REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mała firma w Internecie

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Mała firma w Internecie
Mała firma w Internecie
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W XX wieku w dobrym tonie było posiadanie przez przedsiębiorcę wizytówki, ogłaszanie się w lokalnej prasie. Dziś co najmniej taką samą funkcję pełni firmowa strona www.

Oczywiście, że są przedsiębiorcy, którzy nie mają interesu w tym, aby posiadać stronę internetową (zwanej też stroną www) lub funkcjonować w internetowych bazach danych. Wynika to jednak ze szczególnych sytuacji.

REKLAMA

REKLAMA

Stron internetowych często nie posiadają firmy, które prowadzą działalność gospodarczą w jednym miejscu, a ich klientami są przechodzący lub przejeżdżający obok ludzie. Są to sklepy, punkty usługowe takie jak szewc, krawiec, pralnia.
Wydaje się, że takim firmom nie opłaca się inwestować w promocję poprzez Internet skoro i tak klientów zdobywają dzięki szyldowi umieszczonemu obok przemieszczających się przechodniów, pasażerów autobusów, tramwajów, kierowców i pasażerów samochodów.
Teza, że np. punkt usługowy prowadzony przez jedną osobę nic nie zyska na posiadaniu strony www jest jednak często nieprawdziwa.

Autor niniejszego poradnika kilka lat temu musiał przeprowadzić regulację okien w mieszkaniu. Fachowca od takich usług znalazł w Internecie w ciągu kilkunastu sekund. Jak się okazało usługa była o połowę tańsza od konkurencji. Fachowiec nie pytany od razu wystawił fakturę, żeby klient sobie nie pomyślał, że niska cena wynika z działania w szarej sferze. Na koniec pakując torbę z narzędziami wyjaśnił, że 90% klientów pozyskuje za pośrednictwem Internetu. Nie ogłasza się w tradycyjny sposób.

O jego sukcesie decyduje niewielka liczba firm świadczących taką usługę. Po założeniu strony internetowej bez żadnych nakładów na tzw. pozycjonowanie wyszukiwarka Google w sposób naturalny bardzo wysoko zindeksowała stronę z ofertą firmy. Po wpisaniu w wyszukiwarkę „regulacja okien, Warszawa” oferta tej firmy znajdowała się w tamtym okresie na pierwszym miejscu wyników wyszukiwania i w ten sposób trafiali do niej klienci zapewniając spokojny rozwój firmy.

Polecamy: Amortyzacja podatkowa

Pierwszym krokiem do zbliżenia się do wyżej opisanego modelu działania firmy regulującej okna zawsze jest założenie strony www. Warto to zrobić nawet po to, aby klienci np. osiedlowego sklepu, który nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej w Internecie mogli o dowolnej porze dowiedzieć się, do której godziny sklep pracuje w weekend.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętajmy, że potencjalny klient firmy jej stronę internetową może znaleźć na kilka sposobów. Pierwszym jest bezpośrednie wpisanie w przeglądarkę stron www adresu internetowego Twojej firmy (np. korzystając z informacji na wizytówce, paragonie, ulotce). Drugim jest wpisanie w wyszukiwarkę internetową hasła, które wyszukiwarka (w praktyce zazwyczaj Google) powiąże z firmą.

Jak zatem uruchomić swoją stronę internetową?

Krok 1. Wybieramy nazwę strony (domenę)

Co to jest domena?

To adres, pod którym umieszczona jest strona w Internecie (np. www.wieszjak.pl). Jest to identyfikator będący odpowiednikiem numeru telefonu w sieciach telefonicznych, czy adresu korespondencyjnego niezbędnego dla otrzymania listu pocztowego.

Domena składa się z rozdzielonych kropką następujących elementów

1) skrót www (jest możliwe wejście na stronę internetową bez wpisywania skrótu www, np. po wpisaniu do wyszukiwarki wieszjak.pl następuje przekierowanie do serwisu internetowego jako http://wieszjak.pl ),

2) nazwa indywidualna wybrana przez przedsiębiorcę np. ”malarze” – dla przedsiębiorców jest to najczęściej ‘nazwafirmy”, „nazwa produktu”,

3) rozszerzenie, końcówka domeny – skrót typu .pl.com.eu.

Taka struktura jest charakterystyczna dla domen samodzielnych.

Istnieje możliwość wykupienia domen, które nie będą miały takiego charakteru. Będą podpiętą pod jakąś bazę, zbiór domen. Taką możliwość oferują tzw. firmy hostingowe. Nazwa domeny ma wtedy np. strukturę:

1) skrót www,

2) nazwa indywidualna wybrana przez przedsiębiorcę,

3) nazwa firmy hostingowej,

4) rozszerzenie, końcówka domeny – skrót typu .pl.com.eu.

Rodzaje domen

REKLAMA

Podstawowy podział domen polega na kwalifikacji według ich końcówek, rozszerzeń. Zasadniczo końcówka nazwy domeny powinna informować o rodzaju strony www. Internauta widząc nazwę domeny z końcówką .com.pl, może się spodziewać strony www firmy z siedzibą w Polsce.

W praktyce firmy w Polsce starają się o jednoczesną rejestrację dwóch domen - z rozszerzeniem .pl i .com.pl, pomimo że ten pierwszy typ domen nie wiąże się wprost z biznesem. Są to jednak dwa najpopularniejsze rodzaje domen. Rejestracja tylko jednej z nich oznacza ryzyko, że drugą zajmie firma konkurencyjna. W efekcie przedsiębiorca będzie reklamował domenę z końcówką .com.pl, a potencjalni klienci będą zaglądać na należącą do konkurencji stronę www z końcówką .pl

Najczęściej wykorzystywany podział domen jest następujący:

  • domeny globalne.com (firmy), .net (podmioty związane z Internetem), .org (działalność non profit), .info (serwisy informacyjne), .biz (serwisy komercyjne), .gov (organizacje rządowe), .edu (edukacyjne)
  • domeny narodowe – np. .pl (Polska), .de (Niemcy), .uk (Wielka Brytania). Cechą domen narodowych jest opisywania każdego kraju przy pomocy dwuliterowego skrót. Według zasad dla domen narodowych skonstruowana też identyfikację dla domeny europejskiej, którą opisuje dwuliterowy skrót .eu
  • domeny pośrednie – zawierają jednocześnie elementy domen globalnych i narodowych np. .com.p.l
  • domeny regionalne – zawierają nazwę danego regionu Polski oraz skrót „.pl” np.: babia-gora.pl, bedzin.pl, beskidy.pl, bialowieza.pl, bialystok.pl, bielawa.pl, bieszczady.pl, boleslawiec.pl, bydgoszcz.pl, bytom.pl.

Sprawdzamy, czy ktoś nie miał takiego samego pomysłu - Baza Whois

Pierwszym krokiem przy konstrukcji strony www jest sprawdzenie dostępności wolnych domen. W Polsce główną firmą organizującą sprzedaż domen internetowych jest NASK (zob. www.nask.pl i wydzielona przez NASK www.dns.pl). Zarówno na www.dns.pl jak i u partnerów NASK dostępna jest przeglądarka domen, którą można wykorzystać do sprawdzenia, która domena jest wolna. Po wpisaniu nazwy, która sobie wybrałeś pojawi się kilkanaście możliwości. Różnią się one „końcówką”.

Jeżeli firma budującą firmową stronę internetową świadczy usługi związane z remontami, prawdopodobnie poszukiwanie wolnej domeny zacznie od adresów www opartych o słowo np. „malowanie”.

Po wpisanie tego słowa w wyszukiwarkę wolnych domen ukażą się takie możliwości: www.malowanie.pl www.malowanie.com.pl www.malowanie.info.pl www.malowanie.net.pl www.malowanie.org.pl www.malowanie.com www.malowanie.net www.malowanie.org www.malowanie.biz www.malowanie.eu www.malowanie.info

Spośród ww. na moment pisania artykułu wolna była tylko domena www.malowanie.biz.pl. Jeżeli nie spełnia ona oczekiwań musisz szukać dalej słowa, które ma być indywidualnym identyfikatorem Twojej domeny.

Może się tak zdarzyć, że również pozostałe interesujące adresy domen są zajęte. Poprzez opcję „whois” możesz sprawdzić, kto jest obecnym właścicielem interesującej Ciebie domeny. Jeżeli jest ona własnością osoby fizycznej nie musi ona ujawniać swoich danych osobowych. W przypadku firm są one jednak dostępne wszystkim zainteresowanym.

Dzięki tym informacjom - jeżeli bardzo ci zależy na zajętej domenie – możesz spróbować się zwrócić do jej obecnego użytkownika i zaproponować odkupienie praw do domeny. Twoje szanse na przyjęcie takiej oferty rosną, gdy domena nie jest praktycznie wykorzystywana (pod domeną nie jest umieszczona strona www).

W przypadku, gdy jesteśmy zainteresowani domeną polską, która obecnie jest zajęta możemy skorzystać z usługi rezerwacji domen. Gdy użytkownik obecnie zajętej domeny nie uiści płatności na następny okres jego prawo do domeny wygasa. Wtedy my przejmiemy to prawo. Usługa rezerwacji domeny jest płatna (opłata z reguły wynosi kilkadziesiąt złotych).

Problemy z polskimi znakami

Nazwa domeny jest oparta o pewien międzynarodowy standard. Użytkownicy polskiego Internetu nie mogą go dowolnie zmieniać. W nazwie domeny mogą wystąpić litery alfabetu łacińskiego, cyfry oraz znak myślnika „–”.

Jest to dla polskich przedsiębiorców ograniczenie, gdyż przy wyborze nazwy domeny muszą wyeliminować takie znaki jak „ł”, „ż”, „ź”, „ś”, „ć”, „ą”, „ę”, „ó”.

W standardzie liter polskich restauracja „Pod małym żółwiem” mogłaby funkcjonować w Internecie pod domeną „www.pod-małym-żółwiem.pl”. W praktyce będzie to nazwa www.pod-malym-zolwiempl. Drugi wariant nazwy domeny nie odzwierciedla nazwy firmy i jest dość śmieszny.

Prowadzi to do szeregu kłopotów marketingowych.

Co gorsze, czasem brak polskich liter w nazwie domeny zniekształca informacje, jakie domena miała przekazywać. Bez polskich znaków domeny www.pączki.pl i www.paczki.pl mają taką samą treść. Na pewno producentowi pączków nie zależałoby, na tym, aby jego domena była kojarzona przez internautów z zakresem usług świadczonych przez firmy kurierskie.

Obecnie można już nabyć domeny z polskimi literami (tzw. domeny z „ogonkiem”)

Można więc zarejestrować domenę www.pączek.pl. Inwestycja w ten typ domeny ma jedną podstawową wadę – jeżeli przeglądarka internauty nie posiada możliwości obsługiwania domen z polskimi literami, internaucie nie uda się otworzyć strony www.

Jest to potencjalnie stracony lub niezadowolony klient albo kontrahent. Często jest bowiem tak, że internauta powinien zainstalować odpowiedni dodatek do danej przeglądarki (albo ściągnąć najnowszą wersję przeglądarki). Możliwość otwarcia się domeny www.pączek.pl zależna jest od aktywności internauty i zaawansowania jego przeglądarki. Tegoroczne wersje przeglądarek powinny sobie jednak z tym radzić.

Nawet jeżeli internauta posiada przeglądarkę, która pozwala na obsługę domen „z ogonkiem”, obecnie nie ma zwyczaju, aby wpisując adres strony www posługiwać się alfabetem polskim. Prawdopodobnie większość internautów nie wpisuje w przeglądarki stron www takich adresów jak np. www.pączek.pl, próbując sprawdzić, czy przypadkiem nie ma tam strony www, która zawiera informacje o najbliższej kawiarni czy lodziarni.

Ograniczenie to nie równoważy korzyści, jakim jest duża pula wolnych adresów www skonstruowanych przy użyciu wspomnianych liter polskiego alfabetu.

Niemniej warto pamiętać o domenach „z ogonkami”. Istnieje możliwość, że z czasem pojawi się nowy zwyczaj wśród internautów polegający na wpisywaniu do przeglądarek nazw stron www równolegle przy użyciu alfabetu łacińskiego jak i polskiego.

Krok. 2 Rejestracja domeny – decydujemy jak i za ile.

W praktyce domen nie kupuje się za pośrednictwem NASK. Wynika to z polityki cenowej, która jest niekorzystna dla nabywców detalicznych. Cena kupionego za pośrednictwem www.dns.pl prawa do używania domeny z rozszerzeniem .pl przez rok wynosi 200 zł, gdy partnerzy NASK sprzedają to prawo za 40-90 zł bez promocji.

W promocji jedną domenę można nabyć nawet za kilkadziesiąt groszy. Na www.dns.pl jest lista firm, które sprzedają w porozumieniu NASK domeny polskim internautom. Lista dostępna jest pod adresem http://www.dns.pl/porozumienie/partner.html

Za ich pośrednictwem możesz kupić domenę dla swojej firmy. Domeny sprzedają tacy giganci Internetu jak portale Onet lub Interia, firmy hostingowowe (zob. np. www.home.plwww.domeny.plwww.az.pl), firmy zajmujące się wyłącznie sprzedażą domen bez świadczenia usług hostingowych (zob. www.rejestracjadomen.pl

Rejestracja domeny nie jest tożsama z jej nabyciem. Domeny nie można wykupić na własność. Co roku na rzecz sprzedawcy domeny należy uiścić odpowiednią opłatę (odnowienie). Opłatę można opłacić za rok lub dwa lata (w przypadku domen .eu na rok).

Promocje można podzielić na dwie podstawowe kategorie

1) W pierwszym roku korzystania z domeny abonament wynosi np. 99 groszy. W kolejnych okresach wartość abonamentu jest już rynkowa. Podstawowym zabezpieczeniem interesu firmy, która tak korzystnie zaoferowała prawo do korzystania z domeny przez 1 rok ograniczenia w zakresie transferu domeny. Umowa przewiduje ograniczenia w tym zakresie np. przed pierwszym odnowieniem. Użytkownik domeny wybierając ofertę „promocyjna cena 90 groszy” zobowiązuje się do jej prolongaty.

Firma świadcząca usługi remontowe zakupiła prawo do rocznego korzystania z domeny www.malowanie.biz.pl za 90 groszy. Po roku roczny abonament miał wynieść 90 zł. Zaskoczony taką dużą różnicą między promocyjną, a rynkową ceną właściciel firmy postanowił przenieść domenę do innej firmy, którą oferowała promocyjne warunki cenowe. Warunkiem transferu jest jednak zapłacenie 90 zł za prolongatę domeny, nawet gdy natychmiast potem domena zostanie przeniesiona do innej firmy. Zasada ta wynika z podpisanej umowy, która nie została dokładnie przeczytana.

2) Domena kosztuje kilkadziesiąt groszy w pierwszym roku korzystania z niej, ale internauta musi wykupić usługi dodatkowe takie jak serwer www, konta pocztowe również w pierwszym roku korzystania z domeny.

Procedurę sprawdzenia opłacalności skorzystania z promocji można przeprowadzić przy pomocy zwykłej tabeli. Przykładową tabelę skonstruowano porównując ofertę rynkową i promocyjną na przestrzeni dwóch lat. Wybrano uproszczony sposób analizy, który pomija problem kosztów pieniądza w czasie (korzyści z oferty promocyjnej powinny zwiększyć odsetki od 54 zł zdeponowanych na okres 1 roku w banku, 54 zł otrzymano z 55 zł – 1 zł) oraz próba wyceny rynkowej ceny domeny za rok.
Ponieważ domena w promocji kosztuje z perspektywy 2-letniego abonamentu 91 zł warto skorzystać z promocji.

Domena w promocji

Domena bez promocji

Opłata za 1 rok

Opłata za 2 rok

Opłata za 1 i 2 rok łącznie

Opłata za 1 rok

Opłata za 2 rok

Opłata za 1 i 2 rok łącznie

1 zł

90 zł

91 zł

55 zł

55 zł

110 zł

Porównując ceny zawsze trzeba sprawdzić, czy są one brutto czy netto, aby nie uznać za atrakcyjną promocyjną ofertę, w której przy jej prezentacji nie doliczono podatku VAT.

Nieuiszczenie opłaty na kolejny okres spowoduje wygaśniecie prawa do domeny. Przed upływem terminu wygaśnięcia użytkownik domeny otrzyma wygenerowanego automatycznie emaila z przypomnieniem o konieczności uiszczenia opłaty na kolejny rok. Email będzie zawierał też informację, w jakim terminie – w przypadku braku płatności – prawo do domeny ostatecznie wygaśnie. Wtedy domena trafi do puli wolnych domen, a Twoja strona www przestanie być widoczna dla internautów.

Zobacz: Swoboda wyboru waluty w związku z konstrukcją nowej hipoteki

Musimy podjąć decyzję na jaki okres będzie zarejestrowana domena. Do wyboru zazwyczaj jest okres 1 roku lub 2 lat. W przypadku domen eu maksymalny okres to 1 rok. Prawo do używania domeny można wielokrotnie przedłużać uiszczając odpowiednią opłatę.

W formularzu rejestracyjnym uzasadniamy prawa do posługiwania się domeną.

Uzasadnieniem prawa do domeny może być zamiar wykorzystania jej w prowadzonej działalności gospodarczej, związek domeny z nazwiskiem, nazwą firmy lub miejscem zamieszkania.

Rejestracja domeny w serwisie sprzedaży on-line

Jest to podobna procedura jak w przypadku rejestracji konta pocztowego. Przechodzi się rejestrację tylko raz, a nie przy każdym kupnie domeny. Efektem jest uzyskanie własnego loginu i hasła.

W niektórych serwisach jest to pierwszy krok w rejestracji domeny, w innych następuje dopiero po wybraniu domen, które rzeczywiście chce się kupić, po to aby nie zakładać tzw. martwych kont.

Po zalogowaniu się klient uzyskuje dostęp do panelu administracyjnego konta – może sprawdzić, kiedy jest termin wygaśnięcia domen, kupić kolejne domeny, przejrzeć kopie dokumentacji podatkowej takiej jak faktury VAT.

Wysłanie wniosku o rejestrację domeny

Na końcu procedury składania wniosku o rejestrację domeny jeszcze raz sprawdza się poprawność wprowadzonych danych, potwierdza je. System rejestracji wystawia fakturę proforma, często jest ona automatycznie przesyłana emailem do składającego wniosek.

W momencie wysłania wniosku domena uzyskuje status zarezerwowanej. Inna osoba nie będzie mogła nabyć praw do niej. Po opłaceniu faktury następuje nabycie praw do domeny. Rejestracja domeny może nastąpić w kilka godzin po wpłynięciu pieniędzy na konto sprzedawcy praw do domeny.

Jeżeli nabywcy domeny się spieszy warto sprawdzić, w jakim banku ma konto sprzedawca domen. Jeżeli obie strony umowy mają konto w tym samym banku zakup domeny można sfinalizować w ciągu kilku godzin.

Krok 3. Kwestie techniczne – decyzja o hostingu, parkowaniu domeny

Hosting to w żargonie firm internetowych szereg usług związanych z umieszczeniem strony www na serwerze (patrz niżej). Część sprzedawców stron internetowych stara się przeprowadzać sprzedaż praw do domen w sposób powiązany ze sprzedażą usług hostingowych.

Inni w ogóle nie oferują usług hostingowych i w przypadku tzw. „wrzucenia” gotowej strony www na serwer należy go sobie zorganizować samemu bądź kupując, bądź wynajmując. W przypadku kupowania domeny u firmy nie świadczącej usług hostingowych, nabywca prawa do domeny podaje nazwy serwera i dane kontaktowe do miejsca, gdzie będzie umieszczona strona www.

Przy braku tej wiedzy można domenę zaparkować, czyli przesunąć w czasie decyzję o wyborze serwera dla domeny. Na okres miesiąca do kilku miesięcy parkowanie może być bezpłatne, później staje się usługą komercyjną.

Warto zapamiętać, że parkowanie domen jest usługą przeznaczoną nie tylko dla firm, które jeszcze nie znalazły dostawcy usług hostingowych lub są w trakcie tworzenia własnej bazy serwerów. Mogą z niej skorzystać podmioty, które z różnych przyczyn nie chcą w danej chwili publikować strony www, a domenę kupiły już teraz obawiając się, że zostanie przez kogoś zajęta.

Hosting

Strona www jest dostępna niezależnie od pory dnia, dni wolnych, świąt. To cecha Internetu odróżniająca możliwości kontaktu klienta w porównaniu do firmy tradycyjnej.

Rzeczywista dostępność strony 24 godziny na dobę, zależna od jakości serwera lub serwerów, na których będzie umieszczona strona www. Serwer to wyspecjalizowany komputer pracujący cały czas i zdolny do obsłużenia dużej liczby odwiedzin na Twojej stronie www czy pobrania takich danych jak zeskanowany katalog firmy w formacie PDF, film reklamowy, zapewnienia płynnego odbierania i wysyłania emaili firmowych itd.

Należy odróżniać rejestrację domeny od hostingu. Są to dwa niezależne etapy kreowania strony www.

Kupując w jednej firmie jednocześnie domenę i usługę hostingu należy dokładnie sprawdzić, jaki jest związek pomiędzy nimi. Warto się zastanowić, czy chcemy aby umowa była tak skonstruowana, że nie można przez okres np. 1 roku zmienić serwera na którym jest umieszczona strona www.

W przypadku gdy okaże się, że firma ma złej jakości usługi hostingu (np. w ciągu dnia zdarza się systematycznie kilka przerw w dostępie do firmowej strony www trwających kilkanaście minut), taka umowa może utrudnić przeniesienie strony www do innej firmy hostingowej.

Domena i strona www może być łatwo przenoszona między serwerami różnych dostawców usług internetowych. Niekorzystna umowa może taką możliwość ograniczyć w ten sposób, że trzeba zapłacić za wadliwą usługę tak jakby się z niej skorzystało w pełnym wymiarze lub wejść w spór reklamacyjny/sądowy z nierzetelnym dostawcą hostingu.

Krok 4. Przygotowujemy formę i zawartość naszej strony internetowej

Forma

Stronę www można pozyskać zlecając jej wykonanie jednemu z wolnych strzelców, który zajmuje się takimi pracami lub wyspecjalizowanej firmie. Ceny mogą wynieść od 50 zł do kilkuset tysięcy i więcej w zależności od jakości wykonania, użytej techniki i zawartości serwisu.

Przedsiębiorcy mają też możliwość wykonania strony www własnoręcznie przy pomocy programów-kreatorów stron www. Cechą tego typu narzędzi jest wykorzystanie gotowych szablonów i rozwiązań.

Zadaniem internaty jest wybór szablonu, kolorystyki i zawartości informacji. Nie trzeba się znać na kodzie HTML i stylach (narzędzie do formatowania). Po wyborze interesującego gotowego rozwiązania następuje jego modyfikacja poprzez wprowadzenie danych teleadresowych firmy, jej logo, zdjęć siedziby i produktów.

Większość kreatorów stron internetowych działa bez konieczności instalowania specjalnego oprogramowania (wymagany jest dostęp do Internetu). Kolejną zaletą jest możliwość stworzenia strony www w kilkanaście minut.

Wadą kreatorów jest schematyczność powstałego projektu strony www. W wielu przypadkach warunkiem skorzystania z darmowego kreatora jest wykupienie usług hostingowych. Im kosztowniejszy pakiet usług hostingowych wykupi przedsiębiorca, tym otrzyma dostęp do bardziej wyrafinowanego kreatora.

Najprostszy kreator pozwoli na stworzenie serwisu www o kilku podstronach z 2-3 gotowych szablonów, bez galerii produktów czy forum. Wykupienie droższych usług hostingowych to dostęp do kreatora, który pozwala wybrać własną stronę www spośród kilkuset gotowych szablonów i wzbogacić ją o możliwość przeprowadzania wśród internautów ankiet czy poprowadzenie blogu, dodać animacje Flash, formularz kontaktowy, księgę gości, statystyki odwiedzin, czytnik RSS, mapkę dojazdową do firmy.

Oprócz firm hostingowych również duże portale internetowe takie jak Onet.pl, Interia.pl oferują kreatory stron www, którymi mogą się posłużyć osoby nie mające żadnej wiedzy informatycznej. Jest to oferta dla niewielkich firm, gdyż podstawowa oferta portali w zakresie hostingu to niewielka przestrzeń dyskowa i niewielkie limity transferu danych. Na stronach www umieszczonych na portalach może się pojawić obowiązek wyświetlania reklam.

Zobacz: O czym warto wiedzieć w przypadku wynalazku biotechnologicznego?

Treść strony www

Rodzaj informacji umieszczanych na stronie www zależny jest od funkcji strony. Sklepy sprzedające produkty masowe takie jak żywność praktycznie nie umieszczają na swoich stronach www cen. Przy cenach tysięcy produktów zmienianych co kilka dni wymaga to posiadania systemu informatycznego oraz poniesienia sporych nakładów.

Jest to też ujawnienie informacji o stosowanych cenach, które może wykorzystać konkurencja czasowo obniżając ceny w innych sklepach. Zazwyczaj w przypadku sklepu osiedlowego zadaniem strony www jest np. informowanie o godzinach otwarcia sklepu (zwłaszcza w weekendy i święta), istnieniu miejsca parkingowego, akceptacji lub nie płatności kartami kredytowymi, oferowanych programach lojalnościowych lub promocjach, o mapce dojazdowej (można ją szybko skonstruować poprzez przekierowanie np. do map Google).

W przypadku firm produkcyjnych mających kilkadziesiąt kluczowych produktów strona www będzie też zawierała wymienione informacje. Często jednak właściciele firm wyeksponują informacje o produktach (torebki, buty, kosmetyki itd.). Jest to już kwestia indywidualnej strategii i bardzo ważnej w Internecie inwencji.

Tomasz Król

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

Firmy zbyt beztrosko podchodzą do cyberkryminalistów?

Firmy lekkomyślnie podchodzą do kwestii cyberbezpieczeństwa? Z raportu „State of Enterprise Cyber Risk in the Age of AI 2024” wynika. że co dziesiąta firma nigdy nie przeprowadziła audytu swoich systemów, a połowa sprawdza zabezpieczenia raz w tygodniu lub rzadziej. A aż 65 proc. firm działa na podstawie przestarzałych, co najmniej dwuletnich, planów. 

REKLAMA

ZPP chce zmian w akcyzie na wyroby tytoniowe i e-papierosy

Przedsiębiorcy są zaskoczeni nieoczekiwaną zmianą przepisów podatkowych dotyczących akcyzy na wyroby tytoniowe. Przedstawiciele Związku Przedsiębiorców i Pracodawców alarmują, że zmiany wprowadzane są w niewłaściwy sposób. Mają swoje propozycje. 

Upór czy rezygnacja? O skutecznych strategiach realizacji celów

16 października w godzinach 10:00-12:00 zapraszamy na debatę „Upór czy rezygnacja? O skutecznych strategiach realizacji celów”.

MRiRW: Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r.

Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r. W Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi opracowane zostały projekty rozporządzeń określających stawki poszczególnych płatności bezpośrednich podstawowych oraz ekoschematów obszarowych (bez ekoschematu Dobrostan zwierząt).

Liderzy Eksportu nagrodzeni podczas Gali PAIH Forum Biznesu

Najlepsi polscy eksporterzy wyłonieni. Za nami rozdanie nagród Lidera Eksportu PAIH. Wyróżnienia w czterech kategoriach były kluczowymi punktami gali, która zakończyła pierwszy dzień trwającego PAIH Forum Biznesu.

REKLAMA

PAIH Forum Biznesu 2024 wystartowało!

Rozpoczęło się wyjątkowe spotkanie przedsiębiorców, reprezentantów regionów i instytucji rozwoju, czyli PAIH Forum Biznesu 2024. Na wydarzenie zarejestrowało się łącznie niemal 5000 osób, a już pierwszy dzień imprezy zgromadził na PGE Narodowym setki firm z sektora MŚP, dziesiątki przedstawicieli świata polityki i nauki oraz licznych ekspertów PAIH i innych instytucji otoczenia biznesu. Warszawa stała się właśnie centrum polskiej przedsiębiorczości.

Emigracja zarobkowa. Gdzie najczęściej uciekają specjaliści?

Emigracja zarobkowa na świecie. Gdzie najczęściej uciekają specjaliści? W tym roku na podium znalazła się Australia, wyprzedzając dotychczasowego lidera – Kanadę. A gdzie można znaleźć najwięcej specjalistów z Polski? 

REKLAMA