REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biznes za 10 lat. Czy roboty zastąpią ludzi?

Sylwia Pyśkiewicz. Jak będziemy zarządzać biznesem w 2030 roku?
Sylwia Pyśkiewicz. Jak będziemy zarządzać biznesem w 2030 roku?
Piotr Waniorek

REKLAMA

REKLAMA

Rynek pracy nieustannie się zmienia. Na ostatnie zawirowania ogromny wpływ miała pandemia COVID-19, która spowodowała między innymi wzrost znaczenia pracy zdalnej. Co jeszcze może się wydarzyć i jak najbliższe lata będą kształtować sposoby zarządzania biznesem?

Biznes w 2030 roku

Niewątpliwie czeka nas automatyzacja wielu procesów i dalszy rozwój sztucznej inteligencji. Jak pokazują badania[1], 86% respondentów uważa, że nowe technologie nie zastąpią kompetencji ludzkich, ale aż 37% badanych obawia się postępu informatycznego. Jakie narzędzia i obszary zrewolucjonizują nasze miejsca pracy za 10 lat?

REKLAMA

REKLAMA

Według raportu „Światowe tendencje do 2030 r.: czy UE jest w stanie sprostać przyszłym wyzwaniom?” jako jedna z pięciu najważniejszych tendencji globalnych wskazana jest rewolucja przemysłowo
-technologiczna. Jego autorzy prognozują, że nadchodzący przełom technologiczny, który rozwinie się przez najbliższe 10 lat na masową skalę, przyniesie nam tzw. „Internet przedmiotów” charakteryzujący się dużymi zbiorami danych i ich eksploracją, chmurami obliczeniowymi oraz komputerami o ogromnych mocach obliczeniowych[1].

Żeby nie bać się przyszłości, trzeba najpierw zachodzące zmiany zrozumieć i oswoić. Żyjemy w świecie, w którym powszechny jest dostęp do rozwiązań cyfrowych. Z pewnością szybki postęp w dziedzinie innowacji technologicznych sprawia, że pojawiają się nowe wyzwania w obszarze zarządzania organizacją. Jakie trendy będą obowiązywać w 2030 roku? Już dekadę wcześniej warto sprawdzić, w którą stronę zmierzają przedsiębiorstwa i w jakich kierunkach będzie rozwijać się biznes.

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe (ML)

REKLAMA

Na znaczeniu zyskują dane i umiejętność analizy. Rośnie ich skala, szybkość, ale także możliwości przetwarzania. Spowoduje to pięciokrotny wzrost ich strumieni i infrastruktury analitycznej[2]. Ciągły rozwój i upowszechnianie AI znacząco wpłynie na prowadzenie biznesu, może zrewolucjonizować nawet całe branże, na przykład świat motoryzacji. Sztuczna inteligencja wraz z uczeniem maszynowym, które jako jej część wykorzystywane jest w programach AI, umożliwiają rozwój cyfrowy, zmieniają sposób podejścia do danych, interakcji z nimi, a także możliwości ich wykorzystania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Według prognoz do końca 2024 r. 75% przedsiębiorstw będzie w praktyce wykorzystywać możliwości sztucznej inteligencji. Uczenie maszynowe, które jest częścią AI, to coś więcej niż tylko programowanie komputerów, uczymy je analizować dane, a także na ich podstawie wykonywać zadania. Potrafią one prognozować, rozpoznawać, oraz klasyfikować informacje. Przykładem jest wykorzystanie autorskiego narzędzia InSight, które potrafi wykonywać zadania analityków bankowych – wydawać decyzje o przyznaniu kredytu na podstawie analizy dokumentacji. Niesamowita jest również różnorodność tematów, którymi InSight potrafi się zająć. Pomaga szybko analizować rozproszone dane, nawet z takich nośników jak taśmy video, informując np. o tym, w którym meczu piłkarskim i w której sekundzie logo danej firmy było widoczne podczas strzelania gola. Jest też partnerem-konsultantem zbierającym oraz analizującym dane, choćby dla inżynierów podejmujących decyzje o miejscach odwiertu ropy naftowej. Już obecnie wiele światowych firm stosuje Big Data i ML. Za 10 lat może nie być biznesu, który nie korzysta z ich potencjału. W przyszłości będzie ono jeszcze szerzej wykorzystywane w takich dziedzinach jak transport w kontekście autonomicznych samochodów czy obrazowania medycznego w diagnostyce” – mówi Sylwia Pyśkiewicz, Prezes Iron Mountain Polska.

Niezbędne stanowiska: analityk decyzyjny i lider danych

Sztuczna inteligencja usprawnia także procesy decyzyjne. Bardzo szczegółowa analiza nie zawsze jest niezbędna i może zostać zautomatyzowana. Trendy pokazują, że już za trzy lata ponad 33% dużych organizacji będzie miało w swoich szeregach analityków praktykujących inteligencję decyzyjną, w tym modelowanie decyzji[1]. Odpowiednie systemy potrafią przetwarzać dużą liczbę informacji, rekomendować, przyspieszać i poprawiać proces podejmowania decyzji biznesowych. Bardzo zaawansowane mechanizmy analityczne oparte o AI rewolucjonizują rynek i pozwalają w nowym świetle patrzeć na informacje z różnych obszarów, między innymi marketingu, sprzedaży, usług czy handlu.

Cyfrowa rewolucja trwa, a rozszerzone zarządzanie danymi jest w nią wpisane. Wykorzystuje techniki sztucznej inteligencji i maszynowego uczenia. Generowanie coraz większej liczby dokumentów wymusza na przedsiębiorstwach korzystanie z narzędzi, które pozwalają optymalizować i usprawniać

operacje. Dane, ich umiejętne przetwarzanie, przechowywanie i analizowanie są sprawą podstawową dla każdego przedsiębiorstwa. Dlatego już za parę lat niezbędną osobą w firmie będzie tzw. lider danych, który będzie za nie odpowiadał i szukał możliwości rozszerzonego zarządzania nimi.

„Czy dane można kupować, jak na rynku? Oczywiście. Już współcześnie to bardzo cenna waluta. Dlatego bardzo ważne jest ich bezpieczeństwo. Badania pokazują, że co roku rośnie liczba organizacji, które sprzedają lub kupują informacje za pośrednictwem formalnych internetowych rynków danych. Szacuje się, że w ciągu dwóch lat liczba ta zwiększy się jeszcze o 10 punktów procentowych” – komentuje Sylwia Pyśkiewicz, Prezes Iron Mountain Polska.

Must have 2030: chmura

Już w 2020 roku dla wielu organizacji przechowywanie danych w chmurze jest czymś naturalnym. Możemy przypuszczać, że za 10 lat jej znaczenie i powszechność tylko wzrosną. Chmura stała się nowym standardem dla IT w firmie. Coraz większa liczba informacji, ich rozmiar oraz troska o bezpieczeństwo sprawiają, że wykorzystywanie przez przedsiębiorców tego informatycznego udogodnienia staje się coraz bardziej popularne. Dobrym rozwiązaniem jest korzystanie z zewnętrznej firmy, która specjalizuje się w digitalizacji i przechowywaniu tego, co to co dla nich najcenniejsze, czyli dokumentów.

„Zgłaszają się do nas organizacje, które nie tylko chcą w bezpieczny i szybki sposób zarchiwizować swoje dane. Coraz częściej firmy decydują się na digitalizację swoich dokumentów i przechodzą na
e-dokumentację, ale nie tylko ze względu na wygodę i szybkość obsługi. Słabnie przywiązanie do papieru, które jeszcze przed epidemią było bardzo widoczne. Pandemiczna rzeczywistość pokazała, że  możliwość zdalnego dostępu do danych, zarządzanie procesami na platformach workflow oraz wykorzystanie w firmach pracy maszyn i robotów dysponujących sztuczną inteligencją, które mogą pracować przez całą dobę 7 dni w tygodniu, to wręcz konieczność”
– mówi Sylwia Pyśkiewicz, Prezes Iron Mountain Polska.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

[1] https://www.pwc.pl/pl/publikacje/2018/rynek-pracy-przyszlosci-raport-pwc-2018.html

[2] https://espas.secure.europarl.europa.eu/orbis/sites/default/files//generated/document/en/espas-report-2015pl.pdf

[3] https://www.gartner.com/smarterwithgartner/gartner-top-10-trends-in-data-and-analytics-for-2020/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA