REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ESPON: ruszają programy wsparcia dla branży turystycznej

Subskrybuj nas na Youtube
Turystyka uznawana jest za sektor strategiczny, odpowiadający za ponad 10 % produktu krajowego brutto UE
Turystyka uznawana jest za sektor strategiczny, odpowiadający za ponad 10 % produktu krajowego brutto UE

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci europejskiego programu badawczego ESPON zachęcają regiony turystyczne - także z Polski - do korzystania z szeregu inicjatyw pomocowych. Jakie to programy i kto może z nich skorzystać?

ESPON i turystyka po pandemii

Dla europejskiej turystyki rok 2020 i początek 2021 roku to najgorszy okres od dziesięcioleci. Obecnie, dzięki masowej akcji szczepień i znoszeniu obostrzeń, branża powoli zaczyna odżywać.

REKLAMA

Celem europejskich programów wsparcia jest jednak nie tylko odbudowa turystyki, ale także nadanie jej nowego kształtu: usługi turystyczne mają być bardziej przyjazne środowisku i dziedzictwu kulturowemu.

W oficjalnych dokumentach Unii Europejskiej turystyka uznawana jest za sektor strategiczny, odpowiadający za ponad 10 proc. produktu krajowego brutto UE i tworzący miejsca pracy dla 26 mln osób. Ekosystem turystyczny obejmuje takie usługi jak zakwaterowanie, transport, gastronomia czy kultura.

Łącznie to ok. 3 mln przedsiębiorstw, z których ponad 90 proc. stanowią małe i średnie firmy. To właśnie one zostały szczególnie dotknięte przez kryzys związany z pandemią koronawirusa.

„Straty europejskiej branży turystycznej w 2020 roku były wielokrotnie większe niż w okresie kryzysu finansowego z lat 2008-2009. Pandemia przyniosła utratę stabilności i upadek wielu przedsiębiorstw” - raportował Komitet Regionów, który jest organem doradczym UE, łączącym samorządowców ze wszystkich 27 państw UE.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Programy wsparcia dla firm

Oprócz całościowych programów pośrednio wspierających rozwój turystyki (takich jak polityka spójności, której największym beneficjentem pozostaje Polska) - Unia Europejska realizuje także szereg projektów dedykowanych temu sektorowi. Zarówno samorządy, jak i prywatni przedsiębiorcy, mogą ubiegać się o wsparcie w ramach m.in.:

  • Modelowych Ośrodków Turystycznych Europy (EDEN – European Destinations of Excellence)

Projekt promujący zrównoważone modele rozwoju turystycznego w całej Unii Europejskiej, opierający się na organizowanych każdego roku krajowych konkursach. Zwycięzcy przysługuje prawo posługiwania się tytułem „Najlepszej Europejskiej Destynacji - EDEN”. Zostaje on włączony w sieć Najlepszych Europejskich Destynacji Turystycznych, promowanych w skali ogólnoeuropejskiej. Wśród dotychczas wyróżnionych miejsc znajdują się Żyrardów, jezioro Gołdap czy Twierdza Przemyśl.

  • Kreatywnej Europy

W latach 2021-2027 program Kreatywna Europa przeznaczy 2,44 mld euro na wsparcie ponadnarodowych działań w obszarze kultury. Projekt ma na celu promowanie różnorodności kulturowej i językowej oraz europejskiego dziedzictwa kulturowego. W ramach nowej edycji programu istotne będzie także wsparcie sektorów w odbudowie po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19, zrównoważony rozwój i zielona transformacja oraz włączanie społeczne poprzez kulturę i sztukę. Pierwsze konkursy na dofinansowanie zostaną otwarte już w nadchodzących tygodniach.

  • COSME

Pogram w całości przeznaczony dla małych i średnich firm z terenu Unii Europejskiej. W ramach 2,3 mld euro budżetu finansowane są działania, które pozwalają otrzymać dofinansowanie, pozyskać partnerów biznesowych i wypromować przedsiębiorstwo na wspólnym rynku europejskim. Jedną z inicjatyw projektu jest zwiększenie wykorzystania technologii cyfrowych i innowacji przez MŚP z sektora turystyki.

  • NECSTouR

REKLAMA

Otwarta sieć europejskich regionów turystycznych stanowiąca platformę wymiany wiedzy oraz innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie zrównoważonej i konkurencyjnej turystyki. Obok Paryża, Flandrii czy Szkocji należy do nich m.in. województwo łódzkie.

Program ESPON to europejska sieć badawcza - łącząca instytucje rządowe i ośrodki naukowe w krajach UE oraz w Szwajcarii, Norwegii, Islandii i Lichtensteinie - której celem jest gromadzenie i analiza danych, niezbędnych przy podejmowaniu decyzji dotyczących efektywnego i zrównoważonego rozwoju poszczególnych regionów Europy.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA