REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pandemia zmieniła nie tylko modele pracy, ale i biura. Coraz więcej firm decyduje się je zmodernizować

praca zdalna hybrydowa
praca zdalna hybrydowa
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Blisko 3/4 firm zamierza docelowo wdrożyć u siebie hybrydowy model pracy – wynika z raportu „EMEA Office Occupier Sentiment Survey”, opracowanego przez CBRE. Pracownicy z home office powoli wracają więc do biur, choć w niepełnym wymiarze godzin, a firmy są w trakcie wypracowywania nowych strategii i polityk. Wiele z nich doszło już do wniosku, że stare biura i ich zasady funkcjonowania nie przystają do nowych realiów pracy hybrydowej. Stąd też fala modernizacji i remontów, które mają uczynić przestrzenie biurowe nowocześniejszymi, bardziej przytulnymi, wygodnymi i sprzyjającymi ponownemu budowaniu więzi w zespołach.

Zmiana wystroju wnętrz w parze ze zmianą na model hybrydowy

Za przykład takiego projektu może posłużyć chociażby metamorfoza wnętrz biura Providenta. Spółka z sektora finansów postawiła na rozwiązania, które mają zapewnić wellbeing pracowników i zachęcić ich do pracy z biura.

REKLAMA

REKLAMA

Po ponad dwóch latach pandemii rynek pracy przechodzi transformację. Jak wynika z raportu CBRE „EMEA Office Occupier Sentiment Survey”, ponad połowa firm (56 proc.) jest w trakcie opracowywania formalnej polityki powrotu do biur. Reszta, czyli 44 proc., polega na decyzjach menedżerów albo obserwuje zachowania pracowników, zanim spisze odgórną politykę. Firmy będą dążyć do zachowania balansu między czasem pracy spędzanym w biurze i w domu. Połowa z nich (51 proc.) chce, aby ten czas był rozłożony równomiernie, a 38 proc. – aby pracownicy pojawiali się w biurze minimum trzy razy w tygodniu. 12 proc. przedsiębiorstw zamierza z kolei przejść na całkowicie zdalny model. Na ogół są to jednak firmy z branż, których specyfika pracy na to pozwala, jak np. IT, marketing czy komunikacja. Transformacja modelu pracy pociąga za sobą również przeobrażenia na rynku biurowym.

Zmiana roli biura

– Biuro ma pełnić nieco odmienną rolę niż dotychczas. Przeszliśmy na tryb pracy hybrydowej, więc pracę indywidualną kontynuujemy z domu. Natomiast w biurze spotykamy się i pracujemy zespołowo – mówi Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska.

Firmy i korporacje doszły do wniosku, że stare biura i ich zasady funkcjonowania nie są już aktualne i trzeba rozpisać nową strategię środowiska pracy. 63 proc. z nich wskazuje, że kluczowe jest przy tym zwiększanie przestrzeni do pracy wspólnej, a połowa zamierza wprowadzić nowe rozwiązania z zakresu designu. 36 proc. postawi też na zwiększanie udogodnień dla pracowników, a 31 proc. zapewni więcej otwartej przestrzeni sprzyjającej integracji – wynika z raportu CBRE.

REKLAMA

– W naszym nowym biurze po metamorfozie również zastosowano szereg udogodnień, które mają na celu wsparcie efektywnego i komfortowego wykonywania zadań – wskazuje Karolina Łuczak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firma zdecydowała się niedawno na metamorfozę swojego biura, które ma lepiej odpowiadać realiom pracy hybrydowej. W efekcie dwa piętra, zajmowane przez Providenta w Gdański Business Center przy ulicy Inflanckiej w Warszawie, zostały wyposażone w szereg designerkich i nowoczesnych rozwiązań. Na dwóch piętrach zmieściło się 30 sal konferencyjnych, dwukrotnie więcej niż wcześniej. Zostały one zaprojektowane z myślą zarówno o spotkaniach twarzą w twarz, jak i hybrydowych, co ma ułatwiać m.in. nowoczesny sprzęt multimedialny.

Niestandardowe stanowiska i przestrzenie

– Przede wszystkim praca będzie się odbywać przy biurkach, tzw. hotdeskach, lub stołach projektowych. Dodatkowo przewidziano też ponad 100 innych miejsc przystosowanych do wykonywania profesjonalnych zadań – przy blatach, na kanapach, siedziskach, w focus roomach czy budkach telefonicznych – wylicza rzeczniczka Providenta. – Dla osób, które zdecydują się pracować w biurze, ale potrzebują przy tym spokojnego otoczenia, stworzono czytelnię – specjalny pokój przeznaczony do indywidualnej pracy w ciszy i spokoju. W tym pomieszczeniu obowiązuje zasada bezwzględnej ciszy – żadnych calli, rozmów telefonicznych, tylko praca w skupieniu, jak w domu.

Szereg biurowych udogodnień

Jak podkreśla, nową przestrzeń biurową przygotowano w konsultacji z pracownikami, żeby każdy mógł mieć wpływ na otoczenie, w którym będzie pracować. Zdecydowano się na ciepły wystrój, przypominający dom albo ulubioną kawiarnię. Dominuje naturalne drewno, dużo zieleni i miękkie, pluszowe meble, które tworzą przytulne zakątki. Nacisk na ten aspekt jest zresztą na rynku coraz większy. Jak wynika z raportu „Biura nowej normalności”, opracowanego przez Think Co., aż 90 proc. organizacji wprowadza dla swoich pracowników elementy wellbeingu. To zaś przekłada się na wzrost efektywności i spadek rotacji w firmie, dzięki czemu poniesione koszty mogą się szybko zwrócić. Istotną rolę odgrywa w tym właśnie architektura i wygląd biura, w tym m.in. przestrzenie do cichej pracy, sale relaksu, zielone dachy, tarasy, naturalne światło i zieleń. Pandemia COVID-19 poszerzyła tę listę również o kwestie zdrowia i balansu między pracą a czasem prywatnym. Ważna – zwłaszcza dla przedstawicieli młodej Generacji Z – okazuje się też społeczność, jaką współtworzą użytkownicy biura.

Potrzeba budowania atmosfery zespołowej

Przytulna i funkcjonalna przestrzeń wspólna w biurze z pewnością bardziej sprzyja budowaniu więzi w zespole – mówi Karolina Łuczak. – Mamy też bieżnie, specjalnie dwie obok siebie, żeby nie wychodząc na zewnątrz, można było udać się na spacer z koleżanką lub kolegą z pracy. I to z widokiem na Stadion Narodowy i katedrę na Starym Mieście.

Z raportu Think Co. wynika, że to właśnie aspekt społeczny – możliwość spotkania współpracowników, interakcji z ludźmi i bezpośredniej rozmowy – jest największym motywatorem powrotu do tradycyjnych biur. Aż 64 proc. pracowników wskazywało bowiem, że na home office brakuje im rozmów z kolegami.

Źródło: Newseria

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA