REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak pracodawcy poradzą sobie z wzrostem płac w 2024 r.? Czy automatyzacja to rozwiązanie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Skokowy wzrost płac w 2024 r. będzie gwoździem do trumny pracodawców?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

To, co jest dobre dla pracowników, może być ogromnym wyzwaniem dla przedsiębiorców. Czy wzrost wynagrodzeń sprawi, że firmy przerzucą koszty na klientów? Zautomatyzują to, co mogą? Czy po prostu zbankrutują? 

Automatyzacja atrakcyjna dla firm

Średnio trzy godziny dziennie - tyle czasu spędzają pracownicy na czynnościach, które można zautomatyzować, wynika z badań Business Standard. Proces ten pozwoliłby na znaczną redukcję czasu i wysiłku poświęconego na rutynowe zadania pracowników, co przełożyłoby się na więcej czasu na strategiczne działania i kreatywność. Dodatkowo, w ciągu ostatnich pięciu lat, koszty zatrudnienia wzrosły o ponad ⅓, wynika z danych Apifonica.com, co powoduje, że automatyzacja staje się jeszcze bardziej atrakcyjną opcją dla przedsiębiorstw. A do tego dochodzi dynamiczny wzrost płac, zarówno w tym roku, a przede wszystkim w 2024 r. 

REKLAMA

REKLAMA

Za wykorzystaniem AI w biznesie i HR stoją nie tylko oszczędności czasu i kosztów. W obliczu obecnego kilku procentowego bezrobocia w Polsce, automatyzacja staje się nie tylko wyborem, ale wręcz przymusem. Nie mają innego wyjścia, ponieważ kryzys demograficzny zmusza pracodawców do optymalizacji procesów za pomocą automatyzacji. Wprowadzenie AI do działu HR może przyspieszyć procesy rekrutacyjne, zmniejszyć błędy ludzkie i zapewnić lepszą selekcję kandydatów, a także poprawić doświadczenie zarówno pracowników, jak i kandydatów.

- Zwycięstwo w biznesie zależy również od zdolności adaptacji do nowej rzeczywistości. Przedsiębiorstwa, które szybciej wdrożą nowe technologie, stają się bardziej konkurencyjne i skuteczniej walczą o klientów. - mówi Finka Heynemann, Voicebot Designer w APIFONICA.com. – W dobie trudnych czasów, z którymi mamy do czynienia, firmy inwestujące w rozwiązania AI, mogą lepiej i łatwiej je przetrwać. Sztuczna inteligencja pomaga usprawniać procesy biznesowe, zwiększyć produktywność pracowników i wpływa na efektywność całej organizacji. – dodaje Heynemann z APIFONICA.com.

Nie zastąpić a wesprzeć

Niektórzy pracownicy wyrażają obawy przed wprowadzeniem AI. Należy jednak pamiętać, że automatyzacja ma na celu wspieranie ich pracy, a nie jej zastąpienie. Podczas rewolucji przemysłowej, w XVIII wieku w Anglii, robotnicy niszczyli maszyny, obawiając się utraty pracy. Dobrze byłoby4 popełnić obecnie podobnych błędów. Komunikacja w organizacji jest kluczowa, aby pracownicy zrozumieli, że AI ma za zadanie wyposażyć ich w narzędzia, dzięki którym staną się bardziej efektywni i dostarczą jeszcze większą wartość dla firmy oraz klientów.  

REKLAMA

- Warto również zauważyć, że do 2025 roku pokolenie Z będzie stanowiło już ponad jedną czwartą rynku pracy. Osoby urodzone w latach 1997-2012 są pierwszym cyfrowym pokoleniem, które dorastało w świecie zdominowanym przez technologię. - mówi Finka Heynemann z Apifonica.com. Badanie przeprowadzone przez Laserfiche w Wielkiej Brytanii wykazało, że największą frustracją tych pracowników jest to, że technologia jest zbyt wolna (54%), przestarzała (35%) lub brakuje narzędzi, które pomogą w wykonywaniu czasochłonnych i monotematycznych zadań (35%). To powody, dla których Z-etki są skłonne zmienić lub zrezygnować z pracy. Przedsiębiorstwa powinny zatem inwestować w nowoczesne rozwiązania, takie jak AI, aby przyciągnąć i zatrzymać młodych pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sztuczna inteligencja - potencjał do wykorzystania

Przykładem jest raport Yello Interview Scheduling Survey, według którego, aż 67% rekruterów twierdzi, że zaplanowanie pojedynczej rozmowy kwalifikacyjnej zajmuje od 30 minut do 2 godzin. Wykorzystanie AI w tym procesie może przynieść wymierne korzyści. Przykładowo, zautomatyzowano kilkaset umówionych spotkań w miesiącu u jednego z klientów Apifonica, a 61% kandydatów umówiło się automatycznie. W zależności od wartości, jaką przyjmiemy, raport ROI wynosi od 250% do 1250%. Takie liczby świadczą o potencjale AI w usprawnianiu procesów rekrutacyjnych.

Podsumowując, sztuczna inteligencja ma ogromny potencjał wpływu na pracę działów HR i rozwój biznesu. Automatyzacja procesów może przynieść oszczędności czasu i kosztów, poprawić efektywność rekrutacji, zwiększyć produktywność pracowników i poprawić doświadczenie kandydatów. Firmy, które szybko wdrożą nowe technologie, będą bardziej konkurencyjne i lepiej przystosowane do wyzwań. Kluczowe jest również zrozumienie, że AI ma na celu wspieranie pracowników i wyposażenie ich w narzędzia, które pomogą im dostarczać większą wartość dla firmy i klientów.

Zobacz także: Lista 15 prac, które ludzie najbardziej chcą rzucić. Nie tylko zarobki są problemem

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA