REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniej plastiku i system kaucyjny już niebawem? Opakowania zmieniają się na eko

opakowania ekologiczne
opakowania ekologiczne
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polacy nie chcą plastiku — tak wynika z najnowszego sondażu Ekobarometr. Badanie IBRIS wskazuje, że 90% Polaków jest za wprowadzeniem systemu kaucyjnego, umożliwiającego i promującego zwracanie pustych opakowań po napojach. 

Środowisko zasypane przez plastik 

REKLAMA

Statystyki budzą niepokój. W ciągu ostatnich 65 lat produkcja plastiku wzrosła z 2 mln ton do 348 mln ton rocznie, a 40% ogólnej produkcji tego surowca przeznacza się na opakowania — czytamy na stronie Fundacji WWF Polska. Wyzwania środowiskowe coraz widoczniej wpływają zarówno na nasze wybory konsumenckie, jak i na życie codzienne. Polacy z roku na rok są w tej kwestii coraz bardziej świadomi.

REKLAMA

Chcemy mieć wpływ na otaczający na świat, dlatego coraz częściej nosimy ze sobą do sklepu wielorazowe torby (84% badanych według Ekobarometru), segregujemy śmieci (85%), dbamy, by gasić światło (86%), ale również staramy się dokonywać odpowiednich decyzji zakupowych. Aż 48% Polaków zwraca uwagę na to, czy opakowanie jest ekologiczne, a 54% wskazuje, że chętnie robiłoby zakupy w tzw. sklepach bez opakowań.

Marki i firmy są w tej sytuacji wręcz zmuszone, aby ich produkty i opakowania były bardziej zrównoważone i przyjazne dla środowiska. W innym wypadku przegrają z konkurencją, która w świadomy sposób wykorzystuje trendy i odpowiada na oczekiwania konsumentów. 

Gdyby w ramach branży FMCG wybierane było słowo roku, stawiałbym na hasło “zrównoważony packaging”. Oznacza ono zarówno dbałość o materiał, z jakiego wytworzone jest opakowanie, jak również substancje biodegradowalne lub takie, którymi możemy dzięki recyklingowi nadać nowe życie — mówi Anna Olipra, CEO GlobalSM. Opakowanie jest częścią budowania doświadczenia klienta – sposób, w jaki produkt jest pakowany, wpływa na jego zadowolenie, a tym samym budowanie lojalności. Jednak w obliczu wielu wyzwań otaczającego nas świata dla konsumentów zaczynają być istotne również dodatkowe wartości niż tylko „ładna” etykieta – dodaje.

Wiele firm chce być eko, żeby sprzedać więcej

Świadome trendów i oczekiwań konsumentów marki, poza dbałością o materiały wykorzystywane w procesie tworzenia swoich produktów, angażują się również w inicjatywy i akcje mające na celu wspieranie pozytywnych i proekologicznych zachowań. Jednym z takich działań jest upcykling. Wiele marek drogeryjnych pozwala w sposób higieniczny i bezpieczny na uzupełnienie pustych opakowań po kosmetykach. Coraz więcej firm z branży piwowarskiej zachęca do zwrotu pustych opakowań do sklepu. Najwięksi  zwiększają kaucję, co ma jeszcze bardziej zachęcić konsumentów do zwrotu zużytych opakowań. Działania te mają na celu również przygotowanie Polaków do planowanej ustawy o gospodarce odpadami i odpadami opakowaniowymi, która dotyczy właśnie systemu kaucyjnego. System ten funkcjonuje już na zachodzie Europy i obejmuje praktycznie wszystkie opakowania szklane, jak i plastikowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Większość popiera system kaucyjny ale nieliczni oddają butelki 

Co istotne, ponad 90% Polek i Polaków popiera funkcjonowanie systemu kaucyjnego. 86% oczekuje też, że rząd wprowadzi system depozytowy na opakowania jednorazowe jak najszybciej – wynika z sierpniowego badania IBRIS na zlecenie Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej. Jednocześnie tylko 1/3 Polaków faktycznie oddaje zużyte butelki, a taka butelka może być napełniona nawet 25 razy, aż ulegnie zużyciu.

Opakowania z grzybów, biotworzywa z serwatki mlecznej

REKLAMA

Zielony marketing to już nie tylko hasło “eko” na opakowaniu. Konsumenci oczekują w obecnej rzeczywistości czegoś więcej. Na pozytywne postrzeganie marki w dużej mierze wpływają również dodatkowe inicjatywy i prawdziwe historie, a najprostsze rozwiązania są zwykle tymi najlepszymi — komentuje Anna Olipra. Przed producentami i twórcami opakowań stoi duże wyzwanie. W ogromnej mierze to na nich leży odpowiedzialność ekologiczna. Nacisk kładziony z jednej strony przez konsumentów, a z drugiej przez wprowadzane ustawy proekologiczne wymuszają na markach zmiany. Duże wyzwanie to również odkrywanie nowych możliwości – dodaje. 

Branża packagingu coraz mocniej łączy się ze światem naukowców. Na rynku pojawiają się nowe rodzaje ekologicznych materiałów takich jak biotworzywa z serwatki mlecznej, opakowania na bazie grzybów, jadalne opakowania czy papierowe butelki. Plastik zostanie z nami jeszcze długo. Miejmy nadzieję, że zmieni się jednak jego obieg i żywotność.

Źródło: GlobalSM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Materiały zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA