REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiele firm MŚP na zapłatę faktury czeka dłużej niż przed rokiem

Subskrybuj nas na Youtube
Wiele firm MŚP na zapłatę faktury czeka dłużej niż przed rokiem
Wiele firm MŚP na zapłatę faktury czeka dłużej niż przed rokiem
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Średni czas oczekiwania na zapłatę faktury w sektorze MŚP wyniósł w czerwcu 12,7 dnia, a w I półroczu 13,3 dnia. To oznacza, że wiele firm czeka znacznie dłużej.

W 9 kategoriach firm MŚP (na 15) czas na zapłatę faktury jest dłuższy niż przed rokiem

W czerwcu skrócił się czas oczekiwania w transporcie. To jednak może świadczyć o trudnej sytuacji w tej branży. Przy paliwie drożejącym o 47% w ciągu roku większa jest determinacja do twardego negocjowania krótszych terminów zapłaty.

REKLAMA

Analitycy faktura.pl sprawdzili czas na zapłatę faktury zapisany na dokumentach wystawianych na tej platformie (ponad 600 tysięcy faktur wystawianych rocznie) przez małe i średnie firmy w poszczególnych grupach branż.

Sektor MŚP stanowi ponad 99% firm działających w Polsce. To około 2,25 mln firm. Wg PARP generuje on prawie połowę PKB. Duża część tych firm wystawia miesięcznie tylko jedną, dwie lub trzy faktury przychodowe i… niecierpliwie czeka na przelew. Przy tak niewielkiej liczbie partnerów biznesowych szybki przepływ środków jest kluczowy dla bezpiecznego funkcjonowania. Niestety dominujący w Polsce model gospodarki opiera się na odroczonych płatnościach. W niektórych branżach mocno odroczonych, nawet o kilka miesięcy. Teoretycznie wysoka inflacja powinna skłaniać do szybkiego obrotu pieniądzem, bo przetrzymywanie go powoduje, że traci na wartości, ale w wielu branżach tak się jednak nie dzieje.

W pierwszym półroczu, wg danych faktura.pl, średni termin przelewu zapisany na fakturach wzrósł w 9 na 15 kategorii firm MŚP. Są to:

DZIAŁALNOŚĆ FINANSOWA I UBEZPIECZENIOWA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

DZIAŁALNOŚĆ PROFESJONALNA, NAUKOWA I TECHNICZNA

DZIAŁALNOŚĆ ZWIĄZANA Z OBSŁUGĄ RYNKU NIERUCHOMOŚCI

EDUKACJA

HANDEL HURTOWY I DETALICZNY; NAPRAWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH, WŁĄCZAJĄC MOTOCYKLE

INFORMACJA I KOMUNIKACJA

OPIEKA ZDROWOTNA I POMOC SPOŁECZNA

PRZETWÓRSTWO PRZEMYSŁOWE

ROLNICTWO, LEŚNICTWO, ŁOWIECTWO I RYBACTWO

Najmocniej czas oczekiwania na przelew faktury wydłużył się w grupie rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo – o 2,5 dnia oraz w handlu, szczególnie detalicznym – o 1,3 dnia i hurtowym – o 1,2 dnia.

REKLAMA

- Małe, a szczególnie mikrofirmy są najsłabszym elementem obrotu gospodarczego. Proporcjonalnie niewielka jest więc też ich siła w negocjowaniu czasu na zapłatę. Często sam fakt złożenia zamówienia i uruchomienia zlecenia wyczerpuje pole do negocjacji technicznych warunków takich jak termin zapłaty. W efekcie na pieniądze muszą cierpliwie czekać - komentuje Grzegorz Grodek, prezes faktura.pl.

Problemem jest nie tylko długi czas zapisany na fakturze, ale i dotrzymanie tego terminu przez płatnika. Jeśli do miesiąca oczekiwania na przelew dochodzi drugi związany z opóźnieniem, sytuacja często robi się dramatyczna. Są jednak narzędzia, które wspierają small biznes w upominaniu się o zapłatę. Jest to na przykład włączanie w relacje z kontrahentem trzeciego, niezależnego podmiotu. Może nim być zewnętrzna platforma do wystawiania faktur czy firma faktoringowa. Taki podmiot nie będący związanym bezpośrednio z płatnikiem nie ma skrupułów, żeby upominać się o płatność w imieniu wystawcy faktury. Zmniejsza to ryzyko popsucia relacji pomiędzy nimi.

Skrócił się termin przelewu w transporcie, ale tam i tak jest najdłużej

REKLAMA

Skróceniu czas oczekiwania uległ natomiast w transporcie. W grupie magazynowanie i działalność usługowa wspomagająca transport o 2,6 dnia, w grupie transport lądowy o 1,1 dnia. Pomimo tego, firmy z tej kategorii czekają na zapłatę najdłużej z wszystkich – średnio około 20 dni.

- Skrócenie czasu oczekiwania na zapłatę w transporcie to dobry sygnał, trudno jednak powiedzieć, że w tej branży sytuacja znacząco się poprawia. Jest wręcz odwrotnie – koszty paliwa, które wg GUS przez rok zdrożało o 47% boleśnie dotyka branżę. Odnotowane przez nas skrócenie czasu jest wynikiem ogromnej presji podwykonawców, żeby szybciej otrzymywać zapłatę. Po prostu nie mają nic do stracenia, jeśli nie przyspieszą przepływu pieniądza, wielu grozi upadek. Pomimo tego skrócenie jest niewielkie. Pieniądze leżące na koncie tracą na wartości, bo zjada je inflacja, ale firmy i tak nie chcą się rozstawać z gotówką. Wiele firm ubiegających się u nas o finansowanie przynosi faktury z terminem zapłaty ustalonym nawet na 2 miesiące. Dzięki faktoringowi mogą je otrzymać szybciej, ale strukturalny problem z płatnościami w tej branży istnieje - mówi Marek Sikorski z Finea, firmy mikrofaktoringowej.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Informacja prasowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA