REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poprawa na rynku pracy

Roman Przasnyski
Główny analityk Gold Finance.

REKLAMA

REKLAMA

Marzec br. był pierwszym od czerwca ub.r. miesiącem, w którym zanotowano wreszcie poprawę na rynku pracy. Stopa bezrobocia w lutym obniżyła się do 12,9 proc. z 13 proc.

Spadek na razie nie jest duży. Można jednak mieć nadzieję, że to początek bardziej trwałej tendencji i że w kolejnych miesiącach będziemy świadkami dalszego zmniejszania się liczby bezrobotnych.

REKLAMA

REKLAMA

W marcu było ich 2 mln 76,7 tys., czyli o prawie 25 tys. mniej niż w lutym. Aż 80 proc. zarejestrowanych bezrobotnych, czyli 1 mln 663 tys. osób pozostawało bez prawa do zasiłku. Liczba osób rejestrujących się po raz pierwszy jako bezrobotni wzrosła w marcu i wyniosła 242,8 tys. wobec 238,8 tys. w lutym. Jednak zdecydowanie większa była liczba tych, którzy z ewidencji bezrobotnych zostali wyłączeni.

Mieści się tu prawie 100 tys. osób, które podjęły pracę oferowaną przez urzędy zatrudnienia i 85 tys. osób, które utraciły status bezrobotnego lub dobrowolnie z niego zrezygnowały. Co ciekawe, największy spadek zatrudnienia odnotowano w regionach niezbyt uprzemysłowionych i charakteryzujących się najwyższą stopą bezrobocia, np. w województwach lubuskim, warmińsko-mazurskim, podlaskim czy lubelskim.

W marcu pracodawcy zgłosili 117,9 tys. ofert zatrudnienia, o prawie 36 tys. więcej niż w lutym. W marcu, po lutowej zapaści, sprzedaż detaliczna zdecydowanie nabrała wigoru.

REKLAMA

W lutym zwiększyła się ona o zaledwie 0,1 proc., zaś w marcu wzrost wyniósł aż 8,7 proc., w porównaniu do marca ubiegłego roku. Był to największy skok od września 2008 r. W porównaniu do lutego sprzedaż była wyższa aż o 21,9 proc. Największą dynamikę zanotowano w sprzedaży paliwa (o 18,4 proc.), leków i kosmetyków (o 22,4 proc.), odzieży i obuwia (o 16,8 proc.) oraz mebli i sprzętu AGD i RTV (o 17,2 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po marcowych danych jest jeszcze zbyt wcześnie, by mówić o trwałej poprawie, jednak można się jej spodziewać. Prawdopodobnie spadek dynamiki sprzedaży detalicznej w dwóch pierwszych miesiącach tego roku miał jedynie przejściowy charakter. Utrzymaniu korzystnych tendencji sprzyja poprawa sytuacji w gospodarce, spadek bezrobocia oraz sięgający 4,8 proc. wzrost wynagrodzeń w firmach. Optymizm konsumentów pokazują także badania przeprowadzone przez Główny Urząd Statystyczny.

Wynika z nich, że wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł w pierwszym kwartale tego roku z minus 25,2 do minus 17,1 punktów, a wyprzedzający wskaźnik ufności zwiększył swoją wartość z minus 38,3 do minus 25,1 punktu. Mierniki te wciąż przyjmują wartości ujemne, jednak widać ich zdecydowaną poprawę.

Bardzo dobre dane napłynęły też dziś z polskiego przemysłu. Nowe zamówienia zwiększyły się w marcu w porównaniu do tego samego miesiąca poprzedniego roku aż o 23,6 proc. W lutym zwiększyły się one o 11,4 proc. Widać więc, że i w tym zakresie mamy do czynienia z bardziej trwałą i wyraźną poprawą sytuacji.

Polecamy: Zatrudnienie.wieszjak.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA