REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniej plastiku i system kaucyjny już niebawem? Opakowania zmieniają się na eko

opakowania ekologiczne
opakowania ekologiczne
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polacy nie chcą plastiku — tak wynika z najnowszego sondażu Ekobarometr. Badanie IBRIS wskazuje, że 90% Polaków jest za wprowadzeniem systemu kaucyjnego, umożliwiającego i promującego zwracanie pustych opakowań po napojach. 

Środowisko zasypane przez plastik 

REKLAMA

Statystyki budzą niepokój. W ciągu ostatnich 65 lat produkcja plastiku wzrosła z 2 mln ton do 348 mln ton rocznie, a 40% ogólnej produkcji tego surowca przeznacza się na opakowania — czytamy na stronie Fundacji WWF Polska. Wyzwania środowiskowe coraz widoczniej wpływają zarówno na nasze wybory konsumenckie, jak i na życie codzienne. Polacy z roku na rok są w tej kwestii coraz bardziej świadomi.

REKLAMA

Chcemy mieć wpływ na otaczający na świat, dlatego coraz częściej nosimy ze sobą do sklepu wielorazowe torby (84% badanych według Ekobarometru), segregujemy śmieci (85%), dbamy, by gasić światło (86%), ale również staramy się dokonywać odpowiednich decyzji zakupowych. Aż 48% Polaków zwraca uwagę na to, czy opakowanie jest ekologiczne, a 54% wskazuje, że chętnie robiłoby zakupy w tzw. sklepach bez opakowań.

Marki i firmy są w tej sytuacji wręcz zmuszone, aby ich produkty i opakowania były bardziej zrównoważone i przyjazne dla środowiska. W innym wypadku przegrają z konkurencją, która w świadomy sposób wykorzystuje trendy i odpowiada na oczekiwania konsumentów. 

Gdyby w ramach branży FMCG wybierane było słowo roku, stawiałbym na hasło “zrównoważony packaging”. Oznacza ono zarówno dbałość o materiał, z jakiego wytworzone jest opakowanie, jak również substancje biodegradowalne lub takie, którymi możemy dzięki recyklingowi nadać nowe życie — mówi Anna Olipra, CEO GlobalSM. Opakowanie jest częścią budowania doświadczenia klienta – sposób, w jaki produkt jest pakowany, wpływa na jego zadowolenie, a tym samym budowanie lojalności. Jednak w obliczu wielu wyzwań otaczającego nas świata dla konsumentów zaczynają być istotne również dodatkowe wartości niż tylko „ładna” etykieta – dodaje.

Wiele firm chce być eko, żeby sprzedać więcej

Świadome trendów i oczekiwań konsumentów marki, poza dbałością o materiały wykorzystywane w procesie tworzenia swoich produktów, angażują się również w inicjatywy i akcje mające na celu wspieranie pozytywnych i proekologicznych zachowań. Jednym z takich działań jest upcykling. Wiele marek drogeryjnych pozwala w sposób higieniczny i bezpieczny na uzupełnienie pustych opakowań po kosmetykach. Coraz więcej firm z branży piwowarskiej zachęca do zwrotu pustych opakowań do sklepu. Najwięksi  zwiększają kaucję, co ma jeszcze bardziej zachęcić konsumentów do zwrotu zużytych opakowań. Działania te mają na celu również przygotowanie Polaków do planowanej ustawy o gospodarce odpadami i odpadami opakowaniowymi, która dotyczy właśnie systemu kaucyjnego. System ten funkcjonuje już na zachodzie Europy i obejmuje praktycznie wszystkie opakowania szklane, jak i plastikowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Większość popiera system kaucyjny ale nieliczni oddają butelki 

Co istotne, ponad 90% Polek i Polaków popiera funkcjonowanie systemu kaucyjnego. 86% oczekuje też, że rząd wprowadzi system depozytowy na opakowania jednorazowe jak najszybciej – wynika z sierpniowego badania IBRIS na zlecenie Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej. Jednocześnie tylko 1/3 Polaków faktycznie oddaje zużyte butelki, a taka butelka może być napełniona nawet 25 razy, aż ulegnie zużyciu.

Opakowania z grzybów, biotworzywa z serwatki mlecznej

REKLAMA

Zielony marketing to już nie tylko hasło “eko” na opakowaniu. Konsumenci oczekują w obecnej rzeczywistości czegoś więcej. Na pozytywne postrzeganie marki w dużej mierze wpływają również dodatkowe inicjatywy i prawdziwe historie, a najprostsze rozwiązania są zwykle tymi najlepszymi — komentuje Anna Olipra. Przed producentami i twórcami opakowań stoi duże wyzwanie. W ogromnej mierze to na nich leży odpowiedzialność ekologiczna. Nacisk kładziony z jednej strony przez konsumentów, a z drugiej przez wprowadzane ustawy proekologiczne wymuszają na markach zmiany. Duże wyzwanie to również odkrywanie nowych możliwości – dodaje. 

Branża packagingu coraz mocniej łączy się ze światem naukowców. Na rynku pojawiają się nowe rodzaje ekologicznych materiałów takich jak biotworzywa z serwatki mlecznej, opakowania na bazie grzybów, jadalne opakowania czy papierowe butelki. Plastik zostanie z nami jeszcze długo. Miejmy nadzieję, że zmieni się jednak jego obieg i żywotność.

Źródło: GlobalSM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Materiały zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA