REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dzięki konkursom NCBR rosną inwestycje w badania i rozwój. 7 lutego ruszył nabór w kolejnej edycji Szybkiej Ścieżki

REKLAMA

Blisko 30-procentowy wzrost zatrudnienia w polskim sektorze B+R w ostatnich latach i rosnące z roku na rok o jedną czwartą nakłady na działalność badawczo-rozwojową dowodzą, że instytucjonalne wsparcie branży przynosi wymierne efekty. W szczególny sposób rozwijają się firmy – beneficjenci konkursów Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).
Male student of chemistry working in laboratory

Materiały prasowe

Materiały prasowe

REKLAMA

Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), nakłady na działalność B+R (GERD) w Polsce w 2018 r. wyniosły 25,6 mld zł, co stanowiło wzrost w stosunku do poprzedniego roku o 24,6 proc. Urząd oszacował, że wskaźnik intensywności prac B+R, stanowiący udział nakładów krajowych brutto na działalność B+R w PKB wyniósł 1,21 proc. (w 2017 r. było to 1,03 proc.). Z kolei średnia wartość nakładów wewnętrznych na działalność B+R przypadająca na jednego mieszkańca wyniosła 668 zł i wzrosła rok do roku o 24,6 proc. Liczba podmiotów w działalności B+R w 2018 r. była wyższa niż w roku poprzednim o 13,3 proc.

REKLAMA

Najwyższymi nakładami na działalność badawczo-rozwojową charakteryzował się sektor przedsiębiorstw, który przeznaczył na prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych 17,0 mld zł (wzrost o 27,7 proc. w stosunku do 2017 r.). Stanowiło to 66,1 proc. nakładów na działalność B+R w 2018 r. wobec 64,5 proc. w 2017 r. Udziały innych sektorów w tych nakładach wyniosły: szkolnictwa wyższego – 31,7 proc., rządowego – 1,9 proc. oraz prywatnych instytucji niekomercyjnych – 0,3 proc., wobec odpowiednio 32,9 proc., 2,3 proc. oraz 0,3 proc. w 2017 r.

Według danych GUS, w 2018 r. w działalność badawczo-rozwojową zaangażowanych było ponad 266 tys. osób, co oznacza wzrost w porównaniu do 2017 r. o 11,3 proc.

Nowa, prostsza Szybka Ścieżka

REKLAMA

NCBR, agencja wykonawcza ministra nauki i szkolnictwa wyższego, już po raz jedenasty ogłosiła konkurs Szybka Ścieżka. Ten podzielony jest na cztery rundy. W puli dwóch pierwszych, przeznaczonych dla dużych przedsiębiorstw, konsorcjów dużych przedsiębiorstw,  konsorcjów dużych przedsiębiorstw z udziałem MŚP lub jednostek naukowych, czeka łącznie 400 mln zł (300 mln złotych w I rundzie i 100 mln złotych w II rundzie). Wnioski można składać od 7 lutego do 3 kwietnia 2020 r. Z kolei mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, samodzielnie albo w konsorcjach z innymi MŚP lub jednostkami naukowymi będą mogły wnioskować o w sumie 500 mln złotych w III rundzie i o 300 mln złotych w IV rundzie. W ich przypadku wnioski powinny wpływać od 4 kwietnia do 1 czerwca 2020 r. Konkurs nie jest obwarowany ograniczeniami branżowymi, ale projekty powinny wpisywać się w jedną z Krajowych Inteligentnych Specjalizacji (KIS).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 2020 r. NCBR wprowadził udogodnienia w naborze – najważniejsza zmiana to uproszczenie procedur, mająca ułatwić przedsiębiorcom otrzymanie dotacji. Całą dokumentację napisano od nowa, prostym językiem. Wnioski otrzymały nowy, czytelny wzór i nową, przejrzystą instrukcję wypełniania. Dodatkowo liczbę konkursowych kryteriów oceny zmniejszono do 13. Pojawiło się wśród nich nowe kryterium „istota projektu”, które pozwoli wnioskodawcom w jednym miejscu wyłożyć sedno swojego zamierzenia.

- W związku z dobiegającą końca perspektywą unijną, to już jeden z ostatnich naborów do Szybkiej Ścieżki. Niezmiennie konkurs ma bardzo szeroki zasięg, a prace badawczo-rozwojowe mogą być realizowane we wszystkich polskich województwach poza mazowieckim. O dofinansowane mogą starać się wnioskodawcy, których celem jest stworzenie i wprowadzenie na rynek nowego lub znacząco ulepszonego produktu, usługi czy procesu – zachęca do udziału dr inż. Wojciech Kamieniecki, dyrektor NCBR.

Konkurs finansowany jest z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.

Doświadczenia laureatów

Jednym z beneficjentów konkursu NCBR jest firma Celon Pharma S.A., która realizuje aż trzy projekty z grantów Szybkiej Ścieżki. Celon Pharma S.A. to zintegrowana firma biofarmaceutyczna, zajmująca się badaniami, rozwojem, wytwarzaniem oraz sprzedażą produktów farmaceutycznych. Założona w 2002 r., zatrudnia 400 pracowników. W tym  w obszarze badań i rozwoju ponad 80 naukowców, z których połowa posiada lub jest w trakcie zdobywania tytułów doktorskich. Celon Pharma S.A. prowadzi kilkanaście projektów rozwoju innowacyjnych leków, w takich grupach terapeutycznych jak: onkologia, neuropsychiatria, autoimmunologia i metabolizm. Dysponuje własnym zapleczem laboratoriów badawczo-rozwojowych.

- Środki uzyskane w ramach konkursów NCBR stanowią jeden z kluczowych czynników wspierających realizację projektów badawczo-rozwojowych innowacyjnych kandydatów na leki w naszej firmie – mówi dr Jerzy Pieczykolan, kierownik Działu Rozwoju Przedklinicznego B+R, Celon Pharma S.A. – Dzięki uzyskanym dofinansowaniom jesteśmy w stanie rozwijać najszerszy obecnie pipeline kandydatów na leki innowacyjne w Polsce. To 14 projektów, z czego ponad połowa znajduje się na etapie formalnych badań toksykologicznych i klinicznych.

Jak przyznaje dr J. Pieczykolan, pozyskane środki firma wykorzystuje do prowadzenia projektów badawczo-rozwojowych nad nowoczesnymi terapiami w takich obszarach jak: choroby neuropsychiatryczne, metaboliczne, zapalne, schorzenia narządu wzroku oraz w onkologii.

Dofinansowanie z konkursów NCBR znacząco przyczyniło się do zintensyfikowania działalności Celon Pharma S.A. ­– Obecnie już trzy nasze projekty: onkologiczny oraz dwa neuropsychiatryczne, dofinansowane ze środków NCBR weszły w fazy badań klinicznych, a jeden z nich jest jedynym w naszym kraju innowacyjnym projektem badawczym, dla którego badania II fazy prowadzone są we współpracy z rodzimymi ośrodkami klinicznymi – wyjaśnia dr J. Pieczykolan. – Warto podkreślić, iż na kolejne lata dzięki uzyskanym funduszom planujemy wprowadzenie kolejnych kilku projektów do badań klinicznych, które podobnie jak poprzednie planujemy prowadzić we współpracy z naszymi rodzimymi klinicystami i ośrodkami badawczymi.

Przedstawiciel Celon Pharma S.A. zdecydowanie poleca udział w konkursach NCBR: – W naszej opinii są to jedne najważniejszych publicznych źródeł finansowania innowacji w Polsce. Należy pamiętać, że korzystanie z dofinansowania i rozwijanie dzięki niemu swojej działalności wymaga wielkiej dyscypliny, skrupulatności oraz rzetelności w rozliczaniu pozyskiwanych środków, a także dużego zaangażowania oraz profesjonalnego podejścia pracowników po stronie beneficjenta i jego partnerów.

Regulamin i dokumentacja konkursu „Szybka Ścieżka” dostępne są na stronie internetowej NCBR.

””/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA