REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Licencjonowanie praw własności intelektualnej

shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli firma posiada prawa własności intelektualnej, może uprawnić inną osobę prawną do korzystania z nich, czyli „udzielić licencji" na korzystanie z własności intelektualnej.

Jak negocjować umowę licencyjną lub umowę przeniesienia praw

W niektórych przypadkach przydatne może być zachowanie poufności niektórych informacji, takich jak:

REKLAMA

  •     element danej własności intelektualnej, np. technologia, na którą nie złożono jeszcze wniosku patentowego, albo inna tajemnica handlowa
  •     sama umowa licencyjna lub umowa przeniesienia praw, szczególnie jej aspekty finansowe.

W tym celu należy zawrzeć umowę poufności z potencjalnym licencjobiorcą lub następcą prawnym.

Możesz również dokonać oceny swoich zasobów własności intelektualnej, poddając je audytowi własności intelektualnej. Takie badanie due diligence stanowi pogłębioną analizę w zakresie wszystkich aspektów praw własności intelektualnej.

Udzielanie licencji na swoje prawa własności intelektualnej

REKLAMA

Prawa własności intelektualnej można przekazać innemu podmiotowi (licencjobiorcy) umową licencyjną, która umożliwi mu korzystanie z własności intelektualnej. Można udzielić licencji jednej osobie („licencja wyłączna") lub kilku. Jeżeli firma udzieli kilku licencji, mogą one być otwarte lub ograniczone do konkretnych sektorów lub terytoriów.

W zamian firma otrzymuje, jako licencjodawca, zapłatę za zezwolenie na korzystanie z własności intelektualnej, zwykle w formie opłat licencyjnych określonych jako wartość procentowa sprzedaży. Można również ograniczyć zakres korzystania z własności intelektualnej (do danego terytorium, danej dziedziny itp.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takim przypadku licencjodawca:

  •     zachowuje prawo własności intelektualnej, nie następuje więc przeniesienie praw
  •     pozostaje odpowiedzialny za zachowanie (oraz, w razie potrzeby, za ochronę prawną) tych praw własności intelektualnej.

Umowy licencyjne muszą być sporządzone z pomocą prawników i specjalistów ds. praw własności intelektualnej, jednak przed podpisaniem umowy trzeba ustalić niektóre zasadnicze kwestie.

Jak zawrzeć umowę licencyjną?

Minimalne wymogi zawarcia umowy licencyjnej:

  •     umowa musi być zawarta na piśmie
  •     umowa musi jasno stanowić, których dokładnie praw własności intelektualnej dotyczy
  •     trzeba określić datę rozpoczęcia, okres obowiązywania i datę rozwiązania umowy
  •     umowa musi określać uzgodnioną rekompensatę finansową, którą licencjobiorca płaci licencjodawcy (np. ewentualną kwotę ryczałtową, tantiemy itp.)
  •     trzeba określić, czy umowa ma charakter wyłączny czy niewyłączny
  •     trzeba określić wszystkie dozwolone warunki korzystania z prawa własności intelektualnej
  •     trzeba określić terytorium, na którym licencjobiorca może korzystać z prawa własności intelektualnej.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA