REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zbudować nazwę firmy i dobrać do niej domenę?

REKLAMA

Wybór nazwy firmy coraz częściej warunkuje dostępność danej nazwy w polskimi rejestrze domen. Przyszli przedsiębiorcy mają twardy orzech do zgryzienia, bo wolnych nazw domen z końcówką .pl ubywa z miesiąca na miesiąc.

Nazwa firmy musi być łatwa do zapamiętania i budzić pozytywne skojarzenia z usługą lub produktem, które zamierzamy dostarczać naszym klientom. Trafna nazwa może ułatwić stworzenie udanego biznesu, ale kiedy już  uda nam się wymyślić intrygujący zlepek słów nagle okazuje się, że ktoś inny nie tylko wybrał już taką nazwę, ale i zarejestrował w niej domenę internetową. Jak wybrać nazwę firmy i zarejestrować w niej domenę?

REKLAMA


Domena, jak nazwa firmy

REKLAMA


Nazwa domeny powinna być tożsama z nazwą firmy. W przypadku długiej nazwy firmy stosuje się skrót nazwy lub akronim, czyli słowo utworzone przez skrócenie dwóch lub większej liczby wyrazów. Dobrym pomysłem jest rejestracja domeny w kilku formach - pełnej nazwy firmy i skróconej np. nasza-klasa.pl oraz nk.pl.


Nazwa firmy, jak i nazwa domeny, powinna być łatwa do zapamiętania oraz dobrze brzmieć, gdy będziemy ją wymawiać. Warto sprawdzić, czy nazwa łatwo odmienia się przez przypadki, a nasi pracownicy nie będą musieli jej literować, podając w trakcie rozmowy przez telefon np. komputery.pl, wenecja.pl, poczta.pl. Dla rozdzielenia dwóch lub trzech członów nazwy warto zastosować myślnik np. www.koty-perskie.pl, www.poczta-kwiatowa.pl itd.


Popularne w Polsce i na świecie jest dodawanie przyrostka „e” od elektroniczny oraz „i” od internetowy, ale musi mieć to właściwe uzasadnienie np. e-ksiazki.pl, isklep.pl itd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Coraz mniej wolnych nazw domen

REKLAMA


Z danych udostępnionych przez NASK wynika, że na koniec pierwszego kwartału 2012 roku w rejestrze domeny .pl było już 2 345 015 nazw. Blisko 60% nowych rejestracji nazw w polskim rejestrze dotyczy domeny drugiego poziomu, czyli tej z końcówką .pl. Pozostałe 40% procent przypada na domeny funkcjonalne, w tym .com.pl i .net.pl oraz domeny regionalne. Czy to oznacza, że większość ciekawych, krótkich nazw jest już zarejestrowana? Niestety tak.


 - Na stronie www.cal.pl znajdziemy przeglądarkę domen, która pozwala stwierdzić, czy dana nazwy domeny jest wolna. Znajdziemy tam stosowny formularz, który umożliwia wyszukiwanie wolnych nazw w kilku domenach jednocześnie. Jeśli nazwa jest wolna, klient od razu może zarejestrować domenę - mówi Michał Trziszka, CEO Cal.pl.


Jak skonstruować nazwę domeny?


Nazwa domeny może zawierać litery alfabetu łacińskiego, cyfry oraz znak myślnika. Domeny typu IDN, nazywane domenami wielojęzycznymi, umożliwiają stosowanie znaków narodowych takich jak polskie znaki (ą, ć, ę, ó, ź, ż). Maksymalna liczba znaków w nazwie wynosi 63 wliczając to jej rozszerzenie takie jak .pl lub .com.pl. Wielkość liter w nazwie nie ma znaczenia ponieważ nie są one rozróżniane przez system domenowy. Istnieje natomiast możliwość użycia wielkich liter w materiałach promocyjnych np. dla wyróżnienia poszczególnych członów nazwy domeny.


 - Domeny IDN zawierające polskie znaki narodowe nie cieszą się tak dużą popularnością jak nazwy domen złożone wyłącznie z liter alfabetu łacińskiego. Polacy nauczyli się wymawiać i zapamiętywać nazwy domen bez polskich ogonków - komentuje Michał Trziszka. Warto pamiętać, że domena zwykła i domena wielojęzyczna to dwie różne domeny. Sad.pl oraz Sąd.pl to dwie różne nazwy domeny .pl, choć wiele osób może myśleć, że obie wskazują na ten sam serwer i należą do jednego właściciela - dodaje Trziszka.


Wiele firm decyduje się na rejestrację tej samej nazwy w wielu domenach. Najczęściej wybierane domeny to te z końcówką .pl oraz .com.pl. W ten sposób firma eliminuje ryzyko, ze inny podmiot będzie korzystał z jej renomy i marki na rynku.


 - Z naszych analiz wynika, że zdecydowana większość osób zapamiętuje jedynie główny człon nazwy domeny, do której podświadomie dodaje końcówkę .pl. To właśnie dlatego rejestrując nową nazwę warto wybrać domenę .pl, aby uniknąć nieporozumień i sytuacji, w której nasi obecni lub przyszli klienci trafią do konkurencji - mówi Michał Trziszka z Cal.pl.


Zasady rejestracji domen


W trakcie rejestracji nazwy domeny obowiązuje zasada kto pierwszy ten lepszy. Nazwa domeny nie może naruszać praw do nazwy należących do innego podmiotu. W pozostałych przypadkach prawo do nazwy należy się osobie, która jako pierwsza ją zarejestruje.


 - Procedura rejestracji domen w polskim rejestrze jest prosta. Po wypełnieniu formularza nazwa domeny jest automatycznie rezerwowana na okres 14 dni. To czas kiedy klient może wnieść opłatę i zarejestrować domenę na okres roku. Jeśli tego nie zrobi, rezerwacja na domenę zostaje anulowana, a nazwa trafia do puli wolnych - informuje Trziszka z Cal.pl.

Wiele nazw jest rejestrowanych w celu dalszej odsprzedaży. Wartość rynku wtórnego rośnie z roku na rok, a ciekawe nazwy możemy znaleźć i wylicytować na aukcjach domen. W przypadku, gdy ktoś inny zarejestrował nazwę domeny, co do której posiadamy prawa możemy próbować postępowania układowego przed sądem polubownym lub arbitrażowym, a jeśli to nie przyniesie efektu zażądać wydania nazwy domeny przed sądem powszechnym.


Dobra nazwa z ciekawą końcówką


Dużym zainteresowaniem wśród polskich przedsiębiorców cieszy się domena europejska .eu. Nazwę w domenie .eu może zarejestrować osoba fizyczna zamieszkała w jednym z państw Unii Europejskiej, a także firma lub organizacja, która prowadzi działalność na terenie Wspólnoty.


Domeny krajowe najwyższego poziomu są dwuliterowe, a Polsce przyporządkowano dobrze znaną domenę .pl. Zdecydowana większość państw i obszarów autonomicznych ma przypisaną dwuliterową domenę najwyższego poziomu.


Domeny Tuvalu (.tv), Mikronezji (.fm), Kolumbii (.co) oraz Tonga (.to) pozwalają tworzyć łatwe do zapamiętania nazwy domen np. rmf.fm. Domena .fm jest z sukcesem używana przez stacje radiowe z całego świata, natomiast domena .tv jest ściśle związana z rynkiem telewizyjnym. Do wyboru mamy jeszcze domeny globalne jak .com, .net oraz .org oraz domeny komercyjne i sponsorowane takie jak .biz, .info, .name oraz .xxx dla branży erotycznej.


 - Duża część krajowych rejestrów domeny najwyższego poziomu dopuszcza rejestracje nazwy obywatelom lub firmom spoza ich terytorium. Domena jest jak towar, który można sprzedać i nieco na nim zarobić. Klienci otrzymują natomiast możliwość rejestracji nazwy z ciekawą końcówką - informuje Michał Trziszka. Uwolnienie do publicznej rejestracji domeny internetowej Kolumbii .co spowodowało wzmożone zainteresowanie rejestracjami w nazwie domeny, która jednoznacznie kojarzy się ze słowem corporation (korporacja, spółka) - kończy swoją wypowiedź Trziszka.

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

REKLAMA

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

REKLAMA