REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej sklepów wykorzystuje aromamarketing

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
oprac. Anna Kiedrzyńska

REKLAMA

 W Polsce nadal najczęściej wykorzystywana jest tradycyjna reklama audiowizualna. Coraz więcej firm korzysta z Internetu i mediów społecznościowych, bo dają wymierne efekty przy niewielkich nakładach finansowych. Nowością w Polsce jest aromamarketing. Około 2 tys. sklepów w Polsce korzysta w Polsce z marketingu zapachowego. Najczęściej wykorzystywane są zapachy na bazie kwiatu herbaty.

 

REKLAMA

Czym jest aromamarketing? Najprościej ujmując to wywieranie wpływu na zachowanie klienta w miejscu sprzedaży za pomocą zapachu. Co ciekawe ten rodzaj marketingu staje się w Polsce coraz popularniejszy.

 

Produkt - obsługa - zapach

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Celem aromamarketingu jest to, by ludzie czuli się lepiej w sklepie i zostali w nim jak najdłużej. Jednak w sklepie najważniejszy jest produkt i obsługa. Jeśli klient spotka się z nieprzyjemną obsługą to nawet aromatyczne budowanie klimatu nie pomoże.

 

Zapachowych kusicieli w Polsce jest coraz więcej. Z aromamarketingu korzystają galerie handlowe, hotele, kasyna czy nawet sieci sklepów obuwniczych. W jednej z galerii handlowych w Lublinie o powierzchni 65 tys. m kw. emitowany jest zapach dymu drzewa sandałowego, aby klienci czuli się bardziej komfortowo.

 

Zapamiętaj!
Aromamarketing to wywieranie wpływu na zachowanie klienta w miejscu sprzedaży za pomocą zapachu.

 

Jakie zapachy są najpopularniejsze? W Polsce w aromamarketingu najczęściej wykorzystuje się zapachy na bazie kwiatu herbaty. Jest to zapach odświeżający, specyficzny i co najważniejsze akceptowany przez blisko 70 proc. badanych klientów.

 

Czy płeć i wiek mają znaczenie na wybór zapachu? Okazuje się, że tak. W sklepach, gdzie decyzje podejmują najczęściej kobiety emitowane są zapachy afrodyzujące - piżma.

 

Reklama podświadoma - czy jest w porządku wobec klienta?

 

Konsumenci przyzwyczaili się już do reklam wizualnych czy hostess rozdających przysmaki w supermarketach. Nasuwa się jednak pytanie czy zastosowanie aromamarketingu jest w porządku? Klient przecież nie wie, że jest torpedowany przez specjalne zapachy po to, żeby przebywał w sklepie jak najdłużej. Gdzie więc leży granica między świadomą i widoczną reklamą, a podświadomym wpływaniem na klienta?

 

- Klient oczekuje nie tylko dobrej obsługi i ceny, ale też miłej, dobrej atmosfery i my w tym pomagamy poprzez muzykę, dobry przekaz i aromamarketing - twierdzi przedstawiciel jednej z firm marketingowych.

 

 Czytaj o innych formach reklamy: Marketing szeptany>>>

 

Problem podświadomej reklamy pozostaje otwarty. Trendy rynku są jednak widoczne. Przyszłością reklamy jest marketing 5D, czyli działający na wszystkie zmysły i zakładający interakcję z klientem.

 

Polski marketing jest zaściankowy

 

Jak jest za granicą? Jak nas oceniają sąsiedzi? Polski marketing za granicą postrzegany jest jako zaściankowy. Świadczy o tym mała liczba kampanii odważnych, przełamujących konwenanse, które byłyby zauważalne. Przyczyn takiego stanu rodzimego marketingu jest wiele. Większość działów marketingu w Polsce obawia się skuteczności ich działań i w efekcie nie inwestują w ciekawe i kreatywne kampanie. Poza tym polski marketing ograniczony jest nieporównywalnie mniejszym budżetem niż ich kolegów z zagranicy.

 

W marketingu liczy się pomysł

 

W Polsce nadal najczęściej wykorzystywana jest reklama audiowizualna: billboardowa, prasowa, telewizyjna czy radiowa. Dzisiaj przy wykorzystaniu Internetu i mediów społecznościowych prowadzone są efektywne działania merketingowe przy relatywnie niskich nakładach finansowych. Internet, a przede wszystkim portale społecznościowe to miejsce spotkania klienta, zrelaksowanego i mającego wolny czas. Teraz nadchodzi moment na podbój zmysłów klientów odwiedzających sklepy, galerie handlowe i miejsca rozrywki.

 

oprac. Anna Kiedrzyńska
www.mojafirma.infor.pl

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA