REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zbudować nazwę firmy i dobrać do niej domenę?

REKLAMA

Wybór nazwy firmy coraz częściej warunkuje dostępność danej nazwy w polskimi rejestrze domen. Przyszli przedsiębiorcy mają twardy orzech do zgryzienia, bo wolnych nazw domen z końcówką .pl ubywa z miesiąca na miesiąc.

Nazwa firmy musi być łatwa do zapamiętania i budzić pozytywne skojarzenia z usługą lub produktem, które zamierzamy dostarczać naszym klientom. Trafna nazwa może ułatwić stworzenie udanego biznesu, ale kiedy już  uda nam się wymyślić intrygujący zlepek słów nagle okazuje się, że ktoś inny nie tylko wybrał już taką nazwę, ale i zarejestrował w niej domenę internetową. Jak wybrać nazwę firmy i zarejestrować w niej domenę?

REKLAMA


Domena, jak nazwa firmy

REKLAMA


Nazwa domeny powinna być tożsama z nazwą firmy. W przypadku długiej nazwy firmy stosuje się skrót nazwy lub akronim, czyli słowo utworzone przez skrócenie dwóch lub większej liczby wyrazów. Dobrym pomysłem jest rejestracja domeny w kilku formach - pełnej nazwy firmy i skróconej np. nasza-klasa.pl oraz nk.pl.


Nazwa firmy, jak i nazwa domeny, powinna być łatwa do zapamiętania oraz dobrze brzmieć, gdy będziemy ją wymawiać. Warto sprawdzić, czy nazwa łatwo odmienia się przez przypadki, a nasi pracownicy nie będą musieli jej literować, podając w trakcie rozmowy przez telefon np. komputery.pl, wenecja.pl, poczta.pl. Dla rozdzielenia dwóch lub trzech członów nazwy warto zastosować myślnik np. www.koty-perskie.pl, www.poczta-kwiatowa.pl itd.


Popularne w Polsce i na świecie jest dodawanie przyrostka „e” od elektroniczny oraz „i” od internetowy, ale musi mieć to właściwe uzasadnienie np. e-ksiazki.pl, isklep.pl itd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Coraz mniej wolnych nazw domen

REKLAMA


Z danych udostępnionych przez NASK wynika, że na koniec pierwszego kwartału 2012 roku w rejestrze domeny .pl było już 2 345 015 nazw. Blisko 60% nowych rejestracji nazw w polskim rejestrze dotyczy domeny drugiego poziomu, czyli tej z końcówką .pl. Pozostałe 40% procent przypada na domeny funkcjonalne, w tym .com.pl i .net.pl oraz domeny regionalne. Czy to oznacza, że większość ciekawych, krótkich nazw jest już zarejestrowana? Niestety tak.


 - Na stronie www.cal.pl znajdziemy przeglądarkę domen, która pozwala stwierdzić, czy dana nazwy domeny jest wolna. Znajdziemy tam stosowny formularz, który umożliwia wyszukiwanie wolnych nazw w kilku domenach jednocześnie. Jeśli nazwa jest wolna, klient od razu może zarejestrować domenę - mówi Michał Trziszka, CEO Cal.pl.


Jak skonstruować nazwę domeny?


Nazwa domeny może zawierać litery alfabetu łacińskiego, cyfry oraz znak myślnika. Domeny typu IDN, nazywane domenami wielojęzycznymi, umożliwiają stosowanie znaków narodowych takich jak polskie znaki (ą, ć, ę, ó, ź, ż). Maksymalna liczba znaków w nazwie wynosi 63 wliczając to jej rozszerzenie takie jak .pl lub .com.pl. Wielkość liter w nazwie nie ma znaczenia ponieważ nie są one rozróżniane przez system domenowy. Istnieje natomiast możliwość użycia wielkich liter w materiałach promocyjnych np. dla wyróżnienia poszczególnych członów nazwy domeny.


 - Domeny IDN zawierające polskie znaki narodowe nie cieszą się tak dużą popularnością jak nazwy domen złożone wyłącznie z liter alfabetu łacińskiego. Polacy nauczyli się wymawiać i zapamiętywać nazwy domen bez polskich ogonków - komentuje Michał Trziszka. Warto pamiętać, że domena zwykła i domena wielojęzyczna to dwie różne domeny. Sad.pl oraz Sąd.pl to dwie różne nazwy domeny .pl, choć wiele osób może myśleć, że obie wskazują na ten sam serwer i należą do jednego właściciela - dodaje Trziszka.


Wiele firm decyduje się na rejestrację tej samej nazwy w wielu domenach. Najczęściej wybierane domeny to te z końcówką .pl oraz .com.pl. W ten sposób firma eliminuje ryzyko, ze inny podmiot będzie korzystał z jej renomy i marki na rynku.


 - Z naszych analiz wynika, że zdecydowana większość osób zapamiętuje jedynie główny człon nazwy domeny, do której podświadomie dodaje końcówkę .pl. To właśnie dlatego rejestrując nową nazwę warto wybrać domenę .pl, aby uniknąć nieporozumień i sytuacji, w której nasi obecni lub przyszli klienci trafią do konkurencji - mówi Michał Trziszka z Cal.pl.


Zasady rejestracji domen


W trakcie rejestracji nazwy domeny obowiązuje zasada kto pierwszy ten lepszy. Nazwa domeny nie może naruszać praw do nazwy należących do innego podmiotu. W pozostałych przypadkach prawo do nazwy należy się osobie, która jako pierwsza ją zarejestruje.


 - Procedura rejestracji domen w polskim rejestrze jest prosta. Po wypełnieniu formularza nazwa domeny jest automatycznie rezerwowana na okres 14 dni. To czas kiedy klient może wnieść opłatę i zarejestrować domenę na okres roku. Jeśli tego nie zrobi, rezerwacja na domenę zostaje anulowana, a nazwa trafia do puli wolnych - informuje Trziszka z Cal.pl.

Wiele nazw jest rejestrowanych w celu dalszej odsprzedaży. Wartość rynku wtórnego rośnie z roku na rok, a ciekawe nazwy możemy znaleźć i wylicytować na aukcjach domen. W przypadku, gdy ktoś inny zarejestrował nazwę domeny, co do której posiadamy prawa możemy próbować postępowania układowego przed sądem polubownym lub arbitrażowym, a jeśli to nie przyniesie efektu zażądać wydania nazwy domeny przed sądem powszechnym.


Dobra nazwa z ciekawą końcówką


Dużym zainteresowaniem wśród polskich przedsiębiorców cieszy się domena europejska .eu. Nazwę w domenie .eu może zarejestrować osoba fizyczna zamieszkała w jednym z państw Unii Europejskiej, a także firma lub organizacja, która prowadzi działalność na terenie Wspólnoty.


Domeny krajowe najwyższego poziomu są dwuliterowe, a Polsce przyporządkowano dobrze znaną domenę .pl. Zdecydowana większość państw i obszarów autonomicznych ma przypisaną dwuliterową domenę najwyższego poziomu.


Domeny Tuvalu (.tv), Mikronezji (.fm), Kolumbii (.co) oraz Tonga (.to) pozwalają tworzyć łatwe do zapamiętania nazwy domen np. rmf.fm. Domena .fm jest z sukcesem używana przez stacje radiowe z całego świata, natomiast domena .tv jest ściśle związana z rynkiem telewizyjnym. Do wyboru mamy jeszcze domeny globalne jak .com, .net oraz .org oraz domeny komercyjne i sponsorowane takie jak .biz, .info, .name oraz .xxx dla branży erotycznej.


 - Duża część krajowych rejestrów domeny najwyższego poziomu dopuszcza rejestracje nazwy obywatelom lub firmom spoza ich terytorium. Domena jest jak towar, który można sprzedać i nieco na nim zarobić. Klienci otrzymują natomiast możliwość rejestracji nazwy z ciekawą końcówką - informuje Michał Trziszka. Uwolnienie do publicznej rejestracji domeny internetowej Kolumbii .co spowodowało wzmożone zainteresowanie rejestracjami w nazwie domeny, która jednoznacznie kojarzy się ze słowem corporation (korporacja, spółka) - kończy swoją wypowiedź Trziszka.

 

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    KONFERENCJA O DOTACJACH - DOŚWIADCZENIA I PERSPEKTYWY. Katowice 29 lutego 2024 r. [wydarzenie bezpłatne, liczba miejsc ograniczona]

    LPW Grupa na czele z ekspertami z LPW Consulting zaprasza na kolejną edycję wydarzenia pt. KONFERENCJA O DOTACJACH - DOŚWIADCZENIA I PERSPEKTYWY. W tym roku to wydarzenie odbędzie się w czwartek 29 lutego 2024 r. w godz.: 10:00-14:00 w Parku Technologicznym Ekoenergia w Katowicach, ul. Żeliwna 38. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny po uprzednim zapisie online. Przy czym liczba miejsc jest ograniczona. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

    Czekolada w 2024 roku będzie droższa i nie tylko ona. Ceny kakao biją rekordy – może być nawet 7 tys. USD za tonę. Co to jest shrinkflacja?

    Nie ma dobrych wiadomości dla miłośników czekolady i kakao. Rekordowo wysokie ceny kakao na światowych giełdach nadal będą rosły i mogą nawet przekroczyć wartość 7 tys. dolarów za tonę. Tak prognozują autorzy raportu pt. „INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH”. Problemy z podażą i przewidywane znaczne spadki zbiorów oznaczają trzeci rok z rzędu globalnego deficytu surowca. Kluczowy okres zbierania ziaren skończy się w marcu, a następny zacznie się dopiero we wrześniu. Natomiast już w styczniu br. słodycze i desery zdrożały najbardziej ze wszystkich analizowanych kategorii produktów. Eksperci zapowiadają, że podwyżki w następnej kolejności obejmą kosmetyki, leki i suplementy bazujące na kakao. I dodają, że skok cen odczują producenci art. spożywczych, zakłady przetwórcze, cukiernie i restauracje. W następnej kolejności straty te zostaną przerzucone na konsumentów. Taki scenariusz może się wydarzyć już przed Wielkanocą. A jeśli sytuacja dalej będzie się pogarszała, to może nasilić się również zjawisko shrinkflacji. 

    Firmy widzą potencjał w sztucznej inteligencji, ale są pewne bariery

    Firmy, które zainwestowały w sztuczną inteligencję i widzą jej potencjał, chętniej rozważają dalsze innowacje. Ale są tez pewne przeszkody, z którymi muszą się mierzyć. 

    Ferie 2024. Wyjazdy nad morze coraz popularniejsze. Największą atrakcją morsowanie

    Czy Polacy coraz chętniej będą spędzać ferie nad morzem? Eksperci zauważają, że to był najlepszy początek roku w turystyce od 2019 roku. Czy przedsiębiorcom opłaca się teraz zamykać na zimę? 

    REKLAMA

    Jak założyć e-Doręczenia? Wniosek przedsiębiorcy

    Przedsiębiorcy mogą składać wnioski o utworzenie adresu do e-Doręczeń przez Biznes.gov. Po aktywacji adresu, firma korzysta ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy. Jak zrobić e-Doręczenia?

    Kompetencje kobiet w branży IT. Większy udział kobiet jest istotny z powodu deficytu wykwalifikowanych kadr

    W październiku 2024 r. zaczną obowiązywać unijne przepisy mające na celu zbudowanie większej odporności biznesu na cyberataki. W związku z tym należy podjąć działania podnoszące kompetencje z dziedziny cyberbezpieczeństwa. Tymczasem inicjatywy podnoszące kompetencje cyfrowe kobiet podejmowane są w zaledwie 20,4% miejsc pracy.

    Komisja Europejska proponuje zmniejszenie i uproszczenie obciążeń rolników. Czy to wystarczy by przerwać protesty?

    Komisja Europejska przesłała w czwartek prezydencji belgijskiej w Radzie UE dokument, zawierający listę działań mających na celu "zmniejszenie obciążeń administracyjnych, spoczywających na barkach rolników". Propozycje zostaną omówione z państwami członkowskimi 26 lutego na posiedzeniu Rady ds. Rolnictwa.

    Używasz smartfona? Twoje wrażliwe dane są jak na dłoni. Technologia pozbawia nas prywatności

    Użytkownicy różnych urządzeń, aplikacji czy systemów często nie są świadomi, przez kogo i do jakich celów są gromadzone i wykorzystywane dane na ich temat. Rozwój technologii rzadko idzie w parze ze świadomością użytkowników i regulacjami prawnymi. To stanowi zagrożenie dla ochrony danych osobowych.

    REKLAMA

    Wzrasta ryzyko prowadzenia biznesu. "Liczba wzmianek o geopolityce i ryzyku politycznym w dokumentach spółek wzrosła o 600%"

    Ryzyko prowadzenia biznesu w 2024 roku zwiększa rosnąca polaryzacja na światowej scenie politycznej. Istotna dla przedsiębiorców będzie minimalizacja potencjalnych niebezpieczeństw, m.in. poprzez zwiększenie odporności łańcuchów dostaw, odpowiednią politykę dostępu do zasobów i zaadresowanie kwestii ESG – wynika z raportu EY-Parthenon 2024 Geostrategic Outlook.

    Handel internetowy idzie w górę, stanowi 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej

    Sprzedaż internetowa w ujęciu rocznym w styczniu wzrosła ogółem o 11%, co stanowił 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej. Największy udział e-sprzedaży w całości sprzedaży detalicznej miały takie kategorie jak tekstylia, odzież, obuwie, prasa i książki. Tak wynika z danych przekazanych przez GUS.

    REKLAMA