REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych wyniósł w lutym br. 2,9 proc. Mamy więc do czynienia z miłą niespodzianką. Ekonomiści liczyli, że lutowa inflacja sięgnie 3 proc., tymczasem była nieznacznie niższa. To spora ulga po tym, jak w styczniu ceny skoczyły o 3,5 proc. Z podobnie niską inflacją jak w lutym, mieliśmy do czynienia poprzednio w styczniu ubiegłego roku. Wówczas wyniosła ona 2,8 proc.

W lutym najmocniej, bo aż o 8,2 proc. skoczyły w porównaniu do lutego ubiegłego roku ceny usług transportowych, na co wpłynął 14,5 proc. wzrost cen paliwa. O 3,9 proc. zwiększyły się ceny usług hotelarskich i ceny w restauracjach. Niewiele mniej, bo o 3,6 proc. wzrosły ceny żywności, napojów i wyrobów tytoniowych. Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe zdrożały o 7,4 proc.

REKLAMA

Tradycyjnie już tańsza niż przed rokiem była odzież i obuwie. Tym razem spadek cen sięgnął 4,9 proc. O 1,2 proc. obniżyły się ceny usług telekomunikacyjnych.

REKLAMA

Opublikowane dziś dane wskazują, że stopa inflacji zaczyna bardziej wyraźnie spadać. Właśnie takiej tendencji oczekiwała większość ekonomistów. Prezes Narodowego Banku Polskiego, Sławomir Skrzypek, spodziewa się jej spadku nawet do 1,5 proc. w połowie roku.

Tak znaczne obniżenie się tempa wzrostu cen będzie jednak krótkotrwałe, gdyż w pod koniec roku inflacja znów przyciśnie. Wyliczany przez Biuro Inwestycji i Cykli Ekonomicznych Wskaźnik Przyszłej Inflacji, prognozujący zmiany cen z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, rośnie już czwarty miesiąc z rzędu.

Powodem jest wyraźny wzrost stopnia wykorzystania mocy produkcyjnych w firmach. Analitycy BIEC spodziewają się, że w drugiej połowie roku może dojść do wyraźnego wzrostu cen. Coraz większa liczba przedsiębiorców wskazuje na tendencję ich podnoszenia. Rosną koszty działania przedsiębiorstw,  a możliwości ich redukcji zostały już niemal wyczerpane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W lutym Główny Urząd Statystyczny dokonał zmiany udziałów poszczególnych składników, według których wyliczany jest wskaźnik wzrostu cen. Wynika to ze zmian struktury wydatków gospodarstw domowych. Zwiększył się udział wydatków związanych z użytkowaniem mieszkania, kosztów energii, wydatków związanych ze zdrowiem oraz usług gastronomicznych i hotelarskich.

Zmniejszył się udział wydatków na żywność i napoje, odzież i obuwie oraz usługi łączności i transportowe. W związku z tym wielkość styczniowej inflacji skorygowano z 3,6 do 3,5 proc.

Polecamy: Inwestycje.wieszjak.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA