REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Branża weselna z obostrzeniami. Co z organizacją wesel?

Subskrybuj nas na Youtube
Wesele w czasach zarazy. Prawnik wyjaśnia
Wesele w czasach zarazy. Prawnik wyjaśnia

REKLAMA

REKLAMA

Obecny rok nie jest najlepszym okresem dla par, które chciałyby wstąpić w związek małżeński i wyprawić z tej okazji wesele. Temat ten dotyczy również szeroko pojętej branży „weselnej” – właścicieli sal weselnych, fotografów, filmowców, zespołów muzycznych. W chwili obecnej stan prawny wyznacza rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 października 2020 roku, na mocy którego po raz kolejny ograniczono maksymalną liczbę uczestników przyjęć ślubnych. Aktualne zasady tłumaczy radca prawny Anna Migdał z MGM Kancelarii Radców Prawnych Mirosławski Galos Mozes w Sosnowcu.

Koronawirus a organizacja wesela

REKLAMA

Dopuszczalna liczba gości weselnych, zgodnie z podstawową zasadą, uzależniona jest od strefy, na obszarze której organizowane jest dane przyjęcie. Z dniem 19 października weszły w życie nowe przepisy, które drastycznie zmieniły dotychczasową sytuację.  W strefie żółtej może się bawić nie więcej niż 20 weselników, a w strefie czerwonej obowiązuje całkowity zakaz organizacji wesel.

REKLAMA

Poza ograniczeniami liczby gości weselnych, sen z powiek przyszłych nupturientów – małżonków spędzają również inne obostrzenia. Mianowicie wesela odbywać się mają bez tradycyjnych zabaw tanecznych, czyli niejako na siedząco. Pisząc o obostrzeniach dotyczących przyjęć ślubnych nie można zapominać również o obowiązku zakrywania ust i nosa do czasu zajęcia przez gości weselnych miejsc, w których będą spożywali posiłki lub napoje. W zaistniałej sytuacji nie dziwi więc fakt, że wiele osób postanowiło przełożyć plany ślubne na spokojniejsze czasy.

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Wesele i wpłacone zaliczki

Problem z organizacją wesel dotyczy nie tylko potencjalnych małżonków, ale również fotografów ślubnych, weselnych zespołów muzycznych, a także właścicieli sal bankietowych. Dochody branży ślubnej w 2019 r. wyniosły 7 mld zł, natomiast w tym roku przedsiębiorcy działający w biznesie „weselnym” alarmują, że znajdują się w całkowitej zapaści.

Może zdarzyć się tak, że para zechce już teraz przełożyć lub odwołać uroczystość, która ma odbyć się dopiero za kilka tygodni, czy miesięcy. W takiej sytuacji nie ma pewności, czy wciąż będziemy mieć do czynienia z koronawirusem, oraz jakie regulacje prawne będą obowiązywały odnośnie epidemii. Jeśli potencjalni małżonkowie rozwiążą umowy kierując się obawami, a nie faktami, mogą nie odzyskać pieniędzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli okaże się, że zabawa weselna w konkretnym terminie nie może się odbyć z przyczyn obiektywnych, można spróbować skorzystać z kilku poniższych rozwiązań.

Umowa na organizację wesela

Należy pamiętać, że każda umowa jest inna i zanim podejmie się jakiekolwiek rozmowy z usługodawcami (restauratorem, fotografem czy zespołem muzycznym) odnośnie odwołania wesela, przede wszystkim należy zacząć od uważnego przeczytania kontraktu. Rzetelnie skonstruowana umowa powinna przewidywać okoliczności jakie mogą być uznane za „siłę wyższą” (rozumiana jako zewnętrzne zdarzenie, niemożliwe do przewidzenia, którego skutkom nie można zapobiec). W przypadku powoływania się na siłę wyższą należy wykazać, że to właśnie jej wystąpienie uniemożliwiło wywiązanie się z umowy. Jeśli w kontrakcie brak takich zapisów, zawsze można spróbować się porozumieć. 

Aneks do umowy na organizację wesela

Zawarcie porozumienia wymaga rzecz jasna współdziałania obu stron, które mają pełną swobodę w ułożeniu jego treści. Rozwiązaniem korzystniejszym dla branży „ślubnej” jest z pewnością przełożenie w drodze aneksu do zawartej umowy terminu zabawy weselnej i zachowanie wpłaconych zaliczek na poczet realizacji usługi w przyszłości. Rozwiązanie takie nie zawsze będzie satysfakcjonujące dla strony, która „zamraża” swoje pieniądze. W takiej sytuacji pozostaje próba ugodowego ustalenia zasad rozliczeń, np. że para młoda pokryje poniesione już przez restauratora rzeczywiste koszty związane z organizacją wesela, albo że zwrot wpłaconych „z góry” środków nastąpi ratalnie. W przypadku braku porozumienia można sięgnąć po regulacje ustawowe. 

Niezawiniona niemożliwość świadczenia

Kolejnym sposobem rozwiązania umowy jest powołanie się na niezawinioną niemożliwość świadczenia, która uregulowana została w art. 495 kodeksu cywilnego. Przywołany przepis dotyczy sytuacji, gdy jedno ze świadczeń wzajemnych stało się niemożliwe do wykonania wskutek okoliczności, za które żadna ze stron odpowiedzialności nie ponosi. W takiej sytuacji strona, która miała to świadczenie spełnić, nie może żądać świadczenia wzajemnego a w wypadku, gdy je otrzymała zobowiązana jest do jego zwrotu. Należy pamiętać, że strona, która będzie chciała powołać się na niemożliwość świadczenia będzie musiała wykazać adekwatny związek przyczynowo – skutkowy pomiędzy wystąpieniem pandemii koronawirusa a niemożliwością świadczenia.

Zadatek czy zaliczka na organizację wesela?

REKLAMA

Jeśli zgodnie z umową, para młoda wpłaciła tytułem realizacji usługi zaliczkę, sprawa zwrotu pieniędzy jest prosta. W razie niewykonania umowy bądź jej rozwiązania zaliczka musi zostać zwrócona, gdyż jest to część wynagrodzenia płacona z góry. Skoro usługa nie została wykonana, wynagrodzenie się nie należy.

Zadatek regulowany jest przepisami kodeksu cywilnego i zgodnie z literą prawa jest świadczeniem wręczanym drugiej stronie podczas zawierania umowy. Rolą zadatku jest rekompensata za ewentualne niewywiązanie się z postanowień umowy. Zadatek zostanie zwrócony, jeśli umowa nie zostanie wykonana z powodu okoliczności niezależnych od obu stron lub umowa nie zostanie wykonana na skutek okoliczności, za które odpowiedzialność ponoszą obie strony. Jeśli jednak zawini jedna ze stron umowy, wtedy:

  • strona, która przyjęła zadatek i nie z jej winy usługa nie doszła do skutku, zatrzymuje zadatek;
  • strona wręczająca zadatek może żądać sumy dwukrotnie wyższej, jeśli to nie z jej winy doszło do niedopełnienia umowy.

Najlepszym rozwiązaniem wydaje się zawarcie odpowiedniego porozumienia, w którym strony kompleksowo uregulują kwestie wzajemnych roszczeń. W przypadku braku woli ugodowego załatwienia sprawy zawsze pozostaje droga sądowa. W celu najlepszego zabezpieczenia swojego interesu warto skonsultować z prawnikiem treść porozumienia przed jego podpisaniem, a w razie sporu - skorzystać z pomocy prawnej, aby dobrze przygotować się do batalii w sądzie.

 Anna Migdał z MGM Kancelarii Radców Prawnych Mirosławski Galos Mozes w Sosnowcu

 Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA                                                                                       

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA