REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Blog firmowy jako forma komunikacji marketingowej

Mariusz Łukasik

REKLAMA

Blog firmowy to doskonały instrument komunikacji marketingowej w Internecie, zdobywający na świecie coraz większą popularność. W Polsce jeszcze dość słabo wykorzystywany. Blog firmowy świetnie się nadaje do działań związanych z PR, nieco mniej do działań czysto marketingowych.

REKLAMA

Blog, mimo podobieństw do tradycyjnego dziennika lub pamiętnika, jest raczej specyficzną formą komunikowania się, związaną ściśle z Internetem. Według Wikipedii blog (od ang. weblog - sieciowy dziennik, pamiętnik) to rodzaj strony internetowej, na której autor umieszcza datowane wpisy, wyświetlane kolejno, zaczynając od najnowszego. Blogi zazwyczaj posiadają system archiwizacji wpisów, możliwość komentowania wpisów przez czytelników, a także zestaw linków do blogów polecanych przez autora (tzw. blogroll) i innego rodzaju stron WWW. O popularności blogów niech świadczy ich liczba. W samej Polsce istnieje prawie 2,5 miliona blogów, choć specjaliści wskazują, że tylko co piąty jest stale aktualizowany.

REKLAMA


Blog to forma, która ewoluowała. Na początku był prostą stroną internetową, gdzie autor na bieżąco dodawał linki do ciekawych miejsc w sieci. W fazie narodzin autorami blogów byli najczęściej informatycy i programiści. Tylko oni posiadali wtedy niezbędną wiedzę do utworzenia strony internetowej. Upowszechnienie blogów nastąpiło wraz z pojawieniem się w Internecie specjalnych szablonów, które umożliwiły osobom bez programistycznych umiejętności zakładanie i samodzielne aktualizowanie bloga. Takie możliwości dają dziś każdemu użytkownikowi najpopularniejsze portale internetowe.


Obecnie blog to bardzo rozbudowane medium komunikacyjne, gdzie oprócz codziennych wpisów, umieszczane są zdjęcia, filmy, komentarze innych internautów oraz linki do ciekawych stron. Najczęściej ma formę tekstową wzbogaconą o inne elementy. Choć zdarzają się autorzy, którzy blog prowadzą tylko w oparciu o zdjęcia lub filmy wideo. Możemy wtedy mówić o fotoblogach i wideoblogach. Inne rodzaje blogów to mp3-blogi lub linkblogi.


Blog firmowy

REKLAMA


Ogromna popularność blogów, przypadająca na świecie na lata 1995 - 1997 (w Polsce to przełom 2001/2002), przyciągnęła uwagę specjalistów od marketingu. Skoro blogi stały się tak modne (na świcie jest ponad 55 milionów blogów) i chętnie czytane, dlaczego by nie zastosować ich w komunikacji marketingowej. Szczególnie że tradycyjne formy komunikacji przynosiły coraz słabsze efekty, a z roku na rok były coraz kosztowniejsze. I tak jak każda nowa forma komunikacji, która początkowo była indywidualną formą ekspresji, blog został szybko zaadaptowany w celach czysto komercyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Blog firmowy prowadzony bezpośrednio przez firmę lub w jej imieniu, to obecnie najszybciej zdobywający popularność kanał komunikacji marketingowej. Współcześnie każda firma myśląca poważnie o sukcesie komercyjnym nie może lekceważyć internautów. Zwykła strona jest już pewnym standardem. Blog firmowy natomiast jest doskonałym kanałem komunikacji, umożliwiającym interakcję między firmą a klientami. Na blogu firmowym można prowadzić dwojakiego rodzaju działania. Pierwsze z nich są czysto marketingowe, bezpośrednio związane ze zwiększeniem sprzedaży. Drugie wiążą się z budowaniem odpowiednich relacji

pomiędzy firmą a otoczeniem, należą do nich wszystkie działania składające się na public relations. Wydaje się jednak, że ze względu na formę i możliwości interakcyjne blog firmowy zdecydowanie lepiej nadaje się do prowadzenia działań PR. I do takich działań w większości jest wykorzystywany.


Marketing na blogu firmowym


W początkowej fazie blogi firmowe były głównie wykorzystywane przez firmy jako forma marketingowej promocji. Szybko jednak stwierdzono, że działania marketingowe lepiej jest prowadzić w oparciu o stronę firmową, a blog pozostawić działaniom z zakresu PR. Niemniej jednak blog firmowy może i jest wykorzystywany w celach czysto marketingowych. Jednakże musi to być robione bardzo inteligentnie i subtelnie.


Działania marketingowe na blogu powinny być prowadzone w ścisłej współpracy ze specjalistami od PR-u. Trzeba cały czas pamiętać, że blog, aby nie stracił na popularności, musi stwarzać wrażenie kanału komunikacji nieco mniej oficjalnego niż strona internetowa.


a) reklama


Blog firmowy pozwala na prowadzenie działań marketingowych w sposób mniej szablonowy niż w innych mediach. Na blogu można sobie pozwolić na nieco bardziej intrygujące formy reklam. Świetnie sprawdzają się tu filmy wideo, przygotowane specjalnie z myślą o internautach. Internetowe spoty zawierają najczęściej treści bardziej kontrowersyjne niż te wyświetlane w innych mediach. Mogą się w nich znaleźć również wypowiedzi osób, - uznanych autorytetów lub zwykłych ludzi - które wybrały już dany produkt. To jeden ze sposobów na przyciągnięcie internautów do firmowego bloga.


Za to nie powinno się zamieszczać na blogu spotów reklamowych, które są publikowane w innych mediach. Jest to też mało odpowiednie miejsce do zamieszczania zwykłych bannerów czy reklam kontekstowych. Ich natłok zirytuje internautów i skutecznie zniechęci do czytania bloga. Z liczbą reklam na blogu nie można więc przesadzać. Lepsze efekty daje umieszczenie ich na YouTube i jedynie informowanie o nich na blogu.


b) konkurs


Blog firmowy to doskonałe miejsce do organizowania wszelkiego rodzaju konkursów firmowych. Konkurs stanowi doskonały instrument zachęcający do regularnego czytania bloga. Oczywiście rodzaj i częstotliwość pojawiania się elementu zachęty będzie wyznaczany jakością nagrody. W wielu przypadkach internauci sami dokonują wyboru nagrody poprzez głosowanie. Najlepszy efekt marketingowy przynoszą konkursy mocno angażujące internautów, wyzwalające ich kreatywność. Najczęściej spotykane konkursy polegają na nadesłaniu ciekawego zdjęcia lub filmu wideo związanego z firmą. O zwycięstwie przeważnie decydują sami internauci.


c) sampling


Częstym zjawiskiem na blogach jest tzw. sampling. Polega on na udostępnianiu komentatorom bloga produktów w celu wyrażenia swojej opinii. Dla firmy recenzje są doskonałą formą reklamy. Dodatkowo stanowią informację zwrotną dla firmy.


d) informacje o nowościach


Blog firmowy to także sposób na informowanie, w nieco mniej oficjalny sposób niż na stronie firmy, o aktualnych nowościach. Ponadto na blogu umieszczane są informacje o ekspansji firmy na nowe rynki. Tutaj też najczęściej, jeszcze nieoficjalnie, podawane są informacje o nowych sklepach. Internet to najszybszy kanał komunikacji, dlatego nadaje się świetnie do informowania klientów o wszelkiego rodzaju promocjach i wyprzedażach. W przypadku konkretnego produktu cele marketingowe najłatwiej osiągnąć, tworząc oddzielnego bloga produktowego, poświęconego danemu wyrobowi.

 


PR na blogu firmowym


Public relations to mówiąc najogólniej budowanie sprzyjającego firmie otoczenia poprzez wpływanie na relacje pomiędzy klientami, dostawcami, kooperantami, władzami politycznymi, mediami a firmą. Blog firmowy, ze wglądu na możliwości interakcyjne, doskonale nadaje się do tego typu działań. Działania z zakresu PR prowadzone na blogu muszą być ściśle zsynchronizowane z działaniami czysto marketingowymi. Efektywność bloga będzie zależała od proporcji, w jakich prowadzone na blogu będą te działania. Najlepszy efekt osiągniemy, gdy blog firmowy w większej mierze będzie wykorzystywany do działań PR związanych z kreowaniem wizerunku firmy. Blog ze względu na swój mniej oficjalny charakter ma większą wiarygodność niż inne kanały komunikacyjne. To zaś pozwala na szybsze zdobycie zaufania klientów.


a) informacje bieżące


Kluczowym elementem firmowego bloga, skierowanego do klientów, jest tradycyjna notatka prasowa. Przy pisaniu notatek prasowych dla Internetu, mających charakter PR, należy pamiętać o kliku rzeczach. Notatka musi być zwięzła, czytelna i napisana prostym językiem. Internauta bardziej skanuje tekst niż go czyta. Notatka musi także zawierać słowa kluczowe. Ten wymóg pozycjonerów bardzo utrudnia jej napisanie, ale jest niezbędny w działaniach mających na celu popularyzację bloga. Słowa kluczowe warto podlinkować. Notatka PR dla Internetu powinna zawierać tytuł, który w tym przypadku będzie streszczeniem jej treści. W samej notatce możemy pokusić się o użycie nieco potocznego i luźnego języka.


b) film wideo


Istotnym elementem w działaniach z zakresu PR-u na blogu firmowym będą także filmy wideo. Właściwie bez tego blog za bardzo przypominałby papierowy biuletyn. Ważne by zastosować tu innego rodzaju filmy niż w przypadku akcji marketingowych. Na blogu firmowym warto zamieścić filmy pokazujące działanie firmy od kuchni. Może to być film z taśmy montażowej czy biura. Odrobina humoru w tych filmach będzie skutecznie przyciągała internautów. Pozwoli to w sposób ciepły i przyjazny pokazać firmę, nie tylko w oczach klientów, ale także przyszłych pracowników.


Blog firmowy bardzo dobrze się sprawdza w działaniach z zakresu PR-u w fazie wprowadzania produktu na rynek. Na blogu można zainicjować dyskusję o nowym produkcie z nadzieją, że odbije się ona szerokim echem w innych miejscach w Internecie.


c) aktualizacja bloga


Stała aktualizacja bloga będzie decydowała o jego skuteczności komunikacyjnej. Blog powinien być stale uzupełniany nowymi wpisami. Internauta, zaglądając na niego co jakiś czas, musi tam znaleźć nowe treści. Ich brak skutecznie może zniechęcić do systematycznego czytania. W wielu przypadkach, po kliku próbach odwiedzin nieaktualizowanego bloga, internauci nie wracają już do niego nigdy.


d) mikroblogi i komentarze


Doskonałym rozwiązaniem jest także umożliwienie pracownikom prowadzenia indywidualnych mikroblogów. Pisanie komentarzy i mikroblogów powinno być jednak obwarowane pewnymi ograniczeniami. Nieprzestrzeganie pewnych zasad kultury przy tworzeniu mikroblogów i komentarzy może odbić się na wizerunku firmy.


e) PR skierowane od pracowników


Blog firmowy może być także wykorzystywany do działań związanych z PR w odniesieniu do pracowników danej firmy. Mówi się wtedy o wewnętrznym blogu firmowym. Zadaniem wewnętrznego bloga będzie integracja pracowników mająca ułatwić wspólną realizację celów firmy. Specjaliści wskazują, że obecnie blogi wypierają tradycyjne kanały komunikacji wykorzystywane w PR wewnętrznym. Wszelkiego rodzaju gazetki i biuletyny firmowe zastępowane są blogami.


f) interakcyjność bloga


Zarówno w przypadku wewnętrznego bloga firmowego jak i tego skierowanego do klientów, najważniejszym atutem jest jego interakcyjność. Poprzez komentarze firma może szybko uzyskać informację zwrotną o przedstawionych planach i zamierzeniach. Blog firmowy w działaniach PR to w głównej mierze informowanie oraz komentowanie bieżących wydarzeń. Na wewnętrznym blogu można także umieścić filmy wideo, na przykład z wyjazdów integracyjnych. W przypadku blogów wewnętrznych warto także pamiętać, aby w komentowaniu artykułów nie brali udziału tylko zwykli pracownicy. Mile widziana tam będzie także obecność członków kadry kierowniczej, która może wziąć udział w dyskusji lub odnieść się do obecnych jus komentarzy. W ramach komentarzy firma może także doprecyzowywać swoje stanowisko.


Firmowy blog to doskonały instrument komunikacji marketingowej, który przy niewielkich nakładach oferuje ogromne możliwości. W polskiej rzeczywistości jest jeszcze słabo wykorzystywany. Blog firmowy, prowadzony w sposób profesjonalny i inteligentny, może stanowić w przyszłości jeden z najważniejszych kanałów komunikacji każdej firmy. Zwłaszcza w sytuacji gdy tradycyjne kanały, takie jak prasa czy TV, tracą na znaczeniu przez brak wiarygodności. Należy także pamiętać, że blog firmowy prowadzony nieprofesjonalnie, sztywno, zbliżony formą do strony internetowej, przyniesie odwrotny skutek od zamierzonego. Chcąc w pełni wykorzystać potencjał bloga firmowego, jego prowadzenie warto powierzyć osobom, które mają w tym względzie wiedzę i doświadczenie. W Polsce jest to już element oferty kilku agencji reklamowych, zajmujących się e-marketingiem.

Mariusz Łukasik

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tense.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

REKLAMA

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

REKLAMA