REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej sklepów wykorzystuje aromamarketing

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
oprac. Anna Kiedrzyńska

REKLAMA

 W Polsce nadal najczęściej wykorzystywana jest tradycyjna reklama audiowizualna. Coraz więcej firm korzysta z Internetu i mediów społecznościowych, bo dają wymierne efekty przy niewielkich nakładach finansowych. Nowością w Polsce jest aromamarketing. Około 2 tys. sklepów w Polsce korzysta w Polsce z marketingu zapachowego. Najczęściej wykorzystywane są zapachy na bazie kwiatu herbaty.

 

REKLAMA

Czym jest aromamarketing? Najprościej ujmując to wywieranie wpływu na zachowanie klienta w miejscu sprzedaży za pomocą zapachu. Co ciekawe ten rodzaj marketingu staje się w Polsce coraz popularniejszy.

 

Produkt - obsługa - zapach

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Celem aromamarketingu jest to, by ludzie czuli się lepiej w sklepie i zostali w nim jak najdłużej. Jednak w sklepie najważniejszy jest produkt i obsługa. Jeśli klient spotka się z nieprzyjemną obsługą to nawet aromatyczne budowanie klimatu nie pomoże.

 

Zapachowych kusicieli w Polsce jest coraz więcej. Z aromamarketingu korzystają galerie handlowe, hotele, kasyna czy nawet sieci sklepów obuwniczych. W jednej z galerii handlowych w Lublinie o powierzchni 65 tys. m kw. emitowany jest zapach dymu drzewa sandałowego, aby klienci czuli się bardziej komfortowo.

 

Zapamiętaj!
Aromamarketing to wywieranie wpływu na zachowanie klienta w miejscu sprzedaży za pomocą zapachu.

 

Jakie zapachy są najpopularniejsze? W Polsce w aromamarketingu najczęściej wykorzystuje się zapachy na bazie kwiatu herbaty. Jest to zapach odświeżający, specyficzny i co najważniejsze akceptowany przez blisko 70 proc. badanych klientów.

 

Czy płeć i wiek mają znaczenie na wybór zapachu? Okazuje się, że tak. W sklepach, gdzie decyzje podejmują najczęściej kobiety emitowane są zapachy afrodyzujące - piżma.

 

Reklama podświadoma - czy jest w porządku wobec klienta?

 

Konsumenci przyzwyczaili się już do reklam wizualnych czy hostess rozdających przysmaki w supermarketach. Nasuwa się jednak pytanie czy zastosowanie aromamarketingu jest w porządku? Klient przecież nie wie, że jest torpedowany przez specjalne zapachy po to, żeby przebywał w sklepie jak najdłużej. Gdzie więc leży granica między świadomą i widoczną reklamą, a podświadomym wpływaniem na klienta?

 

- Klient oczekuje nie tylko dobrej obsługi i ceny, ale też miłej, dobrej atmosfery i my w tym pomagamy poprzez muzykę, dobry przekaz i aromamarketing - twierdzi przedstawiciel jednej z firm marketingowych.

 

 Czytaj o innych formach reklamy: Marketing szeptany>>>

 

Problem podświadomej reklamy pozostaje otwarty. Trendy rynku są jednak widoczne. Przyszłością reklamy jest marketing 5D, czyli działający na wszystkie zmysły i zakładający interakcję z klientem.

 

Polski marketing jest zaściankowy

 

Jak jest za granicą? Jak nas oceniają sąsiedzi? Polski marketing za granicą postrzegany jest jako zaściankowy. Świadczy o tym mała liczba kampanii odważnych, przełamujących konwenanse, które byłyby zauważalne. Przyczyn takiego stanu rodzimego marketingu jest wiele. Większość działów marketingu w Polsce obawia się skuteczności ich działań i w efekcie nie inwestują w ciekawe i kreatywne kampanie. Poza tym polski marketing ograniczony jest nieporównywalnie mniejszym budżetem niż ich kolegów z zagranicy.

 

W marketingu liczy się pomysł

 

W Polsce nadal najczęściej wykorzystywana jest reklama audiowizualna: billboardowa, prasowa, telewizyjna czy radiowa. Dzisiaj przy wykorzystaniu Internetu i mediów społecznościowych prowadzone są efektywne działania merketingowe przy relatywnie niskich nakładach finansowych. Internet, a przede wszystkim portale społecznościowe to miejsce spotkania klienta, zrelaksowanego i mającego wolny czas. Teraz nadchodzi moment na podbój zmysłów klientów odwiedzających sklepy, galerie handlowe i miejsca rozrywki.

 

oprac. Anna Kiedrzyńska
www.mojafirma.infor.pl

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyższe składki dla przedsiębiorców od 2026 roku

Wyższe składki dla przedsiębiorców od 2026 roku - przewidywany wzrost obciążeń wynosi nawet kilkaset złotych. Część firm może tego nie udźwignąć. Przedsiębiorcy apelują o niższe składki zdrowotne i ubezpieczeniowe.

Profesjonalny marketing bez działu marketingu? To sposób na rozwój MŚP

Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) odgrywają kluczową rolę w gospodarce – generują znaczną część PKB, tworzą miejsca pracy i często są źródłem innowacyjnych rozwiązań. Jednak w realiach silnej konkurencji, ograniczonych zasobów i szybko zmieniającego się rynku, utrzymanie konkurencyjności i skuteczne dotarcie do klientów może być trudnym wyzwaniem. Właśnie dlatego coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na współpracę z ekspertami zewnętrznymi, specjalizującymi się w marketingu. Takie rozwiązanie niesie za sobą szereg konkretnych korzyści.

Czy firmy gotowe są na AI? Sztuczna inteligencja w polskich przedsiębiorstwach [Badanie]

Jakie firmy korzystają z AI? Do czego używana jest sztuczna inteligencja w polskich przedsiębiorstwach? Jakie korzyści przynosi? Odpowiedzi na te pytania płyną z badania przeprowadzonego w ramach projektu Bilans Kapitału Ludzkiego. Czy polskie firmy są gotowe na AI?

Kary za niektóre przestępstwa skarbowe będą niższe. Start nowych przepisów zaplanowano na 1 stycznia 2026 r.

Trwają prace legislacyjne nad projektem obniżającym kary za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich zmian w podatkach. Są to przestępstwa dotyczące dokumentów w postaci oświadczeń oraz informacji, do złożenia których obligują przepisy podatkowe.

REKLAMA

Ukryte zagrożenia związane z zakupem oprogramowania – i jak ich uniknąć?

W miarę jak infrastruktura cyfrowa staje się kluczowym elementem niemal każdej działalności biznesowej, rośnie również znaczenie bezpiecznego i zgodnego z przepisami procesu zakupu oprogramowania. Niezależnie od tego, czy firma inwestuje w nowe licencje, czy sprawdza bardziej opłacalne rozwiązania z rynku wtórnego, jedna rzecz pozostaje niezmienna – ostrożność.

Premie na start i wsparcie zalesieniowe dla rolników. Wnioski do 31 lipca 2025 r.

Właściciele gruntów rolnych, którzy planują inwestycje leśne lub zadrzewieniowe mają czas do końca lipca na złożenie wymaganego wniosku. Podobnie jest w przypadku młodych rolników, którzy chcą otrzymać fundusze na rozpoczęcie i rozwój działalności.

Spółka partnerska w Wielkiej Brytanii jako alternatywa dla spółki limited

Wielka Brytania od lat przyciąga przedsiębiorców z całego świata nie tylko stabilnym systemem prawnym, ale również elastycznością form prowadzenia działalności gospodarczej. Choć najczęściej wybieraną strukturą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Ltd), coraz więcej inwestorów interesuje się również mniej znaną, lecz bardzo atrakcyjną formą - spółką partnerską typu Limited Partnership (LP). Dla wielu może ona stanowić interesującą alternatywę - szczególnie w kontekście międzynarodowej optymalizacji podatkowej i działań inwestycyjnych.

Przedsiębiorcy: wyższe koszty w 2026 r., wzrost składek ZUS o ok. 1836 zł rocznie

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą płacili o kilkaset złotych więcej - alarmuje Północna Izba Gospodarcza. Wzrost składek ZUS najbardziej odczują małe firmy, ale to nie jedyne koszty prowadzenia działalności.

REKLAMA

Czy w fundacji rodzinnej beneficjent (córka fundatora) może być zatrudniona na podstawie umowy o pracę jako osoba zarządzająca mieniem fundacji?

W naszej ocenie beneficjent fundacji rodzinnej może być zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Obowiązujące przepisy prawa nie zakazują takiego rozwiązania, a nadto zawarcie umowy o pracę z beneficjentem nie mieści się w katalogu tzw. ukrytych zysków ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Czy fundacja rodzinna może zajmować się najmem krótkoterminowym? Czy nieruchomości muszą być wprowadzone do fundacji?

W celu wynajmu nieruchomości przez fundację rodzinną, konieczne jest uprzednie nabycie przez nią prawa własności (lub innego tytułu prawnego) do tych nieruchomości. W praktyce możliwe jest to m.in. poprzez dokonanie darowizny, wniesienie mienia w formie aportu (np. w ramach przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części) albo odpłatne zbycie nieruchomości na rzecz fundacji rodzinnej.

REKLAMA