REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Branża weselna z obostrzeniami. Co z organizacją wesel?

Subskrybuj nas na Youtube
Wesele w czasach zarazy. Prawnik wyjaśnia
Wesele w czasach zarazy. Prawnik wyjaśnia

REKLAMA

REKLAMA

Obecny rok nie jest najlepszym okresem dla par, które chciałyby wstąpić w związek małżeński i wyprawić z tej okazji wesele. Temat ten dotyczy również szeroko pojętej branży „weselnej” – właścicieli sal weselnych, fotografów, filmowców, zespołów muzycznych. W chwili obecnej stan prawny wyznacza rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 października 2020 roku, na mocy którego po raz kolejny ograniczono maksymalną liczbę uczestników przyjęć ślubnych. Aktualne zasady tłumaczy radca prawny Anna Migdał z MGM Kancelarii Radców Prawnych Mirosławski Galos Mozes w Sosnowcu.

Koronawirus a organizacja wesela

Dopuszczalna liczba gości weselnych, zgodnie z podstawową zasadą, uzależniona jest od strefy, na obszarze której organizowane jest dane przyjęcie. Z dniem 19 października weszły w życie nowe przepisy, które drastycznie zmieniły dotychczasową sytuację.  W strefie żółtej może się bawić nie więcej niż 20 weselników, a w strefie czerwonej obowiązuje całkowity zakaz organizacji wesel.

REKLAMA

REKLAMA

Poza ograniczeniami liczby gości weselnych, sen z powiek przyszłych nupturientów – małżonków spędzają również inne obostrzenia. Mianowicie wesela odbywać się mają bez tradycyjnych zabaw tanecznych, czyli niejako na siedząco. Pisząc o obostrzeniach dotyczących przyjęć ślubnych nie można zapominać również o obowiązku zakrywania ust i nosa do czasu zajęcia przez gości weselnych miejsc, w których będą spożywali posiłki lub napoje. W zaistniałej sytuacji nie dziwi więc fakt, że wiele osób postanowiło przełożyć plany ślubne na spokojniejsze czasy.

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Wesele i wpłacone zaliczki

Problem z organizacją wesel dotyczy nie tylko potencjalnych małżonków, ale również fotografów ślubnych, weselnych zespołów muzycznych, a także właścicieli sal bankietowych. Dochody branży ślubnej w 2019 r. wyniosły 7 mld zł, natomiast w tym roku przedsiębiorcy działający w biznesie „weselnym” alarmują, że znajdują się w całkowitej zapaści.

REKLAMA

Może zdarzyć się tak, że para zechce już teraz przełożyć lub odwołać uroczystość, która ma odbyć się dopiero za kilka tygodni, czy miesięcy. W takiej sytuacji nie ma pewności, czy wciąż będziemy mieć do czynienia z koronawirusem, oraz jakie regulacje prawne będą obowiązywały odnośnie epidemii. Jeśli potencjalni małżonkowie rozwiążą umowy kierując się obawami, a nie faktami, mogą nie odzyskać pieniędzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli okaże się, że zabawa weselna w konkretnym terminie nie może się odbyć z przyczyn obiektywnych, można spróbować skorzystać z kilku poniższych rozwiązań.

Umowa na organizację wesela

Należy pamiętać, że każda umowa jest inna i zanim podejmie się jakiekolwiek rozmowy z usługodawcami (restauratorem, fotografem czy zespołem muzycznym) odnośnie odwołania wesela, przede wszystkim należy zacząć od uważnego przeczytania kontraktu. Rzetelnie skonstruowana umowa powinna przewidywać okoliczności jakie mogą być uznane za „siłę wyższą” (rozumiana jako zewnętrzne zdarzenie, niemożliwe do przewidzenia, którego skutkom nie można zapobiec). W przypadku powoływania się na siłę wyższą należy wykazać, że to właśnie jej wystąpienie uniemożliwiło wywiązanie się z umowy. Jeśli w kontrakcie brak takich zapisów, zawsze można spróbować się porozumieć. 

Aneks do umowy na organizację wesela

Zawarcie porozumienia wymaga rzecz jasna współdziałania obu stron, które mają pełną swobodę w ułożeniu jego treści. Rozwiązaniem korzystniejszym dla branży „ślubnej” jest z pewnością przełożenie w drodze aneksu do zawartej umowy terminu zabawy weselnej i zachowanie wpłaconych zaliczek na poczet realizacji usługi w przyszłości. Rozwiązanie takie nie zawsze będzie satysfakcjonujące dla strony, która „zamraża” swoje pieniądze. W takiej sytuacji pozostaje próba ugodowego ustalenia zasad rozliczeń, np. że para młoda pokryje poniesione już przez restauratora rzeczywiste koszty związane z organizacją wesela, albo że zwrot wpłaconych „z góry” środków nastąpi ratalnie. W przypadku braku porozumienia można sięgnąć po regulacje ustawowe. 

Niezawiniona niemożliwość świadczenia

Kolejnym sposobem rozwiązania umowy jest powołanie się na niezawinioną niemożliwość świadczenia, która uregulowana została w art. 495 kodeksu cywilnego. Przywołany przepis dotyczy sytuacji, gdy jedno ze świadczeń wzajemnych stało się niemożliwe do wykonania wskutek okoliczności, za które żadna ze stron odpowiedzialności nie ponosi. W takiej sytuacji strona, która miała to świadczenie spełnić, nie może żądać świadczenia wzajemnego a w wypadku, gdy je otrzymała zobowiązana jest do jego zwrotu. Należy pamiętać, że strona, która będzie chciała powołać się na niemożliwość świadczenia będzie musiała wykazać adekwatny związek przyczynowo – skutkowy pomiędzy wystąpieniem pandemii koronawirusa a niemożliwością świadczenia.

Zadatek czy zaliczka na organizację wesela?

Jeśli zgodnie z umową, para młoda wpłaciła tytułem realizacji usługi zaliczkę, sprawa zwrotu pieniędzy jest prosta. W razie niewykonania umowy bądź jej rozwiązania zaliczka musi zostać zwrócona, gdyż jest to część wynagrodzenia płacona z góry. Skoro usługa nie została wykonana, wynagrodzenie się nie należy.

Zadatek regulowany jest przepisami kodeksu cywilnego i zgodnie z literą prawa jest świadczeniem wręczanym drugiej stronie podczas zawierania umowy. Rolą zadatku jest rekompensata za ewentualne niewywiązanie się z postanowień umowy. Zadatek zostanie zwrócony, jeśli umowa nie zostanie wykonana z powodu okoliczności niezależnych od obu stron lub umowa nie zostanie wykonana na skutek okoliczności, za które odpowiedzialność ponoszą obie strony. Jeśli jednak zawini jedna ze stron umowy, wtedy:

  • strona, która przyjęła zadatek i nie z jej winy usługa nie doszła do skutku, zatrzymuje zadatek;
  • strona wręczająca zadatek może żądać sumy dwukrotnie wyższej, jeśli to nie z jej winy doszło do niedopełnienia umowy.

Najlepszym rozwiązaniem wydaje się zawarcie odpowiedniego porozumienia, w którym strony kompleksowo uregulują kwestie wzajemnych roszczeń. W przypadku braku woli ugodowego załatwienia sprawy zawsze pozostaje droga sądowa. W celu najlepszego zabezpieczenia swojego interesu warto skonsultować z prawnikiem treść porozumienia przed jego podpisaniem, a w razie sporu - skorzystać z pomocy prawnej, aby dobrze przygotować się do batalii w sądzie.

 Anna Migdał z MGM Kancelarii Radców Prawnych Mirosławski Galos Mozes w Sosnowcu

 Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA                                                                                       

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA