REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Handel detaliczny w praktyce. Co trzeci produkt jest na swoim miejscu

Image Recognition
Image Recognition
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wg ekspertów specjalizujących się w merchandisingu, tylko co trzeci produkt (29 proc.) znajduje się tam, gdzie chce producent. Image Recognition - technologia rozpoznawania obrazu – to innowacyjny sposób na stałą kontrolę standardu ekspozycyjnego, określonego w umowie między producentem a właścicielem sklepu.

Ekspozycja ważna dla konsumentów i producentów 

Dlaczego odpowiednia lokalizacja produktu jest tak istotna? Ponieważ to, co klienci widzą w sklepie, ma fundamentalny wpływ na decyzje zakupowe. Ekspozycja to także ważny element wizerunku marki oraz wizytówka producenta w punkcie sprzedaży. To również sprawdzony sposób na skuteczną sprzedaż i utrzymanie pozycji na rynku. Dlatego firmy powinny posiadać własne reguły dotyczące merchandisingu, wpisane w strategię sprzedażową i realizować je wraz z partnerami, czyli właścicielami punktów sprzedaży. 

REKLAMA

Czy producent ma wgląd w ekspozycję produktu na półce?  

REKLAMA

W jaki sposób producenci mogą sprawdzić, jak wygląda realizacja ich ustaleń dotyczących ekspozycji w punktach sprzedaży? Jeszcze do niedawna główną metodą była weryfikacja regałów podczas standardowej, cyklicznej wizyty przedstawiciela handlowego. Ten na miejscu weryfikował punkt po punkcie zgodność ekspozycji z ustalonym schematem. Ewentualnie handlowiec robił zdjęcie, które po jakimś czasie było sprawdzane. Było to szczególnie czasochłonne, jeśli musiał sprawdzić dużą liczbę SKU. W takim modelu nie dość, że weryfikacja nie była doskonała, to jeszcze wszelkie nieprawidłowości były zgłaszane nawet po kilku tygodniach od wizyty. 

– Jednym z największych wyzwań związanych z merchandisingiem jest weryfikacja i utrzymanie standardów w punktach sprzedaży – tłumaczy Grzegorz Dembicki, Business Development Director z firmy Sagra Technology – Wizyty przedstawicieli handlowych są wykonywane w określonych cyklach. Odpowiednie zadbanie o ekspozycję zwykle wymaga odniesienia do uzgodnień kontraktowych z detalistą. Bardzo często właściciel sklepu nawet nie wie, że ekspozycja nie spełnia wymagań zapisanych w umowie, bo otrzymuje raport z kilkutygodniowym opóźnieniem. Technologia rozpoznawania obrazu umożliwia stworzenie systemu, w którym wyniki oceny ekspozycji są weryfikowane na bieżąco, a producent oraz właściciel sklepu mogą szybko zareagować w razie nieprawidłowości. W dodatku wszystkie informacje są rzetelne, pewne i dostępne na bieżąco. Dokładność weryfikacji zdjęć ekspozycji - dostępności produktów i spełnienia standardów merchandisingowych w naszym systemie, to minimum 98 proc. – dodaje.  

Rozpoznawanie obrazu pozwala przedstawicielom handlowym zaoszczędzić czas podczas wizyt. Poprawia ekspozycję i wpływa na poprawę wyników handlowych. Wszyscy zainteresowani mają wgląd do danych na temat bieżącego stanu ekspozycji nie tylko w określonym punkcie sprzedaży, ale w całej sieci. Dzięki temu pracują na rzetelnych i aktualnych danych. Wiarygodne dane wpływają na poprawność zgodności rozliczeń oraz wypłatę zasadnych kwot z kontraktów. Warto dodać, że zdjęcia z udziałem klientów, którzy przypadkiem znajdą się w pobliżu ekspozycji, nie zostaną przez system przetworzone. To bardzo ważna informacja w kontekście przepisów RODO.

Monitorowanie całego rynku 

Dla producentów ważna jest nie tylko ekspozycja produktów. Istotny jest szerszy kontekst, czyli usytuowanie danych wyrobów w całej kategorii produktowej, ze szczególnym uwzględnieniem bezpośredniej konkurencji. Technologia rozpoznawania obrazu, po odpowiednim przygotowaniu, może zatem nie tylko wyłapywać błędy w ekspozycji i informować o nich na bieżąco. Umożliwia również monitoring całej kategorii w punkcie sprzedaży, dzięki czemu producenci mają informację również o tym, jak funkcjonuje konkurencja. Jak zatem wdrożyć technologię rozpoznawania obrazu w sklepie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Image Recognition w szczegółach 

REKLAMA

– Zaczynamy od określenia zasad, standardów dotyczących ekspozycji. Mogą być różne w zależności od kategorii kontrahenta. Na podstawie oczekiwań i ustalonych KPI producenta dostosowywana jest technologia. Polega to na zbudowaniu sieci neuronowej, która później będzie znajdowała na zdjęciu określone produkty. Mogą to być zarówno najważniejsze produkty, jak i wyroby konkurencji, wtedy gromadzona wiedza będzie jeszcze cenniejsza. System, nauczony, aby wyłapywać również produkty konkurencji, daje dużo więcej informacji, choćby mierzy udziały w „półce” – tłumaczy Grzegorz Dembicki i dodaje: – Określamy, jak ma wyglądać ekspozycja, jak dokładnie produkty mają być ustawione, w jakim sąsiedztwie, w jakiej liczbie „face”. Wychwycenie nieścisłości i powiadomienie w czasie rzeczywistym pracownika lub właściciela sklepu pozwala szybko poprawić jakość ekspozycji oraz efektywność biznesową. 

Image recognition dla niektórych brzmi nieco jak sciencie fiction, ale rzeczywiście już funkcjonuje. Główne korzyści, czyli odciążenie przedstawicieli handlowych, praca na rzetelnych danych czy automatyzacja monitoringu to jeszcze nie wszystko. Testy pokazują szereg wymiernych plusów wdrożenia: rosnące wskaźniki pokazujące zgodność ekspozycji ze standardem (notowane są wzrosty od 20 do ponad 80 proc.), czytelność rozliczeń kontraktowych, wzrost rozpoznawalności produktów i sprzedaży oraz automatyzacja zamówień.

Źródło: Sagra Technology

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska prezydencja w UE 2025: priorytety przedsiębiorców to m.in. wzmocnienie i ochrona jednolitego rynku UE w związku z rosnącą rolą Chin i wyborami prezydenckimi w USA

Już z początkiem 2025 roku Polska obejmie prezydencję w Radzie UE. Przedsiębiorcy widzą w tym szanse na kształtowanie unijnej polityki, wspieranie jednolitego rynku oraz odpowiedź na wyzwania związane z globalną konkurencją, rosnącą rolą Chin i zmianami politycznymi w USA. Wśród priorytetów są zwiększenie konkurencyjności UE, bezpieczeństwo energetyczne i poszerzenie Unii o Ukrainę i Mołdawię.

Regulacje ESG w transporcie. Z czym to się wiąże?

Branża TSL nie ma łatwo. Firmy z tego sektora muszą zmierzyć się z nowymi wymogami regulacyjnymi i raportowymi – ESG (Environmental, Social, Governance). Chodzi o poprawę standardów środowiskowych, społecznych i zarządzania korporacyjnego. Któe regulacje już są w Europie obowiązkowe, a na które jeszcze czekamy? I najważniejsze - ile trzeba na to wydać i co grozi za ignorowanie tych zmian? 

Na jakie reformy czeka rynek pracy?

Przedsiębiorcy oczekują większego wsparcia od rządu, zwłaszcza w kwestii aktywizacji grup niedoreprezentowanych na rynku pracy. Chcieliby również zmniejszenia kosztów zatrudnienia i zapewnienia dostępu do kandydatów z państw trzecich. Nawołują także do stworzenia warunków sprzyjających rozwojowi kompetencji i kwalifikacji zawodowych. 

Maksymalizacja bezpieczeństwa: Dlaczego oprogramowanie on-premise ma kluczowe znaczenie w świecie zdominowanym przez SaaS?

Jak wynika z szacunków Gartnera, już za 3 lata aż 75 proc. przedsiębiorstw będzie traktować tworzenie kopii zapasowych aplikacji typu SaaS (Oprogramowanie jako Usługa) jako wymóg krytyczny. Jeszcze w tym roku było to 15 proc . Ta istotna różnica wynika z oceny ryzyka. O ile oprogramowanie dostępne w modelu SaaS jest coraz częstszym wyborem organizacji na całym świecie, kluczowe staje się zapewnienie, że przechowywane tam dane są zarówno dobrze chronione, jak i możliwe do odzyskania. W tym kontekście zasadne może być pytanie o dostępne alternatywy, a zwłaszcza możliwość korzystania z tradycyjnego oprogramowania on-premise, które jest instalowane i zarządzane lokalnie.

REKLAMA

3 cechy innowacyjnego przedsiębiorstwa. Jak ważna jest ochrona środowiska? [WYWIAD]

Co dziś często przesądza o wyborze kontrahenta? Jak ważna jest ochrona środowiska w świecie biznesu? Jakie proste rozwiązania mogą wprowadzić wszystkie przedsiębiorstwa branży ogrodniczej? O 3 głównych cechach innowacyjności opowiada członek zarządu przedsiębiorstwa W.Legutko, Adam Legutko.

Jak chronić firmowe pieniądze przez utratą wartości

Wielu przedsiębiorców zastanawia się jak uchronić swój kapitał w czasach wysokiej inflacji. Podobnie jak oni, ich pieniądze powinny pracować. Bank Pekao ma propozycję dla prowadzących działalność gospodarczą, spółkę cywilną lub osobową z uproszczoną księgowością, pozwalającą łączyć wysokie oprocentowanie z elastycznością

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni?

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni? Szacuje się, że z tego rozwiązania skorzysta ok. 2,4 mln przedsiębiorców. Rada ministrów przyjęła projekt nowelizacji.

Prognozy na 2025 rok: jakie trendy będą kształtować przyszłość biznesu e-commerce?

Jakie trendy ukształtują branżę e-commerce w nadchodzącym 2025 roku? Jakie narzędzia powinny wykorzystać firmy, żeby się rozwijać?

REKLAMA

InPost Pay – rewolucyjna usługa dla Twojego e-sklepu

W dobie ogromnej konkurencji na rynku e-commerce kluczem do sukcesu jest wyróżnienie się i zwiększenie wygody zakupów dla klientów. InPost Pay to rozwiązanie, które może odmienić oblicze Twojego sklepu internetowego, pomagając zwiększyć konwersję dzięki nowoczesnym udogodnieniom. Dowiedz się, dlaczego warto wdrożyć tę usługę i co możesz dzięki niej zyskać!

Wakacje składkowe 2024 tylko za grudzień. Wniosek trzeba złożyć już w listopadzie

Z wakacji składkowych w 2024 roku można skorzystać już tylko za grudzień. Natomiast wniosek trzeba złożyć już w listopadzie. Państwo opłaci składki za jeden miesiąc za mikroprzedsiębiorców i komorników sądowych. Jakie warunki trzeba spełnić?

REKLAMA