REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ESPON: ruszają programy wsparcia dla branży turystycznej

Turystyka uznawana jest za sektor strategiczny, odpowiadający za ponad 10 % produktu krajowego brutto UE
Turystyka uznawana jest za sektor strategiczny, odpowiadający za ponad 10 % produktu krajowego brutto UE

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci europejskiego programu badawczego ESPON zachęcają regiony turystyczne - także z Polski - do korzystania z szeregu inicjatyw pomocowych. Jakie to programy i kto może z nich skorzystać?

ESPON i turystyka po pandemii

Dla europejskiej turystyki rok 2020 i początek 2021 roku to najgorszy okres od dziesięcioleci. Obecnie, dzięki masowej akcji szczepień i znoszeniu obostrzeń, branża powoli zaczyna odżywać.

REKLAMA

Celem europejskich programów wsparcia jest jednak nie tylko odbudowa turystyki, ale także nadanie jej nowego kształtu: usługi turystyczne mają być bardziej przyjazne środowisku i dziedzictwu kulturowemu.

W oficjalnych dokumentach Unii Europejskiej turystyka uznawana jest za sektor strategiczny, odpowiadający za ponad 10 proc. produktu krajowego brutto UE i tworzący miejsca pracy dla 26 mln osób. Ekosystem turystyczny obejmuje takie usługi jak zakwaterowanie, transport, gastronomia czy kultura.

Łącznie to ok. 3 mln przedsiębiorstw, z których ponad 90 proc. stanowią małe i średnie firmy. To właśnie one zostały szczególnie dotknięte przez kryzys związany z pandemią koronawirusa.

„Straty europejskiej branży turystycznej w 2020 roku były wielokrotnie większe niż w okresie kryzysu finansowego z lat 2008-2009. Pandemia przyniosła utratę stabilności i upadek wielu przedsiębiorstw” - raportował Komitet Regionów, który jest organem doradczym UE, łączącym samorządowców ze wszystkich 27 państw UE.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Programy wsparcia dla firm

Oprócz całościowych programów pośrednio wspierających rozwój turystyki (takich jak polityka spójności, której największym beneficjentem pozostaje Polska) - Unia Europejska realizuje także szereg projektów dedykowanych temu sektorowi. Zarówno samorządy, jak i prywatni przedsiębiorcy, mogą ubiegać się o wsparcie w ramach m.in.:

  • Modelowych Ośrodków Turystycznych Europy (EDEN – European Destinations of Excellence)

Projekt promujący zrównoważone modele rozwoju turystycznego w całej Unii Europejskiej, opierający się na organizowanych każdego roku krajowych konkursach. Zwycięzcy przysługuje prawo posługiwania się tytułem „Najlepszej Europejskiej Destynacji - EDEN”. Zostaje on włączony w sieć Najlepszych Europejskich Destynacji Turystycznych, promowanych w skali ogólnoeuropejskiej. Wśród dotychczas wyróżnionych miejsc znajdują się Żyrardów, jezioro Gołdap czy Twierdza Przemyśl.

  • Kreatywnej Europy

W latach 2021-2027 program Kreatywna Europa przeznaczy 2,44 mld euro na wsparcie ponadnarodowych działań w obszarze kultury. Projekt ma na celu promowanie różnorodności kulturowej i językowej oraz europejskiego dziedzictwa kulturowego. W ramach nowej edycji programu istotne będzie także wsparcie sektorów w odbudowie po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19, zrównoważony rozwój i zielona transformacja oraz włączanie społeczne poprzez kulturę i sztukę. Pierwsze konkursy na dofinansowanie zostaną otwarte już w nadchodzących tygodniach.

  • COSME

Pogram w całości przeznaczony dla małych i średnich firm z terenu Unii Europejskiej. W ramach 2,3 mld euro budżetu finansowane są działania, które pozwalają otrzymać dofinansowanie, pozyskać partnerów biznesowych i wypromować przedsiębiorstwo na wspólnym rynku europejskim. Jedną z inicjatyw projektu jest zwiększenie wykorzystania technologii cyfrowych i innowacji przez MŚP z sektora turystyki.

  • NECSTouR

REKLAMA

Otwarta sieć europejskich regionów turystycznych stanowiąca platformę wymiany wiedzy oraz innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie zrównoważonej i konkurencyjnej turystyki. Obok Paryża, Flandrii czy Szkocji należy do nich m.in. województwo łódzkie.

Program ESPON to europejska sieć badawcza - łącząca instytucje rządowe i ośrodki naukowe w krajach UE oraz w Szwajcarii, Norwegii, Islandii i Lichtensteinie - której celem jest gromadzenie i analiza danych, niezbędnych przy podejmowaniu decyzji dotyczących efektywnego i zrównoważonego rozwoju poszczególnych regionów Europy.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA