REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Handel detaliczny w praktyce. Co trzeci produkt jest na swoim miejscu

Subskrybuj nas na Youtube
Image Recognition
Image Recognition
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wg ekspertów specjalizujących się w merchandisingu, tylko co trzeci produkt (29 proc.) znajduje się tam, gdzie chce producent. Image Recognition - technologia rozpoznawania obrazu – to innowacyjny sposób na stałą kontrolę standardu ekspozycyjnego, określonego w umowie między producentem a właścicielem sklepu.

Ekspozycja ważna dla konsumentów i producentów 

Dlaczego odpowiednia lokalizacja produktu jest tak istotna? Ponieważ to, co klienci widzą w sklepie, ma fundamentalny wpływ na decyzje zakupowe. Ekspozycja to także ważny element wizerunku marki oraz wizytówka producenta w punkcie sprzedaży. To również sprawdzony sposób na skuteczną sprzedaż i utrzymanie pozycji na rynku. Dlatego firmy powinny posiadać własne reguły dotyczące merchandisingu, wpisane w strategię sprzedażową i realizować je wraz z partnerami, czyli właścicielami punktów sprzedaży. 

REKLAMA

Czy producent ma wgląd w ekspozycję produktu na półce?  

REKLAMA

W jaki sposób producenci mogą sprawdzić, jak wygląda realizacja ich ustaleń dotyczących ekspozycji w punktach sprzedaży? Jeszcze do niedawna główną metodą była weryfikacja regałów podczas standardowej, cyklicznej wizyty przedstawiciela handlowego. Ten na miejscu weryfikował punkt po punkcie zgodność ekspozycji z ustalonym schematem. Ewentualnie handlowiec robił zdjęcie, które po jakimś czasie było sprawdzane. Było to szczególnie czasochłonne, jeśli musiał sprawdzić dużą liczbę SKU. W takim modelu nie dość, że weryfikacja nie była doskonała, to jeszcze wszelkie nieprawidłowości były zgłaszane nawet po kilku tygodniach od wizyty. 

– Jednym z największych wyzwań związanych z merchandisingiem jest weryfikacja i utrzymanie standardów w punktach sprzedaży – tłumaczy Grzegorz Dembicki, Business Development Director z firmy Sagra Technology – Wizyty przedstawicieli handlowych są wykonywane w określonych cyklach. Odpowiednie zadbanie o ekspozycję zwykle wymaga odniesienia do uzgodnień kontraktowych z detalistą. Bardzo często właściciel sklepu nawet nie wie, że ekspozycja nie spełnia wymagań zapisanych w umowie, bo otrzymuje raport z kilkutygodniowym opóźnieniem. Technologia rozpoznawania obrazu umożliwia stworzenie systemu, w którym wyniki oceny ekspozycji są weryfikowane na bieżąco, a producent oraz właściciel sklepu mogą szybko zareagować w razie nieprawidłowości. W dodatku wszystkie informacje są rzetelne, pewne i dostępne na bieżąco. Dokładność weryfikacji zdjęć ekspozycji - dostępności produktów i spełnienia standardów merchandisingowych w naszym systemie, to minimum 98 proc. – dodaje.  

Rozpoznawanie obrazu pozwala przedstawicielom handlowym zaoszczędzić czas podczas wizyt. Poprawia ekspozycję i wpływa na poprawę wyników handlowych. Wszyscy zainteresowani mają wgląd do danych na temat bieżącego stanu ekspozycji nie tylko w określonym punkcie sprzedaży, ale w całej sieci. Dzięki temu pracują na rzetelnych i aktualnych danych. Wiarygodne dane wpływają na poprawność zgodności rozliczeń oraz wypłatę zasadnych kwot z kontraktów. Warto dodać, że zdjęcia z udziałem klientów, którzy przypadkiem znajdą się w pobliżu ekspozycji, nie zostaną przez system przetworzone. To bardzo ważna informacja w kontekście przepisów RODO.

Monitorowanie całego rynku 

Dla producentów ważna jest nie tylko ekspozycja produktów. Istotny jest szerszy kontekst, czyli usytuowanie danych wyrobów w całej kategorii produktowej, ze szczególnym uwzględnieniem bezpośredniej konkurencji. Technologia rozpoznawania obrazu, po odpowiednim przygotowaniu, może zatem nie tylko wyłapywać błędy w ekspozycji i informować o nich na bieżąco. Umożliwia również monitoring całej kategorii w punkcie sprzedaży, dzięki czemu producenci mają informację również o tym, jak funkcjonuje konkurencja. Jak zatem wdrożyć technologię rozpoznawania obrazu w sklepie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Image Recognition w szczegółach 

REKLAMA

– Zaczynamy od określenia zasad, standardów dotyczących ekspozycji. Mogą być różne w zależności od kategorii kontrahenta. Na podstawie oczekiwań i ustalonych KPI producenta dostosowywana jest technologia. Polega to na zbudowaniu sieci neuronowej, która później będzie znajdowała na zdjęciu określone produkty. Mogą to być zarówno najważniejsze produkty, jak i wyroby konkurencji, wtedy gromadzona wiedza będzie jeszcze cenniejsza. System, nauczony, aby wyłapywać również produkty konkurencji, daje dużo więcej informacji, choćby mierzy udziały w „półce” – tłumaczy Grzegorz Dembicki i dodaje: – Określamy, jak ma wyglądać ekspozycja, jak dokładnie produkty mają być ustawione, w jakim sąsiedztwie, w jakiej liczbie „face”. Wychwycenie nieścisłości i powiadomienie w czasie rzeczywistym pracownika lub właściciela sklepu pozwala szybko poprawić jakość ekspozycji oraz efektywność biznesową. 

Image recognition dla niektórych brzmi nieco jak sciencie fiction, ale rzeczywiście już funkcjonuje. Główne korzyści, czyli odciążenie przedstawicieli handlowych, praca na rzetelnych danych czy automatyzacja monitoringu to jeszcze nie wszystko. Testy pokazują szereg wymiernych plusów wdrożenia: rosnące wskaźniki pokazujące zgodność ekspozycji ze standardem (notowane są wzrosty od 20 do ponad 80 proc.), czytelność rozliczeń kontraktowych, wzrost rozpoznawalności produktów i sprzedaży oraz automatyzacja zamówień.

Źródło: Sagra Technology

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

REKLAMA

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

REKLAMA