REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej Polaków korzysta z usług prawników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z badania opinii publicznej Polacy bez trudu mogą uzyskać dostęp do pomocy prawnej. Jednocześnie przeprowadzona analiza ukazuje, że istnieje potrzeba wzmożenia edukacji prawnej społeczeństwa.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Millward BrownSMG/KRC na zlecenie Naczelnej Rady Adwokackiej w styczniu i lutym 2010r. do 70 proc. Polaków uważa, że usługi adwokatów, radców prawnych inotariuszy są łatwo dostępne.

REKLAMA

O zwiększającej się dostępności pomocyprawnej świadczy także dynamiczny wzrost ilości prawników – od 2005roku ich liczba wzrosła o 1/3Badania pokazują też, że przytłaczającawiększość społeczeństwa (81 proc.) w ogóle nie korzysta z usługprawnych. Ankietowani przyznają przy tym, że najczęstszą przyczyną jestbrak potrzeby korzystania z prawnika.

REKLAMA

Zaledwie 5 proc. badanychwskazało, że barierą w dostępie do pomocy prawnej są wysokie ceny usługprawnych, a tylko 1 proc. – brak wiedzy o tym, gdzie znaleźćodpowiedniego prawnika.Polacy pytani o profesjonalizm prawników ijakość ich usług prawnych najczęściej wystawiają im wysokie oceny.Pozytywnie wypowiada się o nich 50-60 proc. badanych.

Trzeba przy tymzauważyć, że spora część ankietowanych, bo aż ok. ¼ nie ma zdania w tejkwestii, co łączy się ze zjawiskiem niekorzystania lub rzadkiegokorzystania z usług prawnych przez zdecydowaną większość społeczeństwa.Oznacza to, że osoby które miały do czynienia z adwokatem, radcąprawnym czy notariuszem na ogół są zadowolone z ich usług.

REKLAMA

Odczuwalnaprzez społeczeństwo łatwość dostępu do pomocy prawnej znajdujepotwierdzenie w danych statystycznych zebranych przez Naczelną RadęAdwokacką. Obecnie w Polsce jest ok. 37 700 adwokatów i radcówprawnych, co zbliża Polskę do czołówki państw europejskich pod względemdostępności pomocy prawnej. W 2013 roku, gdy dzisiejsi aplikanciadwokaccy i radcowscy zdobędą uprawnienia zawodowe, liczba prawnikówprzekroczy 50 tys. W ten sposób wejdziemy do pierwszej dziesiątkipaństw europejskich pod względem dostępności pomocy prawnej.Respondencibadania wypowiedzieli się też na temat rządowych planów połączeniazawodów adwokata i radcy prawnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynika z nich, że tylko 21 proc.ankietowanych popiera ten pomysł. Pozostali (79 proc.) podchodzą dotego najczęściej obojętnie albo są przeciwni.Badanie miało na celupokazanie, jak w oczach społeczeństwa funkcjonuje wymiarsprawiedliwości, a szczególnie zawody prawnicze. W jego efekcie okazałosię, że społeczeństwo dobrze ocenia dostęp do pomocy prawnej, jakośćusług prawniczych ocenia wysoko, mając przy tym dość obojętny stosunekdo kwestii łączenia zawodów prawniczych, czyli stworzenia tzw. NowejAdwokatury.

Tymczasem Minister Sprawiedliwości, przekazując prace nadpołączeniem w ręce samorządów zawodowych, nadal posługiwał sięargumentami o konieczności poprawy dostępu do pomocy prawnej ifachowości usług prawników.Hasło poprawy jakości zawodów prawniczych,pod którym Ministerstwo Sprawiedliwości forsowało do niedawnaproponowaną reformę, nie znajduje potwierdzenia także w opiniach samychzainteresowanych prawników. Jak wynika ze wstępnych wyników badańprzeprowadzonych przez Millward Brown SMG/KRC wśród adwokatów i radcówprawnych, proponowane przez Ministerstwo Sprawiedliwości połączeniezawodów nie poprawi jakości usług prawnych.

Poprawy takiej spodziewasię tylko 19 proc. radców prawnych i zaledwie 5 proc. adwokatów. Ponad80 proc. radców i adwokatów uważa, że o przyszłości ich samorządówzawodowych powinny decydować same samorządy, a nie rząd.Jak wynika zbadań przeprowadzonych przez firmę Millward Brown SMG/KRC na zlecenieNaczelnej Rady Adwokackiej w styczniu i lutym 2010 r. do 70 proc.Polaków uważa, że usługi adwokatów, radców prawnych i notariuszy sąłatwo dostępne. O zwiększającej się dostępności pomocy prawnej świadczytakże dynamiczny wzrost ilości prawników – od 2005 roku ich liczbawzrosła o 1/3.

Badania pokazują też, że przytłaczająca większośćspołeczeństwa (81 proc.) w ogóle nie korzysta z usług prawnych.Ankietowani przyznają przy tym, że najczęstszą przyczyną jest brakpotrzeby korzystania z prawnika.

Zaledwie 5 proc. badanych wskazało, żebarierą w dostępie do pomocy prawnej są wysokie ceny usług prawnych, atylko 1 proc. – brak wiedzy o tym, gdzie znaleźć odpowiedniegoprawnika.Polacy pytani o profesjonalizm prawników i jakość ich usługprawnych najczęściej wystawiają im wysokie oceny. 

Zobacz także: Przedsiębiorca w sądzie

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawnik.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

REKLAMA