REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrasta sprzedaż detaliczna

REKLAMA

REKLAMA

Lipiec przyniósł wzrost sprzedaży detalicznej. W skali roku zwiększyła swoją wartość o 3,9%. Jednocześnie w czerwcu spadło bezrobocie o 0,2% - podał GUS.

„Gospodarstwa domowe gorzej oceniają swoją kondycję finansową i jej perspektywy w najbliższych 12 miesiącach niż jeszcze w czerwcu, boją się pogorszenia sytuacji na rynku pracy, ale jednocześnie zwiększają zakupy dóbr trwałego użytku" - komentuje dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.

REKLAMA

W czerwcu mieliśmy do czynienia z gwałtownym wzrostem sprzedaży detalicznej, w lipcu wzrost ten był już znacznie mniejszy. Widać, że gospodarstwa domowe szybko reagują na informacje, które napływają z otoczenia. „W lipcu duży wpływ na ich zachowania miała zapewne zapowiedź podwyżki VAT od 1 stycznia przyszłego roku. Świadczy o tym wysoka dynamika sprzedaży mebli, RTV i AGD, która wyniosła w skali roku aż 27,2 proc. Zwykle tak się dzieje, gdy konsumenci spodziewają się wzrostu cen. Wtedy po prostu robią wcześniejsze zakupy.

Polecamy: Leasing, czyli używać zamiast posiadać

REKLAMA

Rośnie także sprzedaż samochodów, ale decyzje o ich zakupie podejmowane są z pewnym wyprzedzeniem, więc to nie ucieczka przed wyższymi cenami, a konsekwencje lepszej koniunktury konsumenckiej w pierwszej połowie 2010 r. Ale niewątpliwie zapowiedź podwyżki VAT ożywi rynek motoryzacyjny i przyczyni się do zwiększenia sprzedaży także w drugiej połowie roku. Z kolei wzrost cen żywności, który obserwujemy, nie przełożył się na większą wartość jej sprzedaży, co oznacza, że spadek popytu był wyższy niż wzrost cen"- dodaje dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Lipcowy wskaźnik koniunktury konsumenckiej nie zapowiadał takiego osłabienia dynamiki sprzedaży detalicznej w sierpniu. W tym miesiącu wskaźnik ufności obniżył się już jednak o ponad 25 proc., co wskazuje, że gospodarstwa domowe obawiają się pogorszenia sytuacji gospodarczej, a także mniej optymistycznie oceniają własną kondycję finansową. Niepokoi ich także możliwość wzrostu bezrobocia i utraty pracy. Może to mieć negatywny wpływ na sprzedaż detaliczną i wzrost PKB w drugiej połowie roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: PKPP Lewiatan

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TOP 5 trendów w fakturowaniu w 2025 roku

Rok 2025 w obszarze fakturowania to istotne zmiany, związane z cyfryzacją i nowymi regulacjami. Prognozy wskazują, że rynek e-fakturowania w Europie wzrośnie o 6,13 miliarda USD do 2028 roku, z rocznym tempem wzrostu wynoszącym prawie 20%. Wraz z rozwojem technologii, te zmiany będą miały kluczowe znaczenie dla przedsiębiorstw. Przedstawiamy pięć nadchodzących zmian, które warto uwzględnić, by utrzymać konkurencyjność i zgodność z przepisami w 2025 roku.

Producenci miodów pitnych apelują o zmiany

Miód pitny jest jednym z najstarszych napojów alkoholowych, kojarzy się z polską kulturą czasów szlacheckich. Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa apeluje o stosowne zmiany dla producentów miodów pitnych. Czy w Polsce może być boom na miody pitne na podobieństwo tego w USA? 

Wykaz podmiotów podlegających ochronie: 17 spółek strategicznych dla Polski

TVN oraz Polsat dołączą do wykazu firm strategicznych Polski – zapowiedział premier Donald Tusk. Obecnie wykaz ten obejmuje 17 spółek działających w branżach zajmujących się m.in. energetyką, paliwami czy dostawą usług telekomunikacyjnych.

Nowe obowiązki dla przedsiębiorców w związku z GSPR [komentarz ekspercki]

Firmy stoją przed kolejnym wyzwaniem. Od 13 grudnia 2024 roku unijne rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów (GPSR) wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Oznacza to surowsze kontrole i wysokie kary. Czy polskie firmy są na to gotowe? 

REKLAMA

Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

REKLAMA