REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przedsiębiorcy oceniają kondycję gospodarki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Sektor MŚP nie jest optymistycznie nastawiony do kondycji krajowej gospodarki. Przedsiębiorcy z pesymizmem spoglądają także w najbliższą przyszłość.

Nastroje w sektorze MŚP są gorsze, niż po II kwartale i zdecydowanie gorsze, niż na początku roku. Ponuro rysuje się zwłaszcza prognozowany na kolejne miesiące obraz krajowej gospodarki w opinii przedsiębiorców.

REKLAMA

Początek roku dobrze wróżył krajowej gospodarce - ponad 36 proc. Ankietowanych rokowało pozytywnie. Obecnie zdanie to podziela już tylko 20,7 proc. – wynika z najnowszego raportu wrocławskiego Instytutu Keralla Research, który co kwartał bada mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce. - Na tym tle relatywnie nieźle przedsiębiorcy MŚP ocenili kondycję swoich firm. Do 30 proc. wzrósł odsetek optymistów. Równocześnie o 3,2 pkt. proc. do 22 proc. spadł odsetek pesymistów.

Polecamy: Czy kobiety są przedsiębiorcze

REKLAMA

Wskaźnik nastrojów KERNA ukazujący, jak kształtują się ogólnie nastroje w firmach, budowany na podstawie ocen mijającego kwartału i przewidywań na najbliższe miesiące, spadł do -58,7 pkt. Tak niski poziom notowaliśmy w analogicznym okresie roku ubiegłego. Wskaźnik nastrojów miał wówczas wartość -- 61,4 pkt. Dominującą aktywnością przedsiębiorców była wówczas koncentracja na łagodzeniu skutków kryzysu: redukowanie zatrudnienia, cięcie cen w efekcie słabnącego popytu i mrożenie inwestycji. Obecnie można się było spodziewać lepszych nastrojów. Najwyraźniej jednak przedsiębiorcy małego i średniego biznesu wciąż odczuwają skutki kryzysu i zapowiedzi o wzroście PKB nie traktują, jako dowodu na wychodzenie gospodarki na dobre, na prostą.

Po trzecim kwartale notujemy utrwalenie poglądu oddalającego przewidywany schyłek kryzysu.
Przypomnijmy, na początku roku, po I kw. większość przedsiębiorców sektora MŚP wskazywała rok 2011 jako datę końca kryzysu. Po II kw. 44,2 proc. ankietowanych przesunęło ten termin na 2012 lub później. Aktualnie już niemal 60 proc. badanych nie ma złudzeń, i jest zdania, że najbardziej prawdopodobny finał kryzysu to rok 2012 albo później.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy założenie i prowadzenie firmy jest uciążliwe

Przesunięcie granicy końca kryzysu, jak również podzielanie tego poglądu przez zdecydowaną większość przedsiębiorców zapowiada, że coraz liczniejsza grupa prezesów, dyrektorów i właścicieli firm nie dywaguje już czy kryzys jest i jak bardzo dotknie mnie i moją firmę, ale skupia się na budowaniu długoterminowej strategii przetrwania na rynku. Po trzech kwartałach tego roku, jak dotąd sądy ogłosiły upadłość 500 przedsiębiorstw. To liczba, jak podaje Coface, porównywalna z ubiegłoroczną. Z tym jednak, że w puli ubiegłorocznych upadłości dominowały przedsiębiorstwa duże (pokłosie opcji walutowych i restrukturyzacji).

W tym roku, jak podkreślają autorzy, problem dotyczy głównie małych i średnich podmiotów, które w nowy rok weszły ze złymi wynikami, a próby „odbicia” sprzedaży kończyły się często fiaskiem.

Źródło: Keralla Research

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

REKLAMA

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

REKLAMA

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

REKLAMA