REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Branża weselna z obostrzeniami. Co z organizacją wesel?

Wesele w czasach zarazy. Prawnik wyjaśnia
Wesele w czasach zarazy. Prawnik wyjaśnia

REKLAMA

REKLAMA

Obecny rok nie jest najlepszym okresem dla par, które chciałyby wstąpić w związek małżeński i wyprawić z tej okazji wesele. Temat ten dotyczy również szeroko pojętej branży „weselnej” – właścicieli sal weselnych, fotografów, filmowców, zespołów muzycznych. W chwili obecnej stan prawny wyznacza rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 października 2020 roku, na mocy którego po raz kolejny ograniczono maksymalną liczbę uczestników przyjęć ślubnych. Aktualne zasady tłumaczy radca prawny Anna Migdał z MGM Kancelarii Radców Prawnych Mirosławski Galos Mozes w Sosnowcu.

Koronawirus a organizacja wesela

REKLAMA

Dopuszczalna liczba gości weselnych, zgodnie z podstawową zasadą, uzależniona jest od strefy, na obszarze której organizowane jest dane przyjęcie. Z dniem 19 października weszły w życie nowe przepisy, które drastycznie zmieniły dotychczasową sytuację.  W strefie żółtej może się bawić nie więcej niż 20 weselników, a w strefie czerwonej obowiązuje całkowity zakaz organizacji wesel.

REKLAMA

Poza ograniczeniami liczby gości weselnych, sen z powiek przyszłych nupturientów – małżonków spędzają również inne obostrzenia. Mianowicie wesela odbywać się mają bez tradycyjnych zabaw tanecznych, czyli niejako na siedząco. Pisząc o obostrzeniach dotyczących przyjęć ślubnych nie można zapominać również o obowiązku zakrywania ust i nosa do czasu zajęcia przez gości weselnych miejsc, w których będą spożywali posiłki lub napoje. W zaistniałej sytuacji nie dziwi więc fakt, że wiele osób postanowiło przełożyć plany ślubne na spokojniejsze czasy.

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Wesele i wpłacone zaliczki

Problem z organizacją wesel dotyczy nie tylko potencjalnych małżonków, ale również fotografów ślubnych, weselnych zespołów muzycznych, a także właścicieli sal bankietowych. Dochody branży ślubnej w 2019 r. wyniosły 7 mld zł, natomiast w tym roku przedsiębiorcy działający w biznesie „weselnym” alarmują, że znajdują się w całkowitej zapaści.

Może zdarzyć się tak, że para zechce już teraz przełożyć lub odwołać uroczystość, która ma odbyć się dopiero za kilka tygodni, czy miesięcy. W takiej sytuacji nie ma pewności, czy wciąż będziemy mieć do czynienia z koronawirusem, oraz jakie regulacje prawne będą obowiązywały odnośnie epidemii. Jeśli potencjalni małżonkowie rozwiążą umowy kierując się obawami, a nie faktami, mogą nie odzyskać pieniędzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli okaże się, że zabawa weselna w konkretnym terminie nie może się odbyć z przyczyn obiektywnych, można spróbować skorzystać z kilku poniższych rozwiązań.

Umowa na organizację wesela

Należy pamiętać, że każda umowa jest inna i zanim podejmie się jakiekolwiek rozmowy z usługodawcami (restauratorem, fotografem czy zespołem muzycznym) odnośnie odwołania wesela, przede wszystkim należy zacząć od uważnego przeczytania kontraktu. Rzetelnie skonstruowana umowa powinna przewidywać okoliczności jakie mogą być uznane za „siłę wyższą” (rozumiana jako zewnętrzne zdarzenie, niemożliwe do przewidzenia, którego skutkom nie można zapobiec). W przypadku powoływania się na siłę wyższą należy wykazać, że to właśnie jej wystąpienie uniemożliwiło wywiązanie się z umowy. Jeśli w kontrakcie brak takich zapisów, zawsze można spróbować się porozumieć. 

Aneks do umowy na organizację wesela

Zawarcie porozumienia wymaga rzecz jasna współdziałania obu stron, które mają pełną swobodę w ułożeniu jego treści. Rozwiązaniem korzystniejszym dla branży „ślubnej” jest z pewnością przełożenie w drodze aneksu do zawartej umowy terminu zabawy weselnej i zachowanie wpłaconych zaliczek na poczet realizacji usługi w przyszłości. Rozwiązanie takie nie zawsze będzie satysfakcjonujące dla strony, która „zamraża” swoje pieniądze. W takiej sytuacji pozostaje próba ugodowego ustalenia zasad rozliczeń, np. że para młoda pokryje poniesione już przez restauratora rzeczywiste koszty związane z organizacją wesela, albo że zwrot wpłaconych „z góry” środków nastąpi ratalnie. W przypadku braku porozumienia można sięgnąć po regulacje ustawowe. 

Niezawiniona niemożliwość świadczenia

Kolejnym sposobem rozwiązania umowy jest powołanie się na niezawinioną niemożliwość świadczenia, która uregulowana została w art. 495 kodeksu cywilnego. Przywołany przepis dotyczy sytuacji, gdy jedno ze świadczeń wzajemnych stało się niemożliwe do wykonania wskutek okoliczności, za które żadna ze stron odpowiedzialności nie ponosi. W takiej sytuacji strona, która miała to świadczenie spełnić, nie może żądać świadczenia wzajemnego a w wypadku, gdy je otrzymała zobowiązana jest do jego zwrotu. Należy pamiętać, że strona, która będzie chciała powołać się na niemożliwość świadczenia będzie musiała wykazać adekwatny związek przyczynowo – skutkowy pomiędzy wystąpieniem pandemii koronawirusa a niemożliwością świadczenia.

Zadatek czy zaliczka na organizację wesela?

REKLAMA

Jeśli zgodnie z umową, para młoda wpłaciła tytułem realizacji usługi zaliczkę, sprawa zwrotu pieniędzy jest prosta. W razie niewykonania umowy bądź jej rozwiązania zaliczka musi zostać zwrócona, gdyż jest to część wynagrodzenia płacona z góry. Skoro usługa nie została wykonana, wynagrodzenie się nie należy.

Zadatek regulowany jest przepisami kodeksu cywilnego i zgodnie z literą prawa jest świadczeniem wręczanym drugiej stronie podczas zawierania umowy. Rolą zadatku jest rekompensata za ewentualne niewywiązanie się z postanowień umowy. Zadatek zostanie zwrócony, jeśli umowa nie zostanie wykonana z powodu okoliczności niezależnych od obu stron lub umowa nie zostanie wykonana na skutek okoliczności, za które odpowiedzialność ponoszą obie strony. Jeśli jednak zawini jedna ze stron umowy, wtedy:

  • strona, która przyjęła zadatek i nie z jej winy usługa nie doszła do skutku, zatrzymuje zadatek;
  • strona wręczająca zadatek może żądać sumy dwukrotnie wyższej, jeśli to nie z jej winy doszło do niedopełnienia umowy.

Najlepszym rozwiązaniem wydaje się zawarcie odpowiedniego porozumienia, w którym strony kompleksowo uregulują kwestie wzajemnych roszczeń. W przypadku braku woli ugodowego załatwienia sprawy zawsze pozostaje droga sądowa. W celu najlepszego zabezpieczenia swojego interesu warto skonsultować z prawnikiem treść porozumienia przed jego podpisaniem, a w razie sporu - skorzystać z pomocy prawnej, aby dobrze przygotować się do batalii w sądzie.

 Anna Migdał z MGM Kancelarii Radców Prawnych Mirosławski Galos Mozes w Sosnowcu

 Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA                                                                                       

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?

Wprowadzenie praktyk prozwierzęcych w miejscu pracy może zwiększyć produktywność pracowników i przyczynić się do poprawy wyników firmy. Taki wniosek płynie z tegorocznego badania przeprowadzonego przez portugalskich naukowców. Eksperci ze sklepu zoologicznego zooplus podkreślają, że to tylko jeden z wielu pozytywnych efektów tworzenia biur przyjaznych zwierzętom.

Kryzys wizerunkowy polskich firm 2024: skutki i działania naprawcze [PRZYKŁADY]

Wizerunek przedsiębiorstwa to kluczowy element jego sukcesu. W Polsce, w ciągu ostatnich lat, wiele firm doświadczyło kryzysów wizerunkowych, które wpłynęły na ich postrzeganie przez klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwo. Kryzysy te mają różne przyczyny, od błędów zarządzania po problemy produktowe czy etyczne. W artykule analizujemy przykłady polskich przedsiębiorstw, które w 2024 roku zmagały się z kryzysami wizerunkowymi, oraz przedstawiamy działania, jakie należy podjąć, aby ocieplić wizerunek firmy po tego rodzaju zdarzeniach.

Ważne dla właścicieli małych sklepów internetowych i konsumentów: te trendy w e-commerce mocno zmienią styl e-zakupów w 2025 roku

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach.

Kłopoty z finansami w firmie. Do tradycyjnych zagrożeń: zatory płatnicze, problem z uzyskaniem finansowania dołącza w 2025 roku potrzeba wali z hakerami

Największe zagrożenie dla polskiej przedsiębiorczości w 2025 roku eksperci widzą w narastających zatorach płatniczych, ograniczonym dostępie do finansowania i rosnącej liczbie ataków hakerskich. To ostatnie zwiększy zapotrzebowanie firm na inwestycje w cyberbezpieczeństwo.

REKLAMA

Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

Handel, budownictwo, transport – kolejny rok rośnie liczba firm, które mają kłopoty z utrzymanie się na rynku i bankrutują lub wchodzą w restrukturyzację

Kolejny rok z rzędu rośnie liczba firm, które ogłosiły upadłość. Trend wzrostowy dotyczy także przedsiębiorstw, które próbują ratować swój byt w procesie restrukturyzacji. Na rynku jest równie źle jak w okresie pandemii Covid.

REKLAMA

Jak w 2025 roku przejść na samozatrudnienie, założyć własną firmę i rozpocząć działalność gospodarczą

Na rynku nie brakuje ofert pracy – i etatowej, i na podstawie umów cywilnych. Jednak indywidualna działalność gospodarcza czy też uruchomienie własnej firmy w jakiejkolwiek innej formie wciąż jest ciekawą alternatywą. Zwłaszcza dla osób przedsiębiorczych, mających pomysł na produkt, którym można podbić rynek, nawet choćby w jakiejś małej niszy.

Nowe stawki opłaty rocznej i rejestrowej BDO w 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosły stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej. Ile obecnie wynoszą? Kto uiszcza opłaty BDO i w jakim terminie?

REKLAMA