Więcej Polaków korzysta z usług prawników
REKLAMA
REKLAMA
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Millward BrownSMG/KRC na zlecenie Naczelnej Rady Adwokackiej w styczniu i lutym 2010r. do 70 proc. Polaków uważa, że usługi adwokatów, radców prawnych inotariuszy są łatwo dostępne.
REKLAMA
O zwiększającej się dostępności pomocyprawnej świadczy także dynamiczny wzrost ilości prawników – od 2005roku ich liczba wzrosła o 1/3Badania pokazują też, że przytłaczającawiększość społeczeństwa (81 proc.) w ogóle nie korzysta z usługprawnych. Ankietowani przyznają przy tym, że najczęstszą przyczyną jestbrak potrzeby korzystania z prawnika.
REKLAMA
Zaledwie 5 proc. badanychwskazało, że barierą w dostępie do pomocy prawnej są wysokie ceny usługprawnych, a tylko 1 proc. – brak wiedzy o tym, gdzie znaleźćodpowiedniego prawnika.Polacy pytani o profesjonalizm prawników ijakość ich usług prawnych najczęściej wystawiają im wysokie oceny.Pozytywnie wypowiada się o nich 50-60 proc. badanych.
Trzeba przy tymzauważyć, że spora część ankietowanych, bo aż ok. ¼ nie ma zdania w tejkwestii, co łączy się ze zjawiskiem niekorzystania lub rzadkiegokorzystania z usług prawnych przez zdecydowaną większość społeczeństwa.Oznacza to, że osoby które miały do czynienia z adwokatem, radcąprawnym czy notariuszem na ogół są zadowolone z ich usług.
REKLAMA
Odczuwalnaprzez społeczeństwo łatwość dostępu do pomocy prawnej znajdujepotwierdzenie w danych statystycznych zebranych przez Naczelną RadęAdwokacką. Obecnie w Polsce jest ok. 37 700 adwokatów i radcówprawnych, co zbliża Polskę do czołówki państw europejskich pod względemdostępności pomocy prawnej. W 2013 roku, gdy dzisiejsi aplikanciadwokaccy i radcowscy zdobędą uprawnienia zawodowe, liczba prawnikówprzekroczy 50 tys. W ten sposób wejdziemy do pierwszej dziesiątkipaństw europejskich pod względem dostępności pomocy prawnej.Respondencibadania wypowiedzieli się też na temat rządowych planów połączeniazawodów adwokata i radcy prawnego.
Wynika z nich, że tylko 21 proc.ankietowanych popiera ten pomysł. Pozostali (79 proc.) podchodzą dotego najczęściej obojętnie albo są przeciwni.Badanie miało na celupokazanie, jak w oczach społeczeństwa funkcjonuje wymiarsprawiedliwości, a szczególnie zawody prawnicze. W jego efekcie okazałosię, że społeczeństwo dobrze ocenia dostęp do pomocy prawnej, jakośćusług prawniczych ocenia wysoko, mając przy tym dość obojętny stosunekdo kwestii łączenia zawodów prawniczych, czyli stworzenia tzw. NowejAdwokatury.
Tymczasem Minister Sprawiedliwości, przekazując prace nadpołączeniem w ręce samorządów zawodowych, nadal posługiwał sięargumentami o konieczności poprawy dostępu do pomocy prawnej ifachowości usług prawników.Hasło poprawy jakości zawodów prawniczych,pod którym Ministerstwo Sprawiedliwości forsowało do niedawnaproponowaną reformę, nie znajduje potwierdzenia także w opiniach samychzainteresowanych prawników. Jak wynika ze wstępnych wyników badańprzeprowadzonych przez Millward Brown SMG/KRC wśród adwokatów i radcówprawnych, proponowane przez Ministerstwo Sprawiedliwości połączeniezawodów nie poprawi jakości usług prawnych.
Poprawy takiej spodziewasię tylko 19 proc. radców prawnych i zaledwie 5 proc. adwokatów. Ponad80 proc. radców i adwokatów uważa, że o przyszłości ich samorządówzawodowych powinny decydować same samorządy, a nie rząd.Jak wynika zbadań przeprowadzonych przez firmę Millward Brown SMG/KRC na zlecenieNaczelnej Rady Adwokackiej w styczniu i lutym 2010 r. do 70 proc.Polaków uważa, że usługi adwokatów, radców prawnych i notariuszy sąłatwo dostępne. O zwiększającej się dostępności pomocy prawnej świadczytakże dynamiczny wzrost ilości prawników – od 2005 roku ich liczbawzrosła o 1/3.
Badania pokazują też, że przytłaczająca większośćspołeczeństwa (81 proc.) w ogóle nie korzysta z usług prawnych.Ankietowani przyznają przy tym, że najczęstszą przyczyną jest brakpotrzeby korzystania z prawnika.
Zaledwie 5 proc. badanych wskazało, żebarierą w dostępie do pomocy prawnej są wysokie ceny usług prawnych, atylko 1 proc. – brak wiedzy o tym, gdzie znaleźć odpowiedniegoprawnika.Polacy pytani o profesjonalizm prawników i jakość ich usługprawnych najczęściej wystawiają im wysokie oceny.
Zobacz także: Przedsiębiorca w sądzie
REKLAMA
REKLAMA