REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

cyberatak haker cyberbezpieczeństwo
cyberatak haker cyberbezpieczeństwo
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jakie konkretnie działania, poza podstawowymi środkami bezpieczeństwa, powinna podjąć organizacja, aby lepiej przygotować się na cyberataki?

Paweł Kulpa: Dziś, kiedy cyberataki nie są już tylko abstrakcyjnym zagrożeniem, firmy i instytucje oprócz zabezpieczeń stosowanych od lat powinny przede wszystkim posiadać solidny plan zarządzania cyberbezpieczeństwem. Za taki plan odpowiadać powinna kadra zarządzająca wraz z zespołem wykonawczym. Odpowiedzialność za cyberbezpieczeństwo umieszczona najwyżej jak to możliwe nada tej kwestii odpowiedni priorytet i powinna zapewnić odpowiednie zasoby, które zapewnią organizacji bezpieczeństwo.

REKLAMA

REKLAMA

Plan powinien objąć główne cele dotyczące cyberbezpieczeństwa oraz określać dokładne role i osoby, które odpowiadają za poszczególne działania i realizację ogólnej strategii. Konieczne jest także określenie i wdrożenie procedur dotyczących oceny ryzyka, reagowania na incydenty, podejmowania decyzji oraz raportowania w tym obszarze.

Jakie są najnowsze trendy w cyberatakach na poziomie globalnym? Czy są nowe typy ataków, które zyskały na znaczeniu w ostatnich latach?

Robert Ługowski: Trendy w cyberatakach pojawiają się często jak trendy w technologiach związanych z bezpieczeństwem. Oba obszary uczestniczą w wielkim wyścigu i napędzają się wzajemnie do rozwoju. Ataki stają się nie tylko coraz częstsze, ale i coraz bardziej wyrafinowane. Jeśli chodzi o rodzaj ataków, które się nasiliły w ostatnim czasie, należy koniecznie wspomnieć ransomware. To rodzaj złośliwego oprogramowania, które blokuje dostęp do systemu IT lub uniemożliwia odczyt zapisanych w nim danych, a następnie żąda od ofiary okupu za przywrócenie stanu pierwotnego. Na popularności zyskuje także phishing, czyli metoda oszustwa polegająca na podszywaniu się przestępcy pod osobę lub instytucję. Celem w tym przypadku jest wyłudzenie informacji, zainfekowanie komputera czy szantaż.

Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji, pojawiają się nowe zagrożenia związane z jej wykorzystaniem w atakach. Cyberprzestępcy wykorzystują dziś sztuczną inteligencję do automatyzacji i ulepszania swoich ataków, czyniąc je bardziej wyrafinowanymi i trudniejszymi do wykrycia. Trend ten spowodował m.in. znaczny wzrost częstotliwości i złożoności prób phishingu. Coraz bardziej popularne są tak zwane “deep fake”, czyli wykorzystanie AI do tworzenia materiałów audio czy wideo, mających przekonać zaatakowaną osobę do działań zgodnych z intencją atakującego, jak na przykład zlecenie wykonania pilnego przelewu przez “przełożonego”.

REKLAMA

Jeśli chodzi o źródła ataków, geopolityczna lokalizacja Polski skazuje nas na bycie celem ataków ze strony rosyjskiej. Jak podało Wojsko Obrony Cyberprzestrzeni, Polska jest najbardziej atakowanym krajem na świecie. Celem są nie tylko instytucje, ale także firmy o znaczeniu dla funkcjonowania gospodarki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wideoszkolenie: Procedura korzystania z AI i inne obowiązki pracodawców 2025

Jakie są najbardziej efektywne strategie i technologie w zakresie prewencji i reakcji na ransomware?

Robert Ługowski: Aby skutecznie zapobiegać atakom ransomware i reagować na nie, organizacje powinny przyjąć wielowarstwowe podejście, łączące w sobie najlepsze praktyki, technologie i planowanie strategiczne. Ważne jest regularne tworzenie kopii zapasowych krytycznych danych, aktualizowanie systemu oraz stosowanie silnych środków uwierzytelniania, przede wszystkim uwierzytelnianie wieloskładnikowe. Niezbędne są także regularne szkolenia, aby edukować pracowników na temat ataków i bezpiecznego korzystania z sieci. Warto w ramach takiego szkolenia przeprowadzić symulację ataku.

W powstrzymywaniu potencjalnych naruszeń i ochronie wrażliwych danych dobrze sprawdza się podział sieci na mniejsze segmenty. Warto też stosować model zerowego zaufania, w którym każdy użytkownik musi zostać uwierzytelniony i autoryzowany przed uzyskaniem dostępu do zasobów sieciowych, niezależnie od jego lokalizacji w organizacji lub poza nią. Warto także stosować technologie reagowania na oprogramowanie ransomware, jak np. systemy klasy EDR. Pracownicy powinny korzystać tylko i wyłącznie z zatwierdzonych aplikacji, inne powinny być blokowane.

W przypadku infekcji ransomware bardzo istotny jest czas reakcji, dlatego warto posiadać odpowiednio wyposażoną w narzędzia i procedury wyspecjalizowaną komórkę organizacyjną - Security Operations Center (SOC). W przypadku mniejszych organizacji warto również rozważyć prowadzenie SOC przez podmiot zewnętrzny - jako SOC as a Service.

Jeśli organizacja ma problem z samodzielnym zabezpieczeniem swojego systemu IT, powinna skorzystać z konsultacji profesjonalisty specjalizującego się w cyberbezpieczeństwie, który pomoże w przeprowadzeniu oceny sytuacji i opracowaniu strategii dostosowanej do konkretnej organizacji.

W jaki sposób nowe regulacje wpływają na strategie cyberbezpieczeństwa organizacji?

Paweł Kulpa: Aktualnie trwają prace nad uchwaleniem nowelizacji ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa, która ma za zadanie wzmocnić bezpieczeństwo teleinformatyczne oraz dostosować nasze lokalne prawo do dyrektywy unijnej NIS2. W obecnej wersji ustawa ta obowiązuje od 2018 roku, a 7 lat w obszarze cyberbezpieczeństwa to przepaść, zwłaszcza w obecnej sytuacji geopolitycznej. Co dokładnie się zmieni?

Wiele organizacji będzie musiało dostosować się do nowych zasad, co może stanowić duże wyzwanie. Firmy i instytucje, które dotychczas traktowały cyberbezpieczeństwo z przymrużeniem oka, będą zmuszone szybko przejść w tryb intensywnych przygotowań. Wymagania obejmują m.in. testowanie i ocenę skuteczności zarządzania ryzykiem. Nawet mała organizacja z jednym specjalistą ds. cyberbezpieczeństwa powinna być w stanie sprostać podstawowym zadaniom. Jednak bardziej zaawansowane działania, takie jak reagowanie na incydenty, wymagają wysokiego poziomu świadomości oraz opracowanej wcześniej strategii.

Organizacje będą miały niewiele czasu na przygotowanie się do nadchodzących zmian, które pojawią się szybciej, niż wiele z nich przypuszcza. Mimo jasności co do nowych obowiązków, wiele firm jeszcze nie rozpoczęło działań dostosowawczych. Wśród wymagań znajdzie się systematyczna analiza i ocena zagrożeń w zakresie bezpieczeństwa IT, zapewnienie ciągłości operacyjnej, efektywne zarządzanie kryzysowe oraz zabezpieczenie łańcucha dostaw poprzez weryfikację zgodności dostawców z określonymi standardami. Organizacje będą musiały prowadzić regularną kontrolę podatności na incydenty, przeprowadzać testy penetracyjne oraz symulacje ataków a także w uporządkowany sposób zarządzać uprawnieniami użytkowników.

Dla wielu instytucji będzie to zupełnie nowe wyzwanie, do którego nie są przygotowane, a brak odpowiednich działań może prowadzić do poważnych konsekwencji, zagrażając nie tylko cyberbezpieczeństwu, ale również zdrowiu i życiu obywateli. Szczególną trudność stanowić będzie obowiązek zgłaszania incydentów do centralnej jednostki odpowiedzialnej za koordynację systemu. Każde zdarzenie uznane za poważne będzie wymagało formalnego raportowania. Wymaga to nie tylko wypracowania schematów komunikacji, ale także powtarzalnego procesu i procedur pozwalających na poprawną ocenę zdarzeń w krótkim czasie wynikającym z wymogu regulacyjnego. Przygotowanie i wdrożenie sprawnie działającego procesu bezpieczeństwa adresującego wszystkie te wymagania nie jest możliwe z dnia na dzień. Dlatego konieczne jest podjęcie działań zanim niedostosowanie stanie się palącym problemem.

Jakie są największe wyzwania związane z niedoborem specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa i jak organizacje mogą skutecznie zarządzać tym problemem?

Paweł Kulpa: Niedobór specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa to jeden z najpoważniejszych problemów, z jakimi będą musiały zmierzyć się organizacje, szczególnie w kontekście nadchodzących zmian wynikających z nowelizacji ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Problem jest szczególnie dotkliwy, ponieważ mamy niedobór ekspertów i lukę kompetencyjną na lokalnym rynku.

Ustawa będzie nakładała na organizacje szereg nowych wymagań, takich jak systematyczna analiza ryzyka, zarządzanie kryzysowe, zabezpieczenie łańcucha dostaw czy regularne testy penetracyjne. Bez odpowiednio przeszkolonych specjalistów te działania stają się trudne do wykonania, co będzie zwiększało ryzyko incydentów i sankcji. Nowe przepisy będą wymagały zgłaszania poważnych incydentów do centralnej jednostki. Brak wykwalifikowanych ekspertów może opóźnić reakcję na zagrożenia, narażając organizacje na dalsze szkody.

Jak organizacje mogą sobie z tym radzić? Powinny rozwijać programy szkoleniowe dla obecnych pracowników, podnosząc ich kompetencje w zakresie cyberbezpieczeństwa. Warto także inwestować we współpracę z uczelniami technicznymi oraz organizowanie staży mogących pomóc w budowaniu bazy młodych specjalistów.

Należy też przyjrzeć się procesom i możliwościom wewnątrz organizacji, być może okaże się, że realizację części zadań związanych z cyberbezpieczeństwem jak np. szkolenia pracowników, administracja narzędziami może być realizowane przez dział HR lub dział IT z zachowaniem nadzoru przez dział bezpieczeństwa. Kluczowe jest natomiast zachowanie jednolitej odpowiedzialności za całość działań w komórce odpowiedzialnej za cyberbezpieczeństwo organizacji.

Paweł Kulpa

Źródło zewnętrzne

Robert Ługowski

Źródło zewnętrzne

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA