REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić NIP - Numer Identyfikacji Podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawnik, redaktor portalu Infor.pl
Urząd skarbowy
Jak sprawdzić NIP

REKLAMA

REKLAMA

Numer NIP jest odpowiednikiem numeru PESEL dla przedsiębiorców. Wpisywanie tego numeru w ewidencji jest kluczowym obowiązkiem w rozliczeniach biznesowych. Znajomość NIP-u kontrahenta jest konieczna dla uniknięcia komplikacji z organami podatkowymi. Jak zweryfikować ten numer podany przez przedsiębiorcę?

Jaki formularz jest właściwy do uzyskania NIP-u

Formularzem właściwym do uzyskania NIP-u jest formularz NIP-7. Osoba fizyczna zakładająca działalność gospodarczą uzyskuje NIP „w pakiecie” tzn. postępowanie o założenie działalności i nadanie NIP-u to w praktyce jedna procedura.

REKLAMA

REKLAMA

Dla kogo numer NIP jest obowiązkowy?

Numerem NIP muszą się posługiwać:

  • Płatnicy składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne
  • Osoby prawne
  • Jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej uznane za podatników przez ustawę
  • Osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą
  • Podatnicy VAT

Numer NIP jest unikalnym 10-cyfrowym kodem przypisanym danemu podmiotowi lub osobie fizycznej wykonującej działalność gospodarczą. W pierwszych trzech cyfrach jest zakodowany określony urząd skarbowy.

Jak można sprawdzić NIP online?

Jak już wspomniano, błąd w numerze NIP lub niewpisanie NIP-u w rozliczeniach między przedsiębiorcami jest znaczącym uchybieniem ewidencyjnym. Z tego powodu najlepiej się upewnić we własnym zakresie, w ogólnodostępnych bazach danych, co do poprawności NIP-u podawanego przez kontrahenta.

REKLAMA

Tradycyjnym sposobem sprawdzenia poprawności własnego NIP-u jest weryfikacja w urzędzie, który go nadał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Można również sprawdzić poprawność dowolnego NIP-u online pod adresem:

https://www.podatki.gov.pl/wyszukiwarki/

Znajduje się tam wyszukiwarka umożliwiająca sprawdzenie czy wpisany numer NIP jest poprawny, uchylony, unieważniony, czy nieistniejący.

Możliwość weryfikacji daje również strona Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem:

https://aplikacja.ceidg.gov.pl/ceidg/ceidg.public.ui/search.aspx

Kolejnym adresem umożliwiającym weryfikację NIP-u kontrahenta jest wyszukiwarka na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości:

https://ekrs.ms.gov.pl/web/wyszukiwarka-krs/strona-glowna/

Sprawdzenie NIP-u swojego lub kontrahenta w urzędzie. Zaświadczenie o nadaniu NIP

Urząd skarbowy może wydać zaświadczenie o nadaniu NIP. Jest to sprawa urzędowa, która łączy się z opłatą skarbową w wysokości 21 zł. Uiszczenie opłaty skarbowej jest możliwe w formie tradycyjnej (w kasie urzędu) lub przelewem na konto urzędu miasta lub gminy (właściwego dla urzędu skarbowego złożenia wniosku).

Ustawowy termin na wydanie zaświadczenia to 7 dni. W razie postanowienia o odmowie wydania zaświadczenia przysługuje zażalenie (termin 7-dniowy), które można złożyć za pośrednictwem urzędu odmawiającego wydania zaświadczenia.

W ramach tej procedury można sprawdzić zarówno swój NIP, jak i NIP osoby trzeciej (np. kontrahenta).

Format i budowa NIP

Jak już wspomniano, pierwsze trzy cyfry NIP-u oznaczają konkretny urząd skarbowy. Specyficzną rolę spełnia ostatnia cyfra – jest ustalana na podstawie uniwersalnego wzoru matematycznego (taki sam wzór dla wszystkich numerów NIP). Ostatnia cyfra umożliwia szybką weryfikację prostego błędu typu przestawienie liczb.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA