REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zbudować nazwę firmy i dobrać do niej domenę?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wybór nazwy firmy coraz częściej warunkuje dostępność danej nazwy w polskimi rejestrze domen. Przyszli przedsiębiorcy mają twardy orzech do zgryzienia, bo wolnych nazw domen z końcówką .pl ubywa z miesiąca na miesiąc.

Nazwa firmy musi być łatwa do zapamiętania i budzić pozytywne skojarzenia z usługą lub produktem, które zamierzamy dostarczać naszym klientom. Trafna nazwa może ułatwić stworzenie udanego biznesu, ale kiedy już  uda nam się wymyślić intrygujący zlepek słów nagle okazuje się, że ktoś inny nie tylko wybrał już taką nazwę, ale i zarejestrował w niej domenę internetową. Jak wybrać nazwę firmy i zarejestrować w niej domenę?

REKLAMA

REKLAMA


Domena, jak nazwa firmy


Nazwa domeny powinna być tożsama z nazwą firmy. W przypadku długiej nazwy firmy stosuje się skrót nazwy lub akronim, czyli słowo utworzone przez skrócenie dwóch lub większej liczby wyrazów. Dobrym pomysłem jest rejestracja domeny w kilku formach - pełnej nazwy firmy i skróconej np. nasza-klasa.pl oraz nk.pl.


Nazwa firmy, jak i nazwa domeny, powinna być łatwa do zapamiętania oraz dobrze brzmieć, gdy będziemy ją wymawiać. Warto sprawdzić, czy nazwa łatwo odmienia się przez przypadki, a nasi pracownicy nie będą musieli jej literować, podając w trakcie rozmowy przez telefon np. komputery.pl, wenecja.pl, poczta.pl. Dla rozdzielenia dwóch lub trzech członów nazwy warto zastosować myślnik np. www.koty-perskie.pl, www.poczta-kwiatowa.pl itd.

REKLAMA


Popularne w Polsce i na świecie jest dodawanie przyrostka „e” od elektroniczny oraz „i” od internetowy, ale musi mieć to właściwe uzasadnienie np. e-ksiazki.pl, isklep.pl itd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Coraz mniej wolnych nazw domen


Z danych udostępnionych przez NASK wynika, że na koniec pierwszego kwartału 2012 roku w rejestrze domeny .pl było już 2 345 015 nazw. Blisko 60% nowych rejestracji nazw w polskim rejestrze dotyczy domeny drugiego poziomu, czyli tej z końcówką .pl. Pozostałe 40% procent przypada na domeny funkcjonalne, w tym .com.pl i .net.pl oraz domeny regionalne. Czy to oznacza, że większość ciekawych, krótkich nazw jest już zarejestrowana? Niestety tak.


 - Na stronie www.cal.pl znajdziemy przeglądarkę domen, która pozwala stwierdzić, czy dana nazwy domeny jest wolna. Znajdziemy tam stosowny formularz, który umożliwia wyszukiwanie wolnych nazw w kilku domenach jednocześnie. Jeśli nazwa jest wolna, klient od razu może zarejestrować domenę - mówi Michał Trziszka, CEO Cal.pl.


Jak skonstruować nazwę domeny?


Nazwa domeny może zawierać litery alfabetu łacińskiego, cyfry oraz znak myślnika. Domeny typu IDN, nazywane domenami wielojęzycznymi, umożliwiają stosowanie znaków narodowych takich jak polskie znaki (ą, ć, ę, ó, ź, ż). Maksymalna liczba znaków w nazwie wynosi 63 wliczając to jej rozszerzenie takie jak .pl lub .com.pl. Wielkość liter w nazwie nie ma znaczenia ponieważ nie są one rozróżniane przez system domenowy. Istnieje natomiast możliwość użycia wielkich liter w materiałach promocyjnych np. dla wyróżnienia poszczególnych członów nazwy domeny.


 - Domeny IDN zawierające polskie znaki narodowe nie cieszą się tak dużą popularnością jak nazwy domen złożone wyłącznie z liter alfabetu łacińskiego. Polacy nauczyli się wymawiać i zapamiętywać nazwy domen bez polskich ogonków - komentuje Michał Trziszka. Warto pamiętać, że domena zwykła i domena wielojęzyczna to dwie różne domeny. Sad.pl oraz Sąd.pl to dwie różne nazwy domeny .pl, choć wiele osób może myśleć, że obie wskazują na ten sam serwer i należą do jednego właściciela - dodaje Trziszka.


Wiele firm decyduje się na rejestrację tej samej nazwy w wielu domenach. Najczęściej wybierane domeny to te z końcówką .pl oraz .com.pl. W ten sposób firma eliminuje ryzyko, ze inny podmiot będzie korzystał z jej renomy i marki na rynku.


 - Z naszych analiz wynika, że zdecydowana większość osób zapamiętuje jedynie główny człon nazwy domeny, do której podświadomie dodaje końcówkę .pl. To właśnie dlatego rejestrując nową nazwę warto wybrać domenę .pl, aby uniknąć nieporozumień i sytuacji, w której nasi obecni lub przyszli klienci trafią do konkurencji - mówi Michał Trziszka z Cal.pl.


Zasady rejestracji domen


W trakcie rejestracji nazwy domeny obowiązuje zasada kto pierwszy ten lepszy. Nazwa domeny nie może naruszać praw do nazwy należących do innego podmiotu. W pozostałych przypadkach prawo do nazwy należy się osobie, która jako pierwsza ją zarejestruje.


 - Procedura rejestracji domen w polskim rejestrze jest prosta. Po wypełnieniu formularza nazwa domeny jest automatycznie rezerwowana na okres 14 dni. To czas kiedy klient może wnieść opłatę i zarejestrować domenę na okres roku. Jeśli tego nie zrobi, rezerwacja na domenę zostaje anulowana, a nazwa trafia do puli wolnych - informuje Trziszka z Cal.pl.

Wiele nazw jest rejestrowanych w celu dalszej odsprzedaży. Wartość rynku wtórnego rośnie z roku na rok, a ciekawe nazwy możemy znaleźć i wylicytować na aukcjach domen. W przypadku, gdy ktoś inny zarejestrował nazwę domeny, co do której posiadamy prawa możemy próbować postępowania układowego przed sądem polubownym lub arbitrażowym, a jeśli to nie przyniesie efektu zażądać wydania nazwy domeny przed sądem powszechnym.


Dobra nazwa z ciekawą końcówką


Dużym zainteresowaniem wśród polskich przedsiębiorców cieszy się domena europejska .eu. Nazwę w domenie .eu może zarejestrować osoba fizyczna zamieszkała w jednym z państw Unii Europejskiej, a także firma lub organizacja, która prowadzi działalność na terenie Wspólnoty.


Domeny krajowe najwyższego poziomu są dwuliterowe, a Polsce przyporządkowano dobrze znaną domenę .pl. Zdecydowana większość państw i obszarów autonomicznych ma przypisaną dwuliterową domenę najwyższego poziomu.


Domeny Tuvalu (.tv), Mikronezji (.fm), Kolumbii (.co) oraz Tonga (.to) pozwalają tworzyć łatwe do zapamiętania nazwy domen np. rmf.fm. Domena .fm jest z sukcesem używana przez stacje radiowe z całego świata, natomiast domena .tv jest ściśle związana z rynkiem telewizyjnym. Do wyboru mamy jeszcze domeny globalne jak .com, .net oraz .org oraz domeny komercyjne i sponsorowane takie jak .biz, .info, .name oraz .xxx dla branży erotycznej.


 - Duża część krajowych rejestrów domeny najwyższego poziomu dopuszcza rejestracje nazwy obywatelom lub firmom spoza ich terytorium. Domena jest jak towar, który można sprzedać i nieco na nim zarobić. Klienci otrzymują natomiast możliwość rejestracji nazwy z ciekawą końcówką - informuje Michał Trziszka. Uwolnienie do publicznej rejestracji domeny internetowej Kolumbii .co spowodowało wzmożone zainteresowanie rejestracjami w nazwie domeny, która jednoznacznie kojarzy się ze słowem corporation (korporacja, spółka) - kończy swoją wypowiedź Trziszka.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA