REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest ESG? Oszczędności firmy i korzyść dla środowiska w jednym

Subskrybuj nas na Youtube
ESG (Environmental, Social and Governance)
ESG (Environmental, Social and Governance)
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

ESG (Environmental, Social and Governance) to jeden z obszarów pozafinansowej oceny przedsiębiorstw, w skład której wchodzi ocena kwestia emisji gazów cieplarnianych i redukcji zużycia energii. Wiele firm podejmuje w tym kierunku tylko pozorne działania (tzw. greenwashing). UOKiK zidentyfikował greenwashing w kilku dużych przedsiębiorstwach.

Biznes to nie tylko część środowiska finansowego. Czym jest raportowanie niefinansowe?

REKLAMA

ESG ma określać oddziaływanie biznesu na środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny. Podejmowanie działań w tym zakresie wzbudziło ogromne zainteresowanie wśród wielu firm, ponieważ może dawać przewagę konkurencyjną i budować wizerunek przedsiębiorstwa jako świadomego, odpowiedzialnego środowiskowo i społecznie. Warto wiedzieć, że raportowanie niefinansowe jest dziś obowiązkowe dla dużych firm, zatrudniających ponad 500 pracowników i spełniający jeden z warunków: 85 mln zł sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego lub 170 mln zł przychodów netto ze sprzedaży za dany rok obrotowy. Już za trzy lata obowiązek ten obejmie kolejną grupę firm – zatrudniających powyżej 250 osób, z 20 mln euro sumy aktywów bądź 40 mln euro przychodów ze sprzedaży netto.

REKLAMA

Niektórzy przedsiębiorcy obawiają się jednak, że wdrożenie faktycznych zmian może wiązać się z dużymi kosztami lub barierą technologiczną, a tym samym negatywnie wpłynąć na wyniki finansowe. Jednak nic bardziej mylnego. Dobrym rozwiązaniem na aktywną politykę ESG w obszarze środowiskowym jest opracowanie strategii zeroemisyjnej i jej wdrożenie, opracowanie strategii faktycznej redukcji zużycia energii i emisji. Pozwoli to nie tylko realnie obniżyć emisję gazów cieplarnianych do atmosfery, bez ryzyka podejmowania działań ocenianych jako greenwashing, lecz także niemal od razu korzystać z mniejszych kosztów wynikających z redukcji zużycia energii. Jej wdrożenie zazwyczaj obejmuje modernizację procesów technologicznych i wytwarzania energii lub przejście na zielone źródła.

Jak wygląda strategia zeroemisyjna? 

Opracowanie zawiera przede wszystkim rekomendacje technicznych działań redukujących emisje. Proponowane są w nim m.in. inwestycje pomagające ograniczyć emisję, w tym modernizacje źródeł zasilania obejmujące odnawialne lub niskoemisyjne źródła energii. Strategia jest opracowywana przez specjalistów, jednak zawsze w ścisłej współpracy z przedsiębiorstwem. Uwzględniane są w niej bowiem plany rozwoju sprzedaży bądź produkcji. 

Proste działania również dają efekt  

REKLAMA

W wielu przypadkach nawet firmy o dużej skali działalności nie wdrożyły jeszcze stosunkowo prostych zmian, jak na przykład modernizacja oświetlenia czy usunięcie nieszczelności w instalacjach sprężonego powietrza. Znaczne redukcje emisji przynoszą odzyski ciepła z procesów – m.in. zagospodarowanie strumieni energii o zbyt niskiej temperaturze tak, aby ponownie użyć je w procesach. Zawsze warto również przeanalizować możliwości w obszarze modernizacji źródeł zasilania, w tym możliwości zmiany paliw.

– (…) dalsze kroki służące zastosowaniu źródeł odnawialnych, przejściu na mniej emisyjne paliwa, a także zwiększeniu elastyczności w obszarze produkcji energii elektrycznej – tłumaczy Piotr Danielski, wiceprezes firmy DB Energy. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Synergia wielu rozwiązań dla ekologicznych oszczędności 

Dobrym pomysłem dla firm jest łączenie w jednej modernizacji kilku typowych rozwiązań, celem zwiększenia efektu energetycznego. Same odzyski ciepła mogą mieć zbyt niskie parametry do wykorzystania w procesie. Warto wówczas skorzystać z pomp ciepła. W tym przypadku, w zależności od potrzeb, z niskotemperaturowych pomp można uzyskać parę nawet do 80 stopni, a z wysokotemperaturowych (przy tych samych parametrach zasilania) – parę o temperaturze 180 stopni i ciśnieniu 8 barów.

–  (…) bardzo duże odzyski ciepła z pompami wysokotemperaturowymi. Dzięki temu możliwe jest odzyskanie ciepła służącego do produkcji pary w ilości około 40 ton/h. Wykorzystanie pomp ciepła powoduje, że jesteśmy w stanie wyłączyć źródła energii zasilane gazem. To bardzo istotne ze względu na emisję gazów cieplarnianych. Można wówczas wykorzystać źródła odnawialne, aby energia służąca do zasilania była zeroemisyjna – komentuje Danielski.

Strategia zeroemisyjna to krok w stronę przewagi konkurencyjnej

W poszukiwaniu sposobów na wdrożenie ESG do firmy warto sięgnąć po opracowanie strategii zeroemisyjnej, zawierającej działania faktycznej redukcji zużycia energii i emisji, udokumentowane w formie audytu, z wyliczeniami zgodnymi z obowiązującymi wytycznymi. Ta, przygotowana na podstawie opomiarowanych danych przedsiębiorstwa przez profesjonalistów, a następnie konsekwentnie wdrażana, może faktycznie przyczyniać się do wzrostu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, przynieść znaczące oszczędności i pozwolić wejść na drogę do neutralności klimatycznej. Dopiero takie działania możemy bezpiecznie komunikować klientom, bez narażenia się na wysokie kary ze strony UOKiK i utratę reputacji.

Źródło: DB Energy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA