REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przedsiębiorcy oceniają kondycję gospodarki

REKLAMA

REKLAMA

Sektor MŚP nie jest optymistycznie nastawiony do kondycji krajowej gospodarki. Przedsiębiorcy z pesymizmem spoglądają także w najbliższą przyszłość.

Nastroje w sektorze MŚP są gorsze, niż po II kwartale i zdecydowanie gorsze, niż na początku roku. Ponuro rysuje się zwłaszcza prognozowany na kolejne miesiące obraz krajowej gospodarki w opinii przedsiębiorców.

REKLAMA

Początek roku dobrze wróżył krajowej gospodarce - ponad 36 proc. Ankietowanych rokowało pozytywnie. Obecnie zdanie to podziela już tylko 20,7 proc. – wynika z najnowszego raportu wrocławskiego Instytutu Keralla Research, który co kwartał bada mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce. - Na tym tle relatywnie nieźle przedsiębiorcy MŚP ocenili kondycję swoich firm. Do 30 proc. wzrósł odsetek optymistów. Równocześnie o 3,2 pkt. proc. do 22 proc. spadł odsetek pesymistów.

Polecamy: Czy kobiety są przedsiębiorcze

REKLAMA

Wskaźnik nastrojów KERNA ukazujący, jak kształtują się ogólnie nastroje w firmach, budowany na podstawie ocen mijającego kwartału i przewidywań na najbliższe miesiące, spadł do -58,7 pkt. Tak niski poziom notowaliśmy w analogicznym okresie roku ubiegłego. Wskaźnik nastrojów miał wówczas wartość -- 61,4 pkt. Dominującą aktywnością przedsiębiorców była wówczas koncentracja na łagodzeniu skutków kryzysu: redukowanie zatrudnienia, cięcie cen w efekcie słabnącego popytu i mrożenie inwestycji. Obecnie można się było spodziewać lepszych nastrojów. Najwyraźniej jednak przedsiębiorcy małego i średniego biznesu wciąż odczuwają skutki kryzysu i zapowiedzi o wzroście PKB nie traktują, jako dowodu na wychodzenie gospodarki na dobre, na prostą.

Po trzecim kwartale notujemy utrwalenie poglądu oddalającego przewidywany schyłek kryzysu.
Przypomnijmy, na początku roku, po I kw. większość przedsiębiorców sektora MŚP wskazywała rok 2011 jako datę końca kryzysu. Po II kw. 44,2 proc. ankietowanych przesunęło ten termin na 2012 lub później. Aktualnie już niemal 60 proc. badanych nie ma złudzeń, i jest zdania, że najbardziej prawdopodobny finał kryzysu to rok 2012 albo później.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy założenie i prowadzenie firmy jest uciążliwe

Przesunięcie granicy końca kryzysu, jak również podzielanie tego poglądu przez zdecydowaną większość przedsiębiorców zapowiada, że coraz liczniejsza grupa prezesów, dyrektorów i właścicieli firm nie dywaguje już czy kryzys jest i jak bardzo dotknie mnie i moją firmę, ale skupia się na budowaniu długoterminowej strategii przetrwania na rynku. Po trzech kwartałach tego roku, jak dotąd sądy ogłosiły upadłość 500 przedsiębiorstw. To liczba, jak podaje Coface, porównywalna z ubiegłoroczną. Z tym jednak, że w puli ubiegłorocznych upadłości dominowały przedsiębiorstwa duże (pokłosie opcji walutowych i restrukturyzacji).

W tym roku, jak podkreślają autorzy, problem dotyczy głównie małych i średnich podmiotów, które w nowy rok weszły ze złymi wynikami, a próby „odbicia” sprzedaży kończyły się często fiaskiem.

Źródło: Keralla Research

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA