REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

15 kroków, aby firma przetrwała drugą falę pandemii

Do drugiej fali pandemii polską gospodarkę trzeba i można przygotować.
Do drugiej fali pandemii polską gospodarkę trzeba i można przygotować.
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polska wchodzi w druga fazę pandemii, dzień po dniu ogłaszane są nowe rekordy zachorowań. Jest oczywiste, że COVID-19 znów silnie uderzy w gospodarkę. Dysponując jednak doświadczeniem z wiosennego lockdownu, można się na to przygotować.

Druga fala pandemii

Do drugiej fali pandemii polską gospodarkę trzeba i można przygotować. Zdaniem Pracodawców RP konieczne jest przede wszystkim zniesienie zakazu handlu w niedziele, ale wiele da się zrobić także w sferze prawa pracy, prawa podatkowego oraz samym procesie stanowienia prawa.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

1. Firmy muszą działać

Nie dla zamykania firm! Nie dla wstrzymywania prowadzenia działalności gospodarczej!

Wprowadzane obostrzenia ponownie, jak podczas wiosennego lockdownu, polegają także na zakazie prowadzenia niektórych rodzajów działalności gospodarczej, chociażby siłowni i klubów fitness. Nie zgadzamy się na to. Jest to nie tylko bezprawne - nie można zakazywać prowadzenia działalności bez wprowadzenia jednego z trzech konstytucyjnych stanów nadzwyczajnych, można co najwyżej ograniczyć zakres tej działalności - lecz także całkowicie nieprzemyślane.

REKLAMA

– Jesteśmy przecież mądrzejsi o tych kilka miesięcy funkcjonowania społeczeństwa i gospodarki w okresie pandemii, co oznacza, że powinniśmy być w stanie wprowadzać niezbędne ograniczenia czy rygory, które nie powodują konieczności wstrzymania prowadzenia działalności przez przedsiębiorcę. W ramach dialogu z przedsiębiorcami i pracownikami można przygotować adekwatne rozwiązania, które wspomogą walkę z epidemią bez zamykania firm – mówi Piotr Wołejko, ekspert Pracodawców RP ds. społeczno-gospodarczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Zniesienie zakazu handlu w niedziele

– Właśnie wprowadzane są obostrzenia dla handlu w zakresie „godzin dla seniora” i zagęszczenia klientów w sklepach. Kryzys mocno uderzył w branżę handlową, normalność szybko nie wróci. Firmy zapowiadają grupowe zwolnienia, branża będzie się mocno restrukturyzowała. Otwarcie handlu w niedzielę niwelowałoby wiele ekonomicznych problemów branży handlowej i ułatwiłoby powrót do normalności - mówi główny ekonomista Pracodawców RP.

Oprócz aspektu ekonomicznego najbardziej istotne jest bezpieczeństwo konsumentów. Wydłużenie handlu na niedziele o co najmniej kilkanaście procent zmniejsza zagęszczenie w obiektach handlowych. To zmniejsza istotnie ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa
– dodaje główny ekonomista Pracodawców RP.

Dlatego należy odejść od zakazu handlu w niedziele. Jest to uzasadnione zarówno z ekonomicznego, jak i zdrowotnego punktu widzenia. Klienci mogliby planować i robić zakupy, mając do dyspozycji siedem, a nie sześć dni w tygodniu. Pamiętajmy o tych, którzy w warunkach pandemii stoją na pierwszej linii frontu: personelu medycznym, pracownikach służb, sanepidu etc. Pracują oni bez względu na dzień tygodnia i ciężko jest im załatwić tak prostą rzecz, jaką są zakupy, gdy sklepy w niedziele są zamknięte.

3. Tarcza antykryzysowa

– Wraz z postępami pandemii następuje stopniowe ograniczanie życia społeczno-gospodarczego zarówno poprzez rządowe nakazy i zakazy, jak i rosnące obawy konsumentów rezygnujących z rozmaitych usług czy nabycia dóbr. W związku z tym może być konieczny powrót do niektórych sposobów wsparcia przedsiębiorców znanych z tarcz antykryzysowych – mówi Piotr Wołejko, ekspert Pracodawców RP ds. społeczno-gospodarczych.

Z drugiej strony niezbędny jest przegląd uchwalonych w ramach tarcz przepisów. Są to setki stron Dziennika Ustaw. Należy pozostawić tylko te przepisy, które są absolutnie niezbędne.

4. Niewprowadzanie nowych obciążeń fiskalnych i administracyjnych

W pandemii i kryzysie gospodarczym absolutnie niewskazane jest wprowadzanie jakichkolwiek nowych obciążeń jak opłaty czy podatki. Jest to niezbędne w celu umożliwienia przedsiębiorcom przetrwania czasu gorszej koniunktury.

5. Deregulacja

Prawo gospodarcze i różnego rodzaju obowiązki administracyjne są bardzo skomplikowane i generują duże koszty dla firm. Pokazały to setki artykułów w tarczach antykryzysowych, które odraczały wiele kosztownych obowiązków administracyjnych. Sytuacja w finansach publicznych jest napięta, a deregulacja jest dla budżetu bezkosztowa. To oznacza, że bez wydawania pieniędzy budżetowych możemy znacząco obniżyć koszty funkcjonowania przedsiębiorstw.

– Nie wprowadzajmy żadnych nowych obowiązków i zderegulujmy istotnie dotychczasowe. Potrzebujemy nowego programu deregulacyjnego – zaznacza główny ekonomista Pracodawców RP dr Sławomir Dudek.

6. Przyspieszenie prac nad zmianami prawnymi dotyczącymi pracy zdalnej

– Praca zdalna przyczyniła się do ograniczenia pandemii już na samym jej początku. Konieczne jest dalsze wspieranie tej formy pracy i wprowadzenie odpowiednich regulacji prawnych, które wyeliminują luki prawne – mówi Wioletta Żukowska-Czaplicka, ekspertka Pracodawców RP.

Praca zdalna to rozwiązanie, które dobrze sprawdza się w przypadku osób przebywających na kwarantannie czy też rodziców w przypadku zamknięcia szkoły czy instytucji opieki (kiedy nie przysługuje już dodatkowy zasiłek opiekuńczy).

7. Niepodejmowanie decyzji zamrażających przepływ pracowników, usług, towarów

Pół roku temu, gdy wprowadzano lockdown, podjęto szereg daleko idących decyzji paraliżujących gospodarkę. Nie tylko nakazano wstrzymano działalność szeregu branż i sektorów, lecz także utrudniono przepływ pracowników - w szczególności Ukraińców i Białorusinów - oraz towarów poprzez wprowadzenie restrykcji na granicach (głównie z Niemcami). Rykoszetem trafiło to także w Polaków mieszkających w naszym kraju lecz pracujących za granicą, głównie w Niemczech oraz Czechach.

– Sytuacja epidemiczna w Polsce nie różni się jednak od tej u sąsiadów, dlatego wzywamy do powstrzymania się od wprowadzania ograniczeń w przepływie osób, usług i towarów. W niczym one nie pomogą, a utrudnią i tak niełatwą sytuację przedsiębiorców oraz pracowników – podkreśla Piotr Wołejko.

8. Stanowienie prawa w myśl zasad prawidłowej legislacji

Oczywiste jest, że nadzwyczajne okoliczności pandemii wymuszają podejmowanie szybkich decyzji. Jednakże sposób procedowania tzw. tarcz antykryzysowych pokazał, że brak odpowiedniej współpracy z partnerami społecznymi powoduje chaos prawny.

– Przedsiębiorcy byli wielokrotnie zaskakiwani nowymi propozycjami rządu, w tym takimi, które nakładały na nich nowe obowiązki. W szczególności ustawy dotyczące obciążeń fiskalnych powinny być każdorazowo procedowane z zachowaniem najwyższej staranności – zauważa Piotr Wołejko, ekspert Pracodawców RP ds. społeczno-gospodarczych.
– Wpływają bowiem na poziom obciążeń obywateli i przedsiębiorców, w związku z czym nie mogą być wprowadzane w sposób niechlujny i pośpieszny, bez wymaganych konsultacji. W przeciwnym razie nie będzie mowy o pewności i przewidywalności prawa, co nie służy rozwojowi – dodaje.

9. O testach na COVID-19 oraz izolacji muszą decydować także lekarze działający poza kontraktami na Podstawową Opiekę Zdrowotną

– Konieczne jest rozszerzenie uprawnień do kierowania na testy genetyczne w kierunku COVID-19 finansowane ze środków publicznych. To znaczy danie lekarzom nierealizującym świadczeń w ramach kontraktu na Podstawową Opiekę Zdrowotną uprawnień do kierowania na testy na testy genetyczne w kierunku COVID-19 finansowane ze środków publicznych oraz nakładania izolacji oraz orzekania o czasie jej trwania – mówi Andrzej Mądrala, wiceprezydent Pracodawców RP.

Świadczeniodawcy prywatni prowadzą swoją działalność zarówno w oparciu o kontrakty z płatnikiem publicznym, jak i w modelu abonamentowym, ubezpieczeniowym i gotówkowym. W obecnym stanie prawnym pacjent z objawami mogącymi wskazywać na COVID-19, kontaktujący się ze swoim lekarzem prowadzącym poza systemem POZ, musi być przekierowany na lekarza POZ, żeby uzyskać skierowanie na test.

– To wydłuża czas do weryfikacji podejrzenia choroby zakaźnej, a zatem zwiększa ryzyko epidemiologiczne i stanowi zbędne obciążenie dla systemu publicznego – mówi wiceprezydent Pracodawców RP.

Podobnie, jedynie lekarz POZ może orzekać o izolacji i czasie jej trwania, w tym u pacjentów będących pod stałą opieką lekarzy pracujących poza Podstawową Opieką Zdrowotną.

10. Więcej punktów prowadzących testy

Kolejny postulat dotyczy rozbudowa sieci punktów pobrań materiału biologicznego do testów na COVID-19 w taki sposób, żeby nie obciążać infrastruktury świadczeniodawców sprawujących opiekę zdrowotną oraz zoptymalizować dostępność pacjentów do tych punktów – promujemy model Drive-Thru.

11. Bezpieczeństwo personelu medycznego

Zaangażowanie personelu medycznego jest dzisiaj sprawą kluczową, dlatego należy uczynić wszystko, aby każdemu pracownikowi podmiotu leczniczego czy też praktyki zawodowej zapewnić należytą ochronę, wyposażając go w niezbędne środki ochrony osobistej oraz umożliwiając mu permanentny dostęp do badań laboratoryjnych.

– Musimy pamiętać, że w obecnej sytuacji zachowanie wszelkich środków ostrożności jest kluczowe i niezbędne do walki z wirusem. Z niepokojem patrzymy na dynamicznie postępującą sytuację związaną rozprzestrzenianiem się SARS-COV-2 w Polsce. Tym samym odpowiednie zabezpieczenie służb ratunkowych oraz personelu medycznego jest bardzo ważne – podkreśla Andrzej Mądrala, wiceprezydent Pracodawców RP.

12. Tworzenie rozwiązań organizacyjno-prawnych, dających nam wszystkim, pacjentom, poczucie bezpieczeństwa

Nie można też zapominać, że prawa pacjenta wciąż obowiązują i wszyscy pacjenci pozostają pod taką samą ochroną jak dotychczas, bez względu na rodzaj postawionego rozpoznania.

– Za każdymi nowymi przepisami idą wewnętrzne procesy organizacyjne, które mają na celu dostosowanie się do nadchodzących zmian. Powinny więc być wprowadzane z odpowiednim wyprzedzeniem i udziałem strony społecznej. Tym bardziej gdy wraz z ograniczeniami w prowadzeniu działalności wprowadzane są bardzo wysokie kary finansowe oraz kary pozbawienia wolności – zauważa wiceprezydent Pracodawców RP.

13. Rozwój telemedycyny w obszarze teleporad i telemonitoringu

W systemie opieki zdrowotnej należy uwzględnić – z modyfikacjami wynikającymi z dotychczasowych doświadczeń – dalszy rozwój telemedycyny i to zarówno w obszarze teleporad, jak i telemonitoringu. Pandemia wyzwoliła rozwój alternatywnych oraz specyficznych form funkcjonowania podmiotów ambulatoryjnych. Dotyczy to zarówno podstawowej opieki zdrowotnej, jaki specjalistycznej opieki ambulatoryjnej. W praktyce oznacza to wzrost znaczenia digitalizacji zasobów i procesów. Doświadczenia płynące z tego czasu mogą być tymi, które na zawsze mogą i nawet powinny przynieść duże zmiany organizacyjne w obszarze telemedycyny.

14. Identyfikacja populacji osób o podwyższonym ryzyku zgonu w przebiegu SARS-CoV-2 oraz zaadresowanie do niej szczególnych działań pozwalających na unikanie zakażenia

Należy przygotować rozwiązania pozwalające identyfikować populację osób o podwyższonym ryzyku zgonu w przebiegu SARS-CoV-2 oraz zaadresować do tej populacji szczególne działania. Powinny one pozwalać na unikanie zakażenia (izolacja fizyczna, szczególnie bezpieczne warunki mieszkania czy też pracy itp.), a w razie jego wystąpienia – na ograniczenie konsekwencji zachorowania, hospitalizacji. Takie działania przyczynią się do zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego nie tylko osób o podwyższonym ryzyku, ale również pozostałej części populacji.

15. Jasna podstawa prawna dla obowiązku noszenia maseczek (zasłaniania ust i nosa)

Powrót do powszechnego obowiązku noszenia maseczek zarówno w przestrzeni publicznej, jak i kontynuacja tego obowiązku w niektórych przestrzeniach zamkniętych, w tym w transporcie publicznym, wymaga ustanowienia jasnej i niepodlegającej dyskusji podstawy prawnej.

Obecne przepisy są skutecznie podważane, także przed sądami. Zapowiedziana przez rząd polityka „zero tolerancji” nie może się przecież sprowadzać do egzekwowania czegoś, wobec czego są poważne wątpliwości.

Nie można też wymagać od przedsiębiorców i zatrudnionych przez nich pracowników, by egzekwowali takie przepisy od klientów/kontrahentów, często ryzykując wręcz agresję ze strony osób lekceważących nakładane nakazy. Potrzebna jest jasna podstawa prawna i odpowiednie jej egzekwowanie przez uprawnione organy i instytucje państwa – podkreśla Piotr Wołejko, ekspert Pracodawców RP ds. społeczno-gospodarczych.

źródło: Pracodawcy RP

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Czy Wigilia 24 grudnia 2025 jest dniem wolnym od pracy dla wszystkich? Wyjaśniamy

Czy Wigilia w 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla wszystkich? W tym roku odpowiedź jest naprawdę istotna, bo zmieniły się przepisy. Ustawa uchwalona pod koniec 2024 roku wprowadziła ważną nowość - 24 grudnia ma stać się dniem ustawowo wolnym od pracy. Co to oznacza w praktyce i czy faktycznie nikt nie będzie wtedy pracował?

Czy Twój biznes zyska cyfrową kasę fiskalną zamiast sprzętu? Odkrywamy, kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowny błąd!

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

REKLAMA

1500 zł od ZUS! Wystarczy złożyć wniosek do 30 listopada 2025. Sprawdź, dla kogo te pieniądze

To jedna z tych ulg, o której wielu przedsiębiorców dowiaduje się za późno. Program „wakacji składkowych” ma dać właścicielom firm chwilę oddechu od comiesięcznych przelewów do ZUS-u. Można zyskać nawet 1500 zł, ale tylko pod warunkiem, że wniosek trafi do urzędu najpóźniej 30 listopada 2025 roku.

Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA