"Polski system podatkowy wydaje się być przyjazny dla podatnika"
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Zdaniem resortu finansów nasz system podatkowy cechuje się „relatywnie niskimi obciążeniami podatkowymi oraz szeregiem rozwiązań proceduralnych, których celem jest ochrona praw podatnika i obniżanie kosztów wypełniania zobowiązań podatkowych”.
REKLAMA
Minister przypomniał, że Ordynacja podatkowa przewiduje szereg instytucji, które istotnie usprawniają wypełnianie zobowiązań podatkowych. Są to m.in.:
- możliwość składania deklaracji podatkowych w formie elektronicznej,
- wydawanie indywidualnych i ogólnych interpretacji przepisów prawa podatkowego,
- instytucja wstrzymania wykonania decyzji podatkowej w czasie trwania postępowania odwoławczego oraz postępowania przed sądem administracyjnym,
- instytucja zawiadomienia podatnika o zamiarze wszczęcia kontroli oraz wprowadzenie sześciomiesięcznego terminu na wszczęcie postępowania podatkowego po zakończonej kontroli podatkowej,
- wprowadzenie obniżonej stawki odsetek od zaległości wynikających z korekt deklaracji złożonych przez podatnika z jego własnej inicjatywy – bez jakichkolwiek działań organu podatkowego,
- liberalizacja formy zapłaty podatków przez mikroprzedsiębiorców.
Minister nie wspomniał niestety, że każda z tych instytucji prawnych rodzi w praktyce szereg wątpliwości, czego dowodem są niejednolite interpretacje i orzecznictwo.
Zdaniem Ministra Finansów trudno zgodzić się z opinią, że Ordynacja podatkowa jest wyjątkowo skomplikowana, a wymagania stawiane przedsiębiorcom nadmierne. „Stale wprowadzane zmiany, a także coraz przychylniejsze opinie przedsiębiorców na temat polskiej administracji skarbowej przeczą takim stwierdzeniom.”
Trudno ukryć zdziwienie czytając, że stale wprowadzane zmiany świadczą o dobrej jakości polskiego prawa i są powodem zadowolenia adresatów tych norm. Osoby znające Ordynację podatkową podkreślają, że liczba odesłań wewnętrznych, czyni tą ustawę wyjątkowo trudną w odbiorze.
Zdaniem Ministra oprócz Ordynacji podatkowej „także polski system materialnego prawa podatkowego przewiduje szereg praktycznych rozwiązań dedykowanych małym i średnim przedsiębiorcom”.
REKLAMA
Minister wymienia tu przykładowo:
- zryczałtowane formy opodatkowania przychodów,
- możliwość ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych przez podatników będących osobami fizycznymi, przy zastosowaniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów zamiast ksiąg rachunkowych,
- kwartalne opłacanie zaliczek czy zwolnienie podmiotowe i metodę kasową w VAT.
Minister przypomniał, że ze zwolnienia podmiotowego z VAT będą mogli w 2011 roku korzystać ci podatnicy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej (bez kwoty VAT) nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym (czyli 2010) kwoty 150 000 zł.
Rachunkowość – będą zmiany „na poziomie” UE
Obecnie nie jest przewidywane podjęcie przez Ministerstwo Finansów inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany przepisów ustawy o rachunkowości w zakresie uproszczeń dotyczących rozwiązań dla małych i średnich podmiotów gospodarczych. Nie będzie też zmieniony limit przychodów (1.200.000 euro), zobowiązujący osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych i spółki partnerskie do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Aktualnie trwają prace w zakresie regulacji o rachunkowości na poziomie Unii Europejskiej. W ramach projektu modernizacji i uproszczenia dyrektyw o rachunkowości Komisja Europejska przystąpiła w 2009 r. do rewizji zapisów Czwartej i Siódmej Dyrektywy Prawa Spółek i planuje przedstawienie 5 oficjalnego projektu dyrektywy na wiosnę 2011 r.
Temat uproszczenia przepisów o rachunkowości dla małych i średnich podmiotów może zostać podjęty przez Ministerstwo Finansów po zakończeniu ww. prac w zakresie regulacji o rachunkowości na poziomie UE.
Polecamy: VAT 2011
Polecamy: Podatki 2011
Nie będzie też rozszerzenia kategorii podmiotów gospodarczych, które miałyby możliwość ryczałtowego płacenia podatków (ryczałt ewidencjonowany i karta podatkowa).
Minister poinformował, że ze zryczałtowanych form opodatkowania korzystała następująca liczba podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą:
- ryczałt od przychodów ewidencjonowanych:
2006 r. – 548 129,
2007 r. – 539 253,
2008 r. – 547 047,
2009 r. – 542 005,
- karta podatkowa:
2006 r. – 136 242,
2007 r. – 130 190,
2008 r. – 127 299,
2009 r. – 126 562.
Ciśnie się jedno zdanie komentarza do tytułowego cytatu z odpowiedzi Ministra Finansów. Jeżeli Minister Finansów faktycznie ma dobrą opinię o polskim systemie podatkowym (a trudno zakładać, że w odpowiedzi na interpelację poselską znalazły się informacje nie będące oficjalnym stanowiskiem MF), to nie ma on wielkiej motywacji do reformowania tego systemu. Po co bowiem zmieniać, to co dobre?
Wydaje się jednak, że podatnicy mają w tej sprawie inne zdanie.
Źródło: odpowiedź na interpelację poselską nr 17887/10 – sejm.gov.pl
REKLAMA
REKLAMA