Czym jest ESG? Oszczędności firmy i korzyść dla środowiska w jednym
REKLAMA
REKLAMA
- Biznes to nie tylko część środowiska finansowego. Czym jest raportowanie niefinansowe?
- Jak wygląda strategia zeroemisyjna?
- Proste działania również dają efekt
- Synergia wielu rozwiązań dla ekologicznych oszczędności
- Strategia zeroemisyjna to krok w stronę przewagi konkurencyjnej
Biznes to nie tylko część środowiska finansowego. Czym jest raportowanie niefinansowe?
REKLAMA
ESG ma określać oddziaływanie biznesu na środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny. Podejmowanie działań w tym zakresie wzbudziło ogromne zainteresowanie wśród wielu firm, ponieważ może dawać przewagę konkurencyjną i budować wizerunek przedsiębiorstwa jako świadomego, odpowiedzialnego środowiskowo i społecznie. Warto wiedzieć, że raportowanie niefinansowe jest dziś obowiązkowe dla dużych firm, zatrudniających ponad 500 pracowników i spełniający jeden z warunków: 85 mln zł sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego lub 170 mln zł przychodów netto ze sprzedaży za dany rok obrotowy. Już za trzy lata obowiązek ten obejmie kolejną grupę firm – zatrudniających powyżej 250 osób, z 20 mln euro sumy aktywów bądź 40 mln euro przychodów ze sprzedaży netto.
REKLAMA
Niektórzy przedsiębiorcy obawiają się jednak, że wdrożenie faktycznych zmian może wiązać się z dużymi kosztami lub barierą technologiczną, a tym samym negatywnie wpłynąć na wyniki finansowe. Jednak nic bardziej mylnego. Dobrym rozwiązaniem na aktywną politykę ESG w obszarze środowiskowym jest opracowanie strategii zeroemisyjnej i jej wdrożenie, opracowanie strategii faktycznej redukcji zużycia energii i emisji. Pozwoli to nie tylko realnie obniżyć emisję gazów cieplarnianych do atmosfery, bez ryzyka podejmowania działań ocenianych jako greenwashing, lecz także niemal od razu korzystać z mniejszych kosztów wynikających z redukcji zużycia energii. Jej wdrożenie zazwyczaj obejmuje modernizację procesów technologicznych i wytwarzania energii lub przejście na zielone źródła.
Jak wygląda strategia zeroemisyjna?
Opracowanie zawiera przede wszystkim rekomendacje technicznych działań redukujących emisje. Proponowane są w nim m.in. inwestycje pomagające ograniczyć emisję, w tym modernizacje źródeł zasilania obejmujące odnawialne lub niskoemisyjne źródła energii. Strategia jest opracowywana przez specjalistów, jednak zawsze w ścisłej współpracy z przedsiębiorstwem. Uwzględniane są w niej bowiem plany rozwoju sprzedaży bądź produkcji.
Proste działania również dają efekt
REKLAMA
W wielu przypadkach nawet firmy o dużej skali działalności nie wdrożyły jeszcze stosunkowo prostych zmian, jak na przykład modernizacja oświetlenia czy usunięcie nieszczelności w instalacjach sprężonego powietrza. Znaczne redukcje emisji przynoszą odzyski ciepła z procesów – m.in. zagospodarowanie strumieni energii o zbyt niskiej temperaturze tak, aby ponownie użyć je w procesach. Zawsze warto również przeanalizować możliwości w obszarze modernizacji źródeł zasilania, w tym możliwości zmiany paliw.
– (…) dalsze kroki służące zastosowaniu źródeł odnawialnych, przejściu na mniej emisyjne paliwa, a także zwiększeniu elastyczności w obszarze produkcji energii elektrycznej – tłumaczy Piotr Danielski, wiceprezes firmy DB Energy.
Synergia wielu rozwiązań dla ekologicznych oszczędności
Dobrym pomysłem dla firm jest łączenie w jednej modernizacji kilku typowych rozwiązań, celem zwiększenia efektu energetycznego. Same odzyski ciepła mogą mieć zbyt niskie parametry do wykorzystania w procesie. Warto wówczas skorzystać z pomp ciepła. W tym przypadku, w zależności od potrzeb, z niskotemperaturowych pomp można uzyskać parę nawet do 80 stopni, a z wysokotemperaturowych (przy tych samych parametrach zasilania) – parę o temperaturze 180 stopni i ciśnieniu 8 barów.
– (…) bardzo duże odzyski ciepła z pompami wysokotemperaturowymi. Dzięki temu możliwe jest odzyskanie ciepła służącego do produkcji pary w ilości około 40 ton/h. Wykorzystanie pomp ciepła powoduje, że jesteśmy w stanie wyłączyć źródła energii zasilane gazem. To bardzo istotne ze względu na emisję gazów cieplarnianych. Można wówczas wykorzystać źródła odnawialne, aby energia służąca do zasilania była zeroemisyjna – komentuje Danielski.
Strategia zeroemisyjna to krok w stronę przewagi konkurencyjnej
W poszukiwaniu sposobów na wdrożenie ESG do firmy warto sięgnąć po opracowanie strategii zeroemisyjnej, zawierającej działania faktycznej redukcji zużycia energii i emisji, udokumentowane w formie audytu, z wyliczeniami zgodnymi z obowiązującymi wytycznymi. Ta, przygotowana na podstawie opomiarowanych danych przedsiębiorstwa przez profesjonalistów, a następnie konsekwentnie wdrażana, może faktycznie przyczyniać się do wzrostu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, przynieść znaczące oszczędności i pozwolić wejść na drogę do neutralności klimatycznej. Dopiero takie działania możemy bezpiecznie komunikować klientom, bez narażenia się na wysokie kary ze strony UOKiK i utratę reputacji.
Źródło: DB Energy
REKLAMA
REKLAMA