wzrost składek ZUS najbardziej odczują małe firmy, ale to nie jedyne koszty prowadzenia działalności.

Czy w fundacji rodzinnej beneficjent (córka fundatora) może być zatrudniona na podstawie umowy o pracę jako osoba zarządzająca mieniem fundacji?

W naszej ocenie beneficjent fundacji rodzinnej może być zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Obowiązujące przepisy prawa nie zakazują takiego rozwiązania, a nadto zawarcie umowy o pracę z beneficjentem nie mieści się w katalogu tzw. ukrytych zysków ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Czy fundacja rodzinna może zajmować się najmem krótkoterminowym? Czy nieruchomości muszą być wprowadzone do fundacji?

W celu wynajmu nieruchomości przez fundację rodzinną, konieczne jest uprzednie nabycie przez nią prawa własności (lub innego tytułu prawnego) do tych nieruchomości. W praktyce możliwe jest to m.in. poprzez dokonanie darowizny, wniesienie mienia w formie aportu (np. w ramach przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części) albo odpłatne zbycie nieruchomości na rzecz fundacji rodzinnej.

REKLAMA

Restrukturyzacja to szansa na przetrwanie firmy [WYWIAD]

W obliczu rekordowego zadłużenia firm, zatorów płatniczych i rosnących kosztów prowadzenia działalności, coraz więcej przedsiębiorców szuka alternatywy dla upadłości. Dziś restrukturyzacja przestaje być ostatecznością, a staje się świadomą decyzją biznesową. Zamiast zamykać firmę – można ją uratować. O tym, kiedy warto sięgnąć po to narzędzie, jakie korzyści niesie i dlaczego nie trzeba się go bać, rozmawiamy z Mateuszem Haśkiewiczem z firmy HDRU.

W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

REKLAMA

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

REKLAMA