REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest ESG? Oszczędności firmy i korzyść dla środowiska w jednym

ESG (Environmental, Social and Governance)
ESG (Environmental, Social and Governance)
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

ESG (Environmental, Social and Governance) to jeden z obszarów pozafinansowej oceny przedsiębiorstw, w skład której wchodzi ocena kwestia emisji gazów cieplarnianych i redukcji zużycia energii. Wiele firm podejmuje w tym kierunku tylko pozorne działania (tzw. greenwashing). UOKiK zidentyfikował greenwashing w kilku dużych przedsiębiorstwach.

Biznes to nie tylko część środowiska finansowego. Czym jest raportowanie niefinansowe?

REKLAMA

ESG ma określać oddziaływanie biznesu na środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny. Podejmowanie działań w tym zakresie wzbudziło ogromne zainteresowanie wśród wielu firm, ponieważ może dawać przewagę konkurencyjną i budować wizerunek przedsiębiorstwa jako świadomego, odpowiedzialnego środowiskowo i społecznie. Warto wiedzieć, że raportowanie niefinansowe jest dziś obowiązkowe dla dużych firm, zatrudniających ponad 500 pracowników i spełniający jeden z warunków: 85 mln zł sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego lub 170 mln zł przychodów netto ze sprzedaży za dany rok obrotowy. Już za trzy lata obowiązek ten obejmie kolejną grupę firm – zatrudniających powyżej 250 osób, z 20 mln euro sumy aktywów bądź 40 mln euro przychodów ze sprzedaży netto.

REKLAMA

Niektórzy przedsiębiorcy obawiają się jednak, że wdrożenie faktycznych zmian może wiązać się z dużymi kosztami lub barierą technologiczną, a tym samym negatywnie wpłynąć na wyniki finansowe. Jednak nic bardziej mylnego. Dobrym rozwiązaniem na aktywną politykę ESG w obszarze środowiskowym jest opracowanie strategii zeroemisyjnej i jej wdrożenie, opracowanie strategii faktycznej redukcji zużycia energii i emisji. Pozwoli to nie tylko realnie obniżyć emisję gazów cieplarnianych do atmosfery, bez ryzyka podejmowania działań ocenianych jako greenwashing, lecz także niemal od razu korzystać z mniejszych kosztów wynikających z redukcji zużycia energii. Jej wdrożenie zazwyczaj obejmuje modernizację procesów technologicznych i wytwarzania energii lub przejście na zielone źródła.

Jak wygląda strategia zeroemisyjna? 

Opracowanie zawiera przede wszystkim rekomendacje technicznych działań redukujących emisje. Proponowane są w nim m.in. inwestycje pomagające ograniczyć emisję, w tym modernizacje źródeł zasilania obejmujące odnawialne lub niskoemisyjne źródła energii. Strategia jest opracowywana przez specjalistów, jednak zawsze w ścisłej współpracy z przedsiębiorstwem. Uwzględniane są w niej bowiem plany rozwoju sprzedaży bądź produkcji. 

Proste działania również dają efekt  

REKLAMA

W wielu przypadkach nawet firmy o dużej skali działalności nie wdrożyły jeszcze stosunkowo prostych zmian, jak na przykład modernizacja oświetlenia czy usunięcie nieszczelności w instalacjach sprężonego powietrza. Znaczne redukcje emisji przynoszą odzyski ciepła z procesów – m.in. zagospodarowanie strumieni energii o zbyt niskiej temperaturze tak, aby ponownie użyć je w procesach. Zawsze warto również przeanalizować możliwości w obszarze modernizacji źródeł zasilania, w tym możliwości zmiany paliw.

– (…) dalsze kroki służące zastosowaniu źródeł odnawialnych, przejściu na mniej emisyjne paliwa, a także zwiększeniu elastyczności w obszarze produkcji energii elektrycznej – tłumaczy Piotr Danielski, wiceprezes firmy DB Energy. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Synergia wielu rozwiązań dla ekologicznych oszczędności 

Dobrym pomysłem dla firm jest łączenie w jednej modernizacji kilku typowych rozwiązań, celem zwiększenia efektu energetycznego. Same odzyski ciepła mogą mieć zbyt niskie parametry do wykorzystania w procesie. Warto wówczas skorzystać z pomp ciepła. W tym przypadku, w zależności od potrzeb, z niskotemperaturowych pomp można uzyskać parę nawet do 80 stopni, a z wysokotemperaturowych (przy tych samych parametrach zasilania) – parę o temperaturze 180 stopni i ciśnieniu 8 barów.

–  (…) bardzo duże odzyski ciepła z pompami wysokotemperaturowymi. Dzięki temu możliwe jest odzyskanie ciepła służącego do produkcji pary w ilości około 40 ton/h. Wykorzystanie pomp ciepła powoduje, że jesteśmy w stanie wyłączyć źródła energii zasilane gazem. To bardzo istotne ze względu na emisję gazów cieplarnianych. Można wówczas wykorzystać źródła odnawialne, aby energia służąca do zasilania była zeroemisyjna – komentuje Danielski.

Strategia zeroemisyjna to krok w stronę przewagi konkurencyjnej

W poszukiwaniu sposobów na wdrożenie ESG do firmy warto sięgnąć po opracowanie strategii zeroemisyjnej, zawierającej działania faktycznej redukcji zużycia energii i emisji, udokumentowane w formie audytu, z wyliczeniami zgodnymi z obowiązującymi wytycznymi. Ta, przygotowana na podstawie opomiarowanych danych przedsiębiorstwa przez profesjonalistów, a następnie konsekwentnie wdrażana, może faktycznie przyczyniać się do wzrostu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, przynieść znaczące oszczędności i pozwolić wejść na drogę do neutralności klimatycznej. Dopiero takie działania możemy bezpiecznie komunikować klientom, bez narażenia się na wysokie kary ze strony UOKiK i utratę reputacji.

Źródło: DB Energy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA