REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ataki cyberprzestępców w 2021 przyniosą światu aż 11,4 mln $ straty co minutę

11,4 mln $ strat na minutę
11,4 mln $ strat na minutę

REKLAMA

REKLAMA

Cyberprzestępcy nie zwalniają tempa i nieustannie stanowią znaczące zagrożenie dla firm i konsumentów, wykorzystując m.in. chaos informacyjny i zwiększony ruch w internecie.

Cyberprzestępcy coraz groźniejsi

REKLAMA

Wzrost udziału nowoczesnych technologii w biznesie ułatwia wielu przedsiębiorstwom funkcjonowanie w nowych realiach rynkowych, ale jednocześnie sprokurował pewne zagrożenia.
 Eksperci zapowiadają, że w 2021 r. cyberprzestępcy skorzystają m.in. na rozwoju i popularyzacji sieci 5G oraz łatwiejszym dostępie do dużej mocy obliczeniowej, a swoje ataki skierują w stronę urządzeń brzegowych sieci[2]. Narażone są w związku z tym na przykład laptopy lub smartfony pracowników przebywających na home office.

REKLAMA

Pandemia spowodowała, że czas spędzony online, również w czasie wolnym, znacząco się wydłużył. Nawet 33% procent Polaków każdego dnia korzysta z internetu o 2-4 godziny więcej, niż kilka miesięcy wcześniej[3]. Badania pokazują także, że sprzęt służbowy w zdecydowanej większości przypadków jest użytkowany również do celów prywatnych[4]. Dodatkowo hakerzy do kradzieży danych chętnie wykorzystują także kwestie związane z ochroną zdrowia, na które internauci zwracają szczególną uwagę w ostatnim czasie. To wszystko stwarza realne zagrożenie atakami cyberprzestępców. Szacuje się, że co minutę powstają 3 witryny phishingowe oraz 375 innych cyberzagrożeń.[5] Wystarczy zatem chwila nieuwagi, aby poprzez zainfekowanie sprzętu służbowego złośliwym oprogramowaniem uchylić hakerom furtkę do firmowej sieci i jej zasobów.

Polecamy: PPK Pracownicze plany kapitałowe. Obowiązki pracodawcy

Przez ataki cyberprzestępców tracimy nie tylko pieniądze

REKLAMA

Następstwem cyberataków są w głównej mierze konsekwencje finansowe. Według raportu RiskIQ działalność hakerska naraża organizacje na koszty rzędu 24,70 dolarów co minutę[6]. Wysokość strat zależy od charakteru oraz skali ataku. W ponad 70% przypadków należy przygotować się na wydatki związane z identyfikacją, oceną oraz powstrzymaniem incydentu, a także pomocą prawną i zarządzaniem kryzysowym[7].

Po ataku często konieczne jest przywrócenie infrastruktury IT do stanu pierwotnego, co może trwać nawet od 3 do 4 tygodni[8]. W organizacjach bazujących na systemach informatycznych tego rodzaju przestój wiąże się ze spadkiem obrotów i wzrostem kosztów operacyjnych. Ewentualny wyciek danych warunkuje kolejne wydatki, takie jak grzywny za łamanie krajowych regulacji czy odszkodowania wynikające z roszczeń osób trzecich. Przez ataki cyberprzestępców tracimy jednak nie tylko pieniądze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Choć najbardziej narażone na ataki cyberprzestępców są instytucje finansowe, branża przemysłowa, a w związku z pandemią także branża zdrowotna, żadna organizacja nie powinna lekceważyć takiego zagrożenia[9]. Straty finansowe bywają naprawdę dotkliwe, jednak przedsiębiorstwa mogą stracić o wiele więcej – wizerunek. Brak skutecznego zabezpieczania danych prowadzi do utraty zaufania klientów i partnerów - komentuje Stefan Kotański, Iron Mountain Polska.

Aż 85% konsumentów deklaruje, że nie nawiąże współpracy z organizacją, która nie jest wiarygodna w zakresie bezpieczeństwa danych[10]. Badania potwierdzają także, że przedsiębiorcy obawiają się osłabienia wypracowanego wizerunku organizacji niemal tak samo, jak wystąpienia strat finansowych[11].

Przemyślane działania pozwalają zmniejszyć ryzyko ataków cyberprzestępców

Analizując potencjalne niebezpieczeństwa dla infrastruktury IT, najczęściej skupiamy się na działaniach cyberprzestępców.

- Okazuje się jednak, że błędy ludzkie stanowią przyczynę wycieków danych 8 razy częściej, aniżeli wady technologiczne[12]. Stałe edukowanie pracowników w zakresie cyberbezpieczeństwa to podstawa. Szczególnie teraz, gdy większość z nas pracuje zdalnie, a urządzenia brzegowe sieci czy korporacyjny VPN są często na celowniku hakerów. Arsenał cyberprzestępców nieustannie się poszerza i modyfikuje, więc edukowanie personelu należy rozpatrywać w perspektywie długoterminowej, nie ograniczając się do jednostkowych szkoleń - dodaje Stefan Kotański, Iron Mountain Polska.

Szukanie oszczędności poprzez obcinanie budżetów przeznaczonych na działy IT, nawet w czasie kryzysu, nie jest rozsądne. Bagatelizując temat cyberbezpieczeństwa, firmy ryzykują straty finansowe i wizerunkowe. Część firm decyduje się na skorzystanie ze wsparcia partnerów biznesowych w zakresie bezpieczeństwa danych. Takie rozwiązanie gwarantuje nie tylko rzetelne zabezpieczenie firmowych zasobów, ale także komfort w związku z przejęciem odpowiedzialności za potencjalne zagrożenia.

W poszukiwaniu nowych ścieżek ataków hakerzy wykorzystują zmiany społeczne, przekształcenie modeli funkcjonowania przedsiębiorstw, a także trendy technologiczne. Bez wątpienia – cyberprzestępcy trzymają rękę na pulsie. Minimalizacja ryzyka jest możliwa jedynie poprzez równie duże zaangażowanie ze strony firm. Edukacja pracowników, inwestycja w infrastrukturę IT oraz wsparcie podmiotów czuwających nad bezpieczeństwem danych pomagają zredukować szansę na poniesienie konsekwencji cyberprzestępczości.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

[1] Evil Internet Minute, RiskIQ 2020

[2] https://www.fortinet.com/blog/threat-research/new-cybersecurity-threat-predictions-for-2021

[3] Jak Polacy korzystają z telefonu i Internetu w czasie pandemii, KRD 2020

[4] Cyberbezpieczeństwo w polskich firmach, Vecto 2020

[5] Evil Internet Minute, RiskIQ 2020

[6] Ibid.

[7] The Changing Face of Cyber Claims, Marsh 2020

[8] Ibid.

[9] Ibid.

[10] Cyber-ruletka po polsku, PwC 2018

[11] Cyberbezpieczeństwo w polskich firmach, Vecto 2020

[12] Incydenty ochrony danych osobowych, ZFODO 2020

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA