REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Licencjonowanie praw własności intelektualnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szymon Glonek
Szymon Glonek
Absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych oraz Podyplomowych Studiów Psychologii Zachowań Rynkowych na Uniwersytecie Warszawskim.
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli firma posiada prawa własności intelektualnej, może uprawnić inną osobę prawną do korzystania z nich, czyli „udzielić licencji" na korzystanie z własności intelektualnej.

Jak negocjować umowę licencyjną lub umowę przeniesienia praw

W niektórych przypadkach przydatne może być zachowanie poufności niektórych informacji, takich jak:

REKLAMA

REKLAMA

  •     element danej własności intelektualnej, np. technologia, na którą nie złożono jeszcze wniosku patentowego, albo inna tajemnica handlowa
  •     sama umowa licencyjna lub umowa przeniesienia praw, szczególnie jej aspekty finansowe.

W tym celu należy zawrzeć umowę poufności z potencjalnym licencjobiorcą lub następcą prawnym.

Możesz również dokonać oceny swoich zasobów własności intelektualnej, poddając je audytowi własności intelektualnej. Takie badanie due diligence stanowi pogłębioną analizę w zakresie wszystkich aspektów praw własności intelektualnej.

Udzielanie licencji na swoje prawa własności intelektualnej

Prawa własności intelektualnej można przekazać innemu podmiotowi (licencjobiorcy) umową licencyjną, która umożliwi mu korzystanie z własności intelektualnej. Można udzielić licencji jednej osobie („licencja wyłączna") lub kilku. Jeżeli firma udzieli kilku licencji, mogą one być otwarte lub ograniczone do konkretnych sektorów lub terytoriów.

REKLAMA

W zamian firma otrzymuje, jako licencjodawca, zapłatę za zezwolenie na korzystanie z własności intelektualnej, zwykle w formie opłat licencyjnych określonych jako wartość procentowa sprzedaży. Można również ograniczyć zakres korzystania z własności intelektualnej (do danego terytorium, danej dziedziny itp.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takim przypadku licencjodawca:

  •     zachowuje prawo własności intelektualnej, nie następuje więc przeniesienie praw
  •     pozostaje odpowiedzialny za zachowanie (oraz, w razie potrzeby, za ochronę prawną) tych praw własności intelektualnej.

Umowy licencyjne muszą być sporządzone z pomocą prawników i specjalistów ds. praw własności intelektualnej, jednak przed podpisaniem umowy trzeba ustalić niektóre zasadnicze kwestie.

Jak zawrzeć umowę licencyjną?

Minimalne wymogi zawarcia umowy licencyjnej:

  •     umowa musi być zawarta na piśmie
  •     umowa musi jasno stanowić, których dokładnie praw własności intelektualnej dotyczy
  •     trzeba określić datę rozpoczęcia, okres obowiązywania i datę rozwiązania umowy
  •     umowa musi określać uzgodnioną rekompensatę finansową, którą licencjobiorca płaci licencjodawcy (np. ewentualną kwotę ryczałtową, tantiemy itp.)
  •     trzeba określić, czy umowa ma charakter wyłączny czy niewyłączny
  •     trzeba określić wszystkie dozwolone warunki korzystania z prawa własności intelektualnej
  •     trzeba określić terytorium, na którym licencjobiorca może korzystać z prawa własności intelektualnej.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

REKLAMA